גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באוצר מנסים למסמס את פיצויי הנוסעים שנתקעו בחו"ל

ועדת הכלכלה דנה היום ללא התקדמות במתווה הפיצויים לנוסעים שנאלצו להישאר בחו"ל כשהשמיים נסגרו בתקופת המבצע באיראן ● נציג האוצר הגיע לוועדה ללא מתווה, וח"כ ביטן איים: "אם לא תגיעו מוכנים, נקבל החלטה שתשמש נגדכם בבתי המשפט" ● על הפרק: פיצוי של עד 750 דולר לנוסע

נתב''ג סגור לאחר התקיפה הישראלית באיראן / צילום: ap, Ariel Schalit
נתב''ג סגור לאחר התקיפה הישראלית באיראן / צילום: ap, Ariel Schalit

הבוקר (ה') התכנסה ועדת הכלכלה לדון במתווה פיצויי הנוסעים שנאלצו להישאר בחו"ל במהלך מבצע "עם כלביא". לפי הערכות, מדובר בכ-150-200 אלף נוסעים שלא הצליחו לשוב ארצה בשל סגירת המרחב האווירי.

הדיון היום נערך לאחר שבדיון קודם בנושא, יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן דרש מכל הצדדים לשאת חלק מהנטל שנגרם כתוצאה מסגירת השמיים בתקופת המבצע באיראן. הוא קרא למשרדי האוצר והתחבורה לגבש בתוך עשרה ימים מתווה פיצוי לישראלים שנותרו ללא יכולת לחזור מחו"ל בעקבות הלחימה.

מתווה יש, תקציב אין: מי יממן את עלות הפיצוי לאלה שנתקעו בחו"ל במלחמה
חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו. איך זה ישפיע עליכם?

אלא שבמהלך הדיון היום, ולאחר הסכמות מקיר לקיר על כך שהנטל לא צריך להיות על חברות התעופה והצרכנים, נציג האוצר הגיע ללא מתווה וציין כי "הפרטים עדיין בבחינה", מה שלא אפשר לקיים דיון רציני. "עד כה נקבעו פגישות, ופועלים לאתר את הנוסעים שנתקעו בחו"ל", ציין הנציג.

ח"כ ביטן איים בתגובה כי "אם לא תסיימו את העניין, נקבל החלטה שמבחינת בית המשפט כשיובאו תביעות צד ג', זה ישמש בסיס לבית המשפט לחייב את המדינה. אני יכול לקבל החלטה שתהיה מנוסחת בצורה כזו, אבל אני רוצה שתהיה פשרה".

במהלך הדיון ציינו חברות התעופה את הנזקים שהן סופגות מאז פרוץ המבצע שנאמדים במיליוני דולרים. מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ' חשף כי היקף התביעות עומד על מאות. עו"ד שירלי קציר ממשרד פישר בכר (FBC), המייצגת חברות תעופה זרות - ובהן אייר פראנס, פליי יו, בריטיש איירוויז ולפי הערכות גם חברות נוספות בהן איזי ג'ט ודלתא - ציינה כי הוגשו 15 תביעות ייצוגיות נגד חברות התעופה שהיא מייצגת, וכי העיכוב בקבלת ההחלטות עלול לגרום להרחקת חברות התעופה הזרות שמתלבטות כעת אם לשוב לישראל.

גוני לצטר, מנכ"ל חברת "רייטי" שמסייעת לנוסעים לממש את זכויותיהם, ציין: "אם מתווה הפיצוי יתקיים, צריך מנגנון פשוט וקל. אם ישתמשו במנגנונים הקיימים של חברות התעופה, כשלחלקן אין מנגנונים כאלה, זה אומר שקבלת הפיצוי תהיה דרך ללא מוצא. חברות התעופה שילמו פיצויים מלאים על המלחמה באוקראינה, ועדיין הן יהיו חשופות לתביעות לפי הדין האירופי גם אם יתוקן החוק בישראל".

מחלוקת בין משרד האוצר לתחבורה

במשרד התחבורה קידמו מתווה פיצוי, אך נראה כי עדיין לא הושגו ההסכמות שדרש ביטן בשל מחלוקת בין משרד האוצר לתחבורה. לפי המתווה שמקדם משרד התחבורה, נוסעים שטיסתם בוטלה ונאלצו להישאר בחו"ל בעקבות סגירת המרחב האווירי של ישראל, יהיו זכאים לפיצוי בסך 150 דולר ליום, עד חמישה ימים לכל היותר ובמימון המדינה.

משרד התחבורה הציע לממן את מתווה הפיצויים באמצעות הלוואה מרשות שדות התעופה, כאשר הכוונה היא שהמדינה תחזיר את ההלוואה בעתיד באמצעות קיזוז מהסכומים שהרשות ממילא אמורה להעביר לאוצר.

ברשות שדות התעופה כבר מתמודדים עם הפסדי ענק, לאחר ששנת 2024 הייתה אחת הקשות בתולדותיה. הירידה הדרמטית בתנועת הנוסעים שנבעה מהמלחמה ומהפסקת פעילותן של רבות הובילה להפסדים כבדים. על כן, ברשות דרשו פריצת תקציב כדי לממן את זה.

אולם גם באוצר לא ששים לממן את המהלך בדרך כזו או אחרת. הסיבה היא שהחוק מטיל כעת את האחריות על תשלום הפיצויים על חברות התעופה, שהרוויחו הרבה במהלך המלחמה.

לפי חוק שירותי תעופה המכונה "חוק טיבי" (על שם יוזמו ח"כ אחמד טיבי), כאשר טיסה מבוטלת שלא בשליטת חברת התעופה, מוטל עליה לספק החזר כספי או טיסה חלופית לישראל, ולספק שירותי סיוע הכוללים לינה, מזון ותקשורת על כל יום שהנוסע נתקע בחו"ל. לפי התיקון שבוצע ל"חוק טיבי" בפברואר האחרון, לשרת התחבורה יש סמכות לפטור את חברות התעופה מחובות אלה (למעט החזר כספי על הטיסה שבוטלה) ולהגביל את שירותי הסיוע ליומיים בלבד מביטול הטיסה בשל "מצב מיוחד" (סעיף 9א' לחוק).

חברות התעופה כבר הפסידו עשרות מיליוני שקלים

בחברות התעופה מתנגדים לכך נחרצות, היות שהן ספגו הפסדי ענק מאז פרוץ המבצע על ביטולי טיסות שלא בשליטתן, ובהיקפי ענק. אל על למשל דיווחה על הפסד ישיר של 50 מיליון דולר מתחילת המבצע. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס העיד כי עד כה זיכו נוסעים בישראייר על סך 10 מיליון דולר. מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ' חשף כי ארקיע נמצאת בסכנה ממשית: "אם המדינה לא תספק מענקי קיום מיידיים, לא נוכל לעמוד באתגרי התקופה. הנזקים נאמדים במיליוני דולרים - והסכנה מוחשית: קריסה כלכלית של חברת תעופה ישראלית".

גם חברות תעופה זרות הביעו את מורת-רוחן והצטרפו לחברות הישראליות בדרישה לפטור רטרואקטיבי. כל החברות מבקשות להשאיר רק את החובה להשיב לנוסעים את מחיר כרטיס הטיסה שבוטל, ושהמדינה תפצה אותן על ההוצאות שנגרמו להן בתקופה זו, בין היתר בגין טיסות ריקות, אובדן הכנסות ותביעות פיצויים מצד נוסעים.

כחלופה נוספת (ופחות מועדפת), חברות התעופה מציעות ששרת התחבורה מירי רגב תפעיל את סעיף 9א' ל"חוק טיבי" ותעשה שימוש בסמכותה לפטור אותן מתשלום פיצויים (על אף שגם הפעלת הצו אינה פותרת את הבעיה עבור חברות התעופה, אלא רק מצמצמת אותה, שכן הצו מחייב את החברות לשאת בעלויות שירותי הסיוע כגון לינה והסעות, עבור עשרות אלפי נוסעים שנתקעו בחו"ל ביומיים הראשונים שלאחר מועד הטיסה שבוטלה). עם זאת, רגב אינה מעוניינת להפעיל את הסעיף בטרם יימצא פתרון לפיצוי הנוסעים.

נזכיר כי המתווה הרחב יותר לפיצוי המשק בעקבות מבצע "עם כלביא" נדון בוועדת הכספים, שפעילותה נעצרה זמנית בשל פרישת המפלגות החרדיות מהקואליציה. העיכוב הזה משליך גם על חוסר ההתקדמות בגיבוש מתווה הפיצוי לנוסעים שנותרו בחו"ל בשל סגירת השמיים.

עוד כתבות

מגרש עם מכוניות בטעינה / צילום: Shutterstock

האוצר נערך לרפורמה בהטבות שווי השימוש לרכב "ירוק". הפחתת המס לחשמליות צפויה לגדול

האוצר צפוי להציג רפורמה בשווי השימוש לרכב צמוד, שתשפיע על הביקוש לרכב חשמלי כבר ב-2026 ● Voyah משיקה בישראל קרוס־אובר חשמלי חדש שמתחרה בטסלה ● וגם: התחרות המשפחתית בין מותגי צ'רי ממשיכה להחריף ● השבוע בענף הרכב

המותגים המובילים בישראל

100 המותגים המובילים בישראל נחשפים: המהפך במקום הראשון ומי זוכה לנאמנות של הציבור?

מדד המותגים של גלובס מצביע זו השנה ה-22 ברציפות על רשימת 100 המותגים המובילים בישראל בסקר ענק שכולל 4,000 משתתפים ● מי הפתיעו ומי נותרו מחוץ לרשימה? ● מדד המותגים 2025 

ההפגנה בכיכר הבימה, הערב / צילום: יאיר פלטי

המונים בהפגנה למען החטופים בתל אביב

וויטקוף: "התגובה של חמאס מעידה בבירור על חוסר רצון להגיע להפסקת אש בעזה" ● פיגוע דריסה ליד כפר יונה: 8 חיילים פצועים, בהם שניים במצב בינוני; מצוד אחר המחבל ● צה"ל הודיע על תקיפת מחסני אמצעי לחימה ומשגר רקטות של ארגון חיזבאללה בדרום לבנון ● עדויות מעזה: אנשים לא אוכלים במשך ימים שלמים ● 50 חטופים - 657 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

פופקורן. ליאור פרנקל בשיחה עם רינת שרצר / צילום: Eda Tankal

המומחית שמסבירה: למה כל הרעיונות הכי טובים באים דווקא במנוחה?

הפודקאסט הפופולרי "פופקורן" מגיע לגלובס במדור חדש על עולם העבודה • "כשאנחנו עושים שנ"צ, יוצאים לסיבוב, מתקלחים - שם טמון פוטנציאל אינסופי", אומרת רינת שרצר, יזמת חברתית, מהנדסת ביוטכנולוגיה ומרצה בבצלאל ובבית הספר הגבוה לעיצוב ואומנות בניו יורק • בשיחה עם ליאור פרנקל היא מסבירה על חשיבות עצירת המרוץ עבור יזמים, מנהלים ועובדים ועל הצורך להתנהל קצת יותר כביצית ופחות כזרע ● פופקורן

ספינה עוגנת בנמל אנטוורפן / צילום: ap, Virginia Mayo

זו המדינה שדורשת אישור על כל מעבר של סחורות ביטחוניות לישראל

במסגרת ההוראות החדשות בבלגיה, כל משלוח של מוצרים צבאיים או ביטחוניים שמיועדים לישראל ידרוש אישור מיוחד ● הבלגים הבהירו כי רישיונות יאושרו אך ורק אם יינתנו להם הוכחות חותכות כי הסחורות מיועדות לשימושים אזרחיים בלבד בישראל

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי עקפה את ציפיות השוק ברבעון ומעלה תחזיות, אך המניה נפלה

חברת האוטוטק דיווחה על הכנסות של 506 מיליון דולר ורווח נקי של 13 סנט למניה, מעל התחזיות המוקדמות ● במקביל מוביליאיי מעלה את התחזיות השנתיות

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Seth Wenig

מה למדו המשקיעים על טראמפ בזמן הכהונה וכמה כסף הם עשו מזה?

משיאים ב-S&P 500 ובביטקוין, דרך מלחמות מכסים ועד יחסים מתוחים עם הפד: כך למדו המשקיעים "לעכל" את המדיניות הלא צפויה של הנשיא ● וגם: המומחים מסבירים כיצד ומתי הפכו הצהרות הנשיא לפחות מפחידות, והיסודות הכלכליים חזרו למרכז הבמה ● חצי שנה לכהונת טראמפ, פרויקט מיוחד

גם זה קרה פה / צילום: רויטרס - Florion Goga

הקבלנים מודאגים מהמכה לרוכשים, אבל בפועל, בעיקר מהשורה התחתונה

רשות ניירות ערך לא סתם נגד המשפיענים ● במשרד החוץ הבינו שחייבים לחבק את אוקראינה ● והקבלנים לא הגיעו מהחלל החיצון ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ''ל אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן

בנק אוף אמריקה התחיל לסקר את מניית אלביט. מה מחיר היעד שנתן לה?

בבנק החלו לסקר את המניה בהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 500 דולר, פרמיה של כ-13% על המחיר הנוכחי בוול סטריט ● "אנו רואים את אלביט כחברה שנמצאת בעמדה טובה לתפוס נתח שוק וליהנות מההוצאות הגלובליות על ביטחון ● "המניה מהווה דרך טובה למשקיעים להשיג חשיפה משמעותית לשוק הביטחוני"

מערכת PULS - משגר רקטות ארטילרי רב-תכליתי של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה המפתיעה שרוכשת את מערכת הדגל של אלביט

בזמן שאלביט משלימה חוזה ביעד קשה במיוחד באמריקה הלטינית, ארה"ב בוחרת להעתיק מל"טים מתאבדים דווקא מאיראן, וטורקיה מרחיבה את נוכחות המל"טים שלה במזרח התיכון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אפליקציית ווייז / צילום: Shutterstock

כמעט ואי אפשר לנהוג בלעדיה: הזוכה במקום הראשון במדד המותגים

אפליקציית ווייז, ששינתה את תרבות הנהיגה בארץ, כבשה את צמרת מדד המותגים ● מההקמה, דרך האקזיט ועד לשאלה הגדולה: האם היא תצליח לשמור על זהותה הישראלית תחת גוגל?

וול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נאסד"ק ו-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים בעקבות הדוח החזק של אלפאבית

נעילה מעורבת באירופה ● בגולדמן זאקס ממליצים ללקוחות לרכוש אמצעי גידור זולים מפני ירידות אפשריות ● הריבית בגוש האירו נשארה ללא שינוי, לאחר 8 הפחתות ● דוחות: גוגל ומובילאיי עקפו את הציפיות, טסלה ו-IBM איכזבו

שלמה אליהו, ג'ארד קושנר, אלפרד אקירוב, יאיר המבורגר / צילום: כפיר זיו, AP, כדיה לוי, גבע טלמור

חמשת טייקוני הביטוח שהתעשרו ב-24 מיליארד שקל

מניות חברות הביטוח שילשו את ערכן בשנה האחרונה ואחראיות ל-20% מתשואת מדד ת"א 125 ● שווי החזקותיהם של בעלי מניות מרכזיים במנורה, הראל, מגדל, הפניקס וכלל תפח ל–33 מיליארד שקל, וחלקם כבר מימשו מניות ● האם לאחר הראלי יש למניות הביטוח לאן לעלות?

מימושים במיליארדים בחודשיים בבורסה

קדחת מימושים בת"א: בעלי השליטה שמכרו מניות במעל 6 מיליארד שקל בחודשיים

בורסת ת"א עלתה בשיעור דו-ספרתי מתחילת יוני ● נדל"ן, פיננסים, אנרגיה ומזון: אלה בעלי המניות שניצלו בשבועות האחרונים את שוק המניות החם של ת"א כדי למכור מניות ולהיפגש עם הכסף

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך

הפרסומת של ביטוח 9 האהובה ביותר, טורנדו הזכורה ביותר השבוע

מותג הביטוח ומותג המזגנים מובילים גם השבוע את דירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומות נוספות ברוח קיץ שמתברגות במדד שייכות לקראנץ' החדש של נסטלה ולמותג המזגנים אלקטרה ● וההשקעה הגדולה ביותר של השבוע שייכת למקדונלד'ס

החל מ-175 אלף שקל, עם פוטנציאל להנחה משמעותית. הרכב הזה עשוי להיות בחירה משתלמת

משפחתית הפלאג-אין של BYD לא מתמקדת בעיצוב, אבל יש לה תא נוסעים איכותי ומאובזר, מרחב שימושי ומערכת הנעה יעילה מאוד, שיכולה להפוך את חשבונות הדלק השוטפים לזניחים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

נשיא והיפוכו: חצי שנה לכהונת דונלד טראמפ

היחס לישראל ● מה חושבים בשוק הון ● הזירה הפנימית בארה"ב ● עתיד אירופה ● מלחמת הסחר ● הסקנדלים הבולטים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות חדות לאחר החזרת משלחת המו"מ הישראלית מדוחא

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● כצפוי, הריבית בגוש האירו נותרה היום ללא שינוי, לאחר 8 הפחתות ● גוגל וטסלה פרסמו דוחות מעורבים ● בשוק מעריכים כי אינטל תדווח הערב על הפסד נקי שישי ברציפות - אבל המניה נמצאת במגמת עלייה

מתחם אלקו - החרושת 3 רמת השרון / צילום: תמר מצפי

נדחתה סופית התנגדות עיריית רמת השרון: מאות דירות יוקמו ליד מחלף מורשה

ועדת המשנה לעררים דחתה את התנגדות העירייה לתוכנית למתחם התעשייה אלקו, הכוללת 600 דירות ו-4 מגדלי תעסוקה ● העירייה טענה להתנגשות שימושים ולפגיעה בהתפתחות אזור מורשה, אך ועדת הערר קבעה כי "אין מדובר עוד באזור תעשייה קלאסי"

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בשל תשעה באב: הממשלה דחתה את הדחתה של היועמ"שית

הממשלה החליטה לדחות את הדיון בהדחתה של גלי בהרב-מיארה ל-4 באוגוסט, על רקע בקשה מצד שרים דתיים "לא להרבות מחלוקת בעם ישראל בתשעת הימים" - השבוע הקודם לתשעה באב ● המשנה לנשיא בית המשפט העליון נעם סולברג טרם הכריע בבקשת היועמ"שית למנוע את הדיון