גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-162 אלף שקל: הרכבים שיקבלו הטבת מס של אלפי שקלים

באוצר מעוניינים להעניק הטבת מס ליבואנים העקיפים במטרה להגביר את התחרותיות בענף הרכב ● מה כולל הצו, מי ירוויחו ממנו, והאם ההטבה תגולגל בוודאות לציבור? ● על אף שהמדינה מעודדת את הסגמנט, המהלך לא יכלול את המכוניות החשמליות ● גלובס עושה סדר

כלי רכב / צילום: יח''צ
כלי רכב / צילום: יח''צ

משרד האוצר פרסם לא מכבר להערות צו להפחתת מס הקנייה על כלי רכב ביבוא עקיף, וגרם לטלטלה רבתי בענף הרכב הישראלי. הצו מעניק הטבות לפלח שתופס פחות מ־4% מהמכירות השנתיות בשוק, ולכן השפעתו הרוחבית על השוק זניחה. אבל בענף יש מי שמתייחסים אליו כאל תקדים מסוכן מכיוון, שלראשונה נוקט האוצר מיסוי מפלה, שמעניק הטבות רק לחלק מהיבואנים.

סוללה מלאה בתוך חמש דקות: דור חדש של עמדות טעינה בדרך לישראל
מבחן דרכים | הרכב שמציג ביצועים מרשימים, תא נוסעים מרווח ומחיר יקר מאוד

יתר על כן, מס קנייה על רכב חדש מניב לאוצר כ־15 מיליארד שקל בשנה - ולכן עד כה נזהר האוצר מלבצע בו שינויים כלשהם, אלא אם מדובר בהעלאת מסים. האוצר גם נוטה להתייחס ליבואני הרכב בתור "גובי מס" יעילים, שמזרימים מיליארדי שקלים מהלקוחות לאוצר עם מינימום סיבוכים בירוקרטיים.

אלא שבחודשים האחרונים גבר מאד הלחץ הפוליטי להעניק הטבות מס לשוק היבוא המקביל, ולבסוף גם האוצר "התכופף" למרות התנגדות משמעותית בדרג המקצועי של המשרד.

הצו המוצע מורכב - ננסה להציג כאן מורה נבוכים מתומצת.

מה מטרת הצו?

האוצר טוען, ששוק הרכב הישראלי הוא ריכוזי וסובל מחוסר תחרותיות עם יתרון ליבואנים הישירים. כדי להוכיח את הטענה מביא האוצר שלל אזכורים היסטוריים, החל מדוח "ועדת זליכה", שמלאו לו כבר 14 שנה, וכלה בדוח מבקר המדינה, שהתייחס לרווחיות יתר של היבואנים הישירים בשנים 2019־2021.

מנגד, באוצר טרם הציגו נתונים עדכניים, שנמצאים בידי רשות המסים ומראים את שחיקת הרווחיות בענף בשנה־שנתיים האחרונות, שנובעת מכך שמספר המותגים המיובאים כמעט הוכפל והלחץ התחרותי הוכבד.

זאת ועוד, באוצר טוענים, שרכישת רכב ישירות מהיצרנים מעניקה ליבואנים ישירים יתרון עלויות על יבואנים עקיפים. אך לא מציינים שם, שחוק שירותי הרכב מעניק ליבואנים עקיפים הטבות צדדיות כמו העדר הצורך במתן שירות ואחריות ללקוחות, אחזקת חלפים או אולמות תצוגה. מה שהופך את מבנה העלויות שלהם להרבה יותר נמוך.

איך מחושבת הטבת המס

נכון להיום, משלמים יבואני רכב עקיפים מס קנייה זהה לזה של יבואנים ישירים. כלומר מס של 83% (למעט על רכב חשמלי), שמחושב בהתאם למחיר שבו הם רוכשים את הרכב מהיצרן פלוס מחיר ההובלה, הביטוח וכו'. המחיר הזה מכונה מחיר CIF. ובאוצר אומרים כי ה־CIF ביבוא עקיף גבוה יותר.

הצו החדש מנתק למעשה את הקשר הישיר בין מס הקנייה למחיר, שמשלמים היבואנים העקיפים לדילרים בחו"ל. הוא "מצמיד" אותו למחיר שמשלמים היבואנים הישירים ליצרן. זאת באמצעות קביעת "מס קצוב נורמטיבי", בשקלים, לכל קבוצת רכבים.

בדרך זו, טוען האוצר, המס על היבואנים העקיפים יהיה דומה בקירוב למס הקנייה, שמשלמים היבואנים הישירים. על פי הערכות בענף הטבות מס הזו יכולות לנוע בין כ־2000 שקל לרכב ל־8000 שקל לרכב, בהתאם למחיר המחירון שלו.

מחיר ה־CIF, שאותו משלמים היבואנים הישירים ליצרנים, אמור להיות סוד מסחרי, שנמצא בידי רשות המסים תחת חיסיון והטבת המס חושפת אותו בעקיפין. ספק אם זה יעמוד במבחן משפטי.

בנוסף, מהצו נעדר מנגנון שיאלץ את היבואנים העקיפים לגלגל את הטבת המס או את חלקה למחיר שמשלמים הלקוחות.

מי ייהנו מההטבות

הטבות המס מיועדות רק ליבואני רכב, שמחזיקים ברישיון יבוא עקיף. כלומר יבואנים מקבילים וזעירים, שרוכשים כלי רכב מדילרים. זאת להבדיל מיבואנים סדירים, שרוכשים ישירות מהיצרן באמצעות הסכם זכיינות. כיום רשומים בישראל כ־50 יבואנים מקבילים ולמעלה מ־500 יבואנים "זעירים", שלא כולם מייבאים בפועל.

למרות צמיחה של מאות אחוזים במספר היבואנים העקיפים, היקף היבוא העקיף בשנים האחרונות נמוך: ב־2024 נמכרו בערוץ העקיף רק 5,767 כלי רכב, נתח של כ־3% מכלל המכירות. על פי נתוני רשות המסים, היבוא העקיף מתמקד ברכבי יוקרה, שהרווח ליחידה עליהם הוא גבוה במיוחד. הנתון האחרון שפורסם (2023) הראה, שהמחיר הממוצע לרכב ביבוא עקיף עמד על כ־325 אלף שקל, כמעט 30% גבוה יותר מהמחיר הממוצע בכלל השוק. כלומר הרוב הם רכבי יוקרה.

הצו קובע, שיבואנים ישירים, שמחזיקים גם ברישיון יבוא עקיף, לא יוכלו לזכות בהטבה החדשה. גם צעד זה עשוי לעמוד למבחן משפטי מכיוון שחוק שירותי הרכב קובע, שכל אדם או גוף עסקי, שעומד בתנאים שנקבעו יכול לקבל רישיון יבוא עקיף. לא מן הנמנע, שתוצר לוואי של הצו יהיה, שיבואנים ישירים יקימו גופים עסקיים נפרדים כדי ליהנות מההטבה.

אילו כלי רכב יכללו

האוצר שואף להעניק את ההטבה רק לכלי רכב, שמשתייכים למה שהוא מכנה "הפלח המרכזי" של שוק הרכב החדש. באופן שרירותי נקבע, שטווח המחיר של הפלח הזה עובר בין 90 אלף שקל ל-300 אלף שקל במחירי מחירון לצרכן ולא לרכבי יוקרה. ההטבה אינה חלה גם על כלי רכב חשמליים וזאת בטענה שמס הקנייה על רכב חשמלי נמוך יותר.

האוצר גיבש מנגנון מורכב לקביעת גובה ההטבה, שכולל 10 קבוצות רכבים, שאליהן שויכו כל דגמי הרכבים שלא הוחרגו מהצו. הדגמים חולקו לקבוצות על פי "מחיר המחירון הממוצע שלהם", כולל מע"מ, כאשר לכל קבוצה נקבע גובה זיכוי ספציפי מהמס. האוצר אף טרח לפרסם רשימה פרטנית של 160 דגמים ששייכים לקבוצות הללו.

הבעיות שעשויות להיווצר

אלא שהמתכונת המוצעת עשויה להביא לשלל מניפולציות. כאמור, ההחלטה הזו פוסלת את מתן ההטבה לרכבי יוקרה, שמהווים חלק משמעותי מה"ביזנס" של היבוא העקיף. אבל יכול להיווצר מצב שרכב במחיר 295 אלף שקל זכאי להטבה, ואילו רכב שעולה 305 אלף שקל לא. האם ניתן להגדיר את הראשון כעממי ואת השני כיוקרתי?

עוד תסריט שאנו עשויים לפגוש הוא העלאת מחירי המחירון רשמיים של היבואנים הרשמיים לדגמים מסויימים למעל 300 אלף שקל - כדי "לסנדל" הטבות המס ליבואנים מקבילים בדגמים ובקבוצות שונות ולהוריד דגמים מהרשימה.

רשימת הדגמים עצמה כוללת לא מעט כאלה, ששיווקם בישראל כבר הופסק, ורבים אחרים, שכלל אינם רלוונטיים ליבוא עקיף.

כמו כן, הסתמכות על מחיר המחירון הרשמי עשויה להיות בעייתית, מכיוון שקיים בישראל פער משמעותי בין המחירונים הרשמיים של דגמים רבים למחירי השיווק שלהם בפועל אחרי הנחות לציי רכב, מבצעים וכו'. השיטה גם לא לוקחת בחשבון את ההשפעה המהותית של ההבדלים במפרט האבזור. רכבים ביבוא עקיף לרוב מאובזרים יותר ולכן מחויבים ביותר מס.

עוד שאלה שהאוצר יצטרך לתת עליה את הדעת היא: למה להפלות לרעה רכב חשמלי, בניגוד למדיניות של עידוד יבוא רכבים אלה.

עוד כתבות

ביל אקמן / צילום: ap, Richard Drew

ההחזקה הגדולה של ביל אקמן ושתי "מופלאות": ההמלצות של אנליסטים מובילים בוול סטריט

למרות השקעות מסיביות בתשתיות, מטא צפויה להציג צמיחה חזקה בהכנסות וברווחיות ● ההתמקדות המתמשכת של אלפאבית בחדשנות תשתלם לה ● אובר תמנף את ההשקה המרשימה של שיתוף הפעולה עם Waymo באוסטין ● אנליסטים מובילים בוול סטריט ממליצים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יותר טוב מהשקעה בנדל"ן? "באפיק הזה יהיה אפשר לקבל השנה 10%"

שוק המניות זינק והותיר את האג"ח הממשלתיות מאחור, אבל אנליסטים מעריכים כי השקעה בו כעת עשויה לתת את התשואה הטובה ביותר בשוק הסולידי: "כשהריבית תרד זה יכול לייצר תשואה של שוק מניות" ● וגם: מה המלצתם עבור בעלי קרנות כספיות ופיקדונות בבנקים

קיר סטראמר, ראש ממשלת בריטניה, לצד תלמידי תיכון. רוצה להרחיב את  בסיס הבוחרים / צילום: Reuters, Chris J Ratcliffe

בלייבור מהמרים על תוספת של 1.5 מיליון צעירים בבחירות. ומה קרה לניסוי הגרמני?

בזמן שהתמיכה הציבורית במפלגת הלייבור צונחת, הממשלה הבריטית השיקה רפורמה שמורידה את גיל הבחירה ל־16 ● הנימוק הרשמי: הגברת המעורבות הפוליטית ו"חידוש הדמוקרטיה" ● השמרנים זועמים, והמומחים מזהירים: הציבור הצעיר הפכפך ונוטה לקצוות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

תל אביב ננעלה בעליות; דלק נכסים זינקה ב-8%, משק אנרגיה ב-7%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% ● בנק ישראל: "ללא פרמיית הסיכון שמלווה אותנו מתחילת המלחמה, השקל היה צפוי להיסחר ב-3 שקלים לדולר ● מיטב: "שוק האג"ח מגלם תרחיש שיש בו סתירות פנימיות" ● קופיקס מזנקת בעקבות הצעת הרכש של רמי לוי ● עונת הדוחות בעיצומה ווול סטריט שולחת מסר ברור: "טוב" זה כבר לא מספיק טוב

ניר צוק / צילום: טל גבעוני

בדרך לעסקת ענק? הדיווחים שמקפיצים את מניית סנטינל וואן

לפי מקורות בתעשייה, ענקית אבטחת המידע האמריקאית פאלו אלטו נטוורקס שוקלת לרכוש את סנטינל וואן הישראלית-אמריקאית ● בשלב זה, לא פורסמה הודעה רשמית מטעם החברות, אך לפי ההערכות, ייתכן שמדובר במהלך שעתיד להתבצע לפי שווי שוק של מעל 6 מיליארד דולר

התחדשות עירונית / צילום: דיויד לוין

הסרבנים שניצחו את הרוב: מה עומד מאחורי ההחלטה המפתיעה בפרויקט נדל"ן בבת ים

המפקח על רישום מקרקעין מצא כי החברה שעימה התקשרו בעלי הדירות לביצוע פרויקט תמ"א 38 הייתה חסרת ניסיון, לא הוכיחה איתנות כלכלית, והפרויקט שתכננה לבצע בבניין כלל סיכון ליציבות הבניין ● מדובר במקרה נדיר של דחיית עתירה נגד בעלי דירות סרבנים

מוצרי מזון בסופרמרקט / צילום: Shutterstock

משלוח יקר, המתנה ארוכה: 70% מעדיפים ביקור בסופר על פני הזמנה באונליין

מסקר חדש שנערך ע"י שופ אנליטיקס עבור גלובס עולה כי הזמנות המזון אונליין עדיין תופסות נתח קטן מהשוק, גם בשנת מלחמה ● בשביל הרשתות מדובר בסגמנט שמתקשה להשיג רווחיות, ובענף יש כאלה המודים כי הן מתפעלות מערך משלוחים רק כדי לא להישאר מאחור

מלון הילטון בתל אביב / צילום: Shutterstock

כך ניצח הילטון את עיריית תל אביב וחסך 5 מיליון שקל

עיריית ת"א החליטה לגבות תעריף ארנונה גבוה עבור אולמות במלונות; מלון הילטון התנגד, והתיק הגיע לביהמ"ש המחוזי בת"א ● המאבק המשפטי הסתיים בהסכם פשרה לטובת הילטון

השר דודי אמסלם / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השרים משתלטים על החברות הממשלתיות בחוק חדש. במוקד: התעשייה האווירית ונתיבי איילון

תזכיר חוק שפורסם באישון לילה מפרט את התוכנית של דוד אמסלם, השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות ● על הפרק: השרים יקבעו מי יהיו היו"ר ולא הדירקטוריונים, וזיקה פוליטית תוגדר רק כחברות במפלגת השר ● כיום חלק מהגופים הגדולים מתנהלים ללא יו"ר קבוע, בהם התעשייה האווירית ונתיבי איילון

יעד האינפלציה / צילום: Shutterstock

האינפלציה בישראל נמצאת מעל היעד. מה זה בעצם אומר?

השאלה אם האינפלציה עומדת ביעד מדאיגה כלכלנים בכל העולם • מהו אותו "יעד אינפלציה", למה הוא קיים, ואיך הוא נקבע? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

מערכות ההגנה החדשות שפורסת איראן - באוויר ובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האנטישמיות באוסטרליה הפכה ל"מקובלת יותר וקיצונית יותר"; תוכנית חלוקת המזון בעזה רוויה בבעיות, לפי ה-WSJ; מערכות ההגנה החדשות של איראן; ומה מחפשת ישראל בסוריה? ● כותרות העיתונים בעולם

שביתה בסניף של כללית, מחוז ירושלים / צילום: ללא קרדיט

הסיבה האמיתית להתערבות העובדים של קופת חולים כללית בפרשת פיטורי המנכ"ל

לאחר השביתה בשבוע שעבר, בסביבת ועד קופ"ח כללית טוענים כי משרד הבריאות רוצה לשלוט בתקציב הקופה ועלול לסגת מהסכמי עבודה שנחתמו ● זאת, על רקע עתירה שהגיש הדירקטוריון לבג"ץ נגד ההחלטה להקים ועדת בדיקה ● בית המשפט ביקש תגובה מקדמית עד יום ראשון. הכללית: "דנציגר ימשיך לעבוד" ● בסביבת משרד הבריאות דוחים את הטענות

ח''כ דוד אמסלם / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

השרים ישלטו במינויים, וגם בוועדה לבדיקתם: ההשתלטות של אמסלם על החברות הממשלתיות עולה שלב

בתזכיר החוק שפורסם הלילה, מוצע כי השרים יקבעו מי יהיו יושבי הראש ולא הדירקטוריונים ושזיקה פוליטית תוגדר רק כחברות בגוף הבוחר במפלגתו של השר ● עוד נקבע כי יו"ר הוועדה לבדיקת מינויים כבר לא ימונה על ידי היועמ"ש אלא על ידי השרים וכן שורה של שינויים מרחיקי לכת במבנה החברות

סמי תורג'מן, יו''ר חברת נגה / איור: גיל ג'יבלי

אחרי התפטרות המנכ"ל, החברה הממשלתית נגה תתנהל גם ללא יו"ר

סמי תורג'מן, יו"ר החברה לניהול רשת החשמל בארץ, סיים את תפקידו בתחילת יולי ● במקביל, מאז ינואר נגה מתנהלת ללא מנכ"ל

מטבעות דיגיטליים

עתירה לבג"ץ: "להורות למדינה לאפשר לנו לשלם את המס על רווחי קריפטו"

בעתירה שהוגשה לבג"ץ טוענות שתי חברות ישראליות מתחום הקריפטו כי הן מעוניינות לשלם 3.5 מיליון שקל מס על רווחיהן ממסחר במטבעות דיגיטליים, אך רשות המסים לא מוכנה לקבל את הכסף לחשבון הייעודי שנפתח לשם כך - מה שיוצר "מצב אבסורדי וקפקאי" והופך אותן ל"למפרות חוק בעל-כורחן"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

פריצת דרך במתווה הפיצויים: תקופת החל"ת לזכאות לדמי אבטלה תופחת ל-10 ימים בלבד

הושגו הסכמות בין האוצר לנשיאות המגזר העסקי וההסתדרות על הפחתת תקופת החל"ת המינימלית הנדרשת לקבלת דמי אבטלה מהמדינה מ-12 יום ל-10 יום ● בכך הסתיימה המחלוקת המרכזית בין הצדדים והמתווה יעלה להצבעה בוועדת הכספים

המשקיע האינטליגנט / צילום: Shutterstock

מניות קטנות טומנות פוטנציאל גדול, ובמחירי מציאה. תעשו להן מקום בתיק שלכם

הנהירה למניות הטכנולוגיה בהובלת הייפ ה-AI הותירה מתחת לרדאר הזדמנויות באזורים הפחות נוצצים של השוק ● אבל המחירים והיתרונות לקוטן במדדים של שווי נמוך מצדיקים הקצאה של לפחות 5%-10% מתיק ההשקעות למניות הלא פופולריות

כך יתמודדו בתי המשפט עם ה–AI / צילום: Shutterstock

קליפורניה קבעה כללים, ישראל בדרך: כך יתמודדו בתי המשפט עם ה-AI

בעקבות מקרים של פברוק טיעונים משפטיים באמצעות בינה מלאכותית, הנהלת בתי המשפט מינתה צוות לגיבוש קוד אתי מחייב לשופטים ולעובדי המערכת ● בקליפורניה, הרשות השיפוטית המדינתית הגדולה ביותר בארה"ב, אושרו כבר כללים החלים גם על הדרג המינהלי

עסקים סגורים במהלך מבצע ''עם כלביא'', יוני 2025 / צילום: רמי זרנגר

נתוני האבטלה ביוני: כמעט 300 אלף יצאו לחל"ת במערכה מול איראן

מדובר בנתון גדול בהרבה מהערכת האוצר הראשונית, שעמדה על כ-100 אלף עובדים בחל"ת בזמן מבצע "עם כלביא" ● עפ"י הלמ"ס, נתון האבטלה הרשמי בחודש יוני ירד ל-2.7%, מהנמוכים ביותר שנראו

אבנר נתניהו / צילום: ראובן קסטרו- פול וואלה

אבנר נתניהו מצטרף למיזם של דובי פרנסס

בהודעה שפרסם אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, הוא כתב כי הוא מצטרף ל-The Umbrella Corporation, מיזם חדש של קרן ההון סיכון Group 11, בתפקיד שותף בכיר ● מדובר ביוזמה אותה מוביל דובי פרנסס, שעומד בראש הקרן, שעוסקת בקידום טכנולוגיות בתחומי ההגנה והחדשנות