שר האוצר, בצלאל סמטוריץ' פרסם היום להערות הציבור טיוטת צו שנועד להקל על יבואנים עקיפים של רכבים ולעודד תחרות בשוק הרכב החדש בישראל. הצו, שהכוונה להוציאו נחשפה לראשונה בגלובס, קובע מנגנון ייחודי במסגרתו מס הקנייה על 160 רכבים ביבוא עקיף יחושב לפי סכום קבוע מראש עבור כל קבוצת רכבים. לעומת המצב כיום, בו מס הקנייה מחושב בשיעור 83% ממחיר היבוא (כולל הובלה וביטוח), מה שיוצר פערי מס משמעותיים בין יבואנים עקיפים ליבואנים ישירים, ומקשה על התחרות.
● לחצו כאן לקריאת הטיוטה ורשימת הרכבים
● בלעדי | דרמה בנמל אילת: החשבונות עוקלו, והוא ייסגר החל מיום ראשון
לפי המנגנון המוצע, כל דגם רכב שייכתב ברשימה מפורטת ישויך לקבוצת רכבים בהתאם למחיר המחירון הממוצע שלו. לכל קבוצה ייקבע מס קנייה קבוע מראש, שנגזר מממוצע מחירי הייבוא ההיסטוריים של דגמי הקבוצה, במטרה לשקף רמת מס דומה לזו ששילמו יבואנים ישירים - מבלי לחשוף נתונים מסחריים רגישים. יבואן עקיף יוכל לבחור האם לשלם את המס הקבוע לפי המנגנון או להישאר במסלול הרגיל.
עוד נקבע, שהצו יחול על רכבים פרטיים במחיר עד 300 אלף שקל, שאינם חשמליים, ויבואנים שאינם קשורים ליבואנים ישירים. יצוין כי על פי נתוני רשות המיסים עצמה, רוב כלי הרכב שמיובאים בייבוא עקיף הם רכבי יוקרה שמחירם הממוצע הוא כ-380 אלף שקל.
לטענת האוצר מטרת הצו היא לצמצם פערים במיסוי, להפחית חסמים רגולטוריים ולחזק את התחרותיות, לטובת הורדת מחירים ושיפור השירות לצרכן. על פי הערכות, המהלך עשוי להפחית את ההכנסות ממסים בהיקף של כ-10 מיליון שקל בשנה, אולם צפוי לתרום להרחבת התחרות בשוק ולגידול בהיקף היבוא העקיף.
בהסבר לצו כותבים באוצר כי "נוכח המאפיינים הייחודיים והמורכבות של שוק יבוא הרכב לישראל, והרצון לעודד יבוא של רכבים ביבוא מקביל לצורך הגברת התחרות בענף, מוצע בתיקון זה מנגנון שמטרתו צמצום עלויות המיסוי הנוספות המושתות על היבואנים העקיפים בלבד. המנגנון המוצע צפוי לצמצם את הפער הקיים היום בענף הרכב שבשלו מוטל מס שונה על מוצרים זהים, ולצמצם את היתרון התחרותי שנוצר ליבואנים ישירים בתחום הרכב בעקבות מבנה מס הקניה. המנגנון המוצע עשוי לקדם כניסה של גורמים נוספים לתחום יבוא הרכבים, באופן מידתי ומתאים למצב הנוכחי".
עוד נכתב בצו כי "המנגנון המוצע הינו הוראת שעה לשנתיים בלבד (2027-2026) במהלכן תינתן ליבואנים העקיפים האפשרות לנצל את המנגנון ככל שהוא אכן ייטיב איתם. ניתוח נתוני היבוא העקיף והיקף השימוש במנגנון יסייעו בהמשך בגיבוש מתווה כולל וארוך טווח יותר במיסי הקניה לרכב".
בנוסף מוסבר כי המנגנון לא מתייחס לרכבים בעלי הנעה חשמלית ממספר סיבות: "זה אינו הפלח המרכזי בשוק הרכב; עד היום מס הקניה על רכב חשמלי היה נמוך יותר ועל כן מייצר פחות עיוות תחרותי; יבוא הרכבים החשמליים עדיין בשלבי התפתחות מבחינת יצרנים, דגמים ויבואנים וכן מבחינת מערכת המס - מס הקניה על רכבים חשמליים עובר בשנים האחרונות עדכונים תכופים, משמעותיים ורבים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.