גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וויז אייר תקים בסיס בנתב"ג? התנגדות במשרד התחבורה מאיימת על התוכנית

השרה מירי רגב הודיעה כי תקדם יוזמה להקמת בסיס פעילות קבוע לענקית התעופה וויז אייר בנתב"ג ● ברשות התעופה האזרחית מזהירים מתחרות לא הוגנת, בעוד שאגף הכלכלה במשרד התחבורה תומך במהלך בשל הוזלת הטיסות הצפויה ● בשבועות הקרובים צפויה להגיע לישראל משלחת של החברה

מטוס של וויז אייר בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מטוס של וויז אייר בנתב''ג / צילום: Shutterstock

במשרד התחבורה מתנהל בחודשים האחרונים ויכוח פנימי טעון, שסופו עלול להשפיע על עתיד חברות התעופה הישראליות וגם על מחירי הטיסות לציבור - כך נודע לגלובס. בסדרת דיונים שנערכו במשרד, רשות התעופה האזרחית (רת"א) מפצירה לסגת מהמגעים עם חברת וויז אייר ההונגרית להקמת בסיס פעילות (האב) בנמל התעופה בן גוריון, נוכח פגיעה אפשרית בחברות תעופה ישראליות. מנגד, באגף הכלכלה במשרד רואים במהלך הזדמנות להגברת התחרות, וכעת השרה מירי רגב תצטרך להכריע בין הוזלת הטיסות עבור הצרכן הישראלי לבין מהלכים לשמירה על החברות הישראליות.

המכרז החדש שמחייב טיסת בוקר מוקדמת מאילת וטיסת לילה מאוחרת
טרמינל 1 ייפתח השבוע: איך זה ישפיע על היצע הטיסות? סלוטים יקרי־ערך

בחודש מאי הכריזה שרת התחבורה מירי רגב על כוונתה לקדם פתיחה תקדימית של מעין "סניף" של חברת תעופה זרה בנתב"ג. בסיס פעילות כזה מאפשר לחברה לקבוע את ישראל כנקודת המוצא והסיום של טיסותיה - כלומר, לא עוד טיסות הלוך־חזור, אלא נוכחות של מטוסים וצוותים בישראל, שמאפשרת לחברה להפעיל סבבים תפעוליים רבים יותר וליהנות מסלוטים יקרי־ערך (זמני טיסה והמראה שמחולקים לחברות לפי הקיבולת של שדה התעופה), וכך לבסס אחיזה בשוק המקומי.

כיום יש לחברות התעופה המקומיות יתרון יחסי בכך שהמטוסים שלהן לנים בישראל ויכולים לנצל את הסלוטים הראשונים והאחרונים ביום, שמועדפים על־ידי הנוסעים. אם וויז אייר תקים בסיס בישראל, היא תוכל ליהנות מאותם תנאים ולהפוך לשחקנית דומיננטית בשעות הביקוש.

לעומת היתרון של החברות הישראליות בהקצאת הסלוטים, הן מחויבות ברגולציה שלא חלה על החברות הזרות, לרבות הסכמי שכר והסדרי ביטחון מחמירים ותיאומם עם אל על (שהיא גם ספקית שירותי האבטחה).

אם וויז אייר תפתח האב בישראל ותבקש להירשם כחברה ישראלית, אותה רגולציה תחול גם עליה, אך לפי גום וויז אייר, עלה כי אין לה כוונה להסכים לפתוח את בסיס הפעילות בשדה תעופה רמון, אלא בנתב"ג בלבד, ואין בכוונתה להקים חברת־בת ישראלית.

מתווה חלופי

על אף שהיא מציגה את המהלך ככזה, לא מדובר ביוזמה של רגב. בוויז אייר מחזרים אחרי משרד התחבורה שנים ארוכות, אך במשך זמן רב נענו בשלילה. שמואל זכאי, מנהל רת"א, הבהיר בדיונים כי הוא מתנגד להקמת הבסיס. לדבריו, התחרות לא הוגנת, משום שחברה זרה תהנה מכל ההטבות של התעופה הישראלית בלי לשאת בעלויות. לטענתו, מצב זה לא יוצר תמריץ להקמת חברות ישראליות נוספות (כמו חברת TUSׂׂ), והוא צפוי להסיט את פעילות החברה משעות השפל על חשבון חברות אחרות.

ברת"א הציעו מתווה חלופי: לחייב את וויז אייר להקים חברת־בת ישראלית, בדומה לאיזי ג'ט שהקימה חברות־בת באוסטריה ושווייץ, או לוויז אייר אבו דאבי. בנוסף, זכאי הזהיר כי לא ניתן לאפשר רק לחברה אחת להקים בסיס בארץ, משום שלאחר פתיחת הצוהר הזה לא תהיה הצדקה לסרב לחברות נוספות, מה שעלול ליצור עומס בלתי נסבל על תשתיות נתב"ג.

רשות שדות התעופה מכירה ביתרונות של המהלך, אך גם מצביעה על סיכונים לא מבוטלים. ברשות הביעו חשש מתלות בגורם תעופה זר בזמני חירום ומשברים, והמליצו להקים צוות בין־משרדי בליווי יועץ בינלאומי לבחינת ההשלכות.

מנגד, באגף כלכלה במשרד התחבורה דווקא הביעו תמיכה נלהבת במהלך. הם רואים בו אמצעי חיוני להגברת התחרות, להורדת מחירים ולשיפור השירות בענף שהתאפיין בשנים האחרונות בבעיות תפעול. באגף הזכירו שהחברות הישראליות טענו כי הן קרובות לקריסה גם לפני רפורמת "שמיים פתוחים" (הסכם עם האיחוד האירופי מ־2013), ובסופו של דבר הרפורמה הובילה אותן להתייעלות.

לדבריהם, הוצאות האבטחה של החברות הישראליות גם ככה מסובסדות כמעט באופן מלא על־ידי המדינה, וכן תמיד יהיה שוק שיעדיף חברה ישראלית עקב תחושת הביטחון ומטעמי כשרות ושבת.

הם דוחים את הטענה לחוסר הקיבולת בנתב"ג, ולדבריהם החברות הישראליות מקבלות מפעם לפעם תוספות, בייחוד כיום לאחר שהתפנו סלוטים של חברות טורקיות שהיוו חלק נכבד מפעילות נתב"ג טרם המלחמה. בנוסף, לטענתם, המצב הביטחוני בישראל משקף מקרי קיצון, ולא ניתן לבסס עליהם מדיניות רגולטורית ארוכת־טווח.

באגף גם כופרים בהשוואות לחברות־בת אחרות, בטענה כי מדובר במודלים שנולדו מסיבות פוליטיות כמו הברקזיט או שליטה ממשלתית באמירויות, וכי אין הצדקה לדרוש זאת מוויז אייר. שאלת היסוד, לשיטתם, היא האם אזרחי ישראל אמורים להמשיך ולסבסד חוסר יעילות של חברות מקומיות על־מנת לשמר אותן.

בכל אופן, בדרך למימוש הרפורמה, ובהינתן הלחץ מתקופת הבחירות המתקרבת, רגב צפויה להכריע בהקדם בין הגישות השונות. לצד הרצון להביא "בשורה" לציבור, היא תצטרך גם להתמודד עם הלחצים של החברות הישראליות ועם ועדי העובדים שלהן. בכל אופן, בשבועות הקרובים צפויה להגיע לישראל משלחת של חברת וויז אייר, וזמן ההכרעה מתקרב.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה בוחן את הסוגייה תוך שקילת כלל ההיבטים המקצועיים והמשקיים, לרבות השפעת המהלך על הצרכנים, על רמת המחירים, על התחרות בענף ועל פעילות חברות התעופה הישראליות. החלטה תתקבל לאחר בחינה מעמיקה של הנתונים, בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה אדומה בוול סטריט; טבע זינקה בכ-7%, סולאראדג' נפלה ב-6%

נאסד"ק ירד ב-0.3%, יום חמישי רצוף של ירידות ● ועידת הנגידים בג'קסון הול נפתחת היום, פאואל ינאם מחר ● חברת הקוסמטיקה קוטי התרסקה בכ־20% לאחר שפרסמה תוצאות מעורבות לרבעון ● מטא הקפיאה את הגיוס בחטיבת הבינה המלאכותית שלה ● משרד המשפטים מתכנן לחקור את חברת הפד ליסה קוק ● מאקרו: עלייה במספר המובטלים בארה"ב, שיפור במדדי הרכש

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

לוין לבג"ץ: ועדת הרוגלות לא תבדוק את תיקי נתניהו

שר המשפטים הסכים כי הוועדה תתאם עם היועצת המשפטית את הטיפול בהליכים תלויים ועומדים – צעד שמונע ממנה לעסוק במשפט נתניהו ● עם זאת, הוא מבקש להשאיר פתח לחריגים במקרים "מהותיים"

דנה עזריאלי ושלמה אליהו / צילום: זיו קורן, איל יצהר

מדנה עזריאלי עד שלמה אליהו: מאבקי האגו והסכסוכים בצמרת שפלטו מנכ"לים מוקדם מהצפוי

יו"ר דומיננטי או בעל שליטה אקטיבי הביאו בשנים האחרונות לשורת עזיבות של מנהלים בכירים, האחרון שבהם רון אבידן, מנכ"ל ענקית הנדל"ן עזריאלי ● מה עומד מאחורי התופעה, ולמה המצב לא תמיד יותר טוב בחברות ללא גרעין שליטה?

דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ

החל מ-170 אלף שקל: הרכב שמכוון ליוקרה, אך עדיין לא נמצא שם

דאצ'יה ביגסטר הייבריד מציע ממדים מכובדים עם תאי נוסעים ומטען מרווחים ומאסיביים ● מערכת ההנעה לא הכי מעודנת, אבל יעילה וחסכונית ויש גם יכולות שטח ● כדי להצדיק את המחיר נדרש לשדרג את תא הנוסעים לאיכותי יותר

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רכבת ישראל: "מאז ההקמה לא קרתה תקלה כזאת. אנו מתנצלים"

רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות המלאה, לרבות פתיחת תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב, תחזור עד ה-1 בספטמבר ● עם זאת, הטיפול בתקלה המרכזית שגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות צפוי להתארך ● שרת התחבורה, מירי רגב: "התקלה תתוחקר עד תום, גם בהיבט המערכתי. אם נראה שהייתה כאן רשלנות, אנשים יצטרכו לשלם על כך"

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בבורסות אירופה; יו"ר הפד ינאם היום בכנס ג'קסון הול

יו"ר הפד ג'רום פאוול ינאם בשעה 17:00 שעון ישראל מכנס ג'קסון הול בוויומינג ● הוא צפוי בין היתר להתייחס לשאלת הריבית הבוערת וייתכן שאף לסוגיית המכסים ומדיניות טראמפ ● דיווחים: ‏Nvidia מבקשת לעצור את ייצור שבבי ה- H20 לאחר שסין החמירה את הצעדים נגד רכישתם ● החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים בירידות ● בורסות אסיה ננעלו במגמה חיובית

בועז מירוני / איור: גיל ג'יבלי

אחרי התנגדות של שנים: אנליסט משנה כיוון ונכנס לשוק הלא סחיר

אנליסט, שמחזיק בשיעור הנמוך ביותר של נכסים לא סחירים, מתכוונים להיכנס לפעילות משמעותית בתחום ● מי שצפוי לפתח את העולם הלא סחיר באנליסט הוא בועז מירוני לו 15 שנות ניסיון בתחום

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap

ביהמ"ש לערעורים ביטל קנס בחצי מיליארד דולר שהוטל על טראמפ

על אף כי הקנס נמחק, ערעורו של טראמפ על הקביעה לפיה הונה במיליארדי דולרים בנקים וחברות ביטוח, כולל בתקופת כהונתו הראשונה, נדחה ● כעת הוא עשוי לערער לעליון של ניו-יורק על עצם הקביעה

איור: גיל ג'יבלי

תמחור זול, צמיחה גבוהה: האם כדאי לכם לשלב בורסות מהמזרח בתיק?

כשחושבים על השקעות מעבר לים חושבים בדרך כלל על וול סטריט או בורסות אירופה, אבל האם ההזדמנויות הגדולות נמצאות בקצה השני של העולם? ● מתחילת השנה מדדי השווקים המתפתחים מציגים תשואת יתר על הבורסות במערב ● איך כדאי לשלב אותם בתיק? ● נתון בשבוע

אבי אלמליח, מנכ''ל הרכבת / איור: גיל ג'יבלי

"לא הסתרנו מידע": מנכ"ל הרכבת בפועל מדבר על התקלה הגדולה

מנכ"ל הרכבת בפועל אבי אלמליח לא מתחייב להימנע מתקלות בעתיד, ומבטיח חזרה לשגרה כבר בשבוע הבא ● על החגיגות בצפון הוא עונה: "גם ביום שאנחנו מטפלים בתקלה, אנחנו לא יכולים להזניח את העתיד"

השינויים לא יובילו לפיטורי עובדים, אלא לשינויים בתפקידיהם / צילום: Shutterstock

בתוך חודשים: מערכות AI ייכנסו לאולמות בתי המשפט

הרשות השופטת מכניסה לשימוש מערכת תמלול מבוססת בינה מלאכותית, שתיפרס בתחילת שנת המשפט ב־60 עד 70 אולמות של בתי משפט השלום במסגרת פיילוט נרחב ● בנוסף, ברבעון הראשון של 2026 מערכת הבינה המלאכותית של הנהלת בתי המשפט, "צ'אט המשפט", צפויה להיות זמינה עבור השופטים והרשמים

רונן אגסי, מנכ''ל מגדל ביטוח / צילום: ניקולה וסטהפל

החגיגה בבורסה מגיעה לחברות הביטוח: הנכסים המנוהלים של מגדל זינקו ב-114 מיליארד שקל בשנה וחצי

סך הנכסים המנוהלים של מגדל הגיע ברבעון השני של 2025 ל-536 מיליארד שקל, גידול חד שהושפע בין היתר מהחגיגה בבורסה שהגדילה משמעותית את נכסי הפנסיה, הגמל וההשתלמות ● הרווח הכולל ברבעון השני נשחק ב-37% ל-571 מיליון שקל, אך בנטרול אירוע חד-פעמי ברבעון המקביל - ירד בכ-5.5%

שדה סולארי באסואן, מצרים / צילום: ap, Amr Nabil

אחרי עסקת הגז הגדולה: התמונה האנרגטית אצל השכנות עגומה

למרות המלחמה המתמשכת ומעמדה הבינלאומי הבעייתי, שכנותיה של ישראל מעמיקות את התלות בגז שלה ● ירדן נכוותה מהמבצע מול איראן ● במצרים נדרשת השקעה של מיליארדים בתשתיות הרעועות ● בסוריה נשענים על סיוע קטארי ● ובלבנון, חיזבאללה לא מותיר שום אפשרות שיקום ● זוהי תמונת המצב האנרגטית במרחב

הסכם פוסט נישואים / צילום: Shutterstock, Africa Studio

מתי כדאי לערוך הסכם פוסט נישואים?

הסכמי פוסט נישואים יכולים לחסוך במס רכישה ובמס שבח במקרים מסוימים, אולם חשוב להוכיח שההפרדה היא אמיתית ולא נעשתה למראית עין

נשיא מצרים א־סיסי, בפורום שיתוף הפעולה סין־מדינות ערב, בייג'ינג / צילום: ap, Tingshu Wang

16 מיליון תיירים, בורסה בעלייה ועסקת גז אחת: מצרים בדרך החוצה מהמשבר?

חרף המלחמה בעזה, מתקפות המורדים החות'ים ולחצים כלכליים, ניכר שיפור במצרים במדדים מרכזיים ● האינפלציה מתמתנת, הלירה המצרית מתחזקת והשקעות זרות ממשיכות לזרום ● לצד זאת, התלות בגורמים חיצוניים כמו ישראל גוברת ועליה לתמרן בזהירות בין סין לארה"ב

מפעל אקרשטיין בדרום. הקמת מפעל נוסף תייצר 150 משרות / צילום: איל יצהר

החברות שרוצות להתרחב ולא מצליחות למצוא קרקעות

בעוד שעל מרכז הפיתוח של אנבידיה מתחרות כל הרשויות המקומיות באזור הצפון, מפעלים ומרכזים לוגיסטיים מתקשים למצוא שטחים מתאימים באזורי הדרום, ומתריעים מפני חסמים שמעכבים צמיחה ותעסוקה

מגדל ביונד של תדהר ויוניון / הדמיה: סטודיו 84

תחזיקו חזק: ארבעת מגדלי המשרדים הכי יוקרתיים בישראל מגיעים לשוק כמעט ביחד

לנדמרק, ToHa2, מגדל הספירלה ו־Beyond: ארבעת פרויקטי המשרדים היקרים בישראל נבנים בימים אלו וישנו לגמרי את קו הרקיע ואת ההיצע בגוש דן ● מי היקר ביותר כעת, מי הגבוה ביותר, ואיזה פרויקט צפוי בעתיד לעבור את כולם?

גיימינג / צילום: Plarium

החברה הישראלית שמשתפת פעולה עם ענקית הבידור והמדיה פראמונט

חברת הגיימינג הישראלית פלאריום מביאה את דמויות צבי הנינג'ה לעולם הפנטזיה של המשחק RAID: Shadow Legends ● משפחת יוחננוף, בעלת רשת קמעונאות המזון, תרמה למחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי שיבא תל השומר ● ואיגוד הכדורסל ערך ערב גאלה במשרדי קבוצת הראל - נותנת החסות הראשית של נבחרות ישראל ● אירועים ומינויים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שמכר את ההחזקות שלו בפלנטיר ורכש במקום מניה ישראלית

לפני שהגיעה לשיא, סטנלי דרוקנמילר חתך את רווחי השקעתו בפלנטיר ● מנגד, הוא צובר מניות טבע כבר ארבעה רבעונים ברצף וחזר להשקיע במיקרוסופט

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

רגע לפני הדוחות שכולם מחכים להם, לאנליסט הזה יש גם תחזית מדהימה

אנליסט בחברת המחקר Melius Research מעריך כי אנבידיה עשויה להגיע לשווי של 9 טריליון דולר עד 2030 ● להערכתו, ענקית השבבים בדרך לכבוש חלק גדול משוק האנרגיה מבינה מלאכותית ● וגם: מה צפוי בדוחות החברה שיפורסמו בשבוע הבא?