גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וויז אייר תקים בסיס בנתב"ג? התנגדות במשרד התחבורה מאיימת על התוכנית

השרה מירי רגב הודיעה כי תקדם יוזמה להקמת בסיס פעילות קבוע לענקית התעופה וויז אייר בנתב"ג ● ברשות התעופה האזרחית מזהירים מתחרות לא הוגנת, בעוד שאגף הכלכלה במשרד התחבורה תומך במהלך בשל הוזלת הטיסות הצפויה ● בשבועות הקרובים צפויה להגיע לישראל משלחת של החברה

מטוס של וויז אייר בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מטוס של וויז אייר בנתב''ג / צילום: Shutterstock

במשרד התחבורה מתנהל בחודשים האחרונים ויכוח פנימי טעון, שסופו עלול להשפיע על עתיד חברות התעופה הישראליות וגם על מחירי הטיסות לציבור - כך נודע לגלובס. בסדרת דיונים שנערכו במשרד, רשות התעופה האזרחית (רת"א) מפצירה לסגת מהמגעים עם חברת וויז אייר ההונגרית להקמת בסיס פעילות (האב) בנמל התעופה בן גוריון, נוכח פגיעה אפשרית בחברות תעופה ישראליות. מנגד, באגף הכלכלה במשרד רואים במהלך הזדמנות להגברת התחרות, וכעת השרה מירי רגב תצטרך להכריע בין הוזלת הטיסות עבור הצרכן הישראלי לבין מהלכים לשמירה על החברות הישראליות.

המכרז החדש שמחייב טיסת בוקר מוקדמת מאילת וטיסת לילה מאוחרת
טרמינל 1 ייפתח השבוע: איך זה ישפיע על היצע הטיסות? סלוטים יקרי־ערך

בחודש מאי הכריזה שרת התחבורה מירי רגב על כוונתה לקדם פתיחה תקדימית של מעין "סניף" של חברת תעופה זרה בנתב"ג. בסיס פעילות כזה מאפשר לחברה לקבוע את ישראל כנקודת המוצא והסיום של טיסותיה - כלומר, לא עוד טיסות הלוך־חזור, אלא נוכחות של מטוסים וצוותים בישראל, שמאפשרת לחברה להפעיל סבבים תפעוליים רבים יותר וליהנות מסלוטים יקרי־ערך (זמני טיסה והמראה שמחולקים לחברות לפי הקיבולת של שדה התעופה), וכך לבסס אחיזה בשוק המקומי.

כיום יש לחברות התעופה המקומיות יתרון יחסי בכך שהמטוסים שלהן לנים בישראל ויכולים לנצל את הסלוטים הראשונים והאחרונים ביום, שמועדפים על־ידי הנוסעים. אם וויז אייר תקים בסיס בישראל, היא תוכל ליהנות מאותם תנאים ולהפוך לשחקנית דומיננטית בשעות הביקוש.

לעומת היתרון של החברות הישראליות בהקצאת הסלוטים, הן מחויבות ברגולציה שלא חלה על החברות הזרות, לרבות הסכמי שכר והסדרי ביטחון מחמירים ותיאומם עם אל על (שהיא גם ספקית שירותי האבטחה).

אם וויז אייר תפתח האב בישראל ותבקש להירשם כחברה ישראלית, אותה רגולציה תחול גם עליה, אך לפי גום וויז אייר, עלה כי אין לה כוונה להסכים לפתוח את בסיס הפעילות בשדה תעופה רמון, אלא בנתב"ג בלבד, ואין בכוונתה להקים חברת־בת ישראלית.

מתווה חלופי

על אף שהיא מציגה את המהלך ככזה, לא מדובר ביוזמה של רגב. בוויז אייר מחזרים אחרי משרד התחבורה שנים ארוכות, אך במשך זמן רב נענו בשלילה. שמואל זכאי, מנהל רת"א, הבהיר בדיונים כי הוא מתנגד להקמת הבסיס. לדבריו, התחרות לא הוגנת, משום שחברה זרה תהנה מכל ההטבות של התעופה הישראלית בלי לשאת בעלויות. לטענתו, מצב זה לא יוצר תמריץ להקמת חברות ישראליות נוספות (כמו חברת TUSׂׂ), והוא צפוי להסיט את פעילות החברה משעות השפל על חשבון חברות אחרות.

ברת"א הציעו מתווה חלופי: לחייב את וויז אייר להקים חברת־בת ישראלית, בדומה לאיזי ג'ט שהקימה חברות־בת באוסטריה ושווייץ, או לוויז אייר אבו דאבי. בנוסף, זכאי הזהיר כי לא ניתן לאפשר רק לחברה אחת להקים בסיס בארץ, משום שלאחר פתיחת הצוהר הזה לא תהיה הצדקה לסרב לחברות נוספות, מה שעלול ליצור עומס בלתי נסבל על תשתיות נתב"ג.

רשות שדות התעופה מכירה ביתרונות של המהלך, אך גם מצביעה על סיכונים לא מבוטלים. ברשות הביעו חשש מתלות בגורם תעופה זר בזמני חירום ומשברים, והמליצו להקים צוות בין־משרדי בליווי יועץ בינלאומי לבחינת ההשלכות.

מנגד, באגף כלכלה במשרד התחבורה דווקא הביעו תמיכה נלהבת במהלך. הם רואים בו אמצעי חיוני להגברת התחרות, להורדת מחירים ולשיפור השירות בענף שהתאפיין בשנים האחרונות בבעיות תפעול. באגף הזכירו שהחברות הישראליות טענו כי הן קרובות לקריסה גם לפני רפורמת "שמיים פתוחים" (הסכם עם האיחוד האירופי מ־2013), ובסופו של דבר הרפורמה הובילה אותן להתייעלות.

לדבריהם, הוצאות האבטחה של החברות הישראליות גם ככה מסובסדות כמעט באופן מלא על־ידי המדינה, וכן תמיד יהיה שוק שיעדיף חברה ישראלית עקב תחושת הביטחון ומטעמי כשרות ושבת.

הם דוחים את הטענה לחוסר הקיבולת בנתב"ג, ולדבריהם החברות הישראליות מקבלות מפעם לפעם תוספות, בייחוד כיום לאחר שהתפנו סלוטים של חברות טורקיות שהיוו חלק נכבד מפעילות נתב"ג טרם המלחמה. בנוסף, לטענתם, המצב הביטחוני בישראל משקף מקרי קיצון, ולא ניתן לבסס עליהם מדיניות רגולטורית ארוכת־טווח.

באגף גם כופרים בהשוואות לחברות־בת אחרות, בטענה כי מדובר במודלים שנולדו מסיבות פוליטיות כמו הברקזיט או שליטה ממשלתית באמירויות, וכי אין הצדקה לדרוש זאת מוויז אייר. שאלת היסוד, לשיטתם, היא האם אזרחי ישראל אמורים להמשיך ולסבסד חוסר יעילות של חברות מקומיות על־מנת לשמר אותן.

בכל אופן, בדרך למימוש הרפורמה, ובהינתן הלחץ מתקופת הבחירות המתקרבת, רגב צפויה להכריע בהקדם בין הגישות השונות. לצד הרצון להביא "בשורה" לציבור, היא תצטרך גם להתמודד עם הלחצים של החברות הישראליות ועם ועדי העובדים שלהן. בכל אופן, בשבועות הקרובים צפויה להגיע לישראל משלחת של חברת וויז אייר, וזמן ההכרעה מתקרב.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה בוחן את הסוגייה תוך שקילת כלל ההיבטים המקצועיים והמשקיים, לרבות השפעת המהלך על הצרכנים, על רמת המחירים, על התחרות בענף ועל פעילות חברות התעופה הישראליות. החלטה תתקבל לאחר בחינה מעמיקה של הנתונים, בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים".

עוד כתבות

לא תמיד התחזקות השקל מיתרגמת לירידה מיידית באינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עוד לפני סיום המלחמה, מהו שיעור האינפלציה הצפוי בספטמבר?

ירידה במחירי ההלבשה, הנופש והטיסות, לצד ירידה במחירי המזון עקב מבצעי חגי תשרי, צפויים להוריד את מחירי ספטמבר ב-0.3% ואת האינפלציה ל-2.7% ● היום נפתח דף חדש בכלכלה - מילואימניקים חוזרים לעבודה, ושיפור צפוי בסנטימנט הצרכני ● וגם: האם הריבית תרד? לא בטוח

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

בנק ישראל מבהיר: לא צפויה החלטת ריבית "שלא מן המניין"

נראה כי הודעת בנק ישראל החריגה מגיעה לאחר שבשוק התרבו ההערכות שהנגיד יידרש להפחתת ריבית כבר בהחלטתו הקרובה, ואולי קודם לכן - זאת לנוכח ההתפתחויות בגזרת המלחמה וההסכם להשבת החטופים

עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא

המטרו בסכנה? בענף התשתיות נערכים להמשך החרם האירופי

חברות התשתיות הזרות לא צפויות למהר לחזור לישראל לאחר המלחמה, והן מתרחקות ממכרזים בירושלים ● הממשלה ונת"ע מתאימות את מכרזי המטרו למציאות הפוליטית הרגישה, כולל פתיחת מועד הגשה נוסף לאחר שנה ● ובירושלים יצטרכו לבנות על חברות ישראליות

נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מה מחפשים נשיא, מפכ"ל ושר לשעבר בחברה של 100 מיליון שקל?

חברת המטבעות הדיגיטליים BitCore Capital נכנסת לבורסה המקומית לפי שווי של 120 מיליון שקל (אחרי הכסף) ● החברה תיכנס לבורסה באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי פליינג ספארק ● בין הבכירים בה: רובי ריבלין, יוחנן דנינו ויזהר שי

רכב הצלב האדום במעבר גבול רפיח, בשנה שעברה / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

ארבעה חטופים חללים הועברו לצלב האדום - בדרך לכוחות צה"ל

בישראל מעריכים כי מחר ישוחררו ארבעה חללים נוספים ● טראמפ: "המשימה טרם הושלמה - המתים לא הוחזרו כמובטח" ● מעבר רפיח לא ייפתח ליציאה של עזתים - עד שחמאס ישיב את החללים החטופים ● מחבלים חוסלו בסג'עייה לאחר שניסו להתקרב לכוחות צה"ל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

הסיפור על חוב המס בסך 10 מיליון שקל שהתעורר אחרי 20 שנה

ביהמ"ש דחה את טענתו של בעל עסק למסחר בבשר כי חוב מס הכנסה מהשנים 2001-2002 התיישן בשל אי-פעילות מצד רשות המסים לגבותו

תחנת הכוח באלון תבור / צילום: AP PRO

תחנת כוח "פיקרית" חדשה תופעל מחר באלון תבור

תחנת הכוח החדשה היא מיזם משותף של שמיר אנרגיה, רפק תקשורת, צ'יינה הרבור וג'נריישן קפיטל דרך חברת פאוורג'ן ● התחנה תפעל בטכנולוגיה "פיקרית" בהספק של 230 מגהוואט

יואל מוקיר / איור: ap, Nam Y. Huh

מילדות בחיפה ועד לנובל: החוקר הישראלי שגילה את סודות הצמיחה הכלכלית

יואל מוקיר, היסטוריון כלכלי בעל שורשים ישראליים, זכה בפרס נובל בזכות מחקריו על תולדות הצמיחה ● בראיונות קודמים הוא הזהיר כי הקדמה לא מבטיחה דמוקרטיה, ואמר: "יש תחושה בקרב שכבות רחבות שהטכנולוגיה משרתת קבוצה קטנה, שמתעשרת על חשבון השאר"

אפל / צילום: ap, Kathy Willens

בהשקה שקטה: אפל חושפת מוצרים חדשים עם מעבד M5 החדש

במהלך שנוי במחלוקת, ענקית הטכנולוגיה הכריזה ללא אירוע רשמי על הדור הבא של המעבדים העצמאיים שלה, שצפוי להביא לקפיצה משמעותית בביצועי הבינה המלאכותית ● לצדו הוצגו MacBook Pro ו־iPad Pro חדשים, ושדרוג לקסדת המציאות הרבודה Vision Pro

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: ap, Richard Drew

ארדואן יודע והמספרים תומכים: טורקיה נפגעה יותר מישראל מהחרם עלינו

באביב שעבר נחתך היבוא מטורקיה ביותר ממחצית בעקבות חרם, וגרם לפגיעה ישירה בענף הבנייה בארץ ● טורקיה מצידה איבדה את אחד משוקי היצוא היציבים שלה במזרח התיכון ● כעת נותר לראות איך ישפיע הסכם השלום על היחסים הכלכליים בין המדינות

בנייה בחולון / צילום: Shutterstock

הדוח שמסביר מה הבעיות בתכנון הדירות של ישראל

בדוח חדש של ארגון ה-OECD נקבע כי אינטרסים ושיקולי דעת סותרים בין משרדי הממשלה פוגמים במערכת התכנון, וכי תוכניות שמקודמות באזורים מרוחקים ממרכזי ערים תורמות לבזבוזי קרקעות ולחיזוק מעמדה של מדינת תל אביב על חשבון הפריפריה

איפה מרוויחים יותר ומי קיבלו בונוסים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עובד קיבל מהמעסיק בונוס של 20 דולר במעטפה, מהר מאוד זה הפך לעלבון

יש בונוסים שלפעמים עדיף לא לתת ● עובדים שתוגמלו בשוברים למסעדות או במחוות יצירתיות יותר כמו תרנגול הודו לחג ומתקן האכלה לציפורים, מספרים ברשתות החברתיות על תחושת זלזול וחוסר הערכה ● הכוונה של המעסיקים אולי טובה, אך כשהבונוס לא עומד ביחס למאמץ של העובד, להישגיו או לרמת השתכרותו - המסר שנקלט הוא אחר לגמרי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

בהיקף מוערך של יותר מ־200 מיליון דולר: גיל שויד מכר מניות צ'ק פוינט

בסוף הרבעון השלישי החזיק שויד ב-24.6% מהון המניות של צ'ק פוינט - ירידה של יותר ממיליון מניות ביחס להחזקות שלו ברבעון הקודם ● שווי המניות הנוכחי שלו: 5.2 מיליארד דולר

המרינה באשקלון / צילום: יורו SEASKY

פערים גדולים בין הערים: כמה עולה לגור על קו החוף בארץ?

תל אביב מתקרבת ל־80 אלף שקל למ"ר, בעוד שבערים כמו בת ים, חיפה ואשקלון המחירים נמוכים משמעותית ● בדיקה של השמאי שמוליק כהן מגלה היכן עוד אפשר למצוא נוף לים במחיר סביר

יעל בר זוהר וגיא זו-ארץ בקמפיין של שירותי בריאות כללית / צילום: צילום מסך

​התנאי המוזר במכרז של קופת חולים כללית

בימים הקרובים אמורה קופת החולים שירותי בריאות כללית לבחור את משרד הפרסום שילווה אותה בשנים הקרובות ● אלא שלצד התנאים המקובלים בשוק, המכרז כולל גם חובה "להשתמש" בפרזנטורים יעל בר זוהר וגיא זו–ארץ, ולא ניתנה אפשרות להציג אופציות חלופיות ● וגם: יזם הסייבר שלמה קרמר חובר לקבוצת המרוץ שמתחרה באליפות הפורמולה 1 ● אירועים ומינויים

פלסטינים ברצועת עזה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

התוכנית של הבית הלבן לעזה: השקעת עשרות מיליארדים בתשתיות והקמת ערים חכמות

זמן קצר לאחר שנחתמה הפסקת האש, התוכנית של ממשל טראמפ לשיקום עזה עשויה לקרום עור וגידים ● במצגת מפורטת בת 38 עמודים שהגיעה לידי גלובס, כלולים 10 מגה–פרויקטים, בהם הקמת שדה תעופה ורכבת קלה, מתקני התפלה, אתרי נופש וערים חכמות ● לפי התוכנית השאפתנית, מאיפה יגיע הכסף?

צה''ל נסוג מעזה. יום שישי / צילום: ap, Emilio Morenatti

האם פרמיית הסיכון של ישראל תרד לשפל חדש, ומי ירוויח מכך?

חוזי ה־CDS על אג"ח ממשלת ישראל, המשקפים את הסיכון שהמדינה לא תשלם את חובותיה, צללו בשיעור דו־ספרתי מאז ההכרזה על הסכם 20 הצעדים ● האם ביום שאחרי המלחמה רמות הסיכון של המשק ירדו דרמטית? הכלכלנים חלוקים

מטוס של אתיחאד בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

רגע אחרי ההסכם: חברת התעופה שמתגברת טיסות לתל אביב

איתיחאד אירווייז האמירתית תפעיל חמש טיסות יומיות לישראל החל מ-1 בדצמבר, לעומת ארבע טיסות יומיות כיום ● החברה כבר הרחיבה את פעילותה משלוש לארבע טיסות ביום במהלך החודש האחרון, וידועה כחברה שהמשיכה להפעיל טיסות לישראל גם בתקופות ביטחוניות מתוחות

נדל''ן בתל אביב / צילום: Shutterstock

רוכשי הדירות מתרחקים מתל אביב, והמחיר ירד בכ-200 אלף שקל

הלמ”ס מדווחת על ירידה של כ־4% בקצב שנתי במחירי הדירות, כשבתל אביב נרשמת צניחה של כ-200 אלף שקל ● ובכל זאת, בשוק השכירות, השוכרים החדשים משלמים יותר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; מדד הביטוח השיל 3%, מניית קמטק זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5%, ת"א 90 ירד ב-1.5% ● מדד הטכנולוגיה הוביל את העליות והתקדם בכ-2.8% ● עליות בוול סטריט לאחר יומיים תנודתיים במיוחד, בשל מתיחות הסחר המתמשכת בין ארה"ב וסין ● וגם: מה צפוי במדד המחירים לצרכן שיפורסם היום?