משרד התחבורה מקדם מהלך להרחבת קווי הטיסות הפנים ארציות לאילת, בעקבות מחסור בטיסות שמקשה על תושבי העיר להתנייד למרכז הארץ וחזרה. כיום, תושב אילת שמעוניין להגיע בבוקר למרכז ולשוב בערב נתקל בהיצע טיסות מוגבל במיוחד. בהתאם לסיכום בין שרת התחבורה לשר האוצר שהושג בשבוע שעבר, בעוד כחודש צפוי לצאת לדרך מכרז חדש, שבמסגרתו יידרשו חברות התעופה שיבקשו להתמודד, להתחייב להפעיל טיסת בוקר מוקדמת מאילת וטיסת לילה מאוחרת בחזרה מנתב"ג במטרה לאפשר לתושבי אילת לבצע סידורים ולנהל יום מלא במרכז.
● טרמינל 1 ייפתח בשבוע הבא: איך זה ישפיע על היצע הטיסות?
● אותו כרטיס, יקר ב-5%: ה"אקונומיסט" מאשים את חברות התעופה האמריקאיות במדיניות תמחור שמפלה נוסעים יחידים
במשרד התחבורה מסבירים כי המיקוד המרכזי של המכרז יהיה בהבטחת טיסות בשעות שהן מחוץ לשעות השיא, שעות שבהן כיום כלל לא מתקיימות טיסות. "אנחנו לא רוצים להתערב בלוח הטיסות הרגיל שמתקיים לאורך היום, אלא להבטיח דווקא את הטיסות החשובות לתושבי אילת טיסת בוקר מוקדמת וטיסת לילה מאוחרת", אומר גורם בכיר במשרד התחבורה. כעת מתבצעת עבודת מטה לקראת גיבוש תנאי המכרז, שצפויה להסתיים בתוך כחודש. בין היתר נבחנת האפשרות להעניק לחברות התעופה פיצוי במידה שהטיסות לא יהיו מלאות. "המטרה היא לאפשר לחברות להפעיל טיסות גם כשהן אינן בתפוסה מלאה, ועדיין לשמור על כדאיות כלכלית", מציינים במשרד, אך מבהירים כי טרם נקבעו רמות התפוסה המדויקות שיזכו את המפעילים בתמיכה, ומה יהיה היקפה. במשרד התחבורה לא ציינו מניעה שחברות תעופה זרות ישתתפו במכרז, אולם טרם התקבלה החלטה סופית בנושא.
לפי נתוני רשות שדות התעופה, באוגוסט הקרוב יתקיימו 60 טיסות שבועיות לשדה התעופה רמון מנתב"ג ומחיפה. 11 של אייר חיפה, 14 של ישראייר, ו-35 של ארקיע. בענף מסבירים כי מדובר בטיסות שאינן רווחיות ביחס להטסת המטוסים לחו"ל, רוב החברות יעדיפו באופן טבעי להסיט מטוסים מקווים שאינם רווחיים, על אף האינטרס הלאומי לייצר תחבורה שוטפת לעיר הדרומית.
היקף הפעילות של חברות התעופה הישראליות בשדה תעופה רמון בחודש אוגוסט
אייר חיפה - 18.3%
ארקיע - 58.3%
ישראייר - 23.3%
מקור: לוח הטיסות של שדה תעופה רמון
בארקיע טוענים שיש פתרון אחר
כזכור, באפריל האחרון איימה ארקיע שתצמצם את היקף הטיסות שהיא מפעילה לאילת, מהלך שעורר זעם רב בקרב תושבי אילת והדרום. מהיקף של 8-6 טיסות שבועיות, החברה תכננה לקצץ ל-3־4 טיסות בשבוע. ראש עיריית אילת אלי לנקרי הגיב אז כי "זו החלטה הרסנית שתפגע באופן ישיר בתושבי אילת, שכבר היום מתמודדים עם ניתוק תחבורתי בלתי נסבל ממרכז הארץ". כעת בחברה לא אוהבים את הרעיון של המכרז שצפוי להתפרסם בעוד כחודש.
לטענת ארקיע הפתרון להגדלת היצע הטיסות טמון במתן אפשרות לארקיע לפעול מטרמינל 1, בדיוק כמו חברות הלואו קוסט. "מדובר בדרישה בסיסית לשוויון תעופתי, שתחסוך עלויות גם למדינה", אומר עוז ברלוביץ' מנכ"ל ארקיע. "אני קורא למקבלי ההחלטות לאמץ את ההצעה באופן מיידי לטובת הציבור, התיירות באילת וההיגיון הכלכלי". כיום, החברה (בדומה לישראייר ואל על) מנהלת פעילות בשני הטרמינלים במקביל, מה שלטענתם מוביל לעלויות נוספות של עשרות מיליוני דולרים מדי שנה. כך, גם בלי מכרז או פיצוי של המדינה הם יוכלו להגדיל את היקף הטיסות לאילת. הפתרון להפעלת הטיסות כבר הוצע מוקדם יותר השנה, ונתקל בהתנגדות נחרצת מצידה של רשות שדות התעופה, שכן מדובר בפתרון שעלול לייצר חוסר שיוויון בין חברות התעופה שפועלות בנתב"ג ואינו נהוג בעולם התעופה.
"כבר לפני מספר חודשים הצעתי למדינה ולעיריית אילת מודל ישים וברור של 52 טיסות שבועיות (סבבים), ללא צורך בסבסוד וללא עלות תקציבית. ההצעה המפורטת הועברה למשרד התחבורה ולעיריית אילת, ובמסגרתה התחייבנו להפעיל לוח טיסות קבוע הכולל: לפחות 12 טיסות ביום באמצע השבוע ו־16 טיסות ביום בסופי השבוע, בכיסוי מלא של כל שעות הפעילות. הטיסות ימריאו מנתב"ג וינחתו בשדה רמון, בפריסה אחידה לאורך כל היום, כך שכל תושב, תייר או איש עסקים יוכל להגיע ולחזור בנוחות וביעילות. זהו מודל שפוי, כלכלי וישים שניתן ליישום מיידי".
ארקיע, כך נודע לגלובס אינה החברה היחידה שהציעה להגדיל את היצע הטיסות לאילת. כמו כן, באפריל שרת התחבורה הודיעה על כך שאל על תפעיל טיסות לאילת במאי. בפועל גם היום, כ-3 חודשים אחרי, באל על עדיין בוחנים את האפשרות לטוס לאילת, מהלך שיחייב הפניית מטוסים מיעדים אחרים ובניית מרכז פעילות בשדה התעופה רמון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.