החרם הטורקי: חברות התעופה שמוותרות על הסלוטים בנתב"ג ולא יחזרו בקרוב לטוס לישראל

חברות התעופה הטורקיות לא יחזרו לישראל לפחות עד החורף הקרוב, וההחלטה הזאת מרחיקה את האפשרות שיחזרו בעתיד הנראה לעין • עד כה נשמרה לטורקים האופציה לחזור בנתב"ג

מטוסים של טורקיש איירליינס בנמל התעופה באיסטנבול / צילום: Shutterstock
מטוסים של טורקיש איירליינס בנמל התעופה באיסטנבול / צילום: Shutterstock

חברות התעופה הטורקיות טורקיש איירליינס ופגסוס החליטו לוותר על הסלוטים (חלונות זמן של המראות ונחיתות) שלהן בישראל, ובכך מאבדות משאב יקר שהשיגו בעמל רב לאורך השנים, מבחינת טורקיש המחיר יהיה אובדן של שעות טיסה נוחות, שיאפשרו למתחרים לבסס נוכחות משמעותית ולמקסם רווחים בטיסות יומיות בקו לישראל.

ההוצאה הביטחונית של ישראל זינקה ב־65%; איפה אנחנו ביחס לעולם?
צעד חריג: יבוטל כתב האישום נגד רון אילון בפרשת בזק-yes

כנהוג בענף התעופה, חברת תעופה שמשתמשת בסלוט שקיבלה בתדירות גבוהה יכולה לשמור עליו, אך אם היא אינה מנצלת אותו, הוא עלול להימסר לחברה אחרת. חברות התעופה הטורקיות היו אמורות להחליט אם לשמור את הסלוטים שלהן בישראל כבר בחודש מרץ, אך בשל חוסר הוודאות הביטחוני שעדיין שורר באזור, הן קיבלו עוד זמן לקבל את ההחלטה עד חודש מאי.

כדי להבהיר עד כמה סלוטים הם משאב משמעותי: בתקופת הקורונה, כאשר תנועת הנוסעים הייתה בשפל, חברות תעופה אף הפעילו טיסות כמעט ריקות שנועדו לשמור על זכויותיהן בסלוטים המבוקשים, המכונות "טיסות רפאים". ההחלטה שלא לשמור את הסלוטים עלולה להקשות על חזרה אפשרית של החברות הטורקיות בהמשך.

יפנו מקום משמעותי

טורקיש איירליינס היא חברה בבעלות חלקית של ממשלת טורקיה, כאשר 49% ממניותיה מוחזקות בידי קרן ההשקעות הממשלתית, אך היא מתנהלת כחברה עסקית לכל דבר, שרואה לנגד עיניה רווחיות. עם זאת, כמי שנמצאת תחת השפעה ממשלתית, החלטותיה אינן כלכליות בלבד אלא גם פוליטיות.

עד למלחמה, טורקיש איירליינס הייתה אחת מחברות התעופה הדומיננטיות בנתב"ג. בשנת 2019, לפני משבר הקורונה, היא דורגה במקום הרביעי בהיקף הפעילות בנמל עם נתח שוק של 4.87%. גם בשנת 2023 היא שמרה על מקומה, וזאת על אף שהפסיקה לפעול מיד עם פרוץ המלחמה באוקטובר והפסיקה את הפעילות בישראל למשך שלושה חודשים. חברת הלואו קוסט הטורקית פגסוס דורגה אז במקום ה-12.

על-פי ההערכות בענף, קו תל אביב-איסטנבול הוא אחד הרווחיים ביותר של טורקיש, בין היתר בזכות הביקוש הגבוה לטיסות המשך מיעד זה. עלויות התפעול של הטיסות נמוכות, ורבים מהנוסעים ממשיכים בטיסות קונקשן לאירופה, לצפון אמריקה ולאסיה. למעשה, הטיסות לישראל אינן נחוצות עבור תיירות לטורקיה עצמה (ענף התיירות במדינה נמצא בצמיחה גם ללא נוסעים מישראל), אלא לצורך חיזוק רשת הטיסות הבינלאומית של טורקיש, שהחליטה לוותר עליהן למרות זאת.

היעדרה של טורקיש איירליינס מורגש היטב בנתב"ג. עד פרוץ המלחמה היא הפעילה למעלה מ-10 טיסות יומיות בקו תל אביב-איסטנבול, בתקופות שיא אף 16 טיסות יומיות, ובחודשי הקיץ יולי ואוגוסט 2023 למעלה מ-5% מהנוסעים שעברו בנתב"ג טסו עמה. אי חזרתן של החברות הטורקיות תאפשר לחברות ישראליות וזרות לקבל את הסלוטים ההיסטוריים במקומן.