רכב פנאי־שטח מדגם ROX 01 / צילום: ROX Motor
חברת דלהום מוטורס קיבלה את הזיכיון לשיווק מותג הרכב הסיני ROX Motor בישראל. החברה הסינית החלה לפעול לפני כשלוש שנים, וגייסה עד היום כמיליארד דולר משורה של משקיעים בסין ובעולם, ביניהם בכיר בענקית האלקטרוניקה שיאומי. לחברה יש כיום כ-1,800 עובדים ויש לה שיתופי פעולה טכנולוגיים עם ספקיות בין־לאומיות כמו בוש, CATL, קונטיננטל ו-VALEO. את כלי הרכב מייצרת עבורה BAW בקבלנות.
● גם במחיר תחרותי במיוחד: רכבי פלאג אין סיניים שינחתו בקרוב בישראל
● מסירות הרכב בינואר-יולי 2025: החשמליים מאבדים נתח שוק לרכבי הפלאג-אין
● מבחן דרכים | הרכב הזה הוא חסכוני, מרווח ומצטיין בשורה של פרמטרים. אבל מחכה לו גם תחרות עזה
החברה מתמקדת כרגע בפלח של רכבי כביש־שטח גדולים ומפוארים, ודגם הדגל שלה 01, שיגיע לישראל, הוא רכב פנאי־שטח עם הנעת פלאג־אין וגוף מאלומיניום, שעיצובו דומה מאד לדגם הדיפנדר החדש של לנדרובר.
אורכו כ-5.3 מטר, גובהו 1.87 מטר, בסיס הגלגלים של באורך 3 מטר ויש לו תא נוסעים מפואר, בתצורה לשישה או לשבעה נוסעים, בשלוש שורות ישיבה. מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין ושני מנועים חשמליים, בהספק כולל של 624 כ"ס. סוללה בקיבולת 56 קילוואט מספקת טווח חשמלי של עד 235 ק"מ וטווח כולל של עד כ-1,340 ק"מ בתקן הסיני. הרכב מתהדר ביכולות שטח מתקדמות.
על פי היבואן, הרכב אמור לקבל תקינה אירופית מלאה לקראת סוף השנה, ושיווקו בישראל צפוי להתחיל לקראת תחילת השנה הבאה. המותג מגיע לישראל במסגרת התרחבותו לשווקים בין־לאומיים, שהוכרזה בסוף השנה שעברה. הוא משווק כבר היום במספר שווקים במדינות המפרץ ובמזרח התיכון.
המחיר עדיין לא ידוע, אולם בסין מחירו מתחיל כבר בכ-41 אלף דולר, נמוך בכמעט שליש ממחיר הבסיס של לנדרובר דיפנדר בנזין. על פי הערכות, הוא ימוצב בישראל בטווח מחירים של רכבי פנאי משפחתיים/יוקרתיים בינוניים, סביב 300 אלף שקל, בהתאם לרמת האבזור והמיסוי הסופי.
היבואנית, דלהום, שנוסדה ב-1979, מתמחה בייבוא מקביל וישיר של כלי רכב, ובעיקר של אוטובוסים, משאיות ורכבים מסחריים. בין היתר, דלהום כבר מייבאת מותגים סיניים, כמו יצרנית האוטובוסים King Long ;Foton, שמייצרת טנדרים חשמליים ומשאיות; וכן אוטובוסים של המותג סקודה טמסה. הזיכיון לייבוא ROX Motor צפוי להציב אותה כשחקנית גם בתחום רכבי הפנאי החשמליים הפרטיים.
על פי גורמים בענף, דלהום מוטורס נערכה להבאת הדגם ROX 01 לישראל כבר ברבעון האחרון של 2025, אז גם צפויות לנחות יחידות ראשונות לצורכי הדגמה ורישוי. המכירה הרשמית לצרכנים עשויה להתחיל בתחילת 2026, בהתאם לקצב האישורים וההיערכות הלוגיסטית. דלהום כבר מכשירה צוותים טכניים נוספים לטיפול ברכבים החשמליים המתקדמים, כדי להבטיח שירות ותמיכה ברמה גבוהה ללקוחות העתידיים.
באשר למחיר בישראל, בשלב זה, טרם נמסר מחיר רשמי ל-ROX 01 בשוק המקומי. עם זאת, בחברה מודעים לחשיבות התמחור התחרותי, אשר יציב את ROX 01 בתחרות ישירה מול רכבי פנאי בינוניים-גדולים מאובזרים (דוגמת יונדאי סנטה פה, קיה סורנטו ופורד אקספלורר ההיברידיים), ובו־בזמן נמוך משמעותית ממחירי רכבי יוקרה בגודל דומה, דוגמת דיפנדר. גורמים בדלהום מוטורס רומזים כי החברה תשאף למתג את ROX כמותג איכותי וחדשני, אך במחיר "שפוי" ביחס לתמורה. בכך, מקווים בדלהום לנצל את מגמת הפתיחות הגוברת של הצרכן הישראלי למותגים סיניים, במיוחד לאור ההצלחות של דגמים חשמליים סיניים אחרים שנמכרים כאן לאחרונה.
מבט לעתיד - אסטרטגיה בין־לאומית ויעדים
ההשקה בישראל היא חלק ממהלך רחב יותר של ROX Motor להפוך למותג גלובלי. כפי שצוין, החברה כבר פעילה בעשרות מדינות, ובפרט שמה דגש על אזור המזרח התיכון. שיתוף הפעולה האסטרטגי שנחתם לאחרונה בין ROX Motor לבין חברת W Motors מדובאי הוא דוגמה בולטת לכך. במסגרת ברית זו, מוקם באבו דאבי מפעל חדש, בו יורכבו רכבי ROX 01 עבור האזור, במהלך המתכתב עם חזון "Industry 4.0" של איחוד האמירויות והתוכנית לגיוון הכלכלה המקומית. השקעה זו מעידה על מחויבות המותג לביסוס נוכחות אזורית חזקה, וליכולת לספק ביקושים מחוץ לסין בצורה יעילה.
בנוסף, ROX Motor חוברת לחברות טכנולוגיה בין־לאומיות, לטובת שיפור מתמיד של מוצריה - כך, למשל, נחתם הסכם עם חברת Enercap מאיחוד האמירויות, לפיתוח סוללות ביצועים גבוהים לדורות הבאים של רכבי ROX, ושיתוף פעולה עם תאגיד Borouge הפטרוכימי, לבחינת שימוש בחומרים פלסטיים חדשניים להפחתת משקל ולשיפור הקיימות בכלי הרכב.
לסיכום, כניסת ROX Motor לישראל מסמלת את המשך גל החדירה של יצרני הרכב הסיניים לשוק המקומי - גל שמביא איתו תחרות מבורכת, טכנולוגיה מתקדמת ומחירים מאתגרים. אם תממש החברה את הבטחותיה, ה-ROX 01 עשוי להפוך לשחקן מפתח בסגמנט רכבי הפנאי הגדולים החשמליים בישראל, ולפתוח לצרכנים אופציה נוספת ומרעננת. כעת, נותר לראות כיצד יגיב השוק הישראלי לרכב השטח החדשני מסין, והאם "הרוקס" יהפוך לשם דבר על כבישי הארץ בשנים הקרובות.