מחקר חדש, שפרסם השבוע בסין איגוד משווקי הרכב הסיני (CPCA) קובע כי היצוא הגלובלי של כלי רכב מסין נכנס כיום ל"גל שני", שמתמקד בכלי רכב עם הנעת פלאג־אין. הגל הראשון היה כלי רכב עם הנעה חשמלית מלאה.
● קרוס־אובר היברידי ב־137 אלף שקל: המהלך הסיני שמדאיג את תעשיית הרכב
● חרם טורקי ומבול רכבים סינים לא הורידו את טויוטה, מאזדה ומרצדס מהצמרת
המחקר מציין את הזינוק שחל ביצוא כלי רכב כאלה לעולם ובין השאר לישראל. לדברי עורכי המחקר, "המגמה נובעת מהשקעה ארוכת טווח של תעשיית הרכב הסינית בטכנולוגיית ההנעה הזו… סין מחזיקה ב־68% מהפטנטים העולמיים, שנוגעים לטכנולוגיית הפלאג־אין, ומכסים תחומי ליבה כמו מערכות לניהול צריכת חשמל, בקרי מנועי ועוד…" .
על פי המחקר, תעשיית הרכב הסינית רשמה את ההישג תודות לבניית שרשרת עצמית של חלפים ושל מו"פ בתחום הפלאג־אין, שמאפשרת לה לקצץ כ־20% עד 30% בעלויות בהשוואה למתחרים בינלאומיים. זאת בנוסף לתמריצים ממשלתיים שניתנים לרכבי פלאג־אין באירופה, ולביקוש חזק במדינות עם תשתית טעינה שאינה מפותחת מספיק, שם פוטנציאל הלקוחות גדול יותר - מזה של הרכב החשמלי המלא.
יצוין כי סיכום ייצוא הרכב מסין במחצית הראשונה של 2025, שפרסם השבוע המכס הסיני, מגלה כי ישראל היא כיום שוק יצוא גלובלי מרכזי לכלי רכב מופחתי פליטה מתוצרת סין. כאשר מוקד היצוא לישראל מוסט במהירות מכלי רכב עם הנעה חשמלית מלאה (BEV) לכלי רכב עם הנעת פלאג־אין והיברידית.
עוד מצוין בדוח כי יצוא כלי רכב מופחתי פליטה מסין לישראל רשם במחצית הראשונה של השנה הנוכחית "שיפור דרמטי הן בכמויות והן במחיר הממוצע של כלי הרכב". עיקר הזינוק נרשם ברכבי פלאג־אין. ישראל היא שוק היצוא החמישי בגודלו בעולם של רכבי פלאג־אין סינים במחצית הראשונה של השנה - כשלפניה רק בריטניה, בלגיה, מקסיקו וברזיל. בסה"כ יוצאו לישראל בתקופה הזו 28,474 רכבי פלאג־אין, מתוכם כ־6,400 ביוני (נתוני יוני טרם משתקפים בנתוני המכירות בישראל).
המגמה הזו צפויה לצבור תאוצה עוד סוף השנה במקביל לנחיתת שלל דגמים חדשים עם הנעת פלאג־אין בעלת טווח חשמלי ארוך. להלן כמה מהם.
1 דונגפנג
דגמי קרוס־אובר PHEV עם טווח רציני ומחיר תחרותי
ענקית הרכב הממשלתית הסינית דונגפנג תרחיב את הליין החשמלי שלה בישראל עם שלושה דגמי פלאג־אין בתקינה אירופית מלאה. שניים מתוכם הם דגמי קרוס־אובר חדשים (משפחתי ופרימיום), שיתחרו בין השאר בלהיטי מכירות כמו ג'אקו J7 וצ'רי טיגו 8. הגדול מבניהם הוא באורך 4.76 מ' עם בסיס גלגלים באורך 2.78 מ'.
מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה של 17.5 קילוואט־שעה ואמורה להשיג טווח חשמלי של עד 87 ק"מ במפרט האירופי וטווח משוקלל כולל של מעל 1200 ק"מ. התמחור הראשוני באירופה תחרותי ומתחיל בכ־36 אלף אירו. טווח המחירים המשוער: 180־200 אלף שקל.
במקביל יגיע אלינו עם הנעת פלאג־אין גם הקרוס-אובר המפואר FREE של המותג VOYAH, שעד כה שווק בישראל עם הנעה חשמלית בלבד. המחיר ינוע, קרוב לוודאי, בטווח של 300־350 אלף שקל.
2 ליפמוטור
C10 פלאג־אין: עד 145 ק"מ על חשמל
אל הגרסה החשמלית המלאה של הקרוס־אובר C10 של חברת ליפמוטור הסינית תצטרף לקראת סוף השנה גרסת פלאג־אין עם טווח ארוך במיוחד. מערכת ההנעה כוללת מנוע 1.5 ליטר בנזין, שמשמש כגנרטור לטעינת הסוללה, לצד מנוע חשמלי וסוללה גדולה של 28.4 קילוואט שעה. ההספק הכולל הוא 215 כ"ס והטווח החשמלי ב־WLTP הוא 145 ק"מ, בינתיים שיא בקטגוריה בישראל. טווח הנסיעה הכולל המשולב הוא כ־950 ק"מ ב־WLTP. העיצוב והאבזור מקבילים לדגם החשמלי. אפשר לצפות למחיר תחרותי במיוחד, אולי אפילו פחות מ־180 אלף שקל.
3 לינק אנד קו 08
עיצוב עתידני וטווח חשמלי ענק
גם קבוצת GEELY משקיעה כיום בהתרחבות לטכנולוגיית הפלאג־אין והנציגה הראשונה שלה בארץ תצא בקרוב לשוק תחת שם המותג לינק אנד קו. הדגם ראשון הוא הקרוס־אובר פרימיום 08, שמתהדר בעיצוב עתידני ובעל נוכחות ובממדים נכבדים עם אורך של 4.82 מ' ובסיס גלגלים של 2.84 מ'.
מערכת ההנעה, שפותחה על ידי וולבו, משלבת מנוע בנזין טורבו 1.5 ליטר עם מנוע חשמלי וסוללה ענקית של 39.6 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד 200 ק"מ על חשמל בלבד בתקן האירופי. תא הנוסעים מפואר ועתיר טכנולוגיות. בגרמניה המחיר מתחיל בכ־56 אלף אירו, כך שבישראל כנראה יהיה בטווח של 250־300 אלף שקל. בסוף השנה תגיע אלינו גם פלאג־אין ראשונה של מותג האם GEELY שעד כה היה רק בפלח החשמלי. עדיין אין פרטים.
4 קבוצת צ'רי
לפחות 4 דגמי פלאג־אין של צ'רי, ג'אקו ואומודה
קבוצת צ'רי על מותגיה השונים והמרובים כבר שולטת כיום ביד רמה במכירות בפלח ה־PHEV, אולם עד סוף השנה המשפחה תתרחב לעוד דגמים עם אותה מערכת הנעה בגרסאות שונות. באגף היבואנית כלמוביל יכללו בין השאר הדגמים ג'אקו 8, אומודה 7 ואומודה 8, שרובם מכוונים לפלחי הפרמיום.
"העממי" מביניהם, יחסית, הוא אומודה 7, שמכוון למרכז השוק אבל עם מיצוב ואבזור גבוהים יותר משל האח הפופולרי ג'אקו J7. לרכב עיצוב זוויתי ייחודי, אורך של 4.66 מ', בסיס גלגלים של 2.72 מ' ותא נוסעים איכותי. הטווח החשמלי הוא 95 ק"מ. התמחור מן הסתם יהיה מעט גבוה מהאח הפופולרי.
ואילו מותג האם צ'רי, שמיוצג על ידי חברת פריזבי, יתחיל לייבא את צ'רי טיקו 9 פרו ־ "האח הגדול" והיוקרתי יותר של הטיגו 8, שמיסד את הקטגוריה בארץ. אורכו של הרכב 4.82 מ', בסיס הגלגלים שלו באורך 2.82 מ'. לרכב יש הנעת פלאג־אין מדור חדש, שמשלבת בין מנוע 2 ליטר טורבו בנזין, מנוע חשמלי חזק וסוללה עם טווח חשמלי של עד כ־82 ק"מ באירופה. תא הנוסעים מפואר ומאובזר. מחירי הרכבים ינועו בין 170־250 אלף שקל, בהתאם לדגם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.