גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה מציגה: החל מ-215 אלף שקל לרכב עם שישה מושבים

טסלה השיקה בסין גרסה מוגדלת של מודל Y ודגם לואו־קוסט, ועל פי הערכות הדגמים צפויים להגיע לישראל עוד השנה ● ההסתדרות ונמל אילת מתכוונים לקדם חקיקה שתחייב את יבואני הרכב בישראל לפרוק בנמל אילת כלי רכב שמיובאים מהמזרח ● ושני דגמים של המותג הסיני לינק אנד קו הושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

גרסה מוגדלת של טסלה Y / צילום: יח''צ
גרסה מוגדלת של טסלה Y / צילום: יח''צ

בקרוב גם בישראל? טסלה מציעה בסין גרסה מוגדלת של Y עם שישה מקומות ודגם לואו-קוסט

חברת טסלה נערכת להרחבת היצע הדגמים שלה לקראת 2026, עם שתי גרסאות חדשות של טסלה Y, שייוצרו בשלב הראשון בסין, וככל הנראה גם ייובאו ממנה לישראל, אולי עוד השנה. עד כה היבוא של דגם Y לישראל היה רק מהמפעל בגרמניה.

תיקון לחוק יבוא הרכב: יבואנים "זעירים" יורשו לייבא עד 60 מכוניות בשנה
טסלה בוחנת השקת האב בישראל. מה תקבל בתמורה?
השבוע בענף הרכב | שורה של אולמות תצוגה חדשים לרכב: מי פותח ובאילו ערים

הדגם החדש הראשון הוא גרסה מוגדלת של טסלה Y, שכינויה L. ממסמכים שהגישה טסלה לגוף התקינה בסין עולה, כי אורכה של המכונית 4.977 מ', כ-20 סנטימטרים יותר מ-Y הרגילה. גובהה 1.67 מ', תוספת של 5 סנטימטרים, ובסיס הגלגלים שלה באורך 3.04 מ', תוספת של 15 סנטימטרים.

שלוש שורות של נוסעים

המכונית מיועדת להסיע שישה נוסעים בשלוש שורות. הסוללה היא בקיבולת 82 קילוואט-שעה והטווח הנקוב הוא עד 751 ק"מ בתקן הסיני, שהם כ-580-620 ק"מ בתקן האירופי. הדגם הוא בתצורה דו-מנועית עם הספק משולב של 408 כ"ס. בארה"ב מעריכים כי מחירו ינוע סביב 60 אלף דולר.

העיתונות הסינית צופה גם כי ברבעון האחרון של השנה תשיק טסלה בסין את דגם ה-Low-Cost של ה-Y, שעליו הכריז לאחרונה יו"ר החברה אילון מאסק. זו למעשה טסלה Y מקובלת, שפריטים רבים הוסרו ממנה לטובת הורדת עלויות הייצור והוזלת המחיר לצרכן. היא לא תצויד בגג זכוכית, חימום ואוורור מושבים, מסכי מולטימדיה ליושבים מאחור ועוד.

בסין צופים כי מחיר הגרסה הזו יהיה נמוך בכ-20% ממחיר הבסיס הנוכחי של טסלה Y, ובישראל המשמעות עשויה להיות מחיר פתיחה משוער של 210-220 אלף שקל, לעומת מחיר של כ-244 אלף שקל לדגם הבסיס הקיים.

טסלה ממשיכה את תוכנית ההתרחבות שלה בישראל, ועל פי מקורות בענף הנדל"ן, החברה בוחנת כיום מספר אתרים להקמת אולם תצוגה קבוע ראשון בראשון לציון, שעשוי להיות אחד הגדולים בארץ, ובשטחו יורמו עמדות טעינה אולטרה-מהירות מדור חדש.

יוזמת חקיקה: לחייב יבואנים לפרוק כלי רכב מהמזרח באילת, גם אם הספינות מגיעות דרך הים התיכון | בלעדי

ההסתדרות ונמל אילת מתכוונים לקדם חקיקה, שתחייב את יבואני הרכב בישראל לפרוק בנמל אילת כלי רכב שמיובאים מהמזרח, גם אם אלה מגיעים לישראל דרך הים התיכון בשל עקיפת הים האדום. כך סוכם בפגישה שנערכה השבוע בין נציגי הסתדרות בכירים ובין הנהלת נמל אילת ונציגי בעלי הנמל. גורמים שנכחו בפגישה אומרים, כי היוזמה זוכה לגיבוי של משרד התחבורה ומשרד הכלכלה.

דרך תעלת סואץ לאילת

מאז תחילת המתקפות החות'יות מגיעים לישראל כל כלי הרכב המיוצרים בסין, בקוריאה הדרומית וביפן דרך מסלול עוקף אפריקה, שמגיע לנמלים באירופה. מאירופה מובלים כלי הרכב בספינות גישור לנמלי חיפה ולנמל אשדוד, ונפרקים שם. החקיקה המתגבשת תחייב את היבואנים שמייבאים כלי רכב מהמזרח, לפרוק את הרכב שמגיע דרך הים התיכון בנמל אילת דרך תעלת סואץ. העלות הנוספת של המעבר בתעלה, שמוערכת ב-700 אלף דולר עד כמיליון דולר לספינה, בהתאם לגודלה, תתחלק בין הנמל, היבואנים עצמם והמדינה.

הצעה בנוסח זה הוצגה לראשונה למשרד הכלכלה בחודש יולי, אולם לא זכתה למענה עד כה. רוב כלי הרכב שמיובאים כיום לישראל מגיעים ממזרח אסיה, ובעיקר מסין ומקוריאה הדרומית. על פי הערכות מדובר ביותר מ-180 אלף כלי רכב בשנה.

יבואנים בענף הגיבו, כי "ההצעה חסרת היגיון לוגיסטי וכלכלי, והיא תאריך עוד יותר את זמני התובלה, ותייקר משמעותית את עלויות התובלה, שגם כך נמצאות בשיא, ואת מחירי כלי הרכב לצרכני הקצה".

בענף טוענים, כי גם כך מאז תחילת המשבר בים האדום זמן ההובלה הממוצע של כלי רכב מהמזרח ארוך בשבועיים עד שלושה לפחות לעומת המצב שלפני המלחמה. הצורך להעביר את כלי הרכב מהים התיכון לאילת, ולאחר מכן לשנע אותם מנמל אילת למרכז הארץ, יאריך משמעותית את זמני האספקה ויוסיף מאות דולרים לעלויות של כל רכב. יצוין כי נמל אילת פנה בחודשים האחרונים בבקשה ליבואנים לפרוק מרצונם כלי רכב בנמל אילת אולם זו לא נענתה.

ובינתיים מתרבים הסימנים כי חברות הספנות הסיניות להובלת רכב חוזרות למסלול הקצר של מיצרי באב אל מנדב ותעלת סואץ. במהלך יולי החלה חברת הספנות העצמאית של יצרנית הרכב הסינית BYD לשלוח אוניות ישירות בגלוי מסין לאירופה דרך תעלת סואץ.

הסינים חזרו לים האדום

תחקיר של הניו יורק טיימס, שפורסם השבוע, גילה כי במהלך יוני ויולי עברו לפחות 14 ספינות להובלת רכב מסין לאירופה דרך הים האדום ותעלת סואץ, עובדה שמגדילה את התחרותיות של יצרניות הרכב הסיניות ביחס למתחרות מקוריאה ומיפן. העיתון רמז כי השינוי נובע כנראה מהסכם חשאי בין ממשלת סין ובין איראן והחות'ים על מניעת התקפות על ספינות בבעלות סיניות.

עם זאת ספינות אלה נמנעו עד כה מלפרוק כלי רכב ישירות בנמלי ישראל, למרות שחלקן מובילות כלי רכב שמיועדים לישראל. אם אכן תחודש התובלה הישירה של כלי רכב מסין לישראל דרך הים האדום, נמל אילת עשוי להיות מרוויח עיקרי.

הושקה בישראל: טויוטה קורולה קרוס המחודשת

חברת יוניון מוטורס השיקה השבוע בישראל את הדור המחודש של הקרוס-אובר ההיברידי קורולה-קרוס, שהוא הדגם הנמכר ביותר בפלח שלו בישראל. הרכב עבר מספר שינויי עיצוב חיצוניים כולל פנסים חדשים מלפנים ומאחור, פגוש קדמי חדש, חישוקים חדשים ועוד. עם עיצוב הפנים עבר מספר עדכונים ובוצעו שיפורים במתלים. מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי, עם הספק משולב של 140 כ"ס וצריכת דלק ממוצעת מוצהרת של 20 ק"מ לליטר. המכונית מוצעת בארבע רמות גימור במחיר שנע בין 180 ל-193 אלף שקל.

מלחמת המחירים נמשכת: לינק אנד קו מבית ג'ילי משיקה קרוס־אובר פרימיום גדול ופלאג־אין משפחתי

קבוצת מאיר השיקה השבוע בישראל את הדגם הגדול ביותר עד כה של המותג לינק אנד קו של קבוצת GEELY. הרכב, המכונה לינק אנד קו 08, הוא קרוס-אובר פרימיום עם הנעת פלאג-אין ועיצוב מתקדם. אורכו 4.82 מ', רוחבו 1.91 מ', גובהו 1.68 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.85 מ'. נפח תא המטען שלו 545 ליטר.

ההנעה משלבת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר, לצד מנוע חשמלי וסוללה גדולה בקיבולת 39.6 קילוואט-שעה. ההספק המשולב הוא 350 ק"מ והטווח החשמלי הוא עד 200 ק"מ ב-WLTP. תא הנוסעים מפואר וכולל כבר בגרסת הבסיס מסך 15.4 אינץ', חלון גג חשמלי, מצלמה היקפית, ריפוד עור מלאכותי, חישוקי 19 אינץ' ועוד. הגרסה הבכירה כוללת מערכת קול עם 23 רמקולים, עיסוי ועוד. המחירים מתחילים ב-230 אלף שקל.

לינק אנד קו 08 / צילום: יח''צ

במקביל חידשה החברה את שיווק הקרוס-אובר פלאג-אין המשפחתי 01, לאחר הפסקה ממושכת. הדגם עבר חידוש מקיף וכולל מערכת הנעה בהספק משולב של 280 ק"מ וטווח חשמלי של עד 75 ק"מ. הוא מוצע בשתי רמות גימור במחיר שמתחיל ב-180 אלף שקל, כ-50 אלף שקל פחות ממחיר הדור הראשון של הרכב.

עוד כתבות

רפורמת הפרטיות / צילום: Shutterstock

חובת מינוי ממונה הגנת הפרטיות: מה צריך לדעת על תיקון החוק שנכנס לתוקף

תיקון 13 בחוק הגנת הפרטיות ייכנס השבוע לתוקף ויחייב גופים ציבוריים וארגונים המעבדים מידע רגיש בהיקף נרחב למנות ממונה על הגנת הפרטיות ● מהן סמכויות הממונה, עד כמה המלצותיו מחייבות את ההנהלה, ומי חשוף לקנסות בהיעדר מינוי? ● גלובס עושה סדר

הפגנה למען שחרור החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שביתה למען החטופים: האם העובדים יקבלו שכר, ומה אם המעסיק מסרב לשבות

אילו גופים צפויים לשבות ביום ראשון הקרוב, האם עובדים שיפגינו זכאים ליום חופש, והאם ישולם שכר גם אם המשרד כולו נסגר? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ת"א ננעלה בירוק; מדדי הביטוח והנדל"ן זינקו במעל 2%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● בנק דיסקונט ומזרחי פרסמו את תוצאותיהן לרבעון ● מחר צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בישראל ● שוק האג"ח משקף ציפייה שהריבית בישראל תרד, אך לא בקרוב ● וגם: אופנהיימר בהמלצה חיובית על מניות הגיימינג

נדב טופולסקי / צילום: איל יצהר

יו"ר רשת 13, נדב טופולסקי, הודיע על סיום תפקידו

נדב טופולסקי הודיע כי הוא יסיים את תפקידו כיו"ר רשת 13 בעוד כחודש, לאחר כ-6 שנים בתפקיד ● בהודעה צוין כי המהלך הוא "המשך טבעי לשינויי הבעלות המתהווים בערוץ בימים אלה"

אמיל ויינשל / צילום: רמי זרנגר

"ידענו שקנינו נכס נדיר": מייסד ווישור על הקאמבק במניה

אחרי קריסה של 80% - מניית הביטוח הדיגיטלי התאוששה ומשקיעיה, בראשות אמיל ויינשל וצבי ברק, שווים מאות מיליוני שקלים ● "לא היה רגע שבו התחרטנו על רכישת איילון", מצהיר ויינשל. "כשהרימו גבה על מה קנינו ובאיזה מחיר, ידענו שאיילון היא נכס נדיר"

משכנתא / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס של שוק הדיור: משכנתאות ברמה גבוהה - ושפל בעסקאות

בחודש יולי נלקחו משכנתאות בהיקף של 10.7 מיליארד שקל - סכום גבוה במיוחד, וזאת למרות שההאטה והקיפאון שמאפיינים את הענף נמשכים ● התאחדות יועצי המשכנתאות: "בחודשים הקרובים ההתקררות בשוק תגיע למשכנתאות"

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

החידה הביטחונית: מיהי המדינה שרוכשת מאלביט נשק בעסקת ענק?

אלביט חתמה על עסקה בשווי 1.6 מיליארד דולר עם מדינה אירופית שדרשה להישאר בעילום שם ● סכום העסקה והדרישה מעידים שלמרות שינוי הגישה באירופה כלפי ישראל, היבשת עדיין מסתמכת על אמצעי לחימה ישראליים ● ומי המדינות שעשויות להיות הרוכשת המסתורית?

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

דיסקונט מעלה הילוך: מתכנן לסגור בתוך חודש את נושא מכירת כאל

הבנק מתכנן להתקדם ולסכם את מכירת חברת כרטיסי האשראי ● לאחר מכן יידרש להחלטת שותפו הבנק הבינלאומי אם הוא מצטרף לעסקה ● דיסקונט הציג רווח נקי של 1.1 מיליארד שקל ברבעון השני

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14 / צילום: צילום מסך מאתר הערוץ

ערוץ 14 פועל בכלים משפטיים כדי לעצור חרם פרסום, ושוקל תביעה בנושא

ערוץ 14 שכר את שירותי משרד עורכי הדין Dhillon Law Group, העובד בין היתר עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במטרה שתנאי מיזוג בין ענקיות פרסום אמריקאיות יחול גם על חברות-בנות, בהן קבוצת מקאן ת"א ● המשמעות: לא ניתן יהיה לבצע חרם פרסומי מטעמי אידאולוגיה

כהן, לארי, פרידמן, לוי, ענתבי / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף, ענבל מרמרי

עלייה דו ספרתית ברווח ובאשראי לציבור: הבנקים סיפקו עוד רבעון בלתי נתפס

חמשת הבנקים הגדולים בישראל הציגו עלייה של 10% ברווח הנקי הרבעוני ל־8.4 מיליארד שקל - שמחציתו תחולק כדיבידנד º לאומי עם הרווח הגבוה במערכת, והפועלים צמוד אליו ● הבינלאומי עם התשואה הגבוהה ביותר להון, ומי הבנק שהפריש הכי הרבה להפסדי אשראי

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

המודל שמקדמת רשות החברות כדי להכניס 5 מיליארד שקל לקופת המדינה

רשות החברות גילתה עודפי רווחים ש"שוכבים" בחברות הממשלתיות, בעיקר הביטחוניות ● כעת היא פועלת לשנות את מודל חלוקת הדיבידנדים ולהפוך אותו לפרטני כדי למקסם הכנסות למדינה

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך

ביטוח 9 עם הפרסומת האהובה ביותר, בנק לאומי חוזר לצמרת עם הזכורה ביותר

במקום השני הן בזכירות והן באהדה נמצא המתחרה בנק הפועלים - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגבוהה ביותר, לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, שייכת לטרה ולקמפיין המשקה בטעם צמר גפן מתוק

רמת החייל / צילום: Shutterstock

מחיר מטרה בשדרות, 1,000 דירות בבנימינה: רמ"י פרסמה מכרזי ענק לקרקעות

במכרזים הנוכחיים כלולות אלפי דירות מסובסדות בלב אזורי הביקוש, בין היתר, בכפר סבא, בקדימה צורן ובראשון לציון ● אחד המכרזים המסקרנים הוא מכרז ל-342 יחידות דיור, בשלושה מתחמים ברמת החייל בתל אביב

רוני על-דור, מנכ''ל ונשיא סאפיינס / צילום: גל חרמוני

40 שנות פעילות, משברים ואפילו הסדר חוב: הדרך של חברת התוכנה מחולון לאקזיט ענק

חברת התוכנה מקבוצת פורמולה נמכרת לקרן האמריקאית אדוונט, בפרמיה של יותר מ-60% על מחיר המניה בשבוע שעבר ● המרוויחים הגדולים — בעלת השליטה פורמולה והמנכ"ל רוני על-דור ● בעבר נדרשה סאפיינס להסדר חוב שכלל דחיית תשלומים לנושיה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

המניה שמזנקת ביותר מ-20% אחרי הדוחות

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● סגירת הקניונים במבצע "עם כלביא" לא העיבה על תוצאות מליסרון ● עלבד הציגה דוח חזק, הכריזה על חלוקת דיבידנד והמניה מזנקת ● והכנסות מקס סטוק עלו, אך הרווח הנקי קטן

ההפגנה בכיכר הבימה לשחרור החטופים / צילום: יאיר פלטי

המקומות שמאפשרים לעובדים לשבות ביום ראשון

ביום ראשון יוזמות משפחות החטופים שביתה ויום מחאה במשק ● למרות שהסתדרות העובדים הכללית לא הצטרפה למהלך, חברות רבות הודיעו על תמיכתן, ובהן תנובה, מטה ההייטק ולשכת עורכי הדין ● ומה יעשה פורום העסקים?

דיווח: דרום סודאן הסכימה לקלוט פליטים מעזה. זה מה שתקבל בתמורה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ענקית הציוד הביטחוני הגרמנית RENK מאיימת שתעביר חל מהייצור שלה לארה"ב אם יהיה אמברגו על ישראל, הטיסות מבריסל לישראל מתופעלות על ידי מתנדבים ודיווחים שדרום סודאן הסכימה לקלוט פליטים מעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף של בנק יהב / צילום: אלי גנצר

הבנק היחיד שהרווח שלו דווקא נשחק ברבעון

בנק יהב אומנם רשם רווח נקי מכובד של 110 מיליון שקל ברבעון השני, אך מדובר בירידה קלה בהשוואה לאשתקד ● במקביל, ההוצאות בגין הפסדי אשראי הכפילו את עצמם והסתכמו ב-12.5 מיליון שקל ● בבנק טוענים שהסיבה לשחיקה היא תוכנית השקעות אסטרטגית חדשה שיש לה עלויות כספיות

תל אביב. מחירי הדירות יורדים / צילום: Shutterstock

ירידות דו-ספרתיות: מה קרה למחירי הדירות בת"א?

בזמן שמדדי המחירים מראים ירידה מסוימת אך מינורית, בעיר הלבנה הסיפור דרמטי הרבה יותר, והוא התחיל עוד לפני המלחמה: "כל הגורמים מראים שיש בלימה בשוק הדיור בתל אביב" ● וגם: ההערכות לגבי התנהגות המחירים בעיר בהמשך

עו''ד עמית חדד וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האם סנגורי נתניהו יתפטרו מהייצוג? רומזים שייתכן שישקלו זאת

הסיבה: החלטת השופטים במשפט נתניהו לעבור לארבעה ימי דיונים בשבוע ● התפטרות סנגורים מייצוג בעיצומו של משפט מצריכה את הסכמת השופטים, וסביר להניח שזו לא תינתן