גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקלת הענק החריגה שהשביתה את התנועה: חמש שאלות על המחדל ברכבת

קריעת כבלי מתח במסילת החוף השביתה קווים בכל הארץ והותירה מאות אלפי נוסעים ללא מענה ● ברכבת ישראל מעריכים שהתיקון יימשך כשבוע וחצי, אך לא מספקים תשובות ברורות לגבי הסיבה לתקלה, עלות השיקום ואופן המימון ● האם המדינה תתערב בתחקור המחדל?

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

קריעה של כבלים חשמליים בשתי נקודות במסילת החוף הראשית של רכבת ישראל, בלילה בין חמישי לשישי, הביאה לשיבושים כבדים בתנועת הרכבות בכל הארץ. קווים מחיפה, ירושלים ובאר שבע הושבתו, כאשר הרכבת הודיעה רק בשעות הערב הקודם מה יהיה המצב, ובחברה מתקשים להעריך כמה זמן ייקחו התיקונים.

מנכ"ל הרכבת: "ייקח שבוע וחצי לחזור לפעילות מלאה"
שאלות ותשובות | שיבושים כבדים ברכבת ישראל: מה קרה, ואילו רכבות פעילות?

בינתיים, הרכבת מפעילה רכבות דיזל ישנות, אך היקפן רחוק מלהספיק כדי לספק את הצרכים של מאות אלפי נוסעי הרכבת בכל יום. השאלות הפתוחות ממשיכות להיערם: מה גרם לתקלה, כמה זמן ייקח התיקון, כמה הוא יעלה - ולמי?

1 מה גרם לתקלה

הרכבת טוענת שעוד לא ברור מה גרם לתקלה, אך החשד הוא שבלילה שבין חמישי לשישי, רכבת משא שיצאה מאשדוד בדרכה צפונה קרעה את קווי המתח הגבוה בשתי נקודות: האחת בגנות, מעט מדרום לתחנת ההגנה בתל אביב, ובויתקין, בין נתניה לחדרה. עם זאת, לא מובן איך הרכבת, שעל פי החשד כבר קרעה את הכבלים בנקודה אחת, המשיכה לנסוע עד שקרעה אותם בנקודה אחרת. רכבת ישראל מצדה מסרבת לספק תשובות, למשל מי אישר לרכבת להמשיך לנסוע, וכיצד ניתן למנוע מקרים כאלה בהמשך.

כשמנכ"ל הרכבת בפועל אבי אלמליח נשאל איך ייתכן שמרכז הבקרה לא זיהה את הפגיעה הראשונה, מה שהוביל להמשך נסיעת הרכבת ולקריעה השנייה של הכבלים החשמליים מעל המסילה, הוא השיב כי "לא הייתה אינדיקציה כזאת בשלב הראשוני", אך "היו נסיבות נוספות, ואנחנו בודקים את זה".

חשד נוסף שנבדק הוא האפשרות ששברי מיירט פגעו בכבלי החשמל של הרכבת. ביום חמישי לפנות בוקר שוגר טיל מכיוון תימן, שיורט על ידי חיל האוויר. ייתכן ששברי המיירט שנפלו לארץ תרמו לקריעת הכבלים. עם זאת, לא ברור כיצד הדבר קרה בשני מוקדים שונים.

2 מהו צפי התיקון

נושא נוסף שנמצא בסימן שאלה גדול הוא הזמן לתיקון. על פי אלמליח, ההערכה הנוכחית היא כשבוע וחצי, אך המועד צפוי להשתנות בהתאם לקצב התיקונים ולביצועי הקבלנים בשטח.

במהלך השבת החלו עבודות לתיקון הנזקים, בוודאי בנקודות שעלה בהן חשש לסכנות בטיחותיות וגם מנכ"ל הרכבת אמר במסיבת עיתונאים ש"עבדנו בסוף השבוע כדי לתת מענה מקסימלי". אולם, ההודעה הרשמית של החברה מתחמקת מלענות על נושא העבודות בשבת מפורשות: "רכבת ישראל עובדת על פי על הסטטוס קוו. במקרים שבהם יש חשש לפגיעה בחיי אדם אנו פועלים להסרת החשש, ועל כן הנחנו את הקבלן בשטח לפעול ככל הנדרש לתיקון התקלה בהקדם האפשרי". כך שנראה שלמרות שבוצעה עבודה בשבת, רכבת ישראל לא מעוניינת להיכנס לשדה המוקשים הפוליטי הזה, ומעדיפה שזה "יעבור מתחת לרדאר" ויקצר מעט את זמן התיקון.

3מי יחקור את המחדל

כרגע, נראה שהרכבת תחקור את עצמה. החברה פתחה ועדת בדיקה פנימית בראשות סמנכ"ל התפעול שלה יוסי בן שמחון. בנוסף, בצוות יושב מהנדס מהטכניון ששמו לא נמסר, שאמור לדברי אלמליח להיות מומחה לנושא זה. בנוסף, לדבריו, יושבים בוועדה "גורמי מקצוע רלוונטיים נוספים", כנראה מתוך רכבת ישראל עצמה.

כחברה ממשלתית, נתונה רכבת ישראל לפיקוח רשות החברות. ברשות לא מתערבים בדרך כלל בעולמות התפעול המקצועי של הרכבת ותקלותיה, שנמצאים בסמכות משרד התחבורה. אבל, מגה־תקלה כפי שקרתה הפעם ברכבת, שתעיב על ציבור הנוסעים עד סוף אוגוסט, היא אירוע בעל השלכות רוחב גם בפן התאגידי, שעליו אמונה הרשות. בשלב המיידי, דרך נציגיה בדירקטוריון, ברשות יצטרכו לוודא שהנהלת הרכבת מתפעלת את האירוע בצורה הולמת מול המדינה והנוסעים. כרגע, כאמור, על תחקור האירוע והפקת הלקחים אחראי צוות פנימי שמינו ברכבת ישראל. אם ברשות יסברו שהבדיקה לא תהיה יסודית, שמורה לרשות האפשרות למנות צוות בדיקה עצמאי.

4 כמה יעלה התיקון

עלות תיקון התקלה טרם הוגדרה. בעוד שעלו הערכות שמגיעות לעשרות מיליוני שקלים, ברכבת ישראל מסרבים בשלב זה לתת הערכות על עלות תיקון הנזק. כמה הציבור, דרך קופת החברה הממשלתית רכבת ישראל, ישלם על מה שמסתמן כרשלנות? על פי המנכ"ל אלמליח, "עוד לא גיבשנו את הממד הזה. מתמקדים בטיפול ברשת כדי לחזור להפעלה מקסימלית".

5 מי ישלם על זה

השאלה מנין יגיע הכסף לתיקון תונח אף היא על שולחן רשות החברות. כאמור, מדובר ככל הנראה בנזק משמעותי שיצריך שיפוץ מורכב לתשתיות בעלות כספית שעלולה להיות גבוהה מאוד. ההערכות כרגע הן שהסכם ההפעלה של הרכבת מול משרד התחבורה לא מכסה תקלות מסוג זה. בנוסף, לא ברור עדיין האם ישנה פוליסת ביטוח על התקלה, כאשר בהקשר הביטוחי שאלה פתוחה היא האם מדובר באירוע של רשלנות או לא.

רכבת ישראל היא חברה שנשענת בכבדות על תקציב המדינה למרות הכנסותיה מלקוחות, ולא מן הנמנע שיפנו בהמשך לבקשת תוספת תקציבית עבור הטיפול בתקלה.

לסיכומו של דבר, התקלה שהביאה לכאוס תחבורתי באחד החודשים העמוסים ביותר בשנה, מעלה שורה של שאלות קשות שבינתיים - לרובן אין תשובה. ייתכן שהתנהלות אחראית יותר הייתה יכולה למנוע את התקלה או לפחות לצמצם את היקף הנזק לצד אחד בלבד של גוש דן. גם תקשור התקלה והשלכותיה של הציבור הייתה יכולה להתבצע בצורה טובה הרבה יותר.

עוד כתבות

שוק השכירות מביא את הכותרת העיקרית / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

145 אלף שקל פחות לדירה: איפה נרשמו הירידות הכי משמעותיות?

מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים רשם בחודש יולי עלייה של 1.4%, שהיא הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2016, והשלישית בגובהה מאז 2010 ● חודשי הקיץ עד ראש השנה הם חודשים לוהטים גם כך בשוק השכירות, כך שיש להניח שגם החודש הבא יראה עליות משמעותיות ● לעומת זאת, מחירי הדירות דווקא יורדים

המונים מפגינים בכיכר החטופים בתל אביב / צילום: אביב אטלס

גדי איזנקוט בכיכר החטופים: "נוצרו התנאים להשבת החטופים מזמן"

גדי איזנקוט: "הממשלה נכשלה במבחן התוצאה ונגמר הזמן" ● המונים בכיכר החטופים, שורדת השבי נוגה וייס: "אבא הציל אותנו, עכשיו תורנו להציל אותו" ● לשכת רה"מ בתגובה על הפרסום בחדשות 12: "נסכים להסכם בתנאי שישוחררו כל החטופים בפעימה אחת" ● מסמך שהועבר לראש הממשלה נתניהו מציג שינוי בעמדות חמאס "מוכנים לעסקה חלקית" ● 50 חטופים - 680 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

דונלד טראמפ וליפ בו טאן / צילום: אינטל

"צריכה הזרמה של 40 מיליארד דולר": האם דווקא דונלד טראמפ יציל את אינטל?

רק לפני שבועיים הנשיא האמריקני קרא למנכ"ל אינטל להתפטר, אבל בסוף השבוע האחרון דווח כי הממשל שוקל לקנות מניות של יצרנית השבבים ● מול התקווה להוציא את אינטל ממשבר של שנים, מומחים בשוק, כולל מנכ"ל עבר של החברה משוכנעים שמשם לא תגיע הישועה

יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד שיחה עם משפחות החטופים, 11.8.25 / צילום: דוברות ההסתדרות

בין הכלכלי לפוליטי: על סוגי השביתות וההשבתות, ומה אמר ביהמ"ש לגביהם

ביום ראשון חלקים במשק יושבתו במחאה נגד מדיניות הממשלה בסוגיית החטופים, ולא על תנאי העסקה ● לדבר יש משמעות בסיווג השביתה, ובהתאם ליחס המשפטי אליה ● במקביל גם מעסיקים החלו להשתמש בכלי ההשבתה

רמי אונגר, ג'ורג' חורש, משפחות עיני ודנון, יעקב שחר, משפחת קרסו / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף, ענבר לוי, עינת רום

מהכביש לבורסה בת"א: מה דוחף את הטייקונים החשאיים של ענף הרכב לשוק ההון

מי שבמשך עשרות שנים העדיפו להתנהל מתחת לרדאר ולצבור הון עתק מאימפריות של יבוא מכוניות, מגדילים לאחרונה את חשיפתם לשוק ההון באמצעות הנפקות, מהלכי השתלטות והשקעות מגוונות ● בין הסיבות למגמה: העברה בין-דורית של ההון המשפחתי וכניסת הרכבים הסיניים לישראל

רמי לוי / צילום: יונתן בלום

קנס אישי הוטל על רמי לוי ועל החברה שבשליטתו בעקבות טעות חריפה בדוחות

במוקד הפרשה מצויים פרטים מטעים שנכללו בדוחות רמי לוי לרבעון הראשון של 2023 ● עפ"י רשות ני"ע, "הטעות בדוחות הכספיים הייתה מהותית וחמורה, והיה ניתן למנוע אותה לו היו קיימים בחברה אמצעי בקרה מתאימים" ● על לוי הוטל עיצום כספי בסך רבע מיליון שקל, ועל החברה הוטל עיצום כספי בסך 1.4 מיליון שקל

פנחס פוזיילוב / צילום: פוטו ניסים

הוא בן 97, אחיו בן 99, ושניהם עדיין הולכים לעבודה מדי יום

"כשעזבתי את בית הספר, התחלתי לעבוד כשוליה של יהלומן. הייתי צריך ללטש יהלום במינימום נזק, ומהרגע הראשון התברר שאני מסוגל לעשות את זה כמו מישהו עם 20 שנות ניסיון" ● שיחה קצרה עם פנחס פוזיילוב, ממייסדי תעשיית היהלומים בישראל

רחוב פועלי הרכבת 13 בגבעתיים / צילום: כדיה לוי

הסיבה שדירה ישנה בגבעתיים נמכרה בכמעט 5 מיליון שקל

לדירה מרפסת גג ענקית ושטחים נוספים בקומת הכניסה ● מחירי הדירות בשכונה מגיעים לכ־40 אלף שקל למ"ר בממוצע ● יש פערים משמעותיים בין דירות חדשות, שיאוכלסו בשנים הקרובות, לדירות שנבנו בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה־2000

תיעוד מתקיפות קודמות: הפצצת שדה התעופה של צנעא על־ידי חיל האוויר / צילום: Associated Press, Osamah Abdulrahman

הירי לישראל: משלמים בריבית דריבית על הבורות בנוגע לחות'ים

מתחילת המלחמה ישראל תקפה 14 פעמים בתימן – תקיפה מדי כ־48 ימים בממוצע; לעומת זאת, 70 טילים בליסטיים שוגרו לישראל ב־152 ימים – טיל בליסטי כל יומיים ● שר הביטחון ישראל כ"ץ טען כי "החות'ים ישלמו בריבית דריבית על כל ניסיון ירי לעבר ישראל" - אבל הנתונים בשטח אחרים לגמרי

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר יהושוע קליסקי וד''ר גל הררי / צילום: אתר INSS, ניצן סקיבה - דוברות משרד הביטחון

"זה לא יעבוד": הקצין שניהל בעבר את פרויקט הלייזר מגלה את מאחורי הקלעים

שיחה עם ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר ב-INSS, וד"ר גל ההרי, מנהל הטכנולוגיות של מפא"ת במשרד הביטחון, על מערכות ההגנה האווירית במלחמה ואיך הן ייראו בעוד כמה שנים ● שדה הקרב העתידי, כתבה שלישית בסדרה

צילום: Shutterstock

"צריך לנצל כל ירידה": המומחים מנסים להעריך מה צפוי בבורסה בתל אביב

יולי היה חודש חזק לשווקים, ובינתיים 2025 מסתמנת כשנה הכי חזקה לחוסכים מאז 2021 ● כעת בשוק מנסים להעריך מה צפוי באוגוסט והאם הראלי בתל אביב נגמר ● וגם: החודש הכי גרוע בוול סטריט: מה קרה למשקיעים שהימרו נגד ספטמבר בעבר?

קניון עזריאלי / צילום: Shutterstock

למה בעצם בקניונים החליטו שלא לשבות היום?

למרות הניסיונות של משפחות החטופים לגייס את ההסתדרות ואת ראשי המשק לשביתה כוללת במשק, הקניונים ומרכזי הקניות יישארו היום פתוחים ● אחת הסיבות המרכזיות: ההסתדרות לא הודיעה על הצטרפות לשביתה

חברת החשמל / צילום: דוברות חברת החשמל

כל ספקיות החשמל הפרטיות: אין מספיק חשמל במשק כדי ליצור תחרות

הספקיות הפרטיות טוענות כי המכרז של רשות החשמל קטן מדי ולא יאפשר הוזלת מחירים אמיתית ● כולן פועלות כיום בהפסד ומתריעות: השוק התחרותי עלול לקרוס

צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שווים 300 מיליארד שקל: האם מניות הבנקים עדיין מעניינות להשקעה?

בשוק מסבירים כי מאחורי האישור של הרגולטור להגדיל את חלוקת הדיבידנד בבנקים עמד מסר אופטימי למשקיעים ● וגם: האם אחרי עליות של עשרות אחוזים, מניות הבנקים עדיין אטרקטיביות?

דגל ישראל עם תמונות החטופים נפרש היום בכיכר החטופים / צילום: Reuters, Anadolu

"רבבות ברחובות": איך מסקרים בעולם את השביתה למען החטופים?

ההפגנות לשחרור החטופים תפסו את הכותרות גם בכלי התקשורת ברחבי העולם ● לצד סיקור של הקולות והתמונות מהשטח, סוקרה גם ההתנגדות של שרי הממשלה להפגנות

מכירות נכסי היוקרה נמשכות כשגרה. העבודות בשדה דב בת''א / צילום: גיא יחיאלי

כמה דירות בת"א נמכרו במעל 10 מיליון שקל ואיך הפך שוק היוקרה לחריג לכלל

מדד מחירי הדירות מצביע על ירידה רביעית ברציפות - אך בעיקר בשל מחוז תל אביב, שבו נגרעו כ־145 אלף שקל ממחיר דירה ממוצעת ● בפועל, בערים רבות מחירי העסקאות דווקא עלו, בעוד מעמד הביניים נדחק החוצה ושוק היוקרה שובר שיאי משכנתאות

AI פוגשת את הכלכלה / צילום: Shutterstock

ה-AI פוגשת את הכלכלה: פותרת את בעיית החוב אך יוצרת משבר תעסוקה

בינה מלאכותית תשפיע על כמעט 40% מהמשרות בעולם לפי קרן המטבע, תוסיף עד 4.4 טריליון דולר לשנה לתמ"ג העולמי עד 2030 לפי מקינזי, וענקיות הטק ישקיעו בה מעל 300 מיליארד דולר לפי הביזנס אינסיידר ● המהפכה מגיעה לכלכלה והיא רק בשלביה הראשונים ● כתבה שלישית בסדרה על התפתחות ה-AI

המסחר בשווקים / אילוסטרציה: Shutterstock

המניה שצפויה לעלות, ומה יקרה בהחלטת הריבית: מה שכדאי לדעת לפני שבוע המסחר

בורסת ת"א סיימה את השבוע החולף בעליות, בעוד עונת הדוחות העלתה הילוך עם דוחות חזקים לחמשת הבנקים הגדולים ● האינפלציה נשארה מעל היעד של בנק ישראל, ועל פי הערכות הריבית לא תרד השבוע ● וגם: איזו מניה חוזרת עם פער ארביטראז' חיובי ואילו צפיות לרדת

הפגנה למען שחרור החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

השביתה למען החטופים: האם העובדים יקבלו שכר, ומה אם המעסיק מסרב לשבות?

אילו גופים צפויים לשבות היום, האם עובדים שיפגינו זכאים ליום חופש, והאם ישולם שכר גם אם המשרד כולו נסגר? ● גלובס עושה סדר

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן / צילום: כדיה לוי

עיריית רמת גן דורשת הליכי חדלות פירעון נגד חברת נדל"ן

עיריית רמת גן מבקשת לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד חברת מ.מגן אינטרנשיונל שבשליטת היזם מתי מגן ● טוענת כי החברה חייבת לה 125 מיליון שקל עפ"י פסק דין חלוט, וכי מגן רוקן את החברה מנכסיה ● מגן: עברתי שני ניסיונות התנקשות בגלל גורמים בעירייה