גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד 60 טיסות ביום: פרטים חדשים על המאבק שמסעיר את עולם התעופה

ענקית התעופה וויזאייר ההונגרית בוחנת הקמת מרכז בישראל, ונציגיה מגיעים לארץ לקידום הנושא ● גלובס חושף לראשונה את פרטי המתווה שעשוי לשנות את הענף ● במשרד התחבורה תומכים, אך בחברות המקומיות טוענים שהמהלך מאיים על שרידותן ומנהלים מאבק בלימה

המתווה להקמת בסיס וויזאייר בישראל נחשף / צילום: Shutterstock
המתווה להקמת בסיס וויזאייר בישראל נחשף / צילום: Shutterstock

מאבק כזה לא זכור כבר שנים בענף התעופה המקומי: ענקית הלואו־קוסט ההונגרית וויזאייר שואפת להקים בסיס פעילות בישראל. בחברות המקומיות מודאגים ופתחו במסע לחצים והרגולטורים חלוקים. כעת בכירי ענקית התעופה בדרך לסדרת פגישות בארץ והענף כולו כמרקחה וכל האמצעים כשרים. אם המהפכה הזו תצא אל הפועל, ההשלכות עשויות להיות תחרות אגרסיבית שתגדיל את מפת היעדים ותביא להפחתת מחירים.

מחירי הטיסות ליעד המבוקש ירדו דרסטית, דווקא בשיא העונה
מיילים שווים מיליארדים: כך מייצרות חברות התעופה רווח עצום

לגלובס נודע כי במודל המדובר, תגדיל וויזאייר את פעילותה בישראל. הערכות כרגע הן לרמה יומית של 60 המראות ונחיתות. המשמעות: מעל 200 טיסות שבועיות שימריאו מישראל - כחצי מישראייר ומארקיע ובערך רבע מאל על.

הרגולטור שיצטרך להכריע בנושא הוא משרד התחבורה. אלא שגם בתוכו אין כרגע הסכמות. השרה מירי רגב רוצה שהמהלך הזה יהיה רשום על שמה. היא מביעה תמיכה ופועלת לקידומו. כך גם גורמי מקצוע נוספים במשרד. אלא שברשות התעופה האזרחית בראשות שמואל זכאי, הכפופה למשרד, מסתייגים. הם סבורים שלפני הקמת בסיס לוויזאייר יש לגבש כללים אחידים לחברות התעופה הישראליות והזרות, שלא יתקיימו אם וויזאייר תקים את הבסיס בארץ לפי התנאים שהיא מציבה.

הדיונים שהתפוצצו

ככל הידוע לגלובס, בתקופה האחרונה התנהלו דיונים בנושא שחלקם אף הגיעו לכדי פיצוץ והטחת האשמות הדדיות בין הצדדים. בחברות התעופה המקומיות פועלים לבלום את היוזמה שבה תומכת רגב, ומטעמן אף מכנים זאת "קריסת התעופה הישראלית". לעומת התנגדות הרשות, גורמי המקצוע במשרד תומכים במהלך; אור ליביס, סמנכ"ל כלכלה תקציבים ואסטרטגיה, מונה לנהל את המו"מ והשיח המקצועי מול וויזאייר.

הוויכוח הגדול מגיע כשברקע הישראלים משלמים הרבה יותר ממה שהתרגלו בשנים האחרונות על טיסות. הסיבה: גלי הביטולים בשל המלחמה שדחקו את הנוסעים לידיהן של החברות הישראליות. הן מבטיחות ודאות שלא קיימת אצל מרבית החברות הזרות, גם מבחינת לוחות הזמנים וגם מבחינת יצירת קשר במקרה של אירועי קיצון כמו המלחמה באיראן.

למרות המצב החריג שנוצר, לא קיימת בפועל מדיניות של פיקוח על מחירי טיסות. במשרד הכלכלה ניסו לעשות שרירים מול החברות וקיימו שיחות נזיפה למנהלים שלהן, אך בפועל לא הופעל כלי רגולטורי שיגביל מחירים. בחברות המקומיות נקטו מהלכים כמו הפעלת טיסות במחיר אחיד למספר יעדים שיתפקדו בתור האב תחבורתי, אך בתמונה הגדולה לא הורגש שינוי משמעותי. הביקוש הגדול לכרטיסים דחק את המחירים כלפי מעלה לרמות שלא נראו בישראל כבר מספר שנים. וכך, החברות המקומיות שברו שיאי הכנסות ורווחיות.

הכלי היעיל ביותר להורדת מחירים הוא לא רק תוספת טיסות אלא גם תוספת של חברות זרות שתחפה על הידלדלות רשימת החברות שפועלות בישראל מאז פרוץ המלחמה. המסקנה של משרד התחבורה כעת היא שהקמת בסיס של וויזאייר בארץ עשוי להיות צעד שיקדם חזרה של חברות זרות שיראו הבעת אמון כזו מחברה אירופית בישראל.

כניסה של חברת אולטרה לואו־קוסט שידועה בהפעלה יעילה ובחילול תחרות יכול לעשות שינוי. כמו כן, תחרות היא חשובה כדי שחברות התעופה הישראליות ישפרו את המוצר גם במחיר וגם באיכות.

המודלים האפשריים

לפי הערכות של גורמי מקצוע, אם חברת וויזאייר תקים בישראל בסיס הוא יהיה בסיס תפעולי. המשמעות היא שהחברה תמשיך לפעול תחת הרישיון ההונגרי של וויזאייר. במתווה זה, החברה מחזיקה מטוסים וצוותים שפועלים תחת אותו רישיון תעופה אירופי (AOC) של וויזאייר הונגריה. היא יכולה גם להעסיק דיילים וצוותים ישראלים, אך אלו יצטרכו לעמוד בתקנים הונגרים. הטיסות שלה מישראל יוכלו להמריא לאירופה בלבד. לוויזאייר יש בסיסים תפעוליים רבים בעולם, בהם פולין, רומניה, יוון, איטליה, קפריסין, בולגריה ועוד.

המתווה השני האפשרי הוא של בסיס עצמאי. בשביל זה צריך להקים חברת בת ישראלית עם רישיון טיסה מקומי (AOC), כמו זה שהיה לוויזאייר באבו דאבי ונסגר לאחרונה, או בסיס וויזאייר בבריטניה שעדיין פעיל. החברה תיחשב ישראלית ותצטרך לעמוד בדרישות רת"א ורגולציה ישראלית, במצב כזה היא תוכל להפעיל גם טיסות פנים, וגם טיסות ליעדים מחוץ לאירופה מבלי לשנות רגולציה בעניין.

מדובר במנגנון עסקי נפוץ בעולם התעופה, שמאפשר לחברות גדולות להתרחב לשווקים חדשים מבלי להיות מוגבלות על ידי אמנת שיקגו, המגדירה את כללי התעופה הבינלאומיים והסכמים בילטרליים.

חברה זרה, צוות מקומי

בענף הלואו־קוסט, הקמת בסיסים תפעוליים רבים היא אסטרטגיה רווחת, שכן היא מאפשרת גיוס צוותים מקומיים, תחזוקה פשוטה וגמישות בהפעלת קווים קצרים וזולים. לעומת זאת, הקמת בסיס עצמאי עם רישיון מקומי מחייבת תהליך רגולטורי מורכב יותר, אך מאפשרת לחברה להיחשב מקומית וליהנות מהסכמים ותנאים המוגבלים בדרך כלל לחברות הרשומות במדינה.

לטענת גורמים בענף, האפשרות לפתוח את ישראל כבסיס לחברות זרות לא הוצעה רק לוויזאייר אלא גם לחברות לואו־קוסט מתחרות, אך היא היחידה שהביעה עניין. אם אכן תקים בסיס בישראל, אלו התנאים שמתכננים לדרוש ממנה: העסקת צוותים שמורכבים ברובם מישראלים, התחייבות לטוס לארץ גם בזמן מלחמה, טיסות קבועות מנתב"ג לאילת, הקמת בסיס פעילות משדה התעופה רמון וטיסות ליעדים פופולריים במחסור, כמו בנגקוק וניו יורק. וויזאייר, שאין בצי שלה מטוסים מתאימים תידרש לשם כך לחכור מטוסים שיכולים לטוס ליעדים ארוכי טווח.

בנוסף, וויזאייר מבקשת להפעיל את כל טיסותיה מטרמינל 1, שם עלויות התפעול והמסים נמוכים יותר, צעד כזה עלול להחריף את הפגיעה בתחרות מול הישראליות, כאשר ישראייר וארקיע ביקשו להגדיל את היקף הפעילות שלהן שם כדי להקטין את האגרות.

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

טענות למכבש לחצים נגד

לפי גורמים בענף, חברות התעופה הישראליות מפעילות מכבש לחצים. אל על, ישראייר וארקיע שיגרו מכתבים לבכירי הממשלה וביקשו לעצור את הרכבת. במכתב ששלחה אל על היא תיארה את המהלך כ"תקדים מסוכן" שעלול להביא לדחיקת החברות הישראליות ואף לפגיעה בכלכלה. במכתב ששלחה ארקיע לראש הממשלה, שרת התחבורה ושר האוצר, ציינה כי "ההצעה תביא לחיסול התעופה הישראלית ואיתה הפסקת הקשר האווירי עם ישראל בעתות חירום".

בתוך כך, פגישה שהתקיימה בתחילת השבוע בין ועד אל על לשרת התחבורה התפוצצה בתוך דקות, לאחר שהשרה הבהירה כי אין בכוונתה לסגת מהמהלך. לפי דיווחים, בוועד הזהירו כי בכוונתם לנקוט צעדים נגד המהלך ואיימו בשיבושים ובהשבתה. בוועד טענו כי "אין עם מי לדבר" וכי לא נעשה מחקר אמיתי על השלכות המהלך. גורמי מקצוע במשרד התחבורה קיבלו טלפונים נזעמים ומכתבים נוקבים, בטענה שמדובר ב"חיסול התעופה הישראלית".

חברות התעופה הישראליות לא סתם עומדות על הרגליים האחוריות. החשש הגדול שלהן הוא מפני יצירת תקדים שיביא חברות זרות נוספות לרדוף אחר מודל דומה. מדובר בחברות עם ציי מטוסים משמעותיים וסל כלים שהחברות המקומיות יתקשו להתחרות בו.

בתחרות עצמה לחברות הישראליות שתי מגבלות עיקריות מול הזרות. הראשונה היא ביטחון: לא רק עלויות האבטחה, שהן גבוהות יותר מהמקובל אצל חברות זרות, אלא בעיקר הגמישות. אם וויזאייר מבקשת לטוס מישראל ומקבלת סלוט, היא תטוס. אם שלוש חברות ישראליות רוצות להוציא במקביל טיסות למשל לבודפשט, ולמערך הביטחון אין יכולת להוציא שלוש טיסות יחד, אחת או שתיים מהחברות לא יטוסו. זו מגבלה שלא קיימת על חברות זרות.

המגבלה השנייה - תשלומים ואגרות. החברות הישראליות משלמות בנתב"ג אגרות הגבוהות ב־20%־30% ביחס לזרות. בנוסף, מצטרפת העלות הגבוהה יותר של טייסים ישראלים שגם מבצעים מילואים לעומת העסקת טייסים אירופאים.

טענה נוספת נגד המהלך היא פעילות במצבי חירום כמו שראינו במלחמה. אז, כשהחברות הזרות נעלמו אחת אחרי השנייה, החברות הישראליות היו כמעט היחידות שהמשיכו לטוס ברצף. אם וויזאייר תבחר בהקמת תקים בסיס תפעולי, היא עדיין תהיה כפופה להנחיות EASA (רשות התעופה האירופית), לה הסמכות לקבוע לאיזה מדינות מותר לטוס.

התומכים במהלך סבורים כי כדי לייצר רציפות תפעולית גם בזמני חירום, על החברה לגייס צוותים ישראלים. ברגע שהמטוסים יהיו באופן קבוע בישראל לחברה אף יהיה תמריץ להמשיך לפעול ולא להסית אותם ליעדים אחרים כפי שקרה במלחמה. בסביבת החברה אף טוענים שהתועלת לכלכלה המקומית תהיה משמעותית - תוספת של 0.8 ל־2 מיליארד דולר בשנה במונחי תוצר. בנוסף, גורמים בענף מעריכים כי המהלך יביא גם להגדלת הטיסות לאילת דרך שדה התעופה רמון ולא יסתיים בתוספת טיסות לנתב"ג.

שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת''א) / צילום: נתב''ג

הצעות הפשרה

ברשות התעופה האזרחית הציעו פשרות שיאפשרו את הקמת הבסיס מבלי לפגוע בשוויון התחרותי בין חברות התעופה: הראשונה, להקים את השדה ברמון, כמו ברוב אירופה, שבה בסיסי לואו־קוסט נפתחים בשדות משניים. השנייה - להקים בסיס עצמאי בארץ, כמו זה שהיה לה באבו דאבי. במקרה כזה אין סיבה לחברות הישראליות להתנגד. לפי הערכות, וויזאייר לא מעוניינת באופציה הזו.

את ההחלטה לקדם הקמת בסיס וויזאייר בישראל נוטים להשוות לרפורמת שמיים פתוחים, ששינתה מהקצה אל הקצה את המצב והביאה להפחתת מחירים. אלא שאז קיבלו החברות המקומיות סוכריה בדמות מעטפת ביטחון והתחייבות שלא יתנו לחברות זרות לפתוח בסיס בישראל. ההחלטה תהיה נתונה ככל הנראה בידיה של השרה רגב, שתתמודד עם לחצים כבדים.

עוד כתבות

ולדימיר פוטין - נשיא רוסיה, דונלד טראמפ - נשיא ארה''ב, וולודימיר זלנסקי - נשיא אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson, Alex Brandon, Jacquelyn Martin

דילמה אוקראינית: לוותר על שטח ולהשכין שלום עם טראמפ או להסתכן בעימות נוסף

נשיא ארה"ב דוחף להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה, אך באירופה קיוו לערובות ביטחוניות גדולות יותר וכן נדרש שיח בין פוטין לזלנסקי ● הוא רומז שיעניש את רוסיה אם לא תתגמש ● באשר לאוקראינה - בעיני טראמפ נכונותה לוותר על שטח היא מפתח לסיום המלחמה

מתוך סרטון התדמית של אסטור קפיטל. המתחזה אמר שזו חברה–בת של בנק שלא קיים 100 שנה / צילום: צילום מסך

איך דווקא איש עסקים לוחמני נפל קורבן להונאת ענק וגילה שגם עשירי העולם נופלים בפח

"אני מרגיש כמו אידיוט. איך יכולתי ליפול בפח?", אמר ריקרדו סלינאס פלייגו, מיליארדר מקסיקני שנפל קורבן להונאת ענק ● מניות בשווי מאות מיליוני דולרים שנתן כבטוחה להלוואה נמכרו ונעלמו עקבותיהן ● למהלך אחראי אדם שהצטייד בייחוס בדוי למשפחת אסטור, הידועה כ"בעלת הבית של ניו יורק"

מיאנג קאם / צילום: אייל H

זה לא עוד פאד תאי: המקום התאילנדי החדש של תל אביב מסעיר

עם מנות לא שגרתיות, ביסים עוצמתיים וקוקטיילים חכמים, "מולאם" החדש הוא המלצה רותחת ● הפלייליסט רק מדייק את הווייב

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שמכר את ההחזקות שלו בפלנטיר ורכש במקום מניה ישראלית

לפני שהגיעה לשיא, סטנלי דרוקנמילר חתך את רווחי השקעתו בפלנטיר ● מנגד, הוא צובר מניות טבע כבר ארבעה רבעונים ברצף וחזר להשקיע במיקרוסופט

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רכבת ישראל: "מאז ההקמה לא קרתה תקלה כזאת. אנו מתנצלים"

רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות המלאה, לרבות פתיחת תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב, תחזור עד ה-1 בספטמבר ● עם זאת, הטיפול בתקלה המרכזית שגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות צפוי להתארך ● שרת התחבורה, מירי רגב: "התקלה תתוחקר עד תום, גם בהיבט המערכתי. אם נראה שהייתה כאן רשלנות, אנשים יצטרכו לשלם על כך"

ביהמ"ש בגרמניה קבע: מותר למנוע כניסה עם כאפייה לאתר הזיכרון בבוכנוולד

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב מטילה סנקציות נוספות על בית הדין הפלילי הבינלאומי, בגרמניה אישרו מניעת כניסות עם כאפייה לאתר זיכרון לשואה, ובאיטליה קוראים להשעות את ישראל ממסגרות בינלאומיות של ענף הכדורגל ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם בנייני האומה ירושלים / צילום: איל יצהר

בנייני האומה בירושלים הולכים לעבור שיפוץ ענק. זה התכנון

הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית, שתאפשר בינוי של עד 40 קומות, כולל מרכז קונגרסים גדול, בית מלון, בית אבות ושטחי תעסוקה ומסחר • מתחם אלי כהן בחדרה אושר לפינוי־בינוי אחרי עשור ● קק"ל מקצה עשרות מיליונים לטובת רכישת דירות בפריפריה עבור גרעיני התיישבות צעירים ● חדשות השבוע בנדל"ן

וורן באפט, יו''ר ברקשייר האת'ווי, דיויד טפר, מייסד קרן הגידור אפלוזה, סטפן המסלי, מנכ''ל יונייטד הלת' / צילום: רויטרס - Bloomberg News

מוורן באפט ועד מייקל ברי: המשקיעים המשפיעים בעולם מהמרים על מניה שצנחה ב־40%

תוצאות כספיות מאכזבות, פרשות פליליות ורצח של המנכ"ל, הפכו את מניית יונייטד הלת' למניה חבוטה ● אבל יש מי שרואים בה הזדמנות: ברבעון האחרון שלושה מהמשקיעים המשפיעים בעולם הימרו עליה במיליארדים במצטבר. מה הם יודעים שוול סטריט מפספסת?

מימין: יואב קיש, רן ארז ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות משרד האוצר

ההסכם האחרון אמור היה להעניק ודאות, אז איך איום השביתה חזר

שני מאבקים שמתנהלים במקביל מאיימים על פתיחת שנת הלימודים ● מחד, טענות של ארגון המורים לפגיעה בתנאי העסקה, ומאידך סכסוך בקואליציה בין שרי האוצר, החינוך וביטחון לאומי

מגדל ביונד של תדהר ויוניון / הדמיה: סטודיו 84

תחזיקו חזק: ארבעת מגדלי המשרדים הכי יוקרתיים בישראל מגיעים לשוק כמעט ביחד

לנדמרק, ToHa2, מגדל הספירלה ו־Beyond: ארבעת פרויקטי המשרדים היקרים בישראל נבנים בימים אלו וישנו לגמרי את קו הרקיע ואת ההיצע בגוש דן ● מי היקר ביותר כעת, מי הגבוה ביותר, ואיזה פרויקט צפוי בעתיד לעבור את כולם?

דנה עזריאלי ושלמה אליהו / צילום: זיו קורן, איל יצהר

מדנה עזריאלי עד שלמה אליהו: מאבקי האגו והסכסוכים בצמרת שפלטו מנכ"לים מוקדם מהצפוי

יו"ר דומיננטי או בעל שליטה אקטיבי הביאו בשנים האחרונות לשורת עזיבות של מנהלים בכירים, האחרון שבהם רון אבידן, מנכ"ל ענקית הנדל"ן עזריאלי ● מה עומד מאחורי התופעה, ולמה המצב לא תמיד יותר טוב בחברות ללא גרעין שליטה?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בת"א; מדד הביטוח זינק ב-8.5%, הבנקים ירדו ב-1%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● עונת הדוחות צוברת תאוצה - דמרי, פוקס, ומגדל ביטוח פרסמו את תוצאותיהן ● ריבית בנק ישראל נותרה על כנה. מתי היא צפויה לרדת? ● שוק האג"ח האמריקאי במצב המתנה: כולם מחכים לפאוול ● למרות הירידה במחיר הזהב, ב-UBS מעריכים שיטפס ל-3,700 דולר לאונקיה ● וגם: 2 המניות שבנק אוף אמריקה ממליץ להתרחק מהן

איור: גיל ג'יבלי

תמחור זול, צמיחה גבוהה: האם כדאי לכם לשלב בורסות מהמזרח בתיק?

כשחושבים על השקעות מעבר לים חושבים בדרך כלל על וול סטריט או בורסות אירופה, אבל האם ההזדמנויות הגדולות נמצאות בקצה השני של העולם? ● מתחילת השנה מדדי השווקים המתפתחים מציגים תשואת יתר על הבורסות במערב ● איך כדאי לשלב אותם בתיק? ● נתון בשבוע

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

פימי רוצה לרכוש את חברת המדפסות של בני לנדא ב-80 מיליון דולר

חברת המדפסות הדיגיטליות הקורסת של לנדא פועלת במסגרת צו לעיכוב הליכים עד סוף החודש ● ההצעה כוללת תשלומים מיידיים לחלק מהנושים ובעלי הזכויות בחברה ותשלום מותנה עתידי ● על הנייר לחברה חובות בגובה 1.7 מיליארד שקל

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

התוכנית של פרנקל באלוני חץ: ניעור החברה מהשמרנות ורכישת פעילויות עם "יותר תעוזה"

איש העסקים רכש הלילה אופציה מבנק השקעות זר והוא עשוי להגיע בהמשך להחזקה בכ-18% מאלוני חץ ● בעוד שהוא מעריך את המנכ"ל של החברה נתן חץ, שהופך לבעל המניות השני בגודלו בחברה, הוא רוצה לדברי מקורביו "להביא בשורה"

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: ap, Ben Curtis

הריבית, המכסים וטראמפ: המשקיעים מצפים לנאום פאוול בכנס ג'קסון הול

גולת הכותרת של כנס ג'קסון הול היא הנאום המרכזי של ג'רום פאוול, יו"ר הפד ● המשקיעים יחפשו כל קריאת כיוון ביחס לאופן שבו רואה פאוול את מסלול הורדת הריבית, לו מחכים השווקים כבר תקופה ארוכה ● הנאום מגיע בעוד שפאוול ניצב תחת מתקפה מתמדת מצידו של נשיא ארה"ב, שכינה אותו בין היתר "פרד עקשן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט / צילום: הדס פרוש

רה"מ דן על התוכניות המבצעיות, ושיגר מסר לאמריקנים

משפחות החטופים בהצהרה לקראת הדיון על כיבוש העיר עזה: "ממשיכים במלחמה ללא תכלית" ● כיבוש עזה יוצא לדרך: נתניהו יאשר תוכניות, זו כמות הכוחות שיפעלו בשיא התמרון ●  במקביל להוצאת צווי המילואים: הפעולות הצבאיות כבר החלו בשטח ● מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא להפסקת אש מיידית ברצועה ●  דיווחים ערביים: חיל האוויר תוקף בשעה זו בצפון הרצועה ● 50 חטופים - 685 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

השבוע בעולם / צילום: רויטרס

ראש ממשלת ספרד, אשתו ואחיו בצרות; וטראמפ שולח אוניות מלחמה דרומה

האופוזיציה רודפת את ראש הממשלה, את אשתו ואת משפחתו, אבל הוא מוסיף להערים על יריביו. איפה? בספרד ● טראמפ שולח את הצי אל חופי ונצואלה, ורוצה לעצור את נשיאה ● אמריקה הלטינית פונה ימינה ● הודו לא תהמר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הוארך מעצרו של החשוד באיום לרצוח את בהרב-מיארה

החקירה נפתחה לאחר שהרב הראשי לשעבר, הרב יצחק יוסף, דיווח על מכתב שהגיע לביתו, בו מסר החשוד כי הוא "מוכן להרוג את היועמ"שית", בשל "פעילותה נגד עולם התורה" ● הסניגור: לא הייתה לו כוונה לעשות דבר, זו אינה עבירת איומים ● ביהמ"ש הורה לשלוח את החשוד לבדיקה פסיכיאטרית

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ארדואן מקשיח עמדות לגבי ישראל ושולף סנקציה חדשה

לגלובס נודע כי טורקיה אוסרת את תנועת הספינות הטורקיות לישראל כליל - כולל סחורות שמיועדות לרשות הפלסטינית ● ההכרזה החדשה מתבצעת כשנה ושלושה חודשים לאחר שטורקיה הטילה אמברגו סחר על ישראל