גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד 60 טיסות ביום: פרטים חדשים על המאבק שמסעיר את עולם התעופה

ענקית התעופה וויזאייר ההונגרית בוחנת הקמת מרכז בישראל, ונציגיה מגיעים לארץ לקידום הנושא ● גלובס חושף לראשונה את פרטי המתווה שעשוי לשנות את הענף ● במשרד התחבורה תומכים, אך בחברות המקומיות טוענים שהמהלך מאיים על שרידותן ומנהלים מאבק בלימה

המתווה להקמת בסיס וויזאייר בישראל נחשף / צילום: Shutterstock
המתווה להקמת בסיס וויזאייר בישראל נחשף / צילום: Shutterstock

מאבק כזה לא זכור כבר שנים בענף התעופה המקומי: ענקית הלואו־קוסט ההונגרית וויזאייר שואפת להקים בסיס פעילות בישראל. בחברות המקומיות מודאגים ופתחו במסע לחצים והרגולטורים חלוקים. כעת בכירי ענקית התעופה בדרך לסדרת פגישות בארץ והענף כולו כמרקחה וכל האמצעים כשרים. אם המהפכה הזו תצא אל הפועל, ההשלכות עשויות להיות תחרות אגרסיבית שתגדיל את מפת היעדים ותביא להפחתת מחירים.

מחירי הטיסות ליעד המבוקש ירדו דרסטית, דווקא בשיא העונה
מיילים שווים מיליארדים: כך מייצרות חברות התעופה רווח עצום

לגלובס נודע כי במודל המדובר, תגדיל וויזאייר את פעילותה בישראל. הערכות כרגע הן לרמה יומית של 60 המראות ונחיתות. המשמעות: מעל 200 טיסות שבועיות שימריאו מישראל - כחצי מישראייר ומארקיע ובערך רבע מאל על.

הרגולטור שיצטרך להכריע בנושא הוא משרד התחבורה. אלא שגם בתוכו אין כרגע הסכמות. השרה מירי רגב רוצה שהמהלך הזה יהיה רשום על שמה. היא מביעה תמיכה ופועלת לקידומו. כך גם גורמי מקצוע נוספים במשרד. אלא שברשות התעופה האזרחית בראשות שמואל זכאי, הכפופה למשרד, מסתייגים. הם סבורים שלפני הקמת בסיס לוויזאייר יש לגבש כללים אחידים לחברות התעופה הישראליות והזרות, שלא יתקיימו אם וויזאייר תקים את הבסיס בארץ לפי התנאים שהיא מציבה.

הדיונים שהתפוצצו

ככל הידוע לגלובס, בתקופה האחרונה התנהלו דיונים בנושא שחלקם אף הגיעו לכדי פיצוץ והטחת האשמות הדדיות בין הצדדים. בחברות התעופה המקומיות פועלים לבלום את היוזמה שבה תומכת רגב, ומטעמן אף מכנים זאת "קריסת התעופה הישראלית". לעומת התנגדות הרשות, גורמי המקצוע במשרד תומכים במהלך; אור ליביס, סמנכ"ל כלכלה תקציבים ואסטרטגיה, מונה לנהל את המו"מ והשיח המקצועי מול וויזאייר.

הוויכוח הגדול מגיע כשברקע הישראלים משלמים הרבה יותר ממה שהתרגלו בשנים האחרונות על טיסות. הסיבה: גלי הביטולים בשל המלחמה שדחקו את הנוסעים לידיהן של החברות הישראליות. הן מבטיחות ודאות שלא קיימת אצל מרבית החברות הזרות, גם מבחינת לוחות הזמנים וגם מבחינת יצירת קשר במקרה של אירועי קיצון כמו המלחמה באיראן.

למרות המצב החריג שנוצר, לא קיימת בפועל מדיניות של פיקוח על מחירי טיסות. במשרד הכלכלה ניסו לעשות שרירים מול החברות וקיימו שיחות נזיפה למנהלים שלהן, אך בפועל לא הופעל כלי רגולטורי שיגביל מחירים. בחברות המקומיות נקטו מהלכים כמו הפעלת טיסות במחיר אחיד למספר יעדים שיתפקדו בתור האב תחבורתי, אך בתמונה הגדולה לא הורגש שינוי משמעותי. הביקוש הגדול לכרטיסים דחק את המחירים כלפי מעלה לרמות שלא נראו בישראל כבר מספר שנים. וכך, החברות המקומיות שברו שיאי הכנסות ורווחיות.

הכלי היעיל ביותר להורדת מחירים הוא לא רק תוספת טיסות אלא גם תוספת של חברות זרות שתחפה על הידלדלות רשימת החברות שפועלות בישראל מאז פרוץ המלחמה. המסקנה של משרד התחבורה כעת היא שהקמת בסיס של וויזאייר בארץ עשוי להיות צעד שיקדם חזרה של חברות זרות שיראו הבעת אמון כזו מחברה אירופית בישראל.

כניסה של חברת אולטרה לואו־קוסט שידועה בהפעלה יעילה ובחילול תחרות יכול לעשות שינוי. כמו כן, תחרות היא חשובה כדי שחברות התעופה הישראליות ישפרו את המוצר גם במחיר וגם באיכות.

המודלים האפשריים

לפי הערכות של גורמי מקצוע, אם חברת וויזאייר תקים בישראל בסיס הוא יהיה בסיס תפעולי. המשמעות היא שהחברה תמשיך לפעול תחת הרישיון ההונגרי של וויזאייר. במתווה זה, החברה מחזיקה מטוסים וצוותים שפועלים תחת אותו רישיון תעופה אירופי (AOC) של וויזאייר הונגריה. היא יכולה גם להעסיק דיילים וצוותים ישראלים, אך אלו יצטרכו לעמוד בתקנים הונגרים. הטיסות שלה מישראל יוכלו להמריא לאירופה בלבד. לוויזאייר יש בסיסים תפעוליים רבים בעולם, בהם פולין, רומניה, יוון, איטליה, קפריסין, בולגריה ועוד.

המתווה השני האפשרי הוא של בסיס עצמאי. בשביל זה צריך להקים חברת בת ישראלית עם רישיון טיסה מקומי (AOC), כמו זה שהיה לוויזאייר באבו דאבי ונסגר לאחרונה, או בסיס וויזאייר בבריטניה שעדיין פעיל. החברה תיחשב ישראלית ותצטרך לעמוד בדרישות רת"א ורגולציה ישראלית, במצב כזה היא תוכל להפעיל גם טיסות פנים, וגם טיסות ליעדים מחוץ לאירופה מבלי לשנות רגולציה בעניין.

מדובר במנגנון עסקי נפוץ בעולם התעופה, שמאפשר לחברות גדולות להתרחב לשווקים חדשים מבלי להיות מוגבלות על ידי אמנת שיקגו, המגדירה את כללי התעופה הבינלאומיים והסכמים בילטרליים.

חברה זרה, צוות מקומי

בענף הלואו־קוסט, הקמת בסיסים תפעוליים רבים היא אסטרטגיה רווחת, שכן היא מאפשרת גיוס צוותים מקומיים, תחזוקה פשוטה וגמישות בהפעלת קווים קצרים וזולים. לעומת זאת, הקמת בסיס עצמאי עם רישיון מקומי מחייבת תהליך רגולטורי מורכב יותר, אך מאפשרת לחברה להיחשב מקומית וליהנות מהסכמים ותנאים המוגבלים בדרך כלל לחברות הרשומות במדינה.

לטענת גורמים בענף, האפשרות לפתוח את ישראל כבסיס לחברות זרות לא הוצעה רק לוויזאייר אלא גם לחברות לואו־קוסט מתחרות, אך היא היחידה שהביעה עניין. אם אכן תקים בסיס בישראל, אלו התנאים שמתכננים לדרוש ממנה: העסקת צוותים שמורכבים ברובם מישראלים, התחייבות לטוס לארץ גם בזמן מלחמה, טיסות קבועות מנתב"ג לאילת, הקמת בסיס פעילות משדה התעופה רמון וטיסות ליעדים פופולריים במחסור, כמו בנגקוק וניו יורק. וויזאייר, שאין בצי שלה מטוסים מתאימים תידרש לשם כך לחכור מטוסים שיכולים לטוס ליעדים ארוכי טווח.

בנוסף, וויזאייר מבקשת להפעיל את כל טיסותיה מטרמינל 1, שם עלויות התפעול והמסים נמוכים יותר, צעד כזה עלול להחריף את הפגיעה בתחרות מול הישראליות, כאשר ישראייר וארקיע ביקשו להגדיל את היקף הפעילות שלהן שם כדי להקטין את האגרות.

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

טענות למכבש לחצים נגד

לפי גורמים בענף, חברות התעופה הישראליות מפעילות מכבש לחצים. אל על, ישראייר וארקיע שיגרו מכתבים לבכירי הממשלה וביקשו לעצור את הרכבת. במכתב ששלחה אל על היא תיארה את המהלך כ"תקדים מסוכן" שעלול להביא לדחיקת החברות הישראליות ואף לפגיעה בכלכלה. במכתב ששלחה ארקיע לראש הממשלה, שרת התחבורה ושר האוצר, ציינה כי "ההצעה תביא לחיסול התעופה הישראלית ואיתה הפסקת הקשר האווירי עם ישראל בעתות חירום".

בתוך כך, פגישה שהתקיימה בתחילת השבוע בין ועד אל על לשרת התחבורה התפוצצה בתוך דקות, לאחר שהשרה הבהירה כי אין בכוונתה לסגת מהמהלך. לפי דיווחים, בוועד הזהירו כי בכוונתם לנקוט צעדים נגד המהלך ואיימו בשיבושים ובהשבתה. בוועד טענו כי "אין עם מי לדבר" וכי לא נעשה מחקר אמיתי על השלכות המהלך. גורמי מקצוע במשרד התחבורה קיבלו טלפונים נזעמים ומכתבים נוקבים, בטענה שמדובר ב"חיסול התעופה הישראלית".

חברות התעופה הישראליות לא סתם עומדות על הרגליים האחוריות. החשש הגדול שלהן הוא מפני יצירת תקדים שיביא חברות זרות נוספות לרדוף אחר מודל דומה. מדובר בחברות עם ציי מטוסים משמעותיים וסל כלים שהחברות המקומיות יתקשו להתחרות בו.

בתחרות עצמה לחברות הישראליות שתי מגבלות עיקריות מול הזרות. הראשונה היא ביטחון: לא רק עלויות האבטחה, שהן גבוהות יותר מהמקובל אצל חברות זרות, אלא בעיקר הגמישות. אם וויזאייר מבקשת לטוס מישראל ומקבלת סלוט, היא תטוס. אם שלוש חברות ישראליות רוצות להוציא במקביל טיסות למשל לבודפשט, ולמערך הביטחון אין יכולת להוציא שלוש טיסות יחד, אחת או שתיים מהחברות לא יטוסו. זו מגבלה שלא קיימת על חברות זרות.

המגבלה השנייה - תשלומים ואגרות. החברות הישראליות משלמות בנתב"ג אגרות הגבוהות ב־20%־30% ביחס לזרות. בנוסף, מצטרפת העלות הגבוהה יותר של טייסים ישראלים שגם מבצעים מילואים לעומת העסקת טייסים אירופאים.

טענה נוספת נגד המהלך היא פעילות במצבי חירום כמו שראינו במלחמה. אז, כשהחברות הזרות נעלמו אחת אחרי השנייה, החברות הישראליות היו כמעט היחידות שהמשיכו לטוס ברצף. אם וויזאייר תבחר בהקמת תקים בסיס תפעולי, היא עדיין תהיה כפופה להנחיות EASA (רשות התעופה האירופית), לה הסמכות לקבוע לאיזה מדינות מותר לטוס.

התומכים במהלך סבורים כי כדי לייצר רציפות תפעולית גם בזמני חירום, על החברה לגייס צוותים ישראלים. ברגע שהמטוסים יהיו באופן קבוע בישראל לחברה אף יהיה תמריץ להמשיך לפעול ולא להסית אותם ליעדים אחרים כפי שקרה במלחמה. בסביבת החברה אף טוענים שהתועלת לכלכלה המקומית תהיה משמעותית - תוספת של 0.8 ל־2 מיליארד דולר בשנה במונחי תוצר. בנוסף, גורמים בענף מעריכים כי המהלך יביא גם להגדלת הטיסות לאילת דרך שדה התעופה רמון ולא יסתיים בתוספת טיסות לנתב"ג.

שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת''א) / צילום: נתב''ג

הצעות הפשרה

ברשות התעופה האזרחית הציעו פשרות שיאפשרו את הקמת הבסיס מבלי לפגוע בשוויון התחרותי בין חברות התעופה: הראשונה, להקים את השדה ברמון, כמו ברוב אירופה, שבה בסיסי לואו־קוסט נפתחים בשדות משניים. השנייה - להקים בסיס עצמאי בארץ, כמו זה שהיה לה באבו דאבי. במקרה כזה אין סיבה לחברות הישראליות להתנגד. לפי הערכות, וויזאייר לא מעוניינת באופציה הזו.

את ההחלטה לקדם הקמת בסיס וויזאייר בישראל נוטים להשוות לרפורמת שמיים פתוחים, ששינתה מהקצה אל הקצה את המצב והביאה להפחתת מחירים. אלא שאז קיבלו החברות המקומיות סוכריה בדמות מעטפת ביטחון והתחייבות שלא יתנו לחברות זרות לפתוח בסיס בישראל. ההחלטה תהיה נתונה ככל הנראה בידיה של השרה רגב, שתתמודד עם לחצים כבדים.

עוד כתבות

דנה עזריאלי ושלמה אליהו / צילום: זיו קורן, איל יצהר

מדנה עזריאלי עד שלמה אליהו: מאבקי האגו והסכסוכים בצמרת שפלטו מנכ"לים מוקדם מהצפוי

יו"ר דומיננטי או בעל שליטה אקטיבי הביאו בשנים האחרונות לשורת עזיבות של מנהלים בכירים, האחרון שבהם רון אבידן, מנכ"ל ענקית הנדל"ן עזריאלי ● מה עומד מאחורי התופעה, ולמה המצב לא תמיד יותר טוב בחברות ללא גרעין שליטה?

אילוסטרציה: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

ניסתה לשלול אבהות של בעלה לשעבר, הגרוש התנגד. מה פסק ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה נדרש לאחרונה לסוגיה מורכבת, במסגרתה פנתה אם גרושה בבקשה לברר את זהות אביה הביולוגי של בתה ● שני הגברים הרלוונטיים, כמו גם המדינה ובית הדין הרבני, התנגדו להליך ● מה סבר בית המשפט לגבי טובת הילדה?

מתוך סרטון התדמית של אסטור קפיטל. המתחזה אמר שזו חברה–בת של בנק שלא קיים 100 שנה / צילום: צילום מסך

איך דווקא איש עסקים לוחמני נפל קורבן להונאת ענק וגילה שגם עשירי העולם נופלים בפח

"אני מרגיש כמו אידיוט. איך יכולתי ליפול בפח?", אמר ריקרדו סלינאס פלייגו, מיליארדר מקסיקני שנפל קורבן להונאת ענק ● מניות בשווי מאות מיליוני דולרים שנתן כבטוחה להלוואה נמכרו ונעלמו עקבותיהן ● למהלך אחראי אדם שהצטייד בייחוס בדוי למשפחת אסטור, הידועה כ"בעלת הבית של ניו יורק"

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

לוין לבג"ץ: ועדת הרוגלות לא תבדוק את תיקי נתניהו

שר המשפטים הסכים כי הוועדה תתאם עם היועצת המשפטית את הטיפול בהליכים תלויים ועומדים – צעד שמונע ממנה לעסוק במשפט נתניהו ● עם זאת, הוא מבקש להשאיר פתח לחריגים במקרים "מהותיים"

נשיא מצרים א־סיסי, בפורום שיתוף הפעולה סין־מדינות ערב, בייג'ינג / צילום: ap, Tingshu Wang

16 מיליון תיירים, בורסה בעלייה ועסקת גז אחת: מצרים בדרך החוצה מהמשבר?

חרף המלחמה בעזה, מתקפות המורדים החות'ים ולחצים כלכליים, ניכר שיפור במצרים במדדים מרכזיים ● האינפלציה מתמתנת, הלירה המצרית מתחזקת והשקעות זרות ממשיכות לזרום ● לצד זאת, התלות בגורמים חיצוניים כמו ישראל גוברת ועליה לתמרן בזהירות בין סין לארה"ב

עלייה מחודשת בביקושים לעובדים בענף / צילום: Shutterstock

קניתם דירה חדשה? יש לנו חדשות רעות בשבילכם

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ברקע ירידת מחירי הדירות, תשומות הבנייה ממשיכות להתייקר ולהכביד על הקבלנים ● קצב העלייה אומנם הואט בחודשים האחרונים, אך תנאי השוק והעובדה שבלמ"ס טרם סיימו את עבודת עדכון המדד, עשויים להוביל להמשך עלייה ● ומי צפוי לספוג את עיקר העליות?

רכב חשמלי במרכז קניות / צילום: דלית אייזק לויתן

היברידית, פלאג־אין או חשמלית: מה כדאי לבדוק לפני שקונים מכונית "ירוקה" יד שנייה?

אחת משתי מכוניות חדשות שנמכרו אשתקד שייכת לקטגוריות הירוקות - היברידיות או חשמליות ● מגמה זו משנה גם את פני שוק היד שנייה: מצד אחד המגוון והתחרות על לב הצרכן בעלייה, אבל מאחורי כל עסקה מסתתר סימן שאלה גדול

גיימינג / צילום: Plarium

החברה הישראלית שמשתפת פעולה עם ענקית הבידור והמדיה פראמונט

חברת הגיימינג הישראלית פלאריום מביאה את דמויות צבי הנינג'ה לעולם הפנטזיה של המשחק RAID: Shadow Legends ● משפחת יוחננוף, בעלת רשת קמעונאות המזון, תרמה למחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי שיבא תל השומר ● ואיגוד הכדורסל ערך ערב גאלה במשרדי קבוצת הראל - נותנת החסות הראשית של נבחרות ישראל ● אירועים ומינויים

דאצ'יה ביגסטר הייבריד / צילום: יח''צ

החל מ-170 אלף שקל: הרכב שמכוון ליוקרה, אך עדיין לא נמצא שם

דאצ'יה ביגסטר הייבריד מציע ממדים מכובדים עם תאי נוסעים ומטען מרווחים ומאסיביים ● מערכת ההנעה לא הכי מעודנת, אבל יעילה וחסכונית ויש גם יכולות שטח ● כדי להצדיק את המחיר נדרש לשדרג את תא הנוסעים לאיכותי יותר

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap

ביהמ"ש לערעורים ביטל קנס בחצי מיליארד דולר שהוטל על טראמפ

על אף כי הקנס נמחק, ערעורו של טראמפ על הקביעה לפיה הונה במיליארדי דולרים בנקים וחברות ביטוח, כולל בתקופת כהונתו הראשונה, נדחה ● כעת הוא עשוי לערער לעליון של ניו-יורק על עצם הקביעה

גם זה קרה פה / צילום: שלומי יוסף

ברכבת חושבים שאם הם לא מתכננים מראש, גם אתם בטח לא

כל עוד יש מלחמה, נמשיך לשלם יותר ● ברכבת חושבים שאין מה לתכנן ● והנורבגים שוכחים את השורה התחתונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: ap, Ben Curtis

הריבית, המכסים וטראמפ: המשקיעים מצפים לנאום פאוול בכנס ג'קסון הול

גולת הכותרת של כנס ג'קסון הול היא הנאום המרכזי של ג'רום פאוול, יו"ר הפד ● המשקיעים יחפשו כל קריאת כיוון ביחס לאופן שבו רואה פאוול את מסלול הורדת הריבית, לו מחכים השווקים כבר תקופה ארוכה ● הנאום מגיע בעוד שפאוול ניצב תחת מתקפה מתמדת מצידו של נשיא ארה"ב, שכינה אותו בין היתר "פרד עקשן"

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

יו״ר כללית עולה למתקפה נגד מנכ״ל משרד הבריאות

יו״ר קופת החולים כללית יוחנן לוקר כותב במכתב חריף לשר כץ כי "מזה כשלושה חודשים שדירקטוריון כללית ואני נתונים תחת מתקפה אישית, לא עניינית ולא מקצועית מצד גורמי המקצוע במשרד הבריאות, ובראשם מנכ”ל משרד הבריאות" ● בהמשך מאשים לוקר את אנשי המשרד בהדלפות מגמתיות ושגרתיות, ומציין כי המסקנה העולה מההתנהלות היא "ניסיון השתלטות פסול על הקופה"

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רכבת ישראל: "מאז ההקמה לא קרתה תקלה כזאת. אנו מתנצלים"

רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות המלאה, לרבות פתיחת תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב, תחזור עד ה-1 בספטמבר ● עם זאת, הטיפול בתקלה המרכזית שגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות צפוי להתארך ● שרת התחבורה, מירי רגב: "התקלה תתוחקר עד תום, גם בהיבט המערכתי. אם נראה שהייתה כאן רשלנות, אנשים יצטרכו לשלם על כך"

איור: גיל ג'יבלי

תמחור זול, צמיחה גבוהה: האם כדאי לכם לשלב בורסות מהמזרח בתיק?

כשחושבים על השקעות מעבר לים חושבים בדרך כלל על וול סטריט או בורסות אירופה, אבל האם ההזדמנויות הגדולות נמצאות בקצה השני של העולם? ● מתחילת השנה מדדי השווקים המתפתחים מציגים תשואת יתר על הבורסות במערב ● איך כדאי לשלב אותם בתיק? ● נתון בשבוע

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

התוכנית של פרנקל באלוני חץ: ניעור החברה מהשמרנות ורכישת פעילויות עם "יותר תעוזה"

איש העסקים רכש הלילה אופציה מבנק השקעות זר והוא עשוי להגיע בהמשך להחזקה בכ-18% מאלוני חץ ● בעוד שהוא מעריך את המנכ"ל של החברה נתן חץ, שהופך לבעל המניות השני בגודלו בחברה, הוא רוצה לדברי מקורביו "להביא בשורה"

''רלוונטי לכל הזירות''. מטוס אורון, באוויר ובקרקע / צילום: דוברות משרד הביטחון

בעלות של מיליארד דולר, הכירו את מטוס הביון החדש של ישראל

כמיליארד דולר הושקעו ב"אורון", מטוס מנהלים קטן שהוסב לכלי מודיעיני מתקדם, המצליח לאסוף מידע קריטי בזמן אמת ולספק התרעות מוקדמות מכלל הזירות ● "זהו פתרון ייחודי של ישראל - אין תצורה כזו לאף מדינה", אומר אל"מ ב' ממפא"ת, שתזכה בפרס על פיתוחו ● ואיך ייראה הדור הבא של מטוסי הריגול?

מגדל ביונד של תדהר ויוניון / הדמיה: סטודיו 84

תחזיקו חזק: ארבעת מגדלי המשרדים הכי יוקרתיים בישראל מגיעים לשוק כמעט ביחד

לנדמרק, ToHa2, מגדל הספירלה ו־Beyond: ארבעת פרויקטי המשרדים היקרים בישראל נבנים בימים אלו וישנו לגמרי את קו הרקיע ואת ההיצע בגוש דן ● מי היקר ביותר כעת, מי הגבוה ביותר, ואיזה פרויקט צפוי בעתיד לעבור את כולם?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

דוראל מפסידה יותר מ-300 מיליון שקל ומה שחק את הרווחים של פוקס?

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● דוראל אנרגיה סיימה את הרבעון עם הפסד, אך הציגה זינוק בהכנסות ותחזית מעודדת ● קבוצת פוקס הציגה שחיקה של עשרות אחוזים ברווח הנקי בעקבות המלחמה מול איראן וקיטון בפעילות נייקי ● דלתא גליל: המכסים של טרמאפ ומבצע "עם כלביא" חתכו את הרווח

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ארדואן מקשיח עמדות לגבי ישראל ושולף סנקציה חדשה

לגלובס נודע כי טורקיה אוסרת את תנועת הספינות הטורקיות לישראל כליל - כולל סחורות שמיועדות לרשות הפלסטינית ● ההכרזה החדשה מתבצעת כשנה ושלושה חודשים לאחר שטורקיה הטילה אמברגו סחר על ישראל