גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הראשונה בעולם: תע"א הסבה בואינג 777 למטוס מטען. כמה זה עולה?

התעשייה האווירית השלימה בהצלחה את תהליך ההסבה של מטוס בואינג 777 מתצורת נוסעים למטען - והייתה הראשונה בעולם לעשות זאת ● מדוע בכלל מסבים מטוסים למטען ולא קונים חדשים, כמה זה עולה, ומיהם הלקוחות? ● גלובס עושה סדר

מטוס בואינג 777 שעבר הסבה למטוס מטען על ידי תע''א / צילום: התעשייה האווירית IAI
מטוס בואינג 777 שעבר הסבה למטוס מטען על ידי תע''א / צילום: התעשייה האווירית IAI

התעשייה האווירית הודיעה היום (ב') כי לאחר מאמצים רבים שביצעה בשנה האחרונה תוך כדי המלחמה, החברה השלימה בהצלחה את תהליך ההסבה של מטוס בואינג 777 מתצורת נוסעים למטען, והפכה לראשונה בעולם שמקבלת מרשויות התעופה האזרחיות בארה"ב (FAA) ובישראל (CAAI) את ה־STC: רישיון להסבת מטוס נוסעים למטען.

משרד הביטחון רוכש חיישני אינפרא אדום מחברת SCD הישראלית
השר הטורקי שמאחורי הצעדים נגד ישראל, ומה באמת קרה ליחסי הסחר

המטוס המוסב מדגם B777-300ERSF הוא בין מטוסי המטען הגדולים בעולם ויאפשר להגדיל באופן משמעותי את כמות, מהירות ואיכות השילוח הבינלאומי. אם כך, מדוע בכלל מסבים מטוסים למטען ולא קונים חדשים? מה יתרונות ה־777 בהובלת סחורות? ומיהם בכלל הלקוחות? גלובס עושה סדר.

למה להסב מטוס ולא לקנות חדש?

מטוסי נוסעים מתבלים לאורך כ־15 שנות פעילות ועל אחת כמה וכמה לאחר כ־30 שנה, בין אם מדובר במושבי המטוס או במערכות האלקטרוניות. ניתן לקנות מטוסי מטען מהיצרן, אך העלות של הסבה נמוכה בכ־20% ממחיר מטוס חדש, ובמילא יוצא מוצא חדש למדי. כך, סך ההשקעה הכוללת של חברות תעופה שעוסקות בקרגו במטוס בואינג 777 מוסב עומד, לדוגמה, על כ־264-340 מיליון דולר - תלוי בדגם הספציפי.

טיסת הבכורה ב־777, למשל, התבצעה לפני 31 שנה. במקרה שההסבה מתבצעת כאשר המטוס בן 15 שנה, הוא יוכל לשמש כמטוס מטען במשך כ־50 שנה נוספות.

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אומר לגלובס כי במצב שיש מטוס מטען, אחר־כך לאף אחד לא יהיה אכפת מהבלאי הפנימי, שהרי להוציא את תא הטייס החשוב - היתר הופך לחלל ענק. "אנחנו מהבודדים בעולם בתחום ההסבות", מדגיש המנכ"ל. "לא כל אחד יכול להסב מטוס, בשל אלמנטים הנדסיים ותפעוליים קשים".

מהם סוגי המטוסים שתע"א מסבה? ולמה לפנות ל־777?

עד עתה, התעשייה האווירית הייתה מסבה בואינג 737, 747, 767, וכעת כאמור 777. הנפח הגדול יותר של המטוס משפיע משמעותית על כושר הנשיאה. בעוד שמטוס מסוג 767 מסוגל לשאת כמטוס מטען 60 טון, ב־777 חלה עלייה משמעותית ל־100 טון. לוי מציין כי התעשייה האווירית פעילה בתחום הסבות המטוסים שנים רבות ונחשבת לאחת מהמובילות בעולם.

"הסבה אינה החלפת ציוד במטוס בציוד אחר. היא דורשת עבודה על המבנה עם יכולת הנדסית גבוהה, ופתיחת פתח להכנסת ציוד. לאחר מכן, יש לשנות את כל החיזוקים של המטוס, לבנות את החלק הפנימי שלו וכל רכיב כזה צריך להיות בעל רישיון. רת"א (רשות התעופה האזרחית בישראל, ד.ש.א) וה־FAA (מינהל התעופה האמריקאי, ד.ש.א) מפקחות אחרי כל בורג ושינוי. לאחר שהכול נבדק, עברנו סדרת מבחנים כוללים - ועברנו את כולם".

מיהם הלקוחות בעסקה?

חברת ארקאפ (AerCap) היא הלקוחה הראשונה בתוכנית ההסבות למטוסי מטען מדגם B777-300ERSF, בעת שחברת קאליטה (Kalitta) תהיה המפעילה הראשונה. שוק המטען עובד כך שחברה כמו ארקאפ קונה מטוס, מעבירה אותו להסבה לתע"א, ואז מפיצה אותו לחברות במודל ליסינג. חברות כמו ארקאפ יודעות לעשות את האיזונים מבחינתם בשוק במסגרת הסחר, ידע שנדרש בשוק הקארגו שמושפע מגורמי ביקושים עולים ויורדים שונים - בהם אפילו עונות השנה.

מה מביא חברה ביטחונית כמו תע"א לעסוק בהסבת מטוסים אזרחיים?

"אנחנו תעשיית אירוספייס, לא סתם שמנו הוא התעשייה האווירית", מסביר לוי. "רוב המוצרים שלנו, כולל בחטיבות צבאיות באים מעולם התעופה. ברגע שיודעים ויש תשתיות הנדסיות לתכנן מטוס או בכלל פלטפורמה מעופפת, זה הבסיס לכל: למל"טים, לטילים ולהרבה מאוד דברים. מהנדס אווירונאוטיקה הוא מהנדס אווירונאוטיקה, חשמל מטוסים הוא חשמל מטוסים, ובשורה התחתונה הפעולות הייחודיות לעולם התעופה משרתות את התחומים האזרחיים והצבאיים כאחד".

עד כמה משמעותית ההובלה האווירית?

כ־80% מתנועת הסחורות העולמית מתבצעת דרך הים אבל שיבושים שונים, כדוגמת מתקפות החות'ים בים האדום שגרמו להסטת מרבית התנועה מהמזרח הרחוק לאירופה אל כף התקווה הטובה, גרמו לעליית הביקושים בהובלת סחורות אווירית, שיקרה בהרבה. לפי נתוני IATA, בחודש יולי האחרון חלה צמיחה של 5.5% ברמה השנתית בהובלת סחורות אווירית.

עוד כתבות

המנהרה הארוכה ביותר בישראל שנכרית במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים / צילום: רכבת ישראל

מה עומד מאחורי עזיבתה של ענקית התשתיות הקנדית WSP את ישראל

חברות ההנדסה והייעוץ הקנדית WSP הודיעה על סגירת משרדיה בישראל בשל "שינוי ארגוני" ● בענף התשתיות מעריכים כי לחץ בינלאומי הוביל לצעד, ומזהירים מפני ירידה במספר השחקנים הזרים לקראת מכרזי המטרו

תל אביב / צילום: Shutterstock

הערים שנפגעו הכי קשה מהירידה במכירות הדירות

במחצית הראשונה של 2025 ירדה מכירת הדירות בכל הארץ ב־14%, בהשוואה למחצית הראשונה של 2024, אך יש ערים בהן הירידה הייתה חריפה בהרבה ● גלובס בדק אילו ערים סבלו מהירידות הגבוהות ביותר והאם הירידות השפיעו על רמות המחירים?

השופט נעם סולברג / צילום: רפי קוץ

בג"ץ: המשטרה אינה רשאית לחפש במכשירים סלולריים בלי צו שיפוטי

בבג"ץ קיבלו את עתירת הסניגוריה הציבורית נגד המשטרה, היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה ● סולברג קובע: אין די בהסכמתו של בעל המכשיר הסלולרי או המחשב כדי לבצע חיפוש ● מפסק הדין עולה, שהמחוקק יוכל להסמיך את המשטרה לעשות זאת

חברת BYD הסינית / צילום: ap, Ng Han Guan

חברת BYD הסינית הציגה ירידה של 30% ברווח ברבעון, והמניה צללה

בתחילת השבוע הציגה חברת BYD הסינית, יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, את הדוח שלה לרבעון השני, ובמרכזו ירידה של 30% ברווח בהשוואה לרבעון הקודם ● בתגובה צנחה מנייתה בכ-8% בתחילת המסחר, אם כי התאוששה מעט לאחר מכן

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Carl Court

אנבידיה מגלה: שני לקוחות מסתוריים אחראים לכ־40% מההכנסות

מסמך של ענקית השבבים חושף כי הכנסותיה נשענות על מספר מצומצם של חברות ● מומחים מעריכים: מאחורי המספרים מסתתרים שמות כמו מיקרוסופט, גוגל ומטא

אורי פז, מנכ''ל קבוצת מכלול / צילום: דניאל לילה

מנכ"ל חברת המימון החוץ־בנקאי שבטוח ששוק הנדל"ן לפני פריצה

אורי פז, מנכ"ל קבוצת מכלול למימון חוץ־בנקאי, צופה כי ברגע שהמלחמה תיגמר "השוק יעלה שוב להילוך חמישי", ואינו מודאג מחברות הנדל"ן שנקלעו לקשיים ("יש מי שיקנה")

מאהר ביטאר / צילום: Reuters, Amr Dalsh

"אימת הסייבר ההתקפי הישראלי": הבכיר בארה"ב שאיבד את הסיווג הביטחוני

מאהר ביטאר, ששימש כיועץ בממשל האמריקאי לענייני מודיעין, היה בעל גישה לסודות הרגישים ביותר של ארה"ב ● במקביל הוא דחף להגבלות חסרות תקדים על חברות סייבר ישראליות ולשלילת ויזות מעשרות עובדים ובני משפחותיהם ● כעת סיווגו נשלל ע"י ממשל טראמפ

שופטי בית המשפט העליון האמריקאי. במרכז: הנשיא ג'ון רוברטס / צילום: Reuters, Jack Gruber

שופטי העליון בארה"ב יצטרכו להכריע: האם המטרה מקדשת את המכסים

בית משפט פדרלי לערעורים קבע כי טראמפ אינו מוסמך להשתמש בחוק כדי להטיל מכסים על עשרות ארצות, אך כי בעיניו המכסים האלה מועילים לשלומה של ארה"ב ולרווחתה ● לא רק שאלה של מכסים עומדת בפתחם של שופטי העליון כעת, אלא עצם התנהלותו של טראמפ

"יתרון מכריע": הצבא האמריקאי בודק טיל ישראלי במדבריות של עיראק

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איך יחסי ארה"ב-הודו ישפיעו על יחסי הודו עם ישראל, הצבא האמריקאי מבצע ניסוי בטיל של רפאל בעיראק, וארה"ב לא מאשרת ויזות לפלסטינים ● כותרות העיתונים בעולם 

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

מצרים תשקיע 400 מיליון דולר בצינור גז מישראל

מצרים אישרה את הקמת צינור הגז מהצד שלה, בהשקעה של 400 מיליון דולר, כך לפי דיווחים בעיתונים סעודים ● מבחינת חברות הגז הישראליות, מדובר בהזדמנות עסקית גדולה, מכיוון שמצרים מוכנה לשלם על הגז המיוצא סכומים גדולים בהרבה ביחס למחיר הגז הנמוך יחסית הנמכר למשק הישראלי ● כחלק מעסקת הגז, בעלי לוויתן התחייבו להגדיל משמעותית את ההפקה מהמאגר

העלמת הכנסות / אילוסטרציה: Shutterstock, Andre Boukreev

חשוד שהשיג במרמה קצבאות ביטוח לאומי, והעלים הכנסות של מיליוני שקל

רזיאל דהאן, העוסק בתחום של ייעוץ וגישור קבלי ואף מתארח מעת לעת בתוכניות טלוויזיה, חשוד כי השיג במרמה קצבאות שונות מהביטוח הלאומי תוך שהוא מציג את עצמו כאדם עם מוגבלות, וכן לא דיווח על הכנסות בהיקף של מיליוני שקלים

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

חודש מצוין לחוסכים בקופות הגמל, אכזבה במסלולי ה-S&P 500

למרות הירידות בתחילת החודש, החוסכים נהנים מתשואה חיובית של 1% בחודש אוגוסט ושל 8.9% מתחילת השנה ● החוסכים במסלולי המניות ראו את הכסף שלהם צומח בינתיים ב-14.2% ● החוסכים במסלולים מחקי מדד ה-S&P 500 ממשיכים להתאכזב עם תשואה כמעט אפסית

עורך דין  רם כספי ז''ל / צילום: תמר מצפי

"מצא אלף פתרונות לכל בעיה": רם כספי היה מאחרוני עורכי הדין שידם הייתה בכול

כספי, שנפטר בסוף השבוע בגיל 86, היה איש אמונם של בכירי המשק אך היה מעורב גם בחיים הציבוריים - כולל החנינה המפורסמת לראשי השב"כ בפרשת קו 300 ● הקולגות שעבדו לצידו ומולו מתארים משפטן חד ומבריק שהצליח להישאר בן אדם ● ומה החלום שלא הספיק להגשים?

מורדים חות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

החות'ים הודיעו: תקפנו את הספינה "סקרלט ריי" שבבעלות ישראלית

מכלית ששטה עם דגל ליבריה ונמצאת בבעלות חברת איסטרן פסיפיק שבבעלות ישראלית, הותקפה לפנות בוקר באמצעות טיל בעת שנעה צפונית לתימן, מול חופי ערב הסעודית ● מארגון הסחר הימי של בריטניה נמסר כי צוות הספינה עבר את האירוע בשלום

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אירופה מפוצלת בשאלה אם להטיל סנקציות על ישראל בשל המלחמה

במסגרת פסגה בקופנהגן, האיחוד האירופי שוקל סנקציות חדשות נגד ישראל, ובהן גם השעיית הסכם הסחר החופשי ● גרמניה הביעה התנגדות מוחלטת למהלך כזה, ואיטליה הביעה התנגדות לרוב הסנקציות המוצעות ● אל ציר המדינות הדורשות צעדים מחמירים נגד ישראל, הצטרפו בפסגה בקופנהגן מדינות כמו שבדיה, דנמרק והולנד

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

אירופה ננעלה בעליות; באסיה, מדד הנג סנג זינק במעל 2%

בורסת טוקיו ירדה ב-1.2% ● שבב AI חדש הקפיץ את מניית עליבאבא ב-19% בהונג קונג ● בלומברג: המומנטום בוול סטריט נמשך במלוא הקיטור ונכנס לספטמבר, החודש החלש בשנה; 14 ימי המסחר הקרובים יקבעו את כיוון השוק ● הבשורה החדשה שקיבל וורן באפט ● לרגל יום הפועלים, לא יתקיים היום מסחר בוול סטריט

תדלוק בתחנת דלק / צילום: ap, David Zalubowski

החל מהלילה: מחיר הדלק יעלה ב-9 אגורות

לאחר ירידה ממושכת, מחיר הבנזין בשירות עצמי יעלה הלילה ב-9 אגורות, ויעמוד על 7.16 שקלים לליטר ● משרד האנרגיה: "עליית המחיר נובעת בעיקר מעליית מס הבלו, שינוי בשער הדולר ועלייה במחיר הנפט העולמי"

הלבנת הון / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ההונאות הפיננסיות ברשת מתגברות. זה הפיתרון שמציע הפיקוח על הבנקים

הפיקוח על הבנקים מפרסם טיוטת עדכון הוראות שמחייבת את התאגידים להקים מוקד טלפוני זמין 24/7 ● המוקד יעניק מענה מיידי ללקוחות במקרה של חשש להונאות פיננסיות, במטרה לעצור פעולות בלתי מורשות בזמן אמת

מכוניות חדשות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

אלפי שקלים הנחה על מכונית חדשה: עוד גל של מבצעי "אפס ק"מ" בדרך

המשבר בענף הרכב מעמיק: אלפי כלי רכב חדשים נרשמו בסוף אוגוסט ברישוי עצמי של היבואנים, לאחר שלא הצליחו להימכר בתום 12 חודשים ממועד ייצורם ● המשמעות: בחודשים הקרובים צפוי להיפלט לשוק גל חדש וגדול של רכבי "אפס קילומטר" במחירים מוזלים

צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 בספטמבר הגיע. למשקיעים זו כנראה בשורה לא כל־כך טובה

לפי פול סיאנה מבנק אוף אמריקה, מאז 1927 מדד S&P 500 ירד ב־56% מהזמן בספטמבר, ובממוצע ב־1.17% ● למה זה ככה? הסיבות מגוונות