גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיסות ישירות בין קופנהגן לת"א: חברת התעופה הסקנדיבית חוזרת לנתב"ג

כעשור לאחר שביטלה את טיסותיה לישראל, חברת התעופה הסקנדינבית SAS הודיעה על חזרתה לארץ ● מדובר בהבעת אמון בשוק הישראלי ובהעדפה ברורה של הכלכלה על פני הלחצים הפוליטיים באירופה ● התדירות והמחירים - כל הפרטים

מטוס של חברת התעופה SAS / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס של חברת התעופה SAS / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

דווקא בעונת החורף, שבה הביקוש לטיסות לחו"ל בדרך־כלל נמוך יותר, חברת התעופה הסקנדינבית SAS חוזרת לישראל לאחר תשע שנים שבהן לא פעלה כאן, ומחזירה עימה גם את הטיסות הישירות לקופנהגן, בירת דנמרק.

הם נחשבים יעדים זולים, אז איך טיסה אליהם עולה כבר 500 דולר?
ראיון | המנכ"לית שמבטחת ביטולי טיסות ל־700 אלף לקוחות: "מוכרים את הכרטיסים מחדש"

החברה תשוב להפעיל שלוש טיסות שבועיות - ותל אביב תצטרף ליעדים אחרים כמו וינה, מרקש, מדיירה ופוארטוונטורה. הטיסות הישירות מתל אביב לקופנהגן יחלו לפעול ב־26 באוקטובר 2025 בימי חמישי וראשון, ויבוצעו במטוסי איירבוס A320neo, במחלקות תיירים ועסקים. מחירי הכרטיסים יחלו מ־300 דולר לטיסת הלוך ושוב.

בשנים האחרונות הדרך לדנמרק הייתה נגישה פחות לישראלים. ניתן היה להגיע אליה באמצעות טיסות צ'רטר או בטיסות קונקשן ברחבי אירופה, דבר שהפך את הנסיעה לפחות נוחה עבור הישראלים. חברות התעופה הישראליות אינן מפעילות קווים ליעד זה כבר שנים. בחברות התיירות מציינים כי בשנים האחרונות אף חלה ירידה נוספת בביקוש.

לדברי יעקב (יקי) כהן, נציג SAS בישראל ומומחה לסקנדינביה, "SAS הייתה חברה חלוצה בישראל ובעבר טסו איתה ליעדים במזרח. בשנת 2001 החברה הפסיקה לטוס לישראל בעקבות אסון התאומים, וחזרה בין השנים 2016-2012. החברה תכננה לחזור שוב בחורף של שנת 2023, אך אז פרצה המלחמה. בימי השיא הייתה טיסה יומית לקופנהגן".

רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים, מסבירה כי "בשנים האחרונות ראינו ירידה גדולה בכמות הנוסעים למדינות כמו דנמרק, שבדיה ונורבגיה. ירידה שהחלה עוד לפני המלחמה, כשהיה מאוד מאתגר להגיע לסקנדינביה, בדרך שכללה לרוב קונקשן ולעתים גם שתי עצירות ביניים, אולם המשיכה גם בשנתיים האחרונות".

צניחה בביקושים

לפי נתוני רשות שדות התעופה, ביולי האחרון טסו ישירות לדנמרק 1,261 נוסעים. נתוני גוגל טרנדס מראים כי הישראלים כמעט ולא חיפשו מידע על טיסות לדנמרק בשנתיים האחרונות. נראה כי מאז פרוץ המלחמה הישראלים מעדיפים יעדים קרובים, גיחות קצרות, מדינות הנתפסות ידידותיות יותר לישראלים ושבהן מתקיימות פחות הפגנות פרו־פלסטיניות.

לדברי סמנכ"לית אשת טורס שירלי כהן־עורקבי, "העובדה שהחברה חוזרת לישראל בעיתוי הזה מצביעה על הבעת אמון משמעותית של חברת תעופה זרה. דנמרק היא יעד שלא מאופיין במסות של ישראלים, אבל יש ביקוש - למשל בפלח של הטיולים המאורגנים וכל מדינות סקנדינביה.

עיתוי החזרה

בעוד שמדובר בבשורה של ממש, ועיתוי החזרה אינו טריוויאלי. SAS הפסיקה את פעילותה בישראל לפני כמעט עשור, בתחילה צמצמה את מספר הטיסות, ובהמשך החליטה לבטל לחלוטין את הקו, לצד קווים נוספים כמו מוסקבה ואנקרה.

נציגי החברה הסבירו אז כי ישראל הושמטה ממפת היעדים משום שהחברה ביקשה להתמקד בפתיחת קווים חדשים ארוכי־טווח. כמו כן, השיקולים להפסקת הקו היו שילוב של בעיות רווחיות לצד המתיחות הביטחונית בישראל שהייתה באותה תקופה. ההחלטה התקבלה לאחר שלוש שנים שבהן פעלה החברה בנתב"ג.

החברה תכננה לחזור לישראל כבר באוקטובר 2023, דבר שלא קרה בשל המלחמה. אולם כעת, כשהמצב הביטחוני עדיין לא יציב לגמרי, דווקא עכשיו החברה חוזרת לארץ. מדובר בהבעת אמון בישראל, שכן זהו צעד מפתיע במידה מסוימת לנוכח הבעיה המוכרת של צוותי אוויר שהסתייגו מלינה בארץ בעבר.

בקו לדנמרק צוותי האוויר אינם מחויבים להישאר לילה בתל אביב, אך לעתים גם השהות הקצרה של המטוס על הקרקע גורמת להם להסתייג מלהגיע לישראל. בקווים מרוחקים יותר הבעיה מורגשת אף יותר. עבור חברות שמפעילות טיסות ארוכות יותר ונאלצות להלין צוותים בארץ, לעתים הפתרון הוא עצירה תפעולית בלרנקה: KLM, למשל, צפויה לשוב לישראל במתכונת כזו, שתאפשר החלפת צוותי האוויר בקפריסין, כך שהצוות המגיע מלרנקה יוכל להמשיך מיד חזרה לאמסטרדם.

מזהים פוטנציאל

חרף האתגרים, נראה כי הפוטנציאל בהחלט קיים. עונת חג המולד מתקרבת, עונה שבה טיסות ליעדים באירופה נחשבות למבוקשות. כמו כן, צי המטוסים של החברה פנוי יותר ומאפשר לה להתחיל לבסס קו חדש - ולכן יש היגיון מסוים בהשקת הקו דווקא בחורף.

כמו כן, לחברה יש יתרון משמעותי בתחום הקונקשנים: היא מציעה טיסות המשך ליעדים רבים בסקנדינביה, בהם שטוקהולם, אוסלו, ברגן, גטבורג ובילונד; וכן ליעדים במדינות הבלטיות ובאירופה. מעבר לכך, יש פוטנציאל גדול גם לטיסות המשך לארה"ב, שכן קופנהגן נחשבת ליעד ביניים נוח במיוחד "באמצע הדרך" ומאפשרת חוויית קונקשן פשוטה.

לדברי בן נתן, "חברת התעופה SAS מזהה הזדמנות בקרב קהל ישראלי הצמא לנתיבי טיול חדשים לצד היעדים הפופולריים. על אף הירידה בביקוש ובהזמנות, אני מאמינה כי הרצון ליעדים חדשים יוביל לעלייה בכמות הישראליים שיטוסו".

לדברי כהן־עורקבי, דנמרק קורצת לאחרונה לתיירים חובבי קולינריה והפכה ל"סוג של מעצמה קולינרית. יש פלח גדול של 'פודיז' שאוהבים מסעדות וגורמה, ויש שם סצנת מסעדות עשירה".

עוד כתבות

קיסריה / צילום: ורד שריג

עסקת ענק בקיסריה: בכמה נמכרה הווילה שבה התגורר בעבר ארקדי גאידמק?

תמורת 78 מיליון שקל: בני זוג מארה"ב רכשו את הווילה ברחוב הדר 55 בקיסריה, ביתו של ארקדי גאידמק לשעבר, כך נודע לגלובס ● הרוכשים, ראובן וסנדי מוסקוביץ', רכשו את הבית מאיש העסקים שלמה בן חיים, שרכש ב־2011 את הווילה מגאידמק תמורת כ־47.5 מיליון שקל ● הווילה משתרעת על פני שלוש חלקות בנות 6.4 דונמים, בקו ראשון לים

רן בן אור / צילום: כדיה לוי

"אנחנו מחפשים להשקיע בחברות טובות, עם פוטנציאל צמיחה מוחשי"

רן בן אור, שותף בקרן טנא, סיפר בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס על השקעות הקרן בחברות הקיבוציות השונות ● "קיבוץ לא מאוד שונה מחברה משפחתית. זו פשוט משפחה גדולה, עם יותר דעות"

מימין: דפנה זמיר, עמרי רותם, רונית אשל, דגן לוין ואלה לוי-וינריב / צילום: כדיה לוי

לא רק הייטק: "התעשייה הקיבוצית חשובה כמו עוד קטר עסקי"

רונית אשל מרשות החדשנות הסבירה בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס כי התעשייה הקיבוצית היא מנוע עסקי חשוב של המדינה, ו"ישראל לא יכולה לשבת רק על ההייטק" ● דפנה זמיר מדיסקונט אמרה כי החיבור במפעלי הקיבוצים הוא גם "אנושי וחברתי" ● עו"ד עמרי רותם הבהיר כי "התעשייה הקיבוצית היא קטר עסקי שפחות מונע מטרנדים" ● ורו"ח דגן לוין ציין כי "התעסוקה בקיבוצים כוללת יותר מ־55 אלף עובדים"

מימין: שרון בראל, עילם בר-לב, רעיה בן אברהם, מיכל ינאי הראל ונבו טרבלסי / צילום: כדיה לוי

עוגן קיומי או מיעוט נרדף? "ההסתכלות על הקיבוצים ב-2035 תהיה אחרת"

מהו מעמדו של המותג "קיבוץ" כיום? על שאלה זו ועוד ענו בפאנל מנהלי קהילות, בשיח על חברה, קהילה, ושיתופיות בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס ● "האחריות המשותפת של חברי הקיבוץ לחייהם, לקהילה ולכלכלה שלהם זו הטרנספורמציה של השיתופיות ממודל, לערך שיתופי של עצמאות"

אבידע בכר ונבו טרבלסי / צילום: כדיה לוי

הקיבוצניק שאיבד את אשתו ובנו: "אנחנו מדינה פצועה, לא למדנו כלום"

אבידע בכר איבד את אשתו ובנו ב-7 באוקטובר, אבל הוא מתעקש להמשיך את החיים וגם לחזור לבארי • בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס הוא תיאר את השעות הנוראיות, שרטט את הפתרון שלו לרצועת עזה וסירב לראות בעצמו משהו מיוחד: "אני רק חקלאי, קפה שחור בלי סוכר, שמקים את הבית שלי מחדש"

עו''ד דני גבע, עו''ד רלי לשם ועו''ד דודי תדמור / צילום: איל יצהר

עם קרוב ל־900 עורכי דין: האינטרסים והקשיים בדרך למיזוג הענק בשוק

משרד מיתר ומשרד ארנון, תדמור־לוי מנהלים מגעים למיזוג שיוביל לפירמת ענק המונה מספר חסר תקדים של עורכי דין, בפער משמעותי מהמשרד הבא ברשימה ● אבל למרות האינטרסים שדוחפים למיזוג משני הצדדים, גורמים בענף מצביעים על שורה של מכשולים המציבים סימן שאלה מעל היתכנות העסקה

הרב לוי יצחק פש ז''ל, הרב ישראל מנצר ז''ל, יעקב פינטו ז''ל והרב יוסף דוד ז''ל, הרב מרדכי שטיינצג ז''ל ושריתה מנדלסון ז''ל

הותרו לפרסום שמותיהם של ששת הנרצחים בפיגוע הירי בירושלים

הרב לוי יצחק פש, הרב ישראל מנצור, הרב יוסף דוד, יעקב פינטו, מרדכי שטיינצג ושרה מנדלסון ז"ל נרצחו בפיגוע ● שני מחבלים פתחו באש על אוטובוס בצומת רמות וחוסלו. נבדק חשד למטענים בזירה ● נתניהו הגיע לזירה: "נלחמים בטרור בכמה חזיתות" ● כטב"ם ששוגר מתימן יורט באזור אילת ● 48 חטופים - 703 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

פטריק דרהי, בעלי הוט, והמנכ''לית טל גרנות-גולדשטיין / צילום: יח''צ יוסי זליגר

על המדף: עד כמה פטריק דרהי מעוניין לוותר על חברת התקשורת הוט?

אחת מחברות המדיה הגדולות בישראל עומדת למכירה, לפי שווי המוערך ב-1.5-2 מיליארד אירו, וכל המתחרות עוקבות מקרוב אחרי ההצעות והמהלכים ● מי השחקניות הבולטות שכבר הגישו הצעה, ואיך זה עשוי להשפיע על שוק התקשורת? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Dazl, אסף שגיא (מימין) ונדב אברהמי / צילום: איל מרילוס

"פוטנציאל שוק עצום": זה הסטארט-אפ החדש של מייסד וויקס

נדב אברהמי, אחד ממייסדי וויקס ואחיו של המנכ"ל, עוזב את החברה עם 30 מעובדיה לספין אוף שנכנס לתחום ה"וייב קודינג" - בניית אתרים ואפקליקציות באמצעות פקודות מילוליות פשוטות ● אל אברהמי הצטרף הישראלי הבכיר ביותר בטיקטוק לשעבר, וגם איל ולדמן כמשקיע בחברה ● ברקע, וויקס רכשה לאחרונה את בייס44, הפועלת באותו התחום: "הרגשנו שהמסע הזה צריך להתקיים בחוץ"

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

כך הצליחו החות'ים לפגוע בנמל התעופה רמון, ומדוע לא הופעלה אזעקה?

כטב"ם ששוגר מתימן הצליח לחדור את מערכות ההגנה הישראליות ולפגוע בנמל התעופה רמון ● מדוע לא הופעלה אזעקה, והאם בכלל ישראל מסוגלת להתמודד עם איום הכטב"מים? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

לא מכרו והרוויחו: שווי מניות בעלי השליטה באימקו הוכפל השנה

בתחילת השנה בחנה משפחת יקיר אפשרות למכירת החזקותיה בחברה הביטחונית ● העסקה לא יצאה לפועל, ובינתיים המניה ממשיכה לטפס והשלימה זינוק של 770% בשנתיים

בנין הנאסד''ק וההייטק הישראלי בימים טובים יותר

קרן הענק שנעלמה: המשקיעים הזרים מצמצמים חשיפה להייטק הישראלי

12 קרנות ההון סיכון הישראליות גייסו מאז תחילת השנה 260 מיליון דולר בלבד, כך על פי דוח חדש שיצא ● ההערכה היא כי ביצועי הקרנות הישראליות בפרט נמוכות, עם כמה יוצאים מן הכלל, ועם זאת לא ניתן לבטל גם את השפעות הסנטימנט השלילי כלפי ישראל עקב המלחמה

עמיר אהרון מנכ''ל מחלבות גד / צילום: יח''צ

גבוה מהציפיות: מחלבות גד גייסה 280 מיליון שקל ותחל להסחר בבורסה בתל אביב

גד הונפקה בהיקף של 280 מיליון שקל לפי שווי של 935 מיליון שקל – גבוה מהציפיות ● מרבית התמורה מיועדת למימון המעבר למפעל חדש בתימורים, בעוד בעלי השליטה יקבלו 70 מיליון שקל וגרין לנטרן רושמת אקזיט משמעותי על השקעה מלפני עשור

גור שץ / צילום: שלומי יוסף

עוד לפני ההשקה: הסטארט־אפ של גור שץ מפטר עובדים ומשנה כיוון

לגלובס נודע כי קורטאניקס, סטארט־אפ הסייבר החדש של גור שץ, מבצע פיטורים כחלק מניסיון לשנות את תחום העיסוק שלו - עוד לפני שהושק רשמית

מימין: איציק עוז, יו''ר הפניקס סוכנויות, ואורן כהן, מנכ''ל הסוכנויות / צילום: עומר עוז, נעם מורנו

סוכנויות הביטוח של הפניקס: צמיחה בקצב דו-ספרתי וגיוס חוב ממוסדיים

הפניקס סוכנויות תגייס כרבע מיליארד שקל בהנפקת ניירות ערך מסחריים ● לצורך גיוס החוב, קיבלה החברה מסוכנות S&P מעלות דירוג גבוה של "AA פלוס" לטווח ארוך, עם תחזית יציבה ● החברה מחזיקה 7% לפחות משוק הסוכנויות בישראל, וצופה השנה זינוק של עד 20% בהכנסות לכ־1.1 מיליארד שקל

מוטי לוין, מנכ''ל קבוצת חיפה, בכנס צמיחת הקיבוצים 2025 / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל קבוצת חיפה: "חקלאות מדויקת היא העתיד של הביטחון התזונתי"

מוטי לוין, מנכ"ל קבוצת חיפה, אמר בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס כי "לעבוד מול הקיבוצים זה לעבוד מול מעבדה בשטח, שיתוף-הפעולה פנטסטי" ● עוד אמר לוין כי יש לעודד יותר צעירים לעסוק בחקלאות: "הגיל הממוצע של העוסק בחקלאות בישראל עמוק בתוך שנות ה-60 ונושק ל-70, וזה דבר שחייבים לטפל בו ברמה המערכתית"

דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ

החל מ-140 אלף שקל: הרכבים החדשים שבדרך לישראל והתחרות שמחכה להם

נתח השוק של הרכבים הסיניים מזנק בצורה חסרת תקדים מתחילת השנה, והמתחרות הוותיקות מהמזרח מנסות להשיב מלחמה, בעוד שהאירופיות הולכות ונמחקות ● מה עומד מאחורי המגמה הזו, שהתגברה? וגם: המותג שנסוג לפני כארבע שנים מהשוק הישראלי חוזר

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Sasa Dzambic Photography

הצרות של מקרון: הממשלה בצרפת בדרך ליפול היום בהצבעת אי-אמון

ראש ממשלת צרפת, פרנסואה ביירו, שמונה על ידי הנשיא עמנואל מקרון לתפקיד בדצמבר האחרון, צפוי לפי הערכות רוב הגורמים בצרפת להפסיד היום אחר הצהריים בהצבעת אי-אמון ● צרפת סובלת מחוב לאומי מזנק של 114% מהתמ"ג השנתי שלה - כ-3.3 טריליון אירו והיא משלמת מיליארדי אירו בחודש רק על החזרי הריבית

מימין: בני רגיל, מאי אלון, איתמר מטיאש ועידן ארץ בכנס צמיחת הקיבוצים 2025 / צילום: תמר מצפי

"המכשול לקידום פרויקטים אגרו-וולטאיים הוא לא הכסף אלא הרגולציה"

בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס דנו נציגי האוצר, התנועה הקיבוצית והמועצות האזוריות בעתיד השימוש בקרקעות חקלאיות לאנרגיה מתחדשת

קיה EV3 / צילום: יח''צ

הקוריאנים מחזירים מלחמה לסינים: כמה יעלה קרוס-אובר חשמלי משפחתי חדש של קיה?

לנוכח ההצפה של הרכבים מסין, נאלצים הקוריאנים לנקוט מהלכים שיווקיים יוצאי דופן, ואחד מהם הוא התמחור המקומי האגרסיבי של קיה EV3 החשמלי החדש, שמכוון לפלח רכבי הקרוס-אובר החשמליים המשפחתיים ● הדגם יוצא לשוק במחיר התחלתי של 165 אלף שקל