גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המושג החדש שכל מנהל שיווק צריך להכיר: וייב מרקטינג

עידן הבינה המלאכותית מאפשר בניית אפליקציות ואתרים גם מבלי להבין בקודים ובתכנות, ובשיווק הוא מאפשר לייצר קמפיין, פיצ'רים או דפי נחיתה בעזרת מילים פשוטות ושפת דיבור ● הצ'אטים, סוכני ה-AI ואפילו הוואטסאפ מחליפים את הצוות האנושי, אך האם זה באמת כה פשוט?

קמפיין ה-vibe coding של פייבר / צילום: צילום מסך יוטיוב
קמפיין ה-vibe coding של פייבר / צילום: צילום מסך יוטיוב

בשנה האחרונה "התפוצץ" מושג חדש בשדה הטכנולוגיה: vibe coding, או בעברית, קידוד לפי תחושה. בעידן הבינה המלאכותית כבר לא צריך לדעת תכנות כדי לייצר את האפליקציה הבאה, ומה שפעם לקח חודשיים נמשך כעת פחות מיומיים. במילים אחרות, אפשר ליצור טכנולוגיה מאפס, בלי להיות מומחה בכתיבת קוד.

בחודשים האחרונים צועד גם ענף השיווק לאותו כיוון. התוצאה: עוד מושג חדש, vibe marketing. מעכשיו כולם יכולים לעשות את עבודת השיווק במהירות, בקלות ועם צוות רזה, ועדיין ליצור תחושת מותג ייחודית שמדברת ישירות אל קהל היעד הרלוונטי. אך האם זה באמת כל-כך פשוט?

סמנכ"לי השיווק מסבירים: איך להיות מותג בישראל 2025
בעלי מקצוע מגלים איך הבינה המלאכותית הקלה על חייהם
דעה, אמיר גיא | סוף עידן משרדי הפרסום? כך ייראה הענף בעוד חמש שנים

תעשייה שתשתנה לנצח

הראשון שניסח את המושג vibe marketing הוא היזם האמריקאי גרג אייזנברג. "בעולם הישן היו לנו צוותי שיווק עם יותר מ-10 מומחים - קופירייטרים, מעצבים, אנליסטים, רוכשי מדיה - כולם טובעים בפגישות ובשרשורי סלאק, וכל השקה לוקחת שבועות ואלפי דולרים", הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו.

"בעולם החדש יש משווק חכם יחיד, ותהליכי עבודה שבודקים המון זוויות שיווק בזמן אמת, עם מאות סוכני בינה מלאכותית שמנהלים את התוכנית. ההשקה היא תוך ימים, ולא שבועות".

אייזנברג גם נתן דוגמאות שאולי "נשמעות כמו מדע בדיוני", אבל מאז חלקן כבר הפכו למעשיות בפועל. למשל, מערכת CRM שמוצאת בעצמה לקוחות פוטנציאליים, מנתחת אותם ושולחת להם הודעות מותאמות אישית; או כלי שמאתר מודעות של מתחרים, מנתח אותן ויוצר אוטומטית וריאציות עבור המותג שלכם. וזה רק הקצה.

כדי להמחיש עד כמה הוא מאמין בתחום, אייזנברג הבטיח שהוא והשותף שלו ג'יימס דיקרסון ישקיעו בכלים של וייב מרקטינג מעל מיליון דולר מכספם האישי (ולא מקרנות הון סיכון), כי "תעשיית השיווק, שהשווי שלה עומד על 250 מיליארד דולר, עומדת להשתנות לנצח". בשבוע שעבר צייץ דיקרסון (באמצעות החשבון The boring Marketer) שמי שחושב שכל זה לא אמיתי, "כנראה לא מבין ב-AI… יש לכם ברירה - להתחיל להסתגל או להיפגע מרכבת משא. זה תלוי בכם".

גם ישראל היא חלק מהסיפור, כמובן, עם מספר חברות שהחלו להתמחות בתחום. לא בכדי ראינו ביוני האחרון עסקה כל-ישראלית, שבה וויקס רכשה את חברת הווייב קודינג base44 תמורת 80 מיליון דולר. בחודש שעבר השיקה פייבר, שפיתחה פלטפורמת אינטרנט המחברת בין פרילנסרים ללקוחות, קטגוריית vibe coding. בחברה מציינים כי בשלושת החודשים נרשם זינוק של 6,700% בחיפושים הנוגעים לתחום, מה שמעיד על סקרנות - אך לא בהכרח על כך שהמשתמשים יודעים להגיע למוצר סופי שמביא להכנסות.


"בשיווק זו התחלת הדרך, אבל כבר ברור שמדובר במהפכה", אומר מתי יהב, סמנכ"ל השיווק של פייבר. "וייב מרקטינג הוא גישה מונעת-AI שמגדירה את הטון, את הסגנון ואת הרגש שהמותג מבקש לעורר, וממירה אותם במהירות ובהיקף רחב למהלכים ונכסים קריאייטיביים מותאמים תרבותית. היא מסייעת לייצר תהודה רגשית עמוקה, ולא להתמקד רק בקידום מוצר.

מתי יהב, סמנכ''ל השיווק של פייבר / צילום: שי פרנקו

"המשמעות היא לא שתבקש מ-chatGPT רעיונות, אלא שמותגים יוכלו לבנות חוויות לקוח אינטראקטיביות ומותאמות אישית, במהירות וללא השקעה עצומה. כרגע מדובר ביצירת פרוטו-טייפ מהיר, הכול מאוד בוסרי. קל יותר מאי-פעם לבנות אפליקציה, הבנייה הפכה לקומודיטי, אבל בגלל זה יותר קשה לבלוט - ולכן חשוב לבנות מותג חזק".

אז איך מייצרים בולטות?
"כמנהל מותג, אני רוצה שידברו עליי בשני מקומות קריטיים. הראשון הוא הרשתות החברתיות, והשני הוא מנועי LLM - כשמישהו ישאל את chatGPT או ג'מיני שאלה על התחום שבו אני פועל, הוא יקבל בתשובה את העסק שלי, הודות למוניטין ולתוכן רלוונטי שהעליתי. אם עד היום הכיוון היה פרפורמנס מרקטינג, עכשיו ברור שזו חשיבת טווח קצר שכבר לא תעזור לך בקטגוריות האלה. צריך לעבור לחשיבת וייב מרקטינג".

מה זה דורש ממנהל השיווק?
"המיינד סט צריך להיות גמיש מאי-פעם. שנים דיברו על כך שאפשר ליצור וריאציות של קמפיינים מותאמים אישית, ועכשיו זה הופך לאפשרי. סוכנות תיירות תוכל להפיק אפליקציה עם מפת חוויות והמלצות שמותאמות להעדפות ולטעם של הלקוח, וחברת אופנה קטנה תקדם קולקציה חדשה באמצעות השקת אפליקציה או פיצ'ר עם סטייליסטית והמלצות אופנתיות לפי המשתמש.

"אם מותג רוצה לערוך אירוע גדול, הוא ישיק אפליקציה שדרכה כל לקוח נרשם, מקבל קוד QR ואפשרות ליצור קשר עם משתתפים אחרים. היום יש את זה רק לחברות גדולות, ומחר בבוקר עסק קטן יכול לעשות דבר כזה. אתה צריך את הרעיון העסקי, אבל אתה לא צריך להבין בטכנולוגיה. עסקים קטנים ייצרו לבד 90% מהחוויה, ויצטרכו מומחה רק כדי לסגור את הפינה.

"המאסה הקריטית של העסקים בעולם הם קטנים ובינוניים, ומנהלי השיווק שלהם צריכים ליצור כמה שיותר אוטומציה לתהליכים. שנה מהיום, עשרות אחוזים מהפעולות השגרתיות שלהם יעברו לפתרונות AI. זה יפנה להם זמן להתעסק בדברים משמעותיים לביזנס".

מה עסקים גדולים מפיקים מהכלים החדשים?
"בעבר, למשל, מנהל מוצר שרצה למכור רעיון להנהלה של חברה גדולה, היה צריך לעבוד שבוע על מצגת. היום הוא יכול בחצי שעה ליצור דמו של הרעיון או של דף נחיתה".

מכפיל כוח משמעותי

"וייב מרקטינג זו היכולת של מנהל שיווק לנהל שיחה טבעית עם הפלטפורמות, וליצור מכפיל כוח משמעותי", אומר אמיר שניידר, שמוביל את השיווק בטופו AI, פלטפורמה לסוכני שיווק מבוססי בינה מלאכותית, וייסד את קהילת "מנהלי שיווק מצייצים".

אמיר שניידר, מוביל השיווק של טופו AI / צילום: פרטי

"לפני שנה, כדי לנתח את התנועה באתר שלי, הייתי צריך להיכנס לגוגל אנליטיקס או שנזקקתי למומחי פרמורנס מרקטינג שיפיקו לי דוחות אחת ליום או שבוע. היום אני יכול לבקש את זה בשיחה טבעית פשוטה מהסוכן שלי שמחובר לגוגל אד או פייסבוק אד, והכול יגיע אליי בשניות - כמה לקוחות חדשים נכנסו, איך זה בהשוואה לשנה קודמת ואיך זה בהשוואה ללקוחות חוזרים. זה נותן למנהלי שיווק סוג של כוחות-על. כבר לא צריך להבין בקוד או לגעת בברזלים, הכול נגיש".

זה הופך משרות למיותרות?
"ראינו בחודש שעבר שיוטפו פיטרו, ולא סתם הפופולריות של כותבי תוכן בפייבר הולכת ויורדת. גם מעצבים גרפיים זה תחום שמתייתר. אנחנו הולכים למחלקות שיווק היברידיות שינהלו סוכנים. בארה"ב זה קורה מהר יותר, אבל בישראל תוך שלוש שנים מחלקת השיווק תהיה הרבה יותר רזה.

"זה לא אומר שלא צריך עובדים, תמיד נדרשת בקרה אנושית, ואי-אפשר לתת אוטונומיה מלאה לסוכנים, אבל הכלים חוסכים המון זמן ושעות של עבודה. במקום להתעסק בדברים הטקטיים, אפשר להתעסק באסטרטגיה, איך לבדל את עצמך מול המתחרים. מי שלא יתמקצע וינהל תקשורת עם סוכנים, מהר מאוד יוחלף בכאלה שכן יודעים לעשות את זה".

איך זה משנה את העבודה על קמפיינים?
"פעם, בשביל עבודה על קמפיין משפיענים בארץ ובחו"ל נדרשו שבועות כדי למצוא מאות שמות, ולדעת לגבי כל אחד מה מספר העוקבים, כמה מעורבות יש להם ומה יחסי ההמרה שלהם. היום אפשר לתת את המשימה לטופו, הוא 'ידבר' עם סוכנים, יסרוק את פייסבוק, את אינסטגרם וכו' בלייב, יפתח לי מסמך עם כל המידע, ובג'ימייל יחכה לי דראפט שליחה למשפיענים - עם הצעות תוכן איך לפנות אליהם. מתהליך סיזיפי שנמשך שבוע, קיצרנו את זמן העבודה לכמה דקות.

"בעצם, אפשר לייצר בוייב מרקטינג קמפיינים מקצה לקצה. ואם בסוף מודעות שורפות לי כסף, אני יכול בקלות לבקש בוואטסאפ או בסלאק לכבות את הקמפיין".

עד כמה ארגונים גדולים הם חלק מהשינוי?
"בארגונים גדולים ותובעניים זה קצת יותר קשה, אבל זה יגיע גם לשם. כששומעים את מנכ"ל סיילספורס ואת מארק צוקרברג ורואים את OpenAI, מבינים שהחברות האלה הן ראש חץ לחדשנות, וגם בישראל צריכים לעלות על הרכבת".

עוד כתבות

תקיפות צה''ל בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

תקיפות צה"ל בזייתון: הדי פיצוצים נשמעים בבאר שבע ובכמה ערים במרכז הארץ

חיל האוויר יירט מוקדם יותר שני כטב"מים ששוגרו מתימן, לא הופעלו התרעות על פי מדיניות ● מארבים, מנהרות ומטענים: ההיערכות של המחבלים לכניסת צה"ל לעיר עזה ● נתניהו על הסכמת חמאס לעסקה כוללת: "עוד ספין של חמאס שאין בו דבר חדש" ● הרמטכ"ל זמיר יתריע בפני הדרג המדיני: לא יהיה מנוס מממשל צבאי בעזה כולה החל בנובמבר ● 48 חטופים - 699 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

21 טונות של קוקאין שנתפסו באקוודור בינואר אשתקד / צילום: Reuters, IMAGO/API

שני קרטלי סמים הפכו את המדינה הזו לאחת המסוכנות בעולם

שני קרטלי הסמים החזקים ביותר במקסיקו נמצאים במלחמת שטח על השליטה בנתיב הברחה מרכזי בדרום אמריקה ● אקוודור הפכה לפרס הגדול במלחמת הטריטוריה בשל מיקומה האסטרטגי בין שתי יצרניות הקוקאין הגדולות ביותר - קולומביה ופרו ● כך היא הפכה לאחת המדינות המסוכנות בעולם

ירושלים צעדה מגשר המיתרים - 701  ימים בגיהנום בעזה - זעקת העם עם משפחות החטופים / צילום: רונית שפירו

בצל הרחבת הלחימה: המונים מפגינים למען חטופים בת"א ובירושלים

המונים מפגינים בת"א ובי-ם; אימו של החטוף חשפה שיחה עם נציג צה"ל: "הסיכון גובר מול העצמת התמרון" משפחתו של אלון אהל מתירה לפרסם תיעוד מתוך סרטון חמאס ● משפחותיהם של החטופים מזהירות כי החלטת הדרג המדיני להמשיך במבצע הצבאי מגבירה את הסכנה לחייהם ● הנשיא טראמפ אמר בבית הלבן לכתבים כי ארה"ב נמצאת בעיצומו של "מו"מ עמוק מאוד" עם חמאס על עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש בעזה ● צה"ל הודיע על מרחב הומניטרי בח'אן יונס ● דובר צה"ל בערבית אל"ם אביחי אדרעי בהתרעת פינוי לתושבי עזה ● 48 חטופים - 701 ימים בשבי • עדכונים שוטפים  

ליקוי מאורות: מיתוסים ששמעתם על הירח


אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אין לה "צד אפל", והיא לא משפיעה על התנהגותכם. אז למה ייחסו תכונות כאלו ללבנה?

הפקולטה. למה חשוב לשאול שאלות דווקא כשנדמה לנו שיש ודאות / צילום: Shutterstock

מהנחתת מטוס לתיאוריות קונספירציה: למה חשוב לשאול שאלות דווקא כשנדמה לנו שיש ודאות

מה הקשר בין שקי רוח בשדה תעופה לבין התפשטות של פייק ניוז, ואיך זה משפיע על קריאת דוחות כספיים וקבלת החלטות? ● מודעות להטיית האישוש ואימון בחשיבה ביקורתית ישפרו את הביצועים שלנו, גם אם זה פחות נוח

המחשב העסקי ExpertBook P3405 של אסוס / צילום: יח''צ

יוצא לעבודה: המחשב העסקי החדש של אסוס

באסוס מייעדים את מחשב ה-ExpertBook החדש כך שיתאים לבסיס רחב של עובדים, ומציגים לראשונה שילוב של יישומי בינה מלאכותית - אך אלה מלאי טעויות ומתקשים לספק תוצאות ראויות ● בצד החיובי, המחשב הנייד פונקציונלי, כולל מספר גבוה של חיבורים, ומתמודד היטב עם עומס של משימות

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

מקרון ניסה לפגוע בתעשיות הביטחוניות הישראליות, אבל נכשל

דירוג מגזין "דיפנס ניוז" לשנת 2025 מצביע כי אלביט, התעשייה האווירית ורפאל שמרו על מעמדן הגבוה בתעשייה הביטחונית הבינלאומית, על אף אתגרים שונים כגון הגבלת ההופעה בתערוכות הנשק בצרפת ● את העשירייה העולמית מובילה ארה"ב עם שש חברות ביטחוניות

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

מסתדרים לפי הגודל: שלושת הבנקים שכבשו את פסגת הפרסומות הזכורות

לאומי עלה בקמפיין חדש, השקיע פחות כסף מהמתחרים והתברג במקום הראשון בזכירות, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במקום השני נמצא הפועלים, ובמקום השלישי מזרחי טפחות ● הפרסומת האהובה ביותר שייכת, שוב, לביטוח 9

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר הדס אראל / צילום: גלעד קוולרצ'יק

שני רובוטים ואדם שיחקו מסירות בכדור. את מה שקרה אח"כ איש לא צפה

שיחה עם ד"ר הדס אראל, ראש קבוצת רובוטים חברתיים באוניברסיטת רייכמן ● על היום שבו הרובוטים שיש בביתנו גם יקבלו את פנינו בשמחה, השימוש בצ'טים כמטפלים רגשיים והרגע שבו נבין שהגזמנו

פיצה / צילום: דוד מויאל

כל חובב פיצה ימצא את מה שהוא אוהב במסעדה הזו ברעננה

"דולצ'ה" מציעה פיצות נאפוליטניות משובחות ממחמצת ופסטות בעבודת יד. אחותה החדשה, "אמריקן דולצ'ה", מתמקדת בגרסה האמריקאית

טריוויה / צילום: Shutterstock

בחנו את עצמכם: עד כמה אתם מכירים את שוק ההון?

כמה ישראלים חוסכים בשוק ההון, מתי היה שבוע המסחר החזק ביותר של מדד ת"א 125, ומה קרה לקצב מכירת הדירות של חברות הנדל"ן הציבוריות? ● השאלות שנשאלו בכנס ההשקעות של גלובס

האחים אסף ונדב פתאל / צילום: משה אפנזר

האחים פתאל מגיעים לאירוע ראשון כמנכ"לים של רשת המלונות המשפחתית

האחים אסף ונדב פתאל הגיעו להשקת מלון הבוטיק "נוצ'ה" בירושלים, האירוע הראשון שלהם כמנכ"לים החדשים של הרשת ● וגם: מנכ"ל חדש לאיטונג

השחקנית סידני סוויני בקמפיין אמריקן איגל / צילום: אמריקן איגל

סוויני הזניקה את אמריקן איגל: המניה קופצת ביותר מ-35%

אמריקן איגל הודיעה כי שיתוף הפעולה עם סידני סוויני הוא הקמפיין הפרסומי הטוב ביותר שלה עד כה, לצד פרסום הדוחות הכספיים של הרבעון השני שהיכו את התחזיות ● המנכ"ל ג'יי שוטנשטיין: "הודות לשיפור בהיצע המוצרים ולהצלחת הקמפיינים האחרונים עם סידני סוויני וטרוויס קלסי, ראינו עלייה במודעות הלקוחות, במעורבות ובמכירות החנויות הזהות"

למה האמריקאים כבר לא עושים סקס / צילום: Shutterstock

תשישות, דאגות כלכליות והתמכרות למסכים: למה האמריקאים כבר לא עושים סקס

נשואים, רווקים, צעירים, מבוגרים - מחקר חדש קובע שהאמריקאים עושים פחות סקס מאי פעם ● הטלפון מנצח תקשורת עם בני הזוג והיציאה לדייטים הפכה למטלה שוחקת ● "זו תגובת 'הילחם או ברח' מוגברת בגלל הכאוס בעולם", מעריכים בתחום ● כיצד אפשר לסיים את הבצורת?

ZEEKR 7X / צילום: יח''צ

אצל יצרן מערבי רכב כה מרשים ומושקע היה עולה כפול

הסינית החדשה ZEEKR 7X לא מושלמת מבחינה דינמית, אבל רמת האבזור, הטווח והתמחור של גרסת הלונג ריינג' מציבים איום ממשי על טסלה Y ● מבחן דרכים

שקיעתו של הרחוב הכי הומה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

אחד הרחובות החשובים של תל אביב נקלע למשבר עסקי: "הכל רע כרגע"

עבודות הרכבת הקלה, ריבוי פרויקטי התמ"א ויוקר המחיה הגובר הפכו את אבן גבירול מרחוב שוקק חיים לאזור גווע ושומם ● העסקים מדווחים על צניחה בהכנסות, מוסדות מיתולוגיים נסגרים, ועל פיצוי אין מה לדבר ● האם יש סיכוי שהוא יחזור לתקופת הזוהר ביום שאחרי ומה צפוי להישאר ממנו?

גם זה קרה פה / צילום: עמירם גיל, שלומי יוסף, גיל אליהו - הארץ

אמריקן איגל הוכיחה שקמפיין טוב יכול לשנות את כל התמונה העסקית

סידני סוויני מרימה את אמריקן איגל ● למה לתת לזדורוב פיצוי של מיליונים ● והתגובות הבעייתיות למבקר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גדעון סער, הימין הממלכתי Sudinfo (בלגיה), 03.09.25 / צילום: מארק ניימן-לע'מ

לא רק הצהרה: להכרה במדינה פלסטינית יכולות להיות השלכות מעשיות. מהן?

עוד ועוד מדינות מכירות במדינה פלסטינית, ולא בטוח שהסחף הזה יישאר רק במישור הסמלי ● אף על פי שרוב העולם כבר שם, במערב מדובר בתופעה חדשה ● איך זה ישפיע על ההליך הפלילי נגד ישראל, והאם זה יחזק את עמדת הפלסטינים בנוגע לאיסור חמור במיוחד?

השבוע בעולם / צילום: AP -  Alexander Kazakov, Nati Harnik

המילים הנדירות: "באפט טעה". 57 מיליארד דולר נמחקים

דיקטטורים זקנים מתלחשים על הנצח, ורוצים להיות בני־אלמוות ● שובב טכנולוגי סיני מקרין קריאה למרד על הקיר בצ'ונגצ'ינג ● באפט טעה - ומחק 57 מיליארד דולר ● הצי האמריקאי רודף פיראטים קריביים ● היכונו־נא, חוקי הפיזיקה עומדים להשתנות ●
חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

טילי 'ספייק' מתוצרת רפאל / צילום: דוברות 'רפאל'

הניסוי הצליח, והעסקה של ענקית הנשק הישראלית יצאה לדרך

לוקהיד מרטין תספק את טילי הספייק של רפאל לצבא ארה"ב ● הודו מגדילה את רכש הטילים מישראל ● סטארט־אפ ישראלי חושף כלי שיט וצוללים בלתי מאוישים ● גרמניה רושמת שיא יצוא ביטחוני חדש ● וטורקיה משדרגת את המל"טים שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות