גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המושג החדש שכל מנהל שיווק צריך להכיר: וייב מרקטינג

עידן הבינה המלאכותית מאפשר בניית אפליקציות ואתרים גם מבלי להבין בקודים ובתכנות, ובשיווק הוא מאפשר לייצר קמפיין, פיצ'רים או דפי נחיתה בעזרת מילים פשוטות ושפת דיבור ● הצ'אטים, סוכני ה-AI ואפילו הוואטסאפ מחליפים את הצוות האנושי, אך האם זה באמת כה פשוט?

קמפיין ה-vibe coding של פייבר / צילום: צילום מסך יוטיוב
קמפיין ה-vibe coding של פייבר / צילום: צילום מסך יוטיוב

בשנה האחרונה "התפוצץ" מושג חדש בשדה הטכנולוגיה: vibe coding, או בעברית, קידוד לפי תחושה. בעידן הבינה המלאכותית כבר לא צריך לדעת תכנות כדי לייצר את האפליקציה הבאה, ומה שפעם לקח חודשיים נמשך כעת פחות מיומיים. במילים אחרות, אפשר ליצור טכנולוגיה מאפס, בלי להיות מומחה בכתיבת קוד.

בחודשים האחרונים צועד גם ענף השיווק לאותו כיוון. התוצאה: עוד מושג חדש, vibe marketing. מעכשיו כולם יכולים לעשות את עבודת השיווק במהירות, בקלות ועם צוות רזה, ועדיין ליצור תחושת מותג ייחודית שמדברת ישירות אל קהל היעד הרלוונטי. אך האם זה באמת כל-כך פשוט?

סמנכ"לי השיווק מסבירים: איך להיות מותג בישראל 2025
בעלי מקצוע מגלים איך הבינה המלאכותית הקלה על חייהם
דעה, אמיר גיא | סוף עידן משרדי הפרסום? כך ייראה הענף בעוד חמש שנים

תעשייה שתשתנה לנצח

הראשון שניסח את המושג vibe marketing הוא היזם האמריקאי גרג אייזנברג. "בעולם הישן היו לנו צוותי שיווק עם יותר מ-10 מומחים - קופירייטרים, מעצבים, אנליסטים, רוכשי מדיה - כולם טובעים בפגישות ובשרשורי סלאק, וכל השקה לוקחת שבועות ואלפי דולרים", הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו.

"בעולם החדש יש משווק חכם יחיד, ותהליכי עבודה שבודקים המון זוויות שיווק בזמן אמת, עם מאות סוכני בינה מלאכותית שמנהלים את התוכנית. ההשקה היא תוך ימים, ולא שבועות".

אייזנברג גם נתן דוגמאות שאולי "נשמעות כמו מדע בדיוני", אבל מאז חלקן כבר הפכו למעשיות בפועל. למשל, מערכת CRM שמוצאת בעצמה לקוחות פוטנציאליים, מנתחת אותם ושולחת להם הודעות מותאמות אישית; או כלי שמאתר מודעות של מתחרים, מנתח אותן ויוצר אוטומטית וריאציות עבור המותג שלכם. וזה רק הקצה.

כדי להמחיש עד כמה הוא מאמין בתחום, אייזנברג הבטיח שהוא והשותף שלו ג'יימס דיקרסון ישקיעו בכלים של וייב מרקטינג מעל מיליון דולר מכספם האישי (ולא מקרנות הון סיכון), כי "תעשיית השיווק, שהשווי שלה עומד על 250 מיליארד דולר, עומדת להשתנות לנצח". בשבוע שעבר צייץ דיקרסון (באמצעות החשבון The boring Marketer) שמי שחושב שכל זה לא אמיתי, "כנראה לא מבין ב-AI… יש לכם ברירה - להתחיל להסתגל או להיפגע מרכבת משא. זה תלוי בכם".

גם ישראל היא חלק מהסיפור, כמובן, עם מספר חברות שהחלו להתמחות בתחום. לא בכדי ראינו ביוני האחרון עסקה כל-ישראלית, שבה וויקס רכשה את חברת הווייב קודינג base44 תמורת 80 מיליון דולר. בחודש שעבר השיקה פייבר, שפיתחה פלטפורמת אינטרנט המחברת בין פרילנסרים ללקוחות, קטגוריית vibe coding. בחברה מציינים כי בשלושת החודשים נרשם זינוק של 6,700% בחיפושים הנוגעים לתחום, מה שמעיד על סקרנות - אך לא בהכרח על כך שהמשתמשים יודעים להגיע למוצר סופי שמביא להכנסות.


"בשיווק זו התחלת הדרך, אבל כבר ברור שמדובר במהפכה", אומר מתי יהב, סמנכ"ל השיווק של פייבר. "וייב מרקטינג הוא גישה מונעת-AI שמגדירה את הטון, את הסגנון ואת הרגש שהמותג מבקש לעורר, וממירה אותם במהירות ובהיקף רחב למהלכים ונכסים קריאייטיביים מותאמים תרבותית. היא מסייעת לייצר תהודה רגשית עמוקה, ולא להתמקד רק בקידום מוצר.

מתי יהב, סמנכ''ל השיווק של פייבר / צילום: שי פרנקו

"המשמעות היא לא שתבקש מ-chatGPT רעיונות, אלא שמותגים יוכלו לבנות חוויות לקוח אינטראקטיביות ומותאמות אישית, במהירות וללא השקעה עצומה. כרגע מדובר ביצירת פרוטו-טייפ מהיר, הכול מאוד בוסרי. קל יותר מאי-פעם לבנות אפליקציה, הבנייה הפכה לקומודיטי, אבל בגלל זה יותר קשה לבלוט - ולכן חשוב לבנות מותג חזק".

אז איך מייצרים בולטות?
"כמנהל מותג, אני רוצה שידברו עליי בשני מקומות קריטיים. הראשון הוא הרשתות החברתיות, והשני הוא מנועי LLM - כשמישהו ישאל את chatGPT או ג'מיני שאלה על התחום שבו אני פועל, הוא יקבל בתשובה את העסק שלי, הודות למוניטין ולתוכן רלוונטי שהעליתי. אם עד היום הכיוון היה פרפורמנס מרקטינג, עכשיו ברור שזו חשיבת טווח קצר שכבר לא תעזור לך בקטגוריות האלה. צריך לעבור לחשיבת וייב מרקטינג".

מה זה דורש ממנהל השיווק?
"המיינד סט צריך להיות גמיש מאי-פעם. שנים דיברו על כך שאפשר ליצור וריאציות של קמפיינים מותאמים אישית, ועכשיו זה הופך לאפשרי. סוכנות תיירות תוכל להפיק אפליקציה עם מפת חוויות והמלצות שמותאמות להעדפות ולטעם של הלקוח, וחברת אופנה קטנה תקדם קולקציה חדשה באמצעות השקת אפליקציה או פיצ'ר עם סטייליסטית והמלצות אופנתיות לפי המשתמש.

"אם מותג רוצה לערוך אירוע גדול, הוא ישיק אפליקציה שדרכה כל לקוח נרשם, מקבל קוד QR ואפשרות ליצור קשר עם משתתפים אחרים. היום יש את זה רק לחברות גדולות, ומחר בבוקר עסק קטן יכול לעשות דבר כזה. אתה צריך את הרעיון העסקי, אבל אתה לא צריך להבין בטכנולוגיה. עסקים קטנים ייצרו לבד 90% מהחוויה, ויצטרכו מומחה רק כדי לסגור את הפינה.

"המאסה הקריטית של העסקים בעולם הם קטנים ובינוניים, ומנהלי השיווק שלהם צריכים ליצור כמה שיותר אוטומציה לתהליכים. שנה מהיום, עשרות אחוזים מהפעולות השגרתיות שלהם יעברו לפתרונות AI. זה יפנה להם זמן להתעסק בדברים משמעותיים לביזנס".

מה עסקים גדולים מפיקים מהכלים החדשים?
"בעבר, למשל, מנהל מוצר שרצה למכור רעיון להנהלה של חברה גדולה, היה צריך לעבוד שבוע על מצגת. היום הוא יכול בחצי שעה ליצור דמו של הרעיון או של דף נחיתה".

מכפיל כוח משמעותי

"וייב מרקטינג זו היכולת של מנהל שיווק לנהל שיחה טבעית עם הפלטפורמות, וליצור מכפיל כוח משמעותי", אומר אמיר שניידר, שמוביל את השיווק בטופו AI, פלטפורמה לסוכני שיווק מבוססי בינה מלאכותית, וייסד את קהילת "מנהלי שיווק מצייצים".

אמיר שניידר, מוביל השיווק של טופו AI / צילום: פרטי

"לפני שנה, כדי לנתח את התנועה באתר שלי, הייתי צריך להיכנס לגוגל אנליטיקס או שנזקקתי למומחי פרמורנס מרקטינג שיפיקו לי דוחות אחת ליום או שבוע. היום אני יכול לבקש את זה בשיחה טבעית פשוטה מהסוכן שלי שמחובר לגוגל אד או פייסבוק אד, והכול יגיע אליי בשניות - כמה לקוחות חדשים נכנסו, איך זה בהשוואה לשנה קודמת ואיך זה בהשוואה ללקוחות חוזרים. זה נותן למנהלי שיווק סוג של כוחות-על. כבר לא צריך להבין בקוד או לגעת בברזלים, הכול נגיש".

זה הופך משרות למיותרות?
"ראינו בחודש שעבר שיוטפו פיטרו, ולא סתם הפופולריות של כותבי תוכן בפייבר הולכת ויורדת. גם מעצבים גרפיים זה תחום שמתייתר. אנחנו הולכים למחלקות שיווק היברידיות שינהלו סוכנים. בארה"ב זה קורה מהר יותר, אבל בישראל תוך שלוש שנים מחלקת השיווק תהיה הרבה יותר רזה.

"זה לא אומר שלא צריך עובדים, תמיד נדרשת בקרה אנושית, ואי-אפשר לתת אוטונומיה מלאה לסוכנים, אבל הכלים חוסכים המון זמן ושעות של עבודה. במקום להתעסק בדברים הטקטיים, אפשר להתעסק באסטרטגיה, איך לבדל את עצמך מול המתחרים. מי שלא יתמקצע וינהל תקשורת עם סוכנים, מהר מאוד יוחלף בכאלה שכן יודעים לעשות את זה".

איך זה משנה את העבודה על קמפיינים?
"פעם, בשביל עבודה על קמפיין משפיענים בארץ ובחו"ל נדרשו שבועות כדי למצוא מאות שמות, ולדעת לגבי כל אחד מה מספר העוקבים, כמה מעורבות יש להם ומה יחסי ההמרה שלהם. היום אפשר לתת את המשימה לטופו, הוא 'ידבר' עם סוכנים, יסרוק את פייסבוק, את אינסטגרם וכו' בלייב, יפתח לי מסמך עם כל המידע, ובג'ימייל יחכה לי דראפט שליחה למשפיענים - עם הצעות תוכן איך לפנות אליהם. מתהליך סיזיפי שנמשך שבוע, קיצרנו את זמן העבודה לכמה דקות.

"בעצם, אפשר לייצר בוייב מרקטינג קמפיינים מקצה לקצה. ואם בסוף מודעות שורפות לי כסף, אני יכול בקלות לבקש בוואטסאפ או בסלאק לכבות את הקמפיין".

עד כמה ארגונים גדולים הם חלק מהשינוי?
"בארגונים גדולים ותובעניים זה קצת יותר קשה, אבל זה יגיע גם לשם. כששומעים את מנכ"ל סיילספורס ואת מארק צוקרברג ורואים את OpenAI, מבינים שהחברות האלה הן ראש חץ לחדשנות, וגם בישראל צריכים לעלות על הרכבת".

עוד כתבות

מימין: עידן גרינבאום, רוית רוסו, מיכי דרורי, רות אפריאט והלית ינאי לויזון / צילום: תמר מצפי

"רמ"י מבחינתנו זה גוף שלא עובד עבורנו אלא נגדנו"

בפאנל שנערך בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס, התמודדו נציגי רשויות, התנועה הקיבוצית ובנק דיסקונט עם השאלות על שיוך קרקעות, היטלי השבחה והעתיד הכלכלי של הקיבוצים ● המקרה של קיבוץ האון המחיש את המתח בין צורכי הקהילה לבין מדיניות רמ"י

קיסריה / צילום: ורד שריג

עסקת ענק בקיסריה: בכמה נמכרה הווילה שבה התגורר בעבר ארקדי גאידמק?

תמורת 78 מיליון שקל: בני זוג מארה"ב רכשו את הווילה ברחוב הדר 55 בקיסריה, ביתו של ארקדי גאידמק לשעבר, כך נודע לגלובס ● הרוכשים, ראובן וסנדי מוסקוביץ', רכשו את הבית מאיש העסקים שלמה בן חיים, שרכש ב־2011 את הווילה מגאידמק תמורת כ־47.5 מיליון שקל ● הווילה משתרעת על פני שלוש חלקות בנות 6.4 דונמים, בקו ראשון לים

פעילות אירובית תסייע בחידוש תאים במוח, גם בגיל השלישי / צילום: Shutterstock

"זה ממש כמו סוד שמור": כך תשמרו על פעילות המוח גם בזקנה

הדרדרות המוח בעת זקנה? ד"ר הדס אראל מאוניברסיטת רייכמן בטוחה שזה לא גזירת גורל, וממליצה על פעילות אירובית שעשויה להיות גיים צ'יינג'ר עבור הגיל השלישי ● "כולנו נוטים לקום באוטובוס לאנשים מבוגרים, אולי אנחנו לא צריכים למהר לעשות זאת", היא מסבירה

אבידע בכר ונבו טרבלסי / צילום: כדיה לוי

הקיבוצניק שאיבד את אשתו ובנו: "אנחנו מדינה פצועה, לא למדנו כלום"

אבידע בכר איבד את אשתו ובנו ב-7 באוקטובר, אבל הוא מתעקש להמשיך את החיים וגם לחזור לבארי • בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס הוא תיאר את השעות הנוראיות, שרטט את הפתרון שלו לרצועת עזה וסירב לראות בעצמו משהו מיוחד: "אני רק חקלאי, קפה שחור בלי סוכר, שמקים את הבית שלי מחדש"

מימין: איציק עוז, יו''ר הפניקס סוכנויות, ואורן כהן, מנכ''ל הסוכנויות / צילום: עומר עוז, נעם מורנו

סוכנויות הביטוח של הפניקס: צמיחה בקצב דו-ספרתי וגיוס חוב ממוסדיים

הפניקס סוכנויות תגייס כרבע מיליארד שקל בהנפקת ניירות ערך מסחריים ● לצורך גיוס החוב, קיבלה החברה מסוכנות S&P מעלות דירוג גבוה של "AA פלוס" לטווח ארוך, עם תחזית יציבה ● החברה מחזיקה 7% לפחות משוק הסוכנויות בישראל, וצופה השנה זינוק של עד 20% בהכנסות לכ־1.1 מיליארד שקל

זוהרן ממדאני, המועמד הדמוקרטי לראשות העיר ניו יורק / צילום: ap

זוהרן ממדאני: אתנגד להשבת ההשקעות של ניו יורק באג"ח של מדינת ישראל

אם יבחר לראשות עיריית ניו יורק, אמר זוהרן ממדאני בראיון ל־CBS, כי יתנגד להשבת ההשקעות ההיסטוריות של העיר באגרות חוב של מדינת ישראל ● "בתוך קרן הפנסיה העירונית, רכישת אגרות חוב ישראליות היא מבחינתי ביטוי ברור לערכינו", הוא הוסיף

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: יוסי כהן, נועם מושקוביץ' - דוברות הכנסת

כשסמוטריץ' מאיים בהורדת מסים, למה הוא מתכוון?

שר האוצר ממשיך ללחוץ על בנק ישראל, אך בשווקים כבר צופים הורדת ריבית עד לסוף שנת 2025 - ללא קשר להתערבותו של סמוטריץ'

ד''ר מיכל מקל, מנכ''לית בית חולים רמב''ם / צילום: באדיבות רמב''ם

הרופאה הבכירה שתכהן כמנכ"לית רמב"ם

ד"ר מיכל מקל, המשמשת כסמנכ"לית בית החולים רמב"ם משנת 2017, הייתה המועמדת שסומנה כמובילה ע"י המנהל היוצא פרופ' מיקי הלברטל, וגברה במרוץ לתפקיד על שני רופאים בכירים

מייסדי Dazl, אסף שגיא (מימין) ונדב אברהמי / צילום: איל מרילוס

"פוטנציאל שוק עצום": זה הסטארט-אפ החדש של מייסד וויקס

נדב אברהמי, אחד ממייסדי וויקס ואחיו של המנכ"ל, עוזב את החברה עם 30 מעובדיה לספין אוף שנכנס לתחום ה"וייב קודינג" - בניית אתרים ואפקליקציות באמצעות פקודות מילוליות פשוטות ● אל אברהמי הצטרף הישראלי הבכיר ביותר בטיקטוק לשעבר, וגם איל ולדמן כמשקיע בחברה ● ברקע, וויקס רכשה לאחרונה את בייס44, הפועלת באותו התחום: "הרגשנו שהמסע הזה צריך להתקיים בחוץ"

דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ

החל מ-140 אלף שקל: הרכבים החדשים שבדרך לישראל והתחרות שמחכה להם

נתח השוק של הרכבים הסיניים מזנק בצורה חסרת תקדים מתחילת השנה, והמתחרות הוותיקות מהמזרח מנסות להשיב מלחמה, בעוד שהאירופיות הולכות ונמחקות ● מה עומד מאחורי המגמה הזו, שהתגברה? וגם: המותג שנסוג לפני כארבע שנים מהשוק הישראלי חוזר

יהודה מורגנשטרן בכנס צמיחת הקיבוצים 2025 / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד השיכון: "אל תקנו דירה לילד בן 15, אין סיבה להניח שהמחיר יעלה"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, מרוצה מהחודשים אחרונים: "כל פעם הרימו גבה כשאמרתי שמחירי הדירות יירדו - והנה זה קורה" ● בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס הוא גם הצהיר שהמחירים ימשיכו לרדת, והאשים את היישובים בקצב הגידול הנמוך ● האם הוא יהיה ראש רמ"י הבא?

חתימה על הסכם הגנת השקעות בין ישראל להודו / צילום: משרד החוץ

בצל המתח עם ארה"ב: ישראל מעמיקה את הקשרים הכלכליים עם הודו בעיתוי רגיש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם היום בניו דלהי על הסכם הגנת השקעות בין ישראל להודו ● הביקור מגיע בעיתוי של הסלמה ביחסי ארה"ב-הודו תחת נשיאות דונלד טראמפ, שהטיל בשבועות האחרונים מכסים בשיעור של 50% על יבוא מהודו - בין הגבוהים ביותר שהטיל על כל מדינה

קיה EV3 / צילום: יח''צ

הקוריאנים מחזירים מלחמה לסינים: כמה יעלה קרוס-אובר חשמלי משפחתי חדש של קיה?

לנוכח ההצפה של הרכבים מסין, נאלצים הקוריאנים לנקוט מהלכים שיווקיים יוצאי דופן, ואחד מהם הוא התמחור המקומי האגרסיבי של קיה EV3 החשמלי החדש, שמכוון לפלח רכבי הקרוס-אובר החשמליים המשפחתיים ● הדגם יוצא לשוק במחיר התחלתי של 165 אלף שקל

אנליסטים מעריכים: "מלחמה עם איראן - עד סוף 2025"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: אנליסטים טוענים שהמלחמה עם איראן מתקרבת, בארה"ב מקדמים חוק שיאסור מכירת נשק לטורקיה, וספרד מעלה הילוך בצעדים נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

רן בן אור / צילום: כדיה לוי

"אנחנו מחפשים להשקיע בחברות טובות, עם פוטנציאל צמיחה מוחשי"

רן בן אור, שותף בקרן טנא, סיפר בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס על השקעות הקרן בחברות הקיבוציות השונות ● "קיבוץ לא מאוד שונה מחברה משפחתית. זו פשוט משפחה גדולה, עם יותר דעות"

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Sasa Dzambic Photography

הצרות של מקרון: הממשלה בצרפת בדרך ליפול היום בהצבעת אי-אמון

ראש ממשלת צרפת, פרנסואה ביירו, שמונה על ידי הנשיא עמנואל מקרון לתפקיד בדצמבר האחרון, צפוי לפי הערכות רוב הגורמים בצרפת להפסיד היום אחר הצהריים בהצבעת אי-אמון ● צרפת סובלת מחוב לאומי מזנק של 114% מהתמ"ג השנתי שלה - כ-3.3 טריליון אירו והיא משלמת מיליארדי אירו בחודש רק על החזרי הריבית

מימין: שרון בראל, עילם בר-לב, רעיה בן אברהם, מיכל ינאי הראל ונבו טרבלסי / צילום: כדיה לוי

עוגן קיומי או מיעוט נרדף? "ההסתכלות על הקיבוצים ב-2035 תהיה אחרת"

מהו מעמדו של המותג "קיבוץ" כיום? על שאלה זו ועוד ענו בפאנל מנהלי קהילות, בשיח על חברה, קהילה, ושיתופיות בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס ● "האחריות המשותפת של חברי הקיבוץ לחייהם, לקהילה ולכלכלה שלהם זו הטרנספורמציה של השיתופיות ממודל, לערך שיתופי של עצמאות"

אסף אלדר, סמנכ''ל ראש החטיבה הבנקאית בנק דיסקונט, בכנס צמיחת הקיבוצים

אסף אלדר, דיסקונט: "בכל הקשור לחוסן הלאומי, המשקל הסגולי של הקיבוצים אדיר ומאז המלחמה רק גדל"

"לא מצאנו אירוע אחד של מתן אשראי לדיור בקיבוצים שבו חווינו אירוע כשל", כך אמר סמנכ"ל וראש החטיבה הבנקאית בבנק דיסקונט, אסף אלדר, בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס ● לדבריו, הבנק רואה בשותפות עם הקיבוצים שליחות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

לא מכרו והרוויחו: שווי מניות בעלי השליטה באימקו הוכפל השנה

בתחילת השנה בחנה משפחת יקיר אפשרות למכירת החזקותיה בחברה הביטחונית ● העסקה לא יצאה לפועל, ובינתיים המניה ממשיכה לטפס והשלימה זינוק של 770% בשנתיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ירידה נוספת בגירעון: הגיע באוגוסט ל-4.7% תוצר

הגירעון התקציבי של ישראל המשיך לרדת בחודש אוגוסט 2025, זה החודש השני ברציפות ● השיפור בגירעון מונע בעיקר מצד הכנסות המדינה, ולא בהוצאותיה, כאשר זרם המזומנים לקופת המדינה רושם עדיין צמיחה עקבית