גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המושג החדש שכל מנהל שיווק צריך להכיר: וייב מרקטינג

עידן הבינה המלאכותית מאפשר בניית אפליקציות ואתרים גם מבלי להבין בקודים ובתכנות, ובשיווק הוא מאפשר לייצר קמפיין, פיצ'רים או דפי נחיתה בעזרת מילים פשוטות ושפת דיבור ● הצ'אטים, סוכני ה-AI ואפילו הוואטסאפ מחליפים את הצוות האנושי, אך האם זה באמת כה פשוט?

קמפיין ה-vibe coding של פייבר / צילום: צילום מסך יוטיוב
קמפיין ה-vibe coding של פייבר / צילום: צילום מסך יוטיוב

בשנה האחרונה "התפוצץ" מושג חדש בשדה הטכנולוגיה: vibe coding, או בעברית, קידוד לפי תחושה. בעידן הבינה המלאכותית כבר לא צריך לדעת תכנות כדי לייצר את האפליקציה הבאה, ומה שפעם לקח חודשיים נמשך כעת פחות מיומיים. במילים אחרות, אפשר ליצור טכנולוגיה מאפס, בלי להיות מומחה בכתיבת קוד.

בחודשים האחרונים צועד גם ענף השיווק לאותו כיוון. התוצאה: עוד מושג חדש, vibe marketing. מעכשיו כולם יכולים לעשות את עבודת השיווק במהירות, בקלות ועם צוות רזה, ועדיין ליצור תחושת מותג ייחודית שמדברת ישירות אל קהל היעד הרלוונטי. אך האם זה באמת כל-כך פשוט?

סמנכ"לי השיווק מסבירים: איך להיות מותג בישראל 2025
בעלי מקצוע מגלים איך הבינה המלאכותית הקלה על חייהם
דעה, אמיר גיא | סוף עידן משרדי הפרסום? כך ייראה הענף בעוד חמש שנים

תעשייה שתשתנה לנצח

הראשון שניסח את המושג vibe marketing הוא היזם האמריקאי גרג אייזנברג. "בעולם הישן היו לנו צוותי שיווק עם יותר מ-10 מומחים - קופירייטרים, מעצבים, אנליסטים, רוכשי מדיה - כולם טובעים בפגישות ובשרשורי סלאק, וכל השקה לוקחת שבועות ואלפי דולרים", הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו.

"בעולם החדש יש משווק חכם יחיד, ותהליכי עבודה שבודקים המון זוויות שיווק בזמן אמת, עם מאות סוכני בינה מלאכותית שמנהלים את התוכנית. ההשקה היא תוך ימים, ולא שבועות".

אייזנברג גם נתן דוגמאות שאולי "נשמעות כמו מדע בדיוני", אבל מאז חלקן כבר הפכו למעשיות בפועל. למשל, מערכת CRM שמוצאת בעצמה לקוחות פוטנציאליים, מנתחת אותם ושולחת להם הודעות מותאמות אישית; או כלי שמאתר מודעות של מתחרים, מנתח אותן ויוצר אוטומטית וריאציות עבור המותג שלכם. וזה רק הקצה.

כדי להמחיש עד כמה הוא מאמין בתחום, אייזנברג הבטיח שהוא והשותף שלו ג'יימס דיקרסון ישקיעו בכלים של וייב מרקטינג מעל מיליון דולר מכספם האישי (ולא מקרנות הון סיכון), כי "תעשיית השיווק, שהשווי שלה עומד על 250 מיליארד דולר, עומדת להשתנות לנצח". בשבוע שעבר צייץ דיקרסון (באמצעות החשבון The boring Marketer) שמי שחושב שכל זה לא אמיתי, "כנראה לא מבין ב-AI… יש לכם ברירה - להתחיל להסתגל או להיפגע מרכבת משא. זה תלוי בכם".

גם ישראל היא חלק מהסיפור, כמובן, עם מספר חברות שהחלו להתמחות בתחום. לא בכדי ראינו ביוני האחרון עסקה כל-ישראלית, שבה וויקס רכשה את חברת הווייב קודינג base44 תמורת 80 מיליון דולר. בחודש שעבר השיקה פייבר, שפיתחה פלטפורמת אינטרנט המחברת בין פרילנסרים ללקוחות, קטגוריית vibe coding. בחברה מציינים כי בשלושת החודשים נרשם זינוק של 6,700% בחיפושים הנוגעים לתחום, מה שמעיד על סקרנות - אך לא בהכרח על כך שהמשתמשים יודעים להגיע למוצר סופי שמביא להכנסות.


"בשיווק זו התחלת הדרך, אבל כבר ברור שמדובר במהפכה", אומר מתי יהב, סמנכ"ל השיווק של פייבר. "וייב מרקטינג הוא גישה מונעת-AI שמגדירה את הטון, את הסגנון ואת הרגש שהמותג מבקש לעורר, וממירה אותם במהירות ובהיקף רחב למהלכים ונכסים קריאייטיביים מותאמים תרבותית. היא מסייעת לייצר תהודה רגשית עמוקה, ולא להתמקד רק בקידום מוצר.

מתי יהב, סמנכ''ל השיווק של פייבר / צילום: שי פרנקו

"המשמעות היא לא שתבקש מ-chatGPT רעיונות, אלא שמותגים יוכלו לבנות חוויות לקוח אינטראקטיביות ומותאמות אישית, במהירות וללא השקעה עצומה. כרגע מדובר ביצירת פרוטו-טייפ מהיר, הכול מאוד בוסרי. קל יותר מאי-פעם לבנות אפליקציה, הבנייה הפכה לקומודיטי, אבל בגלל זה יותר קשה לבלוט - ולכן חשוב לבנות מותג חזק".

אז איך מייצרים בולטות?
"כמנהל מותג, אני רוצה שידברו עליי בשני מקומות קריטיים. הראשון הוא הרשתות החברתיות, והשני הוא מנועי LLM - כשמישהו ישאל את chatGPT או ג'מיני שאלה על התחום שבו אני פועל, הוא יקבל בתשובה את העסק שלי, הודות למוניטין ולתוכן רלוונטי שהעליתי. אם עד היום הכיוון היה פרפורמנס מרקטינג, עכשיו ברור שזו חשיבת טווח קצר שכבר לא תעזור לך בקטגוריות האלה. צריך לעבור לחשיבת וייב מרקטינג".

מה זה דורש ממנהל השיווק?
"המיינד סט צריך להיות גמיש מאי-פעם. שנים דיברו על כך שאפשר ליצור וריאציות של קמפיינים מותאמים אישית, ועכשיו זה הופך לאפשרי. סוכנות תיירות תוכל להפיק אפליקציה עם מפת חוויות והמלצות שמותאמות להעדפות ולטעם של הלקוח, וחברת אופנה קטנה תקדם קולקציה חדשה באמצעות השקת אפליקציה או פיצ'ר עם סטייליסטית והמלצות אופנתיות לפי המשתמש.

"אם מותג רוצה לערוך אירוע גדול, הוא ישיק אפליקציה שדרכה כל לקוח נרשם, מקבל קוד QR ואפשרות ליצור קשר עם משתתפים אחרים. היום יש את זה רק לחברות גדולות, ומחר בבוקר עסק קטן יכול לעשות דבר כזה. אתה צריך את הרעיון העסקי, אבל אתה לא צריך להבין בטכנולוגיה. עסקים קטנים ייצרו לבד 90% מהחוויה, ויצטרכו מומחה רק כדי לסגור את הפינה.

"המאסה הקריטית של העסקים בעולם הם קטנים ובינוניים, ומנהלי השיווק שלהם צריכים ליצור כמה שיותר אוטומציה לתהליכים. שנה מהיום, עשרות אחוזים מהפעולות השגרתיות שלהם יעברו לפתרונות AI. זה יפנה להם זמן להתעסק בדברים משמעותיים לביזנס".

מה עסקים גדולים מפיקים מהכלים החדשים?
"בעבר, למשל, מנהל מוצר שרצה למכור רעיון להנהלה של חברה גדולה, היה צריך לעבוד שבוע על מצגת. היום הוא יכול בחצי שעה ליצור דמו של הרעיון או של דף נחיתה".

מכפיל כוח משמעותי

"וייב מרקטינג זו היכולת של מנהל שיווק לנהל שיחה טבעית עם הפלטפורמות, וליצור מכפיל כוח משמעותי", אומר אמיר שניידר, שמוביל את השיווק בטופו AI, פלטפורמה לסוכני שיווק מבוססי בינה מלאכותית, וייסד את קהילת "מנהלי שיווק מצייצים".

אמיר שניידר, מוביל השיווק של טופו AI / צילום: פרטי

"לפני שנה, כדי לנתח את התנועה באתר שלי, הייתי צריך להיכנס לגוגל אנליטיקס או שנזקקתי למומחי פרמורנס מרקטינג שיפיקו לי דוחות אחת ליום או שבוע. היום אני יכול לבקש את זה בשיחה טבעית פשוטה מהסוכן שלי שמחובר לגוגל אד או פייסבוק אד, והכול יגיע אליי בשניות - כמה לקוחות חדשים נכנסו, איך זה בהשוואה לשנה קודמת ואיך זה בהשוואה ללקוחות חוזרים. זה נותן למנהלי שיווק סוג של כוחות-על. כבר לא צריך להבין בקוד או לגעת בברזלים, הכול נגיש".

זה הופך משרות למיותרות?
"ראינו בחודש שעבר שיוטפו פיטרו, ולא סתם הפופולריות של כותבי תוכן בפייבר הולכת ויורדת. גם מעצבים גרפיים זה תחום שמתייתר. אנחנו הולכים למחלקות שיווק היברידיות שינהלו סוכנים. בארה"ב זה קורה מהר יותר, אבל בישראל תוך שלוש שנים מחלקת השיווק תהיה הרבה יותר רזה.

"זה לא אומר שלא צריך עובדים, תמיד נדרשת בקרה אנושית, ואי-אפשר לתת אוטונומיה מלאה לסוכנים, אבל הכלים חוסכים המון זמן ושעות של עבודה. במקום להתעסק בדברים הטקטיים, אפשר להתעסק באסטרטגיה, איך לבדל את עצמך מול המתחרים. מי שלא יתמקצע וינהל תקשורת עם סוכנים, מהר מאוד יוחלף בכאלה שכן יודעים לעשות את זה".

איך זה משנה את העבודה על קמפיינים?
"פעם, בשביל עבודה על קמפיין משפיענים בארץ ובחו"ל נדרשו שבועות כדי למצוא מאות שמות, ולדעת לגבי כל אחד מה מספר העוקבים, כמה מעורבות יש להם ומה יחסי ההמרה שלהם. היום אפשר לתת את המשימה לטופו, הוא 'ידבר' עם סוכנים, יסרוק את פייסבוק, את אינסטגרם וכו' בלייב, יפתח לי מסמך עם כל המידע, ובג'ימייל יחכה לי דראפט שליחה למשפיענים - עם הצעות תוכן איך לפנות אליהם. מתהליך סיזיפי שנמשך שבוע, קיצרנו את זמן העבודה לכמה דקות.

"בעצם, אפשר לייצר בוייב מרקטינג קמפיינים מקצה לקצה. ואם בסוף מודעות שורפות לי כסף, אני יכול בקלות לבקש בוואטסאפ או בסלאק לכבות את הקמפיין".

עד כמה ארגונים גדולים הם חלק מהשינוי?
"בארגונים גדולים ותובעניים זה קצת יותר קשה, אבל זה יגיע גם לשם. כששומעים את מנכ"ל סיילספורס ואת מארק צוקרברג ורואים את OpenAI, מבינים שהחברות האלה הן ראש חץ לחדשנות, וגם בישראל צריכים לעלות על הרכבת".

עוד כתבות

תאת טכנולוגיות / צילום: איור: גיל ג'יבלי, צילום: מתוך אתר החברה

האם יש עוד הזדמנות במניה הביטחונית שזינקה 100% בשנה?

מדור מיוחד של גלובס מנתח פעם בשבועיים מניה אחת. והפעם: תאת טכנולוגיות היא אחת מחברות התעופה והביטחון הוותיקות בבורסה עם חוזים מול ענקיות כמו לוקהיד מרטין ובואינג השוק שלה צומח בקצב מסחרר, המניה עלתה 300% בשנתיים, והתמחור עדיין לא יקר ביחס לענף ● מדור חדש

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: ap, Hassan Ammar

בכיר ישראלי מאיים: "ייתכן שנתקוף שוב - אם חיזבאללה לא יפורק מנשקו"

בכיר בחיזבאללה: "ישראל מפעילה לחץ מקסימלי, נדרשת עמדה לאומית" ● ראש הממשלה נתניהו החליט - 200 מחבלי חמאס לא יורשו לעבור לשטח העזתי ● משפחותיהם של החטופים החללים אל"ם אסף חממי ז"ל וסמ"ר עוז דניאל ז"ל עודכנו כי יקיריהן הושבו לישראל ● טראמפ בישר על הזיהוי של עומר נאוטרה ● עדכונים שוטפים

למרות הלחצים מטראמפ, הנסיך הסעודי לא צפוי להכיר בישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: שנה לאחר הפסקת האש בין חיזבאללה לישראל: ארגון הטרור מתחזק, ובישראל מאיימים בעימות; טראמפ רוצה לכונן יחסים בין הסעודים לישראל - בסעודיה מתנים זאת בהכרה בפלסטינים; ואיראן ופקיסטן מתקרבות ומשנות את האזור • כותרות העיתונים בעולם 

מצעד של קבוצת פוליסריו, התנועה לשחרור סהרה המערבית / צילום: ap, Guidoum Fateh

תפקידה של ישראל בעסקה שתצייד את מרוקו במטוסי F-35 אמריקאים

הממלכה הצפון־אפריקאית מעוניינת לרכוש מארה"ב מטוסי קרב בשווי 17 מיליארד דולר, ברקע המתיחות בסהרה המערבית ● לפי דיווחים, ישראל לא מתנגדת לעסקה ותשתף פעולה בהליך ● הרצון להתחמש מסביר את "השקט התעשייתי" שהפגינה מרוקו במהלך המלחמה

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

סם אלטמן כנראה לא יהיה המרוויח הגדול מהנפקת טריליון הדולר. אז מי כן יהנו?

בסוף השבוע האחרון, דיווחים ברחבי העולם ניסו לחזות איך הולכת להיראות הנפקת OpenAI, שמתוכננת לפי שווי של כטריליון דולר ● אבל יש עוד דרך ארוכה עד ההנפקה, ובינתיים סם אלטמן יצטרך להוכיח שהוא יודע להרוויח כסף מהעסק הכי מדובר בעולם ● ומי הנהנית העיקרית?

אילוסטרציה: Shutterstock

פרשת השחיתות החדשה: איך התגמול של סוכני הביטוח שוב במרכז

תגמול סוכני הביטוח נמצא במוקד פרשת השחיתות הגדולה "יד לוחצת יד", שנחשפה הבוקר ● עפ"י החשד, בעלים של סוכנות ביטוח העניק הטבות שונות בתמורה להעברת לקוחות לסוכנות שלו ● על שולחן האוצר נמצאת רפורמה שאמורה להסדיר את הענף ולמנוע ניגודי עניינים, אך היא כנראה לא תקודם בשל לחצים פוליטיים

פטריות של חברת מרינה / צילום: עינת לברון

חברת מרינה פטריות רוצה להנפיק בבורסת ת"א לפי שווי של מיליארד שקל

בימים אלה שוקדת חברת מרינה פטריות על הכנת תשקיף על בסיס דוחות הרבעון השלישי, מתוך מטרה להנפיק אותה לקראת פברואר 2026 ● ההערכות בשוק הן שטיוטה פומבית ראשונה של התשקיף צפויה עשויה להתפרסם עוד לפני סוף השנה הנוכחית

חדשות הביומד / צילום: יונתן בלום

גלוטן הוא לא הבעיה? כתב העת שמערער על אחת הרגישויות הפופולריות בעולם

מאמר בכתב העת הרפואי "Lancet" טוען כי רוב האנשים שמדווחים על רגישות לגלוטן אינם מגיבים אליו כלל ● רמי לוי יתרום 5 מיליון שקל למכון השיקום של הדסה ● NeuroKaire הישראלית משתפת פעולה עם Compass Pathways הבריטית בתחום התרופות הפסיכדליות ● יורוג’ן קיבלה קוד ביטוחי קבוע לתרופה החדשה שלה ● ומחזור סטארט־אפים חדש של קרן דנגור והשגרירות הבריטית יתמקד בבריאות הנפש ● השבוע בביומד

המשקיע האינטליגנט / צילום: איור: גיל ג'יבלי

השקעה במניות לא תמיד משתלמת: מה קרה לגמלאים שנקלעו לשוק דובי?

בוול סטריט מתחזקת הגישה, מגובה בניתוחים, כי אין אלטרנטיבה למניות עבור החוסכים לטווח ארוך ● הסטטיסטיקה משקפת עדיפות למניות על פני השקעה באג"ח ובמזומן, אבל אף אחד לא מבטיח 100% ודאות ● ועל מה תסתמכו כשתצאו לפנסיה במהלכו של שוק דובי

עזרא גבאי / איור: גיל ג'יבלי

"כולם חשדו שיש שטיקים": סוכן ביטוח אחד עומד בלב הפרשה החמורה

עזרא גבאי נחשב לאחד מסוכני הביטוח הפרטיים הגדולים בישראל, מחובר היטב לצמרת ההסתדרות, למרכז הליכוד, לעיריות ולחברות ממשלתיות ● כעת הוא נעצר בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בהסתדרות ● סנגורו: "כל עסקה הייתה באמצעות מכרז"

עדי ברונר, גיל סמסונוב, רונן גולדשמידט, יגאל שמיר / צילום: באדיבות החברה

גליקמן-שמיר-סמסונוב זכה שוב בתקציב הפרסום של קופ"ח כללית בהיקף 30 מיליון שקל

מכרז הפרסום של קופת החולים הגדולה בישראל כלל תנאי שחייב שימוש באותם פרזנטורים - והסתיים כצפוי בניצחון המשרד שמלווה אותה בעשור האחרון ● yes השיקה את סדרת הדוקו-ריאליטי "אני נועה קירל" ● בשיבא נחנך "משעול לאה רבין" להנצחת פועלה ● ושמוליק ארבל מונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים ● אירועים ומינויים 

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

מה אומרת חוקת ההסתדרות על מעורבות היו"ר בפלילים?

לפי חוקת ההסתדרות, במקרה ש"הוגש כתב אישום נגד יו"ר ההסתדרות בגין עבירה שיש עמה קלון, יפנה יועמ"ש ההסתדרות לראשות השיפוט בתביעה להשעייתו" ● לפיכך, כרגע אין מניעה מיידית מבר-דוד להמשיך לשאת בתפקידו בגדר נחשד בפרשה; תהליך כזה יתחיל אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום בשחיתות שתוגדר כעבירה שיש עמה קלון

בניין להב 433 / צילום: גלובס

אל על ורכבת ישראל מדווחות: המשטרה פשטה על משרדי ועדי העובדים כחלק מפרשת "יד לוחצת יד"

משטרת ישראל פשטה על משרדי ועדי העובדים של רכבת ישראל, אל על, האוניברסיטה העברית ומכון וינגייט ● זאת חלק מפרשת השוחד שבמסגרתה נעצרו עשרות בכירים, ובה מעורבים גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ועדי עובדים גדולים וראשי ערים

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

"אחת הפרשות הגדולות שנחקרו בארץ": החשדות, הנחקרים והמעצר של יו"ר ההסתדרות

שוחד, מרמה והפרת אמונים - פרשת "יד לוחצת יד" מטלטלת את המשק ● יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד נעצר בחשד שקיבל לכאורה כסף וטובות הנאה מסוכן הביטוח עזרא גבאי ● ביהמ"ש קבע כי בר־דוד יישאר במעצר עד 10 בנובמבר מחשש לשיבוש חקירה ● המשטרה: מדובר ב־13 פרשיות שחיתות, שכל אחת מהן יכולה לעמוד בפני עצמה, עם מעל 300 נחקרים ומעורבים

שפיר הנדסה / צילום: בר - אל

שפיר הנדסה במימוש ראשון: מוכרת כ-40% משלושה פרויקטים למוסדיים

על פי מזכר ההבנות, ההחזקות בפרויקטים, יועברו לשותפות מוגבלת בשליטת שפיר, והגופים המוסדיים ירכשו ממנה יחידות בשיעור שבין 33.5% ל־38.5% ● העסקה, שנעשית לפי שווי של כמיליארד שקל, היא למעשה מהלך ראשון של מימוש נכסים בתחום הזכיינות מצד החברה

משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock

כדי לעודד השקעה בהייטק: משרד האוצר מעניק הטבות מס מפליגות לקרנות הישראליות

במסיבת עיתונאים שנערכה היום, עדכן משרד האוצר ברפורמת הפחתת המס על קרנות ההשקעה בהייטק ● בין היתר: הורדה משמעותית במס על דמי הצלחה, הטבה להייטקיסטים השוהים בחו"ל וגם הקלה לחברות בינלאומיות שמעוניינות לרכוש חברות ישראליות ● ברקע: ירידה של 80% בהשקעות בהון סיכון הישראלי

ווסטרן דיגיטל, סיגייט, סנדיסק משולב במכשיר נייד / צילום: Business Wire ,מצגת סנדיסק

400% תשואה: גם אנליסטים מנוסים לא עומדים בקצב הטרנד החדש בוול סטריט

עליות של מאות אחוזים מתחילת השנה במניות שלוש חברות הפועלות בתחום אחסון המידע, מיוחסות לייצור שבבי זיכרון שנהנים מביקוש גובר משוק הבינה המלאכותית ● ברקע, התחום סבל שנים מתמחור חסר ומיעוט השקעות ● ויש גם תזכורת מהיסטוריה ישראלית

מטוסי אל על / צילום: עידו וכטל

יו"ר אל על הופך גם לבעל מניות משמעותי בחברה. כמה הוא יחזיק?

עמיקם בן צבי יקבל 15% ממניות כנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג באל על ● עפ"י הדיווח של החברה לבורסה, ההסכם עם הבעלים, קני ואלי רוזנברג, נחתם בשבוע שעבר וצפוי לצאת לפועל לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה. והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת, יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על איזה נכסים ההטבה חלה ועד מתי אפשר לממש את הזכאות? ● כתבה ראשונה בסדרה

יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית / צילום: דובר צה''ל

אחרי שעות של חיפושים נרחבים: האלופה יפעת תומר-ירושלמי אותרה

במשך שעות חיפשו כוחות הצלה רבים את הפצ"רית היוצאת אחרי שלא יצרה קשר עם משפחתה מאז שעות הבוקר ● רכבה אותר נטוש ומונע בחוף הצוק בת"א, ומכתב שנמצא בו גרר חשש כבד לחייה ● לאחר שעות של דאגה, המשטרה עדכנה כי האלופה יפעת תומר-ירושלמי "נמצאה בריאה ושלמה" ● ביום שישי האחרון היא הגישה מכתב התפטרות ובו הודתה כי אישרה את הדלפת הסרטון משדה תימן