גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-140 אלף שקל: הרכבים החדשים שבדרך לישראל והתחרות שמחכה להם

נתח השוק של הרכבים הסיניים מזנק בצורה חסרת תקדים מתחילת השנה, והמתחרות הוותיקות מהמזרח מנסות להשיב מלחמה, בעוד שהאירופיות הולכות ונמחקות ● מה עומד מאחורי המגמה הזו, שהתגברה? וגם: המותג שנסוג לפני כארבע שנים מהשוק הישראלי חוזר

דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ
דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ

בחודש שעבר התפרסם בסין מחקר נרחב על ההתפתחויות ביצוא הרכב מסין לעולם במחצית הראשונה של 2025, שהסתכם בנתון שובר שיא של יותר מ-3 מיליון כלי רכב. הייתה לו שורה תחתונה ברורה: זו רק ההתחלה.

אצל יצרן מערבי רכב כה מרשים ומושקע היה עולה כפול
אלפי שקלים הנחה על מכונית חדשה: גל מבצעי "אפס ק"מ" בדרך

עורכי המחקר כותבים, כי "יצוא הרכב מסין נמצא כיום בנקודת מפנה היסטורית... במחצית הראשונה של 2025 יצרניות הרכב הסיניות עברו את שלב ההתרחבות הגלובלית וכעת הם נמדדים לא רק ביצוא מוצרים וכיבוש שווקים, אלא גם ביכולתם להשפיע על תעשיית הרכב העולמית ולקבוע בה את חוקי המשחק... זה יהיה פרק מכריע בעיצוב מחדש של תעשיית הרכב העולמית".

התחזית הזו כבר מתממשת בשוק הרכב הישראלי, שניצב בחוד החנית של יצוא הרכב מסין. בתוך פחות מארבע שנים הפכו אצלנו המותגים הסיניים משחקנים שוליים עם נתח של פחות מ-3% מהמכירות, למובילי שוק עם נתח שוק חסר תקדים, שקובעים את חוקי המשחק. השאלה הגדולה מה השלב הבא והאם נראה כאן בעתיד שוק רכב שכולו סיני.

נתח שוק חסר תקדים, וזו רק ההתחלה

נתוני המסירות בחודשים ינואר-אוגוסט, שהתפרסמו בשבוע שעבר, מציירים תמונה חד-משמעית. למעלה מ-30% מכלל מסירות הרכב החדש השנה היו של כלי רכב מתוצרת סין, רובם של מותגים סיניים "מקוריים", ומיעוטם של מותגים מערביים (דוגמת טסלה), שמיוצרים בסין.

חודש אוגוסט לבדו שבר שיא היסטורי, עם נתח סיני חסר תקדים של למעלה מ-40% מהמסירות. חשוב לציין, שבנתוני המסירות בחודש אוגוסט, שהסתכמו בכ-28 אלף כלי רכב, נכללו קרוב ל-8,000 מסירות שבוצעו ברישום עצמי על שם היבואנים בתום 12 חודשים ממועד ייצורם, מה שמכונה גם "אפס קילומטר". כלומר הם לא נמכרו, אלא רק נכנסו למלאי למכירה עתידית.

מתוך אלה, למעלה מ-3,000 היו כלי רכב מתוצרת סין, אבל הם התקזזו מול אלפי מסירות ברישום עצמי של מותגים יפניים, קוריאניים ואירופיים באותו חודש. כלומר, היחס של המסירות האמיתיות של כלי רכב סיניים מכלל המכירות נשמר פחות או יותר סביב 38%-40%.

כבר סקרנו בעבר את הסיבות שמאחורי הצונאמי הזה, ובראשן הכניסה לשוק הישראלי של רכבי פלאג-אין הייבריד עם טווח חשמלי ארוך, שליצרנים מערביים אין מענה עבורם בטכנולוגיה, ובוודאי שלא במחיר.

הדגמים הללו הצליחו להבקיע השנה אפילו את חומות "המבצר" של ציי הרכב, שתופס כשליש מהמסירות השנתיות בישראל. לצד אלה החלו הסינים להתרחב בחודשים האחרונים גם "כלפי מטה", עם דגמים קומפקטיים בעלי הנעה היברידית, שגם עליהם אין עדיין מענה למתחרים.

אלה מצטרפים להיצע צפוף של דגמים סיניים בעלי הנעה חשמלית מלאה, שעונים על נוסחת הביקוש הקלאסית של לקוחות המעמד הבינוני בישראל. כלומר, תצורת קרוס-אובר, אבזור מקיף, טווח סביר ומחיר בטווח של 160-200 אלף שקלים, פלוס מינוס. בפלח הזה לבדו מתמודדים כיום בישראל 17 מותגים סיניים עצמאיים.

אבל הזרם לא פוסק. בשבוע שעבר הצטרפה למשחק המקומי גם קבוצת GAC, עוד ענקית סינית, שנסוגה לפני כארבע שנים מהשוק האירופי והישראלי לאחר ניסיון חדירה שלא צלח. כעת היא מגיעה לשוק עם שלושה דגמים בעלי הנעה חשמלית מלאה, ובעתיד גם פלאג-אין, שנהנים מתמחור אגרסיבי ביחס לממדים ולמפרט; כ-140 אלף שקל לקרוס-אובר התחלתי, כ-167 אלף שקל לקרוס-אובר חשמלי "משפחתי" מודרני וכ-183 אלף שקל לקרוס-אובר גדול ומפואר. וכמו בכל מקרה של חדירת מותגים או דגמים סיניים חדשים בחודשים האחרונים, המחירים הללו "חותכים" בכמה אלפי שקלים את המתחרים, שמובילים את המכירות בפלחים שלהם.

גם GAC, כמו קודמותיה, נכנסת לשוק הישראלי בליווי השקעה מסיבית בפרסום, באולמות תצוגה ועוד. בחודש הבא אמורה להצטרף לתחרות המקומית עוד ענקית סינית, קבוצת BAIC, שגם היא תיכנס עם שלל דגמים מעניינים במחירים שוברי סגמנטים.

המותגים המערביים מנסים להשיב מלחמה

מי ומה עשוי לעצור, או לפחות להאט, את ההתקדמות הסינית בדרך לכיבוש השוק הרכב הישראלי? נזכיר, שנפח השוק לא התרחב בשנים האחרונות, ובשנה האחרונה הוא אף התכווץ משמעותית ריאלית, בניכוי רישומים עצמיים.

כרגע נראה, שהמתחרים נמצאים במגננה. נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת יפן, לשעבר מובילי השוק, התכווץ מתחילת השנה ל-16%, לעומת 17.4%. הקוריאנים, בעיקר יונדאי וקיה, עדיין שומרים על כוחם, עם נתח של כ-19.1% מהשוק (כולל כלי רכב של קיה ויונדאי שמיוצרים באירופה) לעומת 18.5% בתקופה המקבילה. ואילו האירופים ממשיכים להתפוגג ברקע.

לאחרונה ראינו כמה ניסיונות נקודתיים של מותגים ויבואנים "מערביים" להחזיר מלחמה. בשבוע שעבר השיקה היבואנית לובינסקי, שבעצמה מייבאת מותג סיני גדול (SAIC), קרוס-אובר משפחתי עם שבעה מקומות של אופל, עם מנוע בנזין, במחיר "שובר סגמנט" של כ-150 אלף שקל.

בימים הקרובים תנסה גם טלקאר לבצע קאמבק בפלח החשמלי עם קרוס-אובר משפחתי חשמלי חדש של קיה, שיציע ממדים משפחתיים, טווח מכובד ואבזור מקיף, ב"מחיר סיני" שיתחיל כנראה באזור 160 אלף שקל. זה יהיה מבחן לכוחם של המותגים הקוריאניים בפלח החשמלי ולנאמנות הלקוחות המסורתיים.

מעבר לפינה נמצאים גם רכבי קרוס-אובר חשמליים קומפקטיים חדשים של טויוטה וסוזוקי, שגם הם ינסו לבסס אחיזה בפלח החשמלי "העממי" על בסיס הנאמנות למותג.

ממשיכים להסתער מערבה לפלחים חדשים

אבל נראה שבתמונה הרחבה אלו רק אנקדוטות. נכון לעכשיו היצרנים הסינים ממשיכים להסתער מערבה, דרך ישראל, לפלחים חדשים. כיום הם נערכים לשיווק "רכבי פרימיום במחירים נגישים" של דגמים סיניים. כלומר, כלי רכב גדולים (אורך כ-5 מ'), מפוארים מאוד ועתירי סטטוס, במחירים נגישים יחסית של 190-230 אלף שקל.

עד כה דגמים כאלה הגיעו לארץ בטפטוף, אבל הגל המסיבי הראשון "מתבשל" בחודשים האחרונים בסין. מעבר לפינה נמצאים גם דגמי קרוס-אובר מאובזרים וגדולים עם מנועי בנזין מסורתיים, שיהיו זולים משמעותית מלהיטי מכירות ישראליים מיפן ומקוריאה, עם מחירים שינועו סביב 150-160 אלף שקל.

וכל זה רק הקדמה למה שצפוי בישראל ובאירופה החל מהשנה הבאה, כאשר בשוק המקומי ינחתו כלי רכב סיניים שמיוצרים במפעלים חדשים באירופה, ולכן ייהנו מפטור ממכס, ומעלויות הובלה נמוכות.

כרגע נראה שהדבר היחיד שיכול לבלום או להאט את יצרני הרכב הסיניים הוא התחרות הפנימית ביניהם. למודל העסקי של יצרני רכב סינים רבים שיוצאים לשוקי היצוא אין בסיס כלכלי, והם עסוקים במלחמת מחירים קשוחה זה מול זה, שפוגעת בכל כלי הרכב הסיניים, בכל הנוגע לתדמית, לנאמנות למותג ולשמירת ערך.

המלחמה זו מתנהלת כיום במלוא עוזה בשוק הרכב הישראלי, ובמוקדם או במאוחר היא תביא ל"דילול" מסיבי של שחקנים, שעשוי להותיר לקוחות "בלי גב". התהליך הזה כבר בעיצומו.

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

שתי ענקיות קמעונאות משלבות כוחות בעסקת ענק בראשון לציון

שופרסל תמכור לביג מחצית מהשטח עליו ממוקם המטה שלה בראשון לציון תמורת כ-200 מיליון שקל ● השתיים יפעלו יחד לקידום תב"ע חדשה בקרקע, שמכוחה יתאפשר להקים מרכז ביג פאשן על שטח של כ-50 דונם ● ביתרת הקרקע, כ-60 דונם, תקים שופרסל פרויקט מגורים יחד עם שותף אחר שייבחר בעתיד

עומרי כספי / צילום: Associated Press, Brandon Dill

עומרי כספי השתתף בגיוס הענק לחברת הקוד האוטומטי Cognition AI

כספי הצטרף באמצעות השקעה של כמה מיליוני דולרים לסבב בן 400 מיליון דולר שהובל בידי רשת של משקיעים בכירים שאיתם טווה קשרים קרובים בתקופה האחרונה: קרן פאונדרז פאנד של משקיע-העל פיטר ת'יל, קרן 8VC של ג'ו לונסדייל, קרן לוקס קפיטל והמשקיע הסדרתי הישראלי-אמריקאי אלעד גיל

יהודה מורגנשטרן בכנס צמיחת הקיבוצים 2025 / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד השיכון: "אל תקנו דירה לילד בן 15, אין סיבה להניח שהמחיר יעלה"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, מרוצה מהחודשים אחרונים: "כל פעם הרימו גבה כשאמרתי שמחירי הדירות יירדו - והנה זה קורה" ● בכנס צמיחת הקיבוצים של גלובס הוא גם הצהיר שהמחירים ימשיכו לרדת, והאשים את היישובים בקצב הגידול הנמוך ● האם הוא יהיה ראש רמ"י הבא?

מטה בנק ישראל בירושלים / צילום: בר לביא

מאחורי הקלעים של משבר יחסי העבודה שמסעיר את בנק ישראל

בנק ישראל נמצא בעיצומו של משבר פנימי: גל עזיבות בכירים מצמצם את ההנהלה, וההאשמות ההדדיות מול ועד העובדים מגיעות לנקודת רתיחה ● כך, הנגיד נקלע בין הפטיש לסדן דווקא בעיתוי שבו הוא נאלץ להדוף איומים על עצמאותו ולהתמודד עם הריבית הגבוהה ● תגובה: "בנק ישראל הוא מוסד כלכלי ומקצועי מוביל. הדבר לא היה מתאפשר ללא ההון האנושי המשובח, הניהול האיכותי והסינרגיה שבין ההנהלה לעובדים"

ניידת שידור גל''צ - גלי צה''ל / צילום: עינת לברון

בגלי צה"ל נערכים להחלטה: הנתונים שהוצגו בפני ועדת הבחינה של כ"ץ

שבועיים לאחר ששר הביטחון מינה את חברי הוועדה שתבחן את המשך תפקודה של גלי צה"ל, התייצבו נציגי התחנה לסקירה ארוכה מול חברי הוועדה ● בפני הוועדה הוצגו שינויים בלוח השידורים שנעשו בחודשים האחרונים, מהלכים שהצטרפו לצמצום שעות האקטואליה בתחנה

המסע לפולין / צילום: אמיר מאירי

מאסר בפועל, לא רק עבודות שירות: העליון מחמיר בענישה על פגיעה בתחרות

השופט חאלד כבוב דחה את ערעורה של אחת הנאשמות בפרשת קרטל המסעות לפולין וקבע באופן תקדימי כי מעתה עבירות כאלה יחייבו מאסר בפועל של מעל 9 חודשים ● מרבית המומחים מברכים על המהלך ורואים אותו כמחזק אכיפה, אך יש מי שטוען כי העונש לא מרתיע דיו

קו תחבורה ציבורית של אלקטרה אפיקים / צילום: איל יצהר

עסקי התחבורה עם אלקטרה הניבו לאמנון סלע הון של מאות מיליונים

קרן התשתיות תש"י רוכשת שליש מפעילות התחבורה של אלקטרה ואיש ההסעות הוותיק אמנון סלע, תמורת רבע מיליארד שקל ● אלקטרה תכיר ברווח של עד 50 מיליון שקל בעקבות המהלך

דוחא, לאחר ההתקפה על בכירי חמאס / צילום: ap

בעולם מסקרים את המתקפה בדוחא: האם האמריקאים קיבלו עדכון מראש?

החדשות על ההתקפה הישראלית בדוחא, הפכו לכותרות ראשיות דקות אחרי הדיווחים שהתפרסמו בנושא, ולאחר שגורמים ישראלים אישרו לכלי התקשורת כי מדובר בתקיפה של חיל האוויר ● כך סיקרו את התקיפה גופי התקשורת הגדולים בעולם

נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת צרפת פרנסואה ביירו / צילום: ap, Tom Nicholson

צרפת במשבר פוליטי: ראש הממשלה הודח

הממשלה הצרפתית נפלה בהצבעת אי־אמון ● ראש הממשלה פרנסואה ביירו, שמונה רק לפני תשעה חודשים, הודח לאחר שתוכנית הקיצוצים שלו נדחתה ● מקרון יידרש להכריע אם למנות ראש ממשלה חדש או ללכת לבחירות

אסף יגור, מנהל מדור יועצים בכירים בבינלאומי / צילום: מעיין חיים כחלון

הבכיר בבנק הבינלאומי שטוען: זה לא הזמן להיצמד למדדים או סקטורים בת"א

אסף יגור, מנהל מדור היועצים הבכירים בבנק הבינלאומי, מעריך שהעליות בשווקים יימשכו: "השוק לא זול, אבל לא מעט פעמים בהיסטוריה אמרו את זה, והשוק המשיך לעלות" ● עוד הוא מעריך שלמניות הבנקים והביטוח יש עוד לאן לעלות, ובחו"ל הוא ממליץ על סקטורים שייהנו מירידת הריבית

ביל אקמן / צילום: ענבל מרמרי

משקיע העל ביל אקמן בראיון בלעדי לגלובס: "זו הטעות הכי גדולה שישראל עושה"

אקמן, ממנהלי קרנות הגידור הבולטים בעולם, השקיע 100 מיליון שקל בבורסה בתל אביב בשיא המלחמה, וגם אחרי עלייה של כמעט 300% מצהיר שלא ימכור "לעולם" ● כעת הוא בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● בראיון לגלובס הוא מסביר למה אינו מאמין בגיוון יתר בהשקעות, מה למד מוורן באפט - ולמה הטעות הגדולה של ישראל היא שהמדינה מאפשרת פייק ניוז, ולא משקיעה בהסברה

מפגינים מציפים את  מתחם משרדי הממשלה של נפאל בקטמנדו – כשעשן עולה מתוכו / צילום: ap, Niranjan Shrestha

כאוס מוחלט בנפאל: רה"מ התפטר, שר האוצר נמלט וקיבל מכות

רבבות צעירים יצאו לרחובות במחאה על שחיתות שלטונית וחסימת הגישה לרשתות החברתיות • נמל התעופה נסגר, בתים של פוליטיקאים הוצתו – והממשלה חזרה בה וביטלה את ההגבלות • ההנחיות להמוני ישראלים שנמצאים במדינה, באחת העונות העמוסות במדינה שנחשבת ליעד פופולרי במיוחד

התקפת המבנה בו שהתה צמרת חמאס / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa

הנקמה תוגש קרה: קטאר תשיב בדרך כואבת, ולא צבאית

במשך שנים נהנו בכירי חמאס מתחושת ביטחון בקטאר, עד שישראל בחרה באופן חריג לפגוע בצמרת ההנהגה ● לאחר התקיפה בקטאר, הפנים מופנות כעת לטורקיה - אם ישראל תחליט לתקוף בכירי חמאס גם שם, טורקיה עלולה להפעיל חיילים ואמל"ח שכבר הוזרמו לסוריה בחודשים האחרונים לפתיחת חזית נגד ישראל על הגבול

קצב עליית השכר בהאטה

המשכורת נשחקת: קצב עליית השכר בהאטה

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלים כי הקצב השנתי של עליית השכר ירד לרמה של כ-3% - בדומה לאינפלציה, לאחר שנתיים שבהן היה כפול ● בין הסיבות: הקפאת השכר במגזר הציבורי וירידה בתגמולים לחיילי המילואים ● בנוסף, נרשמה ירידה במספר הישראלים המדווחים שהם מצליחים לסגור את החודש בפלוס

מפגינים פרו־פלסטינים מחוץ לשגרירות ישראל בלונדון / צילום: Reuters, Rasid Necati Aslim

בגרמניה משחיתים משרדים, בבריטניה מתכוננים לשיבוש תערוכה: החברות הביטחוניות הישראליות בכוננות מעבר לים

ארגונים פרו־פלסטיניים מתכננים לשבש את תערוכת הנשק שתפתח השבוע בלונדון ● על הכוונת: החברות הביטחוניות הישראליות שאומרות: "יומן הפגישות שלנו מלא" ● ערב התערוכה נרשם בגרמניה אירוע חריג שבו פורעים השחיתו את המשרדים של חברה בת של אלביט

ביל אקמן / צילום: ענבל מרמרי

ביל אקמן: "אני כאן כי חייבים לשפר את יחסי הציבור של ישראל"

אקמן, אחד המשקיעים הבכירים בעולם, השתתתף היום בכנס בכנס הג׳רני של פירמת הייעוץ וראיית החשבון ey, בו הדגיש לאלפי יזמי ומשקיעי הייטק הישראליים את חשיבות ההסברה הישראלית, והביע התלהבות מהפוטנציאל הכלכלי הטמון בארץ ● "בישראל קיים הריכוז הגבוה ביותר בעולם של טכנולוגיה, זה כאילו שלקחו את עמק הסיליקון ופרשו אותו על פני מדינה שלמה"

משה מורגנשטרן, המנכ''ל החדש של מועדון הנוסע המתמיד של אל על / צילום: איה בן עזרי

מעולם הביטוח לתעופה: זה המנכ"ל החדש של מועדון הנוסע המתמיד

חברת אל על הודיעה על מינויו של משה מורנגשטרן למנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד ● הוא מגיע לתפקיד עם ניסיון של יותר מ-20 שנה במערכת הפיננסים והביטוח, כאשר בתפקידיו האחרונים שימש כמשנה למנכ"ל מגדל ביטוח ופיננסים וכמשנה למנכ"ל מנורה מבטחים

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב-2021 / צילום: יוסי כהן

כתב אישום: הונו משקיעי נדל"ן ב-44 מיליון שקל

כשנה לאחר חשיפת גלובס על האישום הצפוי, הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד דוד כץ, עו"ד גיא אבני ודקל סלע על כך שהבטיחו תשואות גבוהות תמורת השקעה במיזמי נדל"ן בישראל, בלונדון ובארה"ב ולקחו לעצמם כ-38 מיליון שקל ● עוה"ד של כץ: "האישום שגוי" ● עוה"ד של אבני: "לא בוצעו עבירות פליליות" ● עוה"ד של סלע: "היזמים רימו אותו"

מחלבות גד / צילום: שלומי יוסף

גרין לנטרן קיבעה רווח של פי 3.5 על הכסף בהנפקת מחלבות גד

קרן גרין לנטרן שמוביל ריצ'י האנטר מכרה מניות ב-70 מיליון שקל במסגרת הנפקת המחלבות וקיבעה תשואה של פי 3.5 על הכסף ● מחלבות גד, בשליטת עזרא כהן, שואפת להמשיך ולצמוח באמצעות הגדלת נתח השוק וההתרחבות לתחום התחליפים ומוצרים עתירי חלבון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בעליות שערים; הנאסד"ק בשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס הוסיף 0.3%, S&P 500 התקדם ב-0.2%, והנאסד"ק טיפס 0.5% ● חברת הפארמה Summit Therapeutics צנחה בכ-25% על רקע פרסום תוצאות שלב 3 בניסוי הקליני בתרופה ivonescimab לסרטן ריאות ● הניקיי זינק בכ-1.6% ברקע הודעת ההתפטרות של ראש ממשלת יפן ● מטבע הקריפטו סולנה זינק ב-6.7% ביממה החולפת ● הזהב נסחר בשיא כל הזמנים; בגולדמן זאקס מעריכים כי מחירו יגיע ל-4,000 דולר עד אמצע 2026