גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ
דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

הסתיו של 2025 מסמן רשמית את פתיחת חלון ההנפקות בניו יורק. אחרי תקופה ממושכת של קיפאון, רק השבוע האחרון הוכתר לעמוס ביותר בארבע השנים האחרונות, עם שורה של הנפקות שהחזירו את התיאבון למשקיעים: חברת התשלומים קלרנה (Klarna) שגייסה 1.37 מיליארד דולר, פלטפורמת הפינטק Figure Technology עם 787 מיליון דולר, בורסת הקריפטו Gemini ורשת הקפה Black Rock. יחד הן סימנו מגמה ברורה - המשקיעים חוזרים לשוק, ובגדול.

בגיל 81 לארי אליסון הפך לאדם העשיר בעולם, וכמה תרוויח המנכ"לית הישראלית?
הכוכבת הגדולה של וול סטריט כבר לא מצליחה להמם את השוק

החזרה של שוק ההון האמריקאי לאופטימיות מתונה מתרחשת בין היתר על רקע ירידה בחששות הגיאו־פוליטיים והכלכליים, ובעיקר בזכות ביצועים חיוביים של מניות חדשות בתחומי הטכנולוגיה, הקריפטו והקמעונאות. החברות ממהרות לנצל את חלון ההזדמנויות, ומי שמצטרפת אליהן היום היא דווקא חברה ישראלית־אמריקאית שלא עוסקת אולי כפי שהיה מצופה - באבטחת סייבר או במסחר דיגיטלי, אלא דווקא בתחבורה ציבורית. ויה פיתחה טכנולוגיה לניהול וייעול מערכות הסעות בערים, פרוורים ואזורים כפריים. "אמא שלי צחקה עליי שאחרי כל ההשכלה שרכשתי נהייתי סדרן מוניות", אומר בחיוך דניאל רמות, מייסד־שותף ומנכ"ל החברה. "אבל תיקנתי אותה שנהייתי סדרן אוטובוסים".

החברה קבעה הלילה (ו') את מחיר ההנפקה - 46 דולר למניה (שווי שוק בדילול מלא של מעל 4 מיליארד דולר), והיום כאמור תתחיל להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול VIA. לפי הדוחות, ההכנסות של ויה במחצית הראשונה של השנה צמחו ב־27% ל־205.8 מיליון דולר, וההפסד הצטמצם ל־37.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 50.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הפיבוט שהציל את החברה

כשדניאל רמות ואורן שובל סיימו את שירותם בחיל האוויר אחרי תוכנית תלפיות, הם ידעו שירצו להקים בעתיד משהו יחד. רמות, פיזיקאי בהכשרתו ובעל דוקטורט במדעי המוח מאוניברסיטת סטנפורד, מתאר את ההקמה של חברה כ"מבחן אישי": "תמיד רציתי להקים חברה. להיות במבחן הזה שבו אתה אומר לעצמך: אוקיי, אני חושב שזה משהו שאני מקווה שאני יכול להצליח בו". לדבריו, הוא ושובל רצו לייסד מיזם שיהיה גם טכנולוגית מורכב וגם כזה שאם יצליח, ישפיע לטובה על העולם.

ההשראה הראשונית צמחה דווקא מהמציאות הישראלית. בשנים שבהן שירותי גט טקסי רק החלו לפעול, השניים הביטו על מוניות השירות, מודל ישראלי מובהק של תחבורה שיתופית, וחשבו איך אפשר להפוך אותו לטכנולוגי. "אמרנו לעצמנו - אם נדע איפה הנוסע נמצא ולאן הוא נוסע, נוכל לתכנן מסלול דינמי. אם נאסוף מידע על כולם ביחד, נוכל בעצם לבנות תחבורה ציבורית חכמה", מספר רמות.

אבל בניית חברה על בסיס הרעיון הזה לא הייתה פשוטה. בתחילת הדרך ויה פעלה במודל B2C, כלומר הפעלה עצמאית של רכבים ונהגים, מעין גרסה מתוחכמת לשירותי הסעות חכמים. זה דרש מהחברה לנהל צי רכבים מלא, אופרציה תפעולית מורכבת והוצאות גבוהות. "הרבה משקיעים נרתעו מזה", מודה רמות. "באותם ימים כולם רצו להשקיע בסייבר או בתחומים שנראו בטוחים יותר. אנחנו היינו על הכביש, עם נהגים ורכבים , מאוד שונה מהדימוי הקלאסי של סטארט־אפ".

ובכל זאת, ההחלטה להפעיל את השירות בעצמם הניבה יתרון עצום: דאטה. "צברנו המון מידע על דפוסי נסיעה, על ביקושים ועל התנהגות משתמשים", אומר רמות. זה הדאטה שהוביל לנקודת המפנה, ההבנה שהנכס האמיתי של החברה הוא התוכנה, לא הרכבים. "די מהר חזרנו לרעיון המקורי, למכור לערים את הטכנולוגיה עצמה". המעבר הזה לא קרה בן לילה. "ב־2010 וב־2013 אפילו לא הצלחנו להשיג פגישות עם גופים ציבוריים", הוא נזכר. "לקח לנו חמש שנים שלמות עד שזכינו בלקוח ציבורי ראשון, שהיה עיריית אוסטין, טקסס. מאז, זה הפך ל־100% מהביזנס".

כך, הפיבוט בעצם הפך את ויה משחקן מתחרה באובר וליפט לספקית טכנולוגיה לרשויות. "ברגע שאתה נכנס פנימה עם עיר או עם רשות, זה שוק שקשה מאוד להיכנס אליו, אבל כמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו", הוא מדגיש.

ניסיון הנפקה שני

זו לא הפעם הראשונה שויה מנסה להנפיק. החברה ניסתה לצאת להנפקה כבר ב־2021, רגע לפני שהשוק נסגר באחת בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה והטלטלות הגלובליות. "התחלנו לעבוד על זה, אבל עצרנו מהר מאוד. בדיעבד זה היה מהלך נכון", אומר רמות. "היום אנחנו הרבה יותר מוכנים, גם מבחינת המספרים וגם מבחינת ההבנה של השוק".

ואכן, בשנים שחלפו מאז, ויה הציגה שיפור משמעותי: ההפסדים הצטמצמו בהתמדה, ההכנסות גדלו ביותר מ־30% בשנה, והחברה מתקרבת לנקודת איזון. אבל אולי האתגר המרכזי היה להסביר למשקיעים את מהות המודל העסקי שלה, כזה שמבוסס ביותר מ־90% על חוזים עם רשויות וממשלות. בעוד שחלק מהאנליסטים רואים בכך תלות מסוכנת, רמות מציג את התמונה אחרת לגמרי: "זה שוק שקשה מאוד להיכנס אליו, אבל ברגע שאתה בפנים, כמעט בלתי אפשרי לצאת. ערים לא מחליפות מערכת כזו סתם כך. ברגע שאנחנו מצליחים לשכנע רשות מקומית לעבוד איתנו, היא נשארת איתנו לאורך זמן, ויש אפילו צמיחה גדולה בתוך אותם לקוחות קיימים".

כדי להמחיש, החברה הציגה למשקיעים נתונים שמדברים בעד עצמם: שיעורי גידול של מעל 120% בתוך לקוחות קיימים, כלומר ערים שמתחילות בפיילוט קטן עם שירותי הסעות או בתי ספר, ומתרחבות בהדרגה לכלל מערכת התחבורה העירונית. לכך מצטרפת התפשטות מהירה לעשרות מדינות, שמחזקת את הטענה שמדובר בפתרון עם ביקוש חוצה גבולות. "זה לא היה טריוויאלי להסביר בהתחלה", מודה רמות. "אבל היום המשקיעים מבינים שהשוק שלנו מאוד ייחודי, ואין הרבה מתחרים שיכולים לספק פתרון כזה בקנה מידה עולמי"

לא בישראל, כן בעולם

אבל למרות שמרכז הפיתוח של החברה נמצא בתל אביב ומועסקים בו יותר מ־400 עובדים, נוכחותה בישראל כמעט לא מורגשת. רמות מסביר: "בישראל, התחבורה הציבורית בערים הגדולות יחסית טובה, ולכן אין הרבה רצון להוסיף שירותים משלימים. במקומות שבהם אנחנו כן מצליחים, זה בדרך כלל בפרברים או באזורים שבהם קשה להפעיל קווי אוטובוס יעילים. שם אנחנו מונעים מצב של אוטובוסים ריקים ומאפשרים לרשויות לספק שירות הרבה יותר מותאם לצרכים של התושבים".

הוא מדגיש שהחברה לא מתעלמת מהשוק הישראלי, אלא תלויה ברגולציה. "אנחנו פועלים תמיד דרך מכרזים של רשויות מקומיות או ממשלות. אם משרד התחבורה ירצה להפעיל שירותים כאלה בארץ, נשמח להשתלב. בסופו של דבר, זה מצריך רגולציה שמעודדת את האימוץ של תחבורה ציבורית דינמית".

ומה הלאה? רמות מציב יעד ברור: "אנחנו לא רק מספקים כלי טכנולוגי. אנחנו הופכים להיות המוח הדיגיטלי שמנהל תחבורה ציבורית. זה כולל הכל, מהסעות תלמידים, דרך שירותי בריאות ועד מערכות עירוניות. החזון הוא שכל עיר גדולה בעולם תוכל לנהל את התחבורה שלה בצורה חכמה, יעילה ומבוססת דאטה".

כיום ויה פועלת בצפון אמריקה, אירופה, אוסטרליה, יפן, מדינות המפרץ ואפילו בערב הסעודית, כשהיא מתמודדת מול חברות ותיקות עם מערכות מיושנות או מול סטארט־אפים קטנים יותר. "זה לא שוק שקל למכור אליו", מסכם רמות, "אבל ברגע שאתה בפנים, יש לך יתרון אדיר. הערים והמדינות מבינות שהמערכת שלנו חוסכת כסף, משפרת שירות, ומביאה תועלת חברתית אמיתית, מהבאת אנשים לעבודה ועד מתן גישה לשירותי בריאות חיוניים".

לדבריו, גם השינויים הפוליטיים בארה"ב, כולל חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, לא ערערו את המודל של ויה. להפך, הם חשפו עד כמה התחבורה הציבורית נתפסת כתשתית קריטית שמקבלת גיבוי חוצה־מפלגות. "בסוף, השקעה בתחבורה ציבורית היא אינטרס משותף. גם ממשלים שמרנים וגם ליברלים מבינים שהמערכות האלה מחזיקות את הכלכלה ומאפשרות לאנשים להגיע לעבודה ולשירותים חיוניים. זה לא תחום שמוותרים עליו".

עוד כתבות

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

הזדמנות של פעם ב־20 שנה מגיעה דווקא משוק האג"ח. וזו הסיבה

הפער כיום בין התשואה השנתית של אג"ח קונצרנית לזו של האג"ח הממשלתית הוא הנמוך ביותר בכ־20 שנה, אירוע נדיר ביותר בשווקים ● כמה זמן עשויה להימשך האנומליה ההיסטורית הזו, וכיצד ניתן לנצל אותה כדי ליהנות מתשואה זהה בסיכון נמוך יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בשיאים; אופן דור טסה ב-79%, וורנר ברדרס ב-29%

בורסות אירופה ננעלו בעליות ● האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, הנתון הגבוה מאז ינואר ● הבן של לארי אליסון שמנהל את פרמאונט סקיידנס רוצה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס ● הישראלית הקטנה שמזנקת במעל 600% ביומיים ● ירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ● עלייה מפתיעה במספר הבקשות השבועיות לדמי אבטלה לרמה הגבוהה ביותר מזה ארבע שנים ● ירידות במחירי הנפט

האם הניו יורק טיימס המציא כתבה על התקיפה הישראלית באיראן?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הולנד מטילה חרם על מוצרים מההתנחלויות, ראש הממשלה הספרדי מעורר ביקורת בינלאומית, והאם הניו יורק טיימס שיקר כשטען שהתקיפה הישראלית בבית הכלא הידוע לשמצה באיראן פגעה בטרנסג'נדרים? ● כותרות העיתונים בעולם 

רוני גמזו / צילום: רמי זרנגר

"יש נגדי אש צולבת": מנכ"ל איכילוב המיתולוגי פתח בקריירה חדשה ואז שמו לו ברקס

הוא ניהל את איכילוב, היה פרויקטור הקורונה, הוביל רפורמות ואז עזב לעולם הפיננסי ● אלא שבחודשים האחרונים רוני גמזו מנהל מאבק עיקש מול הממונה על שוק ההון, שמתנגד בתוקף למינויו ליו"ר מגדל ביטוח ● בראיון בלעדי הוא מסביר למה התפקיד צריך להיות שלו, מדבר על היחסים עם בעל השליטה ומשתף בשאיפה הגדולה: להיות שר הבריאות

מצב הסוכרת בישראל / צילום: Shutterstock

מחקר חדש חושף: מצב הסוכרת בישראל השתפר, אבל לא בקרב המפונים

ד"ר אסי סיקורל, שניהל את מרפאת המפונים בדרום, הוביל מחקר שמדד את השינוי בתחלואה במחלות כרוניות ● הוא גילה כי בזמן שמצב האוכלוסייה הכללית השתפר, כנראה גם הודות לתרופות חדשות לסוכרת ולהשמנה, בקרב המפונים כמעט לא חל שינוי או שהיה שינוי לרעה

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה למרות הירידה במספר העסקאות

באוגוסט 2025 נלקחו משכנתאות בסך 9.1 מיליארד שקל, אך ההערכה היא שמדובר באישורי משכנתאות על עסקאות שבוצעו בחודשים קודמים ● התאחדות יועצי המשכנתאות: שוק הדירות יד שנייה מתעורר בשל הגבלות בנק ישראל על הלוואות ה"בולט" וה"בלון" ועל מבצעי הקבלנים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות חדות אך סגרה שבוע חיובי

מדד ת"א 35 ירד בכ-1% בניגוד למגמה בעולם ● מחלבות גד מזנקת בכ-17%, מה שמביא אותה לשווי של 1.1 מיליארד שקל ● השקל מתחזק מעט, 3.33 שקלים לדולר ● האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, כצפוי ● וגם: שלושה בנקי השקעות מרכזיים העלו תחזיות ל-S&P 500

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית פגוש את העיתונות, קשת 12, 06.09.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

אזהרת שימוש בנתונים: בן גביר התגאה בהפחתת הפיגועים - ואז שישה נרצחו

ימים ספורים אחרי שהשר לביטחון לאומי הכריז שכיום יש פחות פיגועים, התרחש הירי בירושלים ששינה את המגמה ● ניתוח נתונים מעמיק הוא לא כל כך פשוט, והרבה תלוי בשאלה מה בדיוק בוחרים להשוות ● ומה צריך לקחת בחשבון כשבוחנים השפעה של מדיניות?

ביל אקמן / צילום: ענבל מרמרי

משקיע העל ביל אקמן בראיון בלעדי לגלובס: "זו הטעות הכי גדולה שישראל עושה"

אקמן, ממנהלי קרנות הגידור הבולטים בעולם, השקיע 100 מיליון שקל בבורסה בתל אביב בשיא המלחמה, וגם אחרי עלייה של כמעט 300%, הוא מצהיר שלא ימכור "לעולם" ● כעת הוא בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● בראיון לגלובס הוא מסביר למה אינו מאמין בגיוון יתר בהשקעות, מה למד מוורן באפט - ולמה הטעות הגדולה של ישראל היא שהמדינה מאפשרת פייק ניוז ולא משקיעה בהסברה

עינת גז / צילום: יונתן בלום

את מי להרוג ראשון? "משחק חברה" בהשתתפות עינת גז מסעיר את הרשת - "רק סאטירה"

הרשת סוערת לאחר שהיזם והמשקיע דני לשם הפתיע את מנכ"לית חד הקרן פאפאיה גלובל, עינת גז, עם קלפי משחק בשם "Kill Kill Kill", וביקש ממנה לקבוע "את סדר ההריגה", בין אלכס בואזיז, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ המתחרה, דיל, דובי פרנסס וראש הממשלה בנימין נתניהו ● איך הגיבה גז?

חדשות מענף הרכב / צילום: יח''צ

החל מ-150 אלף שקל: האירופאים מנסים לתת פייט לסינים עם דגם הרכב הזה

שוק הרכב המקומי נערך לגל רכבים סיניים חדשים שהוצגו בתערכה הבינלאומית בגרמניה ● דיפאל, BYD, צ’רי והונגצ’י עם דגמים חשמליים והיברידיים ● פולקסווגן משיקים דגם חדש של סקודה כתגובה אירופית ● השבוע בענף הרכב

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר / צילום: ענבל מרמרי

"מתחילה לקבל קצת קרדיט": המניה שזינקה 40% בחודש

מניית השבבים טאואר נהנית ממומנטום חיובי על רקע החשיפה הגדלה שלה לתחום ה-AI, וקיבולת הייצור שלה ● נסחרת בשיא של למעלה משני עשורים ● אנליסטים מעריכים: עוד יש לה לאן לעלות

עומר אדם בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

בנק לאומי לא חוזר אחורה, וכובש את פסגת הזכורות יחד עם עומר אדם

הפרסומת האהובה ביותר השבוע שייכת לקופת החולים מכבי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● מכבי גם אחראית להשקעה הגבוהה ביותר, לפי נתוני יפעת ● נהג המונית "אשר" מסיע את הפניקס סמארט למקום השלישי באהדה

פעילות אירובית תסייע בחידוש תאים במוח, גם בגיל השלישי / צילום: Shutterstock

"זה ממש כמו סוד שמור": כך תשמרו על פעילות המוח גם בזקנה

הדרדרות המוח בעת זקנה? ד"ר הדס אראל מאוניברסיטת רייכמן בטוחה שזה לא גזירת גורל, וממליצה על פעילות אירובית שעשויה להיות גיים צ'יינג'ר עבור הגיל השלישי ● "כולנו נוטים לקום באוטובוס לאנשים מבוגרים, אולי אנחנו לא צריכים למהר לעשות זאת", היא מסבירה

הרס בדוחא לאחר המתקפה הישראלית, השבוע / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa

סערה במפרץ לאחר התקיפה הישראלית בדוחא: האם הסכמי אברהם עומדים בפני סכנה

המתקפה בקטאר הציפה גל גינויים חריפים ממרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות - שם אף הדירו את ישראל מתערוכה יוקרתית ● כעת מומחים חוששים מ"שלום קר", בדומה ליחסים עם מצרים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ה-S&P 500 בשיא כל הזמנים; אורקל זינקה וחתמה על עסקת ענק של 300 מיליארד דולר

ה-S&P 500 התקדם בכ-0.3% ● מדד המחירים ליצרן רשם ירידה מפתיעה של 0.1% בחודש אוגוסט, לעומת צפי לעלייה של 0.3%, מה שמקרב עוד יותר הורדת ריבית מצד הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● הנשיא טראמפ חבט ביו"ר הפד ג'רום פאוול בעקבות פרסום המדד: "אסון מוחלט" ● אורקל זינקה במעל 30%, לאחר פרסום דוחותיה הכספיים - מניות השבבים זכו לרוח גבית

התחדשות עירונית. שינוי גישה / צילום: טלי בוגדנובסקי

המפקחים על רישום מקרקעין משנים כיוון: שוויון בין בעלי הדירות מעל לאינטרס החיזוק

שתי פסיקות חדשות בתל אביב מסמנות קו חדש בהתחדשות העירונית: לא עוד "דייר סרבן" כמעכב פרויקט, אלא שומר סף על זכויות הקניין והאיזון בין בעלי הדירות

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בבורסות אירופה; המניות שצפויות לרכז עניין היום בוול סטריט

טוקיו עלתה ב-0.8% ●  מניות עליבאבא ובאידו זינקו לאחר שהחלו להחליף את השבבים של אנבידיה בשבבים שלהן ● החוזים בוול סטריט נסחרים ביציבות לאחר שקבעו אתמול שיאים חדשים, דאו ג'ונס עקף לראשונה את רף ה-46,000 נקודות ● הבן של לארי אליסון רוצה לרכוש את וורנר ברדרס ● אופן דור זינקה אתמול ב-75% נוספים ● כלכלנים מעריכים שבמחצית השנייה של 2025 תחל האטה בכלכלה הבריטית

גם זה קרה פה / צילום: דוברות משרד האוצר, גיא יחיאלי

סאגת הגוש הגדול מלמדת: לפעמים משתלם לחכות 50 שנה

כמה זמן לוקח להבדיל בין גבר לאישה ● מה ייתן מגה-משרד של עורכי דין ● ולמנהלים המיוחדים לגוש הגדול היה שווה לחכות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

VOYAH COURAGE 2025 / צילום: יח''צ

זה רכב אופטימלי למי שמחפש ממדים, אבזור ותחכום ועוד במחיר נמוך

הקרוס-אובר החשמלי קוראז' של וויה, מותג הפרימיום של דונגפנג, מציע ממדים חיצוניים ופנימיים מכובדים ואבזור מקיף ● הטווח רק ממוצע לפלח ונוחות הנסיעה בינונית, אבל תמחור פתיחה אגרסיבי מציב אותו גבוה ברשימת התמורה ● מבחן דרכים