גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגיל 44 בלבד היא מובילה את אחד מפרויקטי הענק: "חשוב לישראל כמו מטוס קרב"

היא טיפסה בסולם הדרגות במשרד האוצר, עשתה מהפך כמנכ"לית עיריית בת ים, אבל אז איבדה את בעלה לסרטן, עזבה את השירות הציבורי וביקשה ממירי רגב להתמנות ליו"ר נת"ע ● בראיון ראשון ובלעדי, יודפת אפק־ארזי מדברת על המעורבות הרבה שלה בניהול, אבל ממהרת להבהיר: "אני לא מתבלבלת", ומסמנת את היעד לקדנציה: "הלו"ז למטרו שאפתני, אבל נעשה הכול כדי לעמוד בו" ● ראיון בלעדי

יודפת אפק ארזי / צילום: יונתן בלום
יודפת אפק ארזי / צילום: יונתן בלום

יו"ר נת"ע, יודפת אפק־ארזי (44), נכנסה לתפקיד ביוני האחרון עם "סכין בין השניים", ככה לפחות היא מגדירה את זה. לא סתם היא נזקקה לסכין, שכן סבך של לא מעט בעיות חיכה לה: עיכובים בהגשמת התוכניות, מאות מיליארדים שכבר הושקעו והעובדה שבינתיים עם ישראל עומד בפקקי אימים. אבל היא אופטימית: "אחרי החגים נשחרר מכרזים למטרו, ויש לנו עשרות מיליארדי שקלים שיישפכו לשוק בשנה הבאה", היא מבטיחה בראיון בלעדי ל-G ומסמנת את היעד החשוב ביותר שלה בקדנציה הקרובה. "מטרו זה לא לוקסוס, זה הכרחי לישראל כמו F-35".

המנכ"ל שמאחורי אחת ההנפקות המפתיעות של השנה
אלפי דולרים וחבילת הטבות: הערים שישלמו לכם כדי שתגורו בהן
המחשב שהולך להפוך מיליארד שנים למאה שניות

אלא שחוץ מזה אפק־ארזי מסרבת לצאת בהבטחות קונקרטיות, בעיקר אחרי שלא מעט כאלה פוזרו כאן בעשור האחרון. כשתוכנית המטרו הוצגה לראשונה ב־2015 הכוונה הייתה שהיא תצא לדרך כבר בשנת 2032. אבל אז היא נדחתה ל־2034 וכעת ל־2037 - יעד שגם לגביו היא מסרבת להתחייב: "זה לו"ז שאפתני ואנחנו צריכים לעשות הכול בשביל לעמוד בו. אנחנו נעבוד קשה, אבל אי אפשר לצפות קדימה, מלחמות ומגפות. לא אזרוק מספרים שלא אעמוד מאחוריהם".

יודפת אפק ארזי יו''רית נת''ע / צילום: יונתן בלום

ובאמת מדובר בתקופה לא פשוטה, כשמעל ישראל מרחף ענן של בידוד עולמי, כתף קרה בשוק האירופי וקושי בחתימת מכרזים עם הסינים בגלל הרגישות מול ארה"ב. בתוך הסיטואציה הזאת נת"ע צריכה לייצר התקשרויות עם חברות זרות, שיניעו את גלגלי הפרויקט קדימה ויגאלו אותנו מהפקקים. "החשש הוא הגיוני, אבל בסוף השבוע שעבר חזרה משלחת של עובדי נת"ע מהודו וההתעניינות פשוט מדהימה, נפגשנו עם 11 חברות ענק שם", היא מרגיעה. "אנחנו מזהים התעניינות גדולה במכרזי המטרו וברור שנרצה לראות כמה שיותר שחקנים בינלאומיים משתתפים בדבר הזה".

רכבת בשבת? "אם כבר בנית, כדאי שהיא תפעל כמה שיותר"

בעודה מנסה לפתור את התשבץ הבינלאומי, מחכות לה גם לא מעט סוגיות מבית, ואחת המרכזיות שבהן היא הפעלת קווי הרכבת בשבת. יו"ר החברה הקודמת מיה ליקוורניק, שמינתה שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי, השיבה בחיוב כשנשאלה על הצורך להפעיל את הקו האדום של הרכבת הקלה בשבתות. המנכ"ל לשעבר חיים גליק, אדם חובש כיפה, סבר שההחלטה לא בידיו אמנם, אך ניתן למצוא לה פתרונות שלא יובילו לחילול שבת.

אפק־ארזי זהירה יותר. "אני לא אחראית על הסטטוס קוו", היא אומרת. "זו לחלוטין שאלת מדיניות והיא לא נמצאת על שולחני, היא נמצאת בירושלים ושם צריכות להתקבל החלטות. אני לא מתבלבלת, אני זרוע ביצוע של משרד התחבורה, ואנחנו מקבלים משימות ומבצעים אותן".

חנוכת תחנת הרכבת הקלה בבת ים, לפני כשנה. ''הפקנו לקחים מהקו האדום'' / צילום: קובי גדעון-לע''מ

אבל כאשת מקצוע בוודאי יש לך עמדה מקצועית בנושא. בכל זאת משקיעים 200 מיליארד שקל במטרו.
"בעולם המקצועי, אם הוא נקי מערכים נוספים, מובן שאם אתה בונה תשתית אתה רוצה שהיא תפעל כמה שיותר. אבל זה לא דיון שהוא רק מקצועי, נכנסים לשם ערכים נוספים, והדיון הערכי לא נמצא בדירקטוריון".

לכאן או לכאן, מבחינתה אין ספק שמדובר במהלך כלכלי שישתלם לישראל. "ההשקעה אכן גדולה, אבל היא תחזור בענק לתועלות בשוק העבודה, בנדל"ן, בקירוב הפריפריה, בשוויון הזדמנויות, בהפחתת הגודש, שכבר עולה היום עשרות מיליארדים למשק, והיא גם תוריד זיהום אוויר. המטרו הוא לא הוצאה - הוא השקעה שתוביל לצמיחה אדירה ותשפיע על היכולת שלנו לנוע בתוך גוש דן".

"כל פעם שאמרו לי 'ככה זה', שמתי סימן שאלה"

אפק־ארזי נולדה במושב שדה אילן בגליל התחתון, בת אחת מבין שלושה אחים, לאם עובדת סוציאלית ואב חקלאי. בצבא שירתה כמפקדת של נערי רפול בבסיס מחו"ה אלון. בגלל תפקידה בשירות חשבה שתשתלב בתחום החינוך בממשלה, אבל במהלך לימודיה בבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית, פרופ' אודי ניסן, שהיה אחד המרצים שלה ובהמשך גם הממונה על התקציבים באוצר, אמר לה: בואי למשרד האוצר.

היא השתלבה ברשות החברות הממשלתיות, שישבה אז תחת האוצר, ובמשך 11 שנה טיפסה במעלה הדרגות עד שמונתה לסגנית בכירה, ישבה בדירקטוריון חברת החשמל והייתה חלק מהרפורמה בחברה.

"אחרי הרפורמה בחשמל החלטתי שמיציתי ושהגיע זמני ללכת גם לשוק הפרטי", היא מספרת. "לפני שעזבתי הייתי מועמדת להיות הממונה על השכר באוצר, ובחרו בחברי הטוב קובי בר נתן. אז החלטתי שפניי קדימה, לצאת החוצה, לעשות דברים מחוץ לממשלה ולחוות את העולם".

אלא שאז היא קיבלה שיחת טלפון. "אמרו לי שנבחר ראש עיר צעיר לבת ים, שקוראים לו צביקה ברוט. שאלתי 'מי זה?' מעולם לא שמעתי עליו ומעולם לא הייתי בבת ים. סיפרו לי שהוא קיבל עיר בגירעון עצום של כמעט 100 מיליון שקל, עם החלטה לאחד אותה עם תל אביב, עירייה עם מוניטין קשה של פרשיות שחיתות וגם של שירות ומקצועיות טעוני שיפור - והוא בא לחולל מהפכה".

אחרי פגישה של שלוש שעות עם ברוט אפק־ארזי החליטה שהיא הולכת לחולל איתו את המהפכה. "נכנסתי לתפקיד מנכ"לית עיריית בת ים. זו הייתה עיר על סף פשיטת רגל ואני החלטתי שאת הדבר הזה אני הולכת לנצח", היא אומרת. "וכך היה. בת ים הייתה אמורה לפי התוכנית להתאזן עד סוף שנת 2023. בתחילת 2022 התקציב שלה כבר היה מאוזן, היא קיבלה את העצמאות שלה, נפרדה מחשב מלווה, וגם בוטלה החלטת האיחוד עם תל אביב. זו עירייה מתפקדת עם תרבות ארגונית של מקצועיות ושירותיות והבנה שכסף ציבורי הוא דבר שצריך לשמור עליו.

"מה שגרם לי להצליח, בין היתר, הוא העובדה שלא צמחתי בבת ים, שבאתי מבחוץ. ידעתי לאתגר תפיסות מערכתיות ולעשות שינויים עמוקים מאוד, כי לא הייתי שבויה בקונספציות, וכל פעם שאמרו לי 'ככה זה', שמתי סימן שאלה".

"כל יום אני בוחרת מחדש להמשיך לחיות"

בעודה מנהלת את הקרב על בת ים, התחולל בחייה קרב אחר לחלוטין. "למורן בעלי היו כאבי בטן במשך כמה ימים. הוא אמר לי שמשהו לא נראה לו וזה לא כאב רגיל, והלך להיבדק", היא משחזרת.

"באחד הימים הייתי במשרד, בפגישה רבת־משתתפים, ואמרו לי שמורן מחכה לי בחדר שלי. הייתי בטוחה שהוא עושה לי הפתעה, בא להגיד שלום או לאכול צהריים יחד. נכנסתי לחדר, ראיתי את הפנים שלו והבנתי. הוא אמר לי שמצאו לו סרטן בלבלב ושאנחנו מתחילים את הקרב על החיים שלו. לא תיארתי לי שמישהו בגילו יכול לחלות בסרטן כל־כך אלים. הוא אמר לי: תרימי את הראש, זה מה שאנחנו יודעים לעשות, אנחנו צוות שיודע לנצח דברים. נאבקנו כמעט שנתיים, אבל בקרב הזה לא הצלחנו".

במשך שנתיים מורן עבר 20 טיפולים כימותרפיים ושלושה ניתוחים, והתעקש להמשיך בשגרה. "הוא עבד עד שבועיים לפני מותו במשרה כמעט מלאה, המשיך להוציא את הבנות מהגן, הוא היה אבא מדהים. אני הייתי באה בבוקר לבת ים, מתפקדת כמנכ"לית, והרבה פעמים בסוף נוסעת לירושלים להדסה עין כרם. בכל טיפול היינו מצטלמים כשאנחנו שוכבים יחד במיטה והאחיות היו צוחקות. היינו צופים בקטעי סטנד־אפ שאנחנו אוהבים עם המון אופטימיות. אני חושבת שכל מי שראה את מורן מתמודד עם המחלה למד שיעור ענק בחוסן. היה לו חשוב שזה לא יצבע את הבית שלנו כבית חולה".

לפני שנתיים וחצי מורן נפטר והותיר את יודפת עם שלושת ילדיהם. "איבדתי את בעלי שהיה אהבת חיי והביטחון שלי. הוא היה האדם הכי שמח ואופטימי שיש. בצוואה שלו, שהייתה מאוד מאוד לא שגרתית, הוא השאיר לנו מכתב ויש שם משפט מאוד חזק שאומר: לכל אוהביי, זכרו להיות אופטימיים, להודות על מה שיש וליהנות כמה שיותר מהחיים.

"הוא לא הפסיק לבקש ממני שהבית שלנו יישאר שמח ושאמשיך לעסוק במה שאני אוהבת, וזה נותן לי היום משמעות להמשיך לחיות. אני בוחרת כל יום מחדש, כי כשאתה עובר תהליך כזה יש ימים שקשה לקום מהמיטה וקשה לאסוף את האנרגיות כדי להסתער. אבל אני מזכירה לעצמי שזה מה שהבטחתי לו וזה מה שאני עושה. אני חושבת שהבנות שלי מסתכלות עליי, ולומדות שני שיעורים: אחד שבאמת החיים ממשיכים, והדבר השני הוא - שנופלים וקמים".

"כל אדם צריך לשאול אם הוא עושה מספיק לקידום נשים"

לאחר שלקחה פסק זמן של שנה, החליטה אפק־ארזי לגשת לשרת התחבורה מירי רגב ולהציע את עצמה לתפקיד יו"ר נת"ע. בשלב זה כבר היה ברור לכול שרגב לא תאריך את הקדנציה של ליקוורניק, שמינתה מיכאלי, והקפידה לשמור בתקופתה על דירקטוריון עצמאי - זאת למרות לחצים שהופעלו מלשכתה של רגב בנושאים שונים, לרבות בחירת מנכ"ל החברה.

זה לא כל־כך קל להגיע לשרה. בטח לא הפריע שעבדת קודם לכן עם ברוט.
"אני אשת מקצוע עם הרבה מאוד ניסיון בתחומים האלה, אז הצעתי את עצמי וזה הצליח. המליצו עליי הרבה אנשים, בכירים במשרדי ממשלה וגם ראשי עיר, ובהם צביקה, אבל בסוף הקרדיט לשרת התחבורה. היא שבחרה בי. הוכחתי לאורך שנים שאני יודעת להביא תוצאות.

כבכירה במגזר הציבורי מה את חושבת על העובדה שהמינוי של השר סמוטריץ' לממונה על התקציבים - נפסל בגלל שאין נשים בצמרת האוצר?
"אני לא חושבת שיש מישהו אחד שיגיד שהסיטואציה הנוכחית הגיונית. ברור שהמצב לא טוב. בבת ים דאגתי שהנהגת העיר תהיה מורכבת מ־50% נשים, ובנת"ע המספרים כמעט דומים, וזה היה עוד לפני שהגעתי - בזכות מיה (ליקוורניק - א"ז) ואיתמר (בן מאיר, המנכ"ל - א"ז), שמבין את החשיבות מאוד. אני חושבת שזו אחריות שמוטלת על כל אחד שעומד בראש ארגון".

לטענתו לא נמצאו נשים מתאימות לתפקיד.
"אני לא אתייחס לתהליך איתור שלא הייתי שותפה לו ובטח לא אעביר עליו ביקורת. אני כן חושבת שהמציאות צריכה להיות אחרת וכל אדם צריך לשאול אם הוא עושה מספיק לקידום נשים".

העיכובים, קרבות הזכיינים וההבטחה: "יהיה מחיר"

כאמור, אפק־ארזי נכנסה לתפקיד בתקופה מסעירה למדי, המנכ"ל התחלף ואיתו ההנהלה, וכשנתיים לאחר פתיחת הקו האדום, שלא עונה על הציפיות מבחינת מספר הנוסעים, יחד עם עיכובים שנרשמו בכל הפרויקטים שמבצעת החברה: הקו הסגול מיהוד לתל אביב נדחה לשנת 2028, והקו הירוק פוצל - חלקו הדרומי, מראשון לציון, דרך חולון לדרום תל אביב, ייפתח באותה השנה, וחלקו הצפוני, מתל אביב עד הרצליה, ייפתח רק ב־2030.

העבודות בתל אביב, בתחילת ספטמבר. ''זה לא פרויקט של הוקוס פוקוס'' / צילום: נת''ע

"הקו הירוק והסגול מתנהלים אחרת מהקו האדום, כי הפקנו לקחים. אנחנו רואים גם שהקו הסגול במצב טוב ומתקדם, ואילו בקו הירוק יש לנו עיכובים, אבל הוא יביא בשורה אדירה, הוא הארוך ביותר, 39 ק"מ. היו לנו קורונה ומלחמה ועיכובים כאלה ואחרים מול הקבלנים וגם בעיות מול הזכיינות של הפרויקט".

גורמים בממשלה ששוחחו עם גלובס ציינו את ההתקדמות המהירה של זכייני הקו הסגול בעבודות, אולם העידו כי בקו הירוק, יש חוסר תיאום בין הזכיינים, כך נטען, והעבודה בשטח נקלעה לעיכובים.

הזכיינים, אלקטרה ואלסטום, הם בכלל מדברים זה עם זה? עובדים בשיתוף־פעולה?
"אני יכולה לתחקר עכשיו למה היו עיכובים ומה בדיוק גרם לזה, אבל צריך לראות איך אנחנו מביאים את הפרויקטים האלה הכי מהר לתושבים. זו גם הנחיה מפורשת של משרד התחבורה, ולכן פיצלנו בהחלטה אמיצה את הקו הירוק, והוא יופעל בחלקים, כי הרצון הוא שברגע שיהיה מה להפעיל - נפעיל.

"לא צריך להזכיר שהקו הירוק הוא מורכב ומאתגר מאוד. ועדיין, אנחנו מחויבים ללוחות הזמנים, ואני מבקשת לומר בצורה בלתי מתפשרת: לא נגלה סובלנות לקבלנים שלא יעמדו בתוכנית העבודה. זה לא פרויקט של הוקוס פוקוס, ועדיין, אנחנו לקראת חתימה של הסכם מול הזכיין של הקו הירוק שיוביל לדעתנו להאצת העבודות. בשורה התחתונה - אם הוא לא יתקדם כמו שאנחנו רוצים, יהיה לזה מחיר שהוא ישלם".

"מסיירת בשטח ושומעת את השוק"

לאורך הראיון קשה שלא להבחין בהערכה הרבה שרוחשת אפק־ארזי למנכ"ל החברה איתמר בן מאיר ולשרה רגב, ואולי זה הזמן להזכיר שלא תמיד הנהלת נת"ע עבדה בשיתוף פעולה. החברה מצולקת מעימות האיתנים שהתרחש בה רק לפני חמש שנים, בין היו"ר דאז רם בלינקוב למנכ"ל יהודה בר און, על סמכויות הדירקטוריון מול ההנהלה. הוא הסתיים בפיצוץ שהוביל להתפטרות של בר און וחמישה מסגניו, מה שיצר עוד עיכובים בפרויקט.

בשוק מספרים שאת יו"ר פעילה מאוד שמעורבת גם מול קבלנים. את לא חוששת להוביל דירקטוריון מעורב מדי באופן שעלול לגרום לפיצוץ מול ההנהלה?
"קודם כול אני אכן להוטה, ואני חושבת שאנשים שמתעסקים בפרויקטים כל־כך מורכבים וקשים, צריכים לבוא עם להט ותשוקה. לנת"ע יש מנכ"ל מעולה, קוראים לו איתמר. דירקטוריון נת"ע ייתן לו את הגיבוי המלא וגם יקבע אסטרטגיה מפורשת מאוד ויפקח במקומות שבהם צריך לפקח.

"נת"ע היא חברה שעובדת באקוסיסטם מטורף - הרבה משרדי ממשלה, הרבה רשויות מקומיות, הרבה שחקנים כאלה ואחרים. אז בדברים האלה ודאי שאני אהיה שחקן שנמצא, אבל אני לא מתבלבלת לשנייה: אני לא מתערבת בניהול היומיומי של החברה. אני כן מסיירת בשטח ושומעת את השוק, זה חשוב מאוד לקראת המטרו".

את מאוד מזוהה, בגלל תפקידך הקודם, עם הצורך להיות בקשב יותר לרשויות המקומיות. אבל נדמה שלפעמים אין ברירה וחייבים לקדם פרויקטים למרות התנגדויות של רשויות.

"אחד מהדברים שאני אקדם זה כל נושא השותפות עם הרשויות המקומיות. אני מכירה את זה מניסיון ובבת ים התחושה היתה שלא מקשיבים לנו. באים ואומרים לנו 'תגידו תודה שבונים לכם רכבת' ואני יודעת שאי אפשר לעבוד ככה, בטח כשנבנה את המטרו ונעבוד ב-24 רשויות אתה חייב לרתום את ראשי הערים. יחד עם זאת, במקומות שבהם התנגדות לא עניינית אז ברור ששם השיח יכול להיות גם אחר. לנת"ע יש אונה של הקמה והיא מאוד מפותחת ואונה שניה של שירות שאותה צריך לפתח".

יש מקרים שהחיכוכים עם הרשויות ממש עולים מדרגה. בדוח מבקר המדינה מ-2022 על הקמת הקו האדום נכתב שפקחי עיריית בת ים הטילו קנסות על הקבלנים של נת"ע ודרשו את פינוי השטח לטובת שמירת הסדר והניקיון. בנת"ע טענו אז שזה היה קשור להתנגדות העירייה לתוואי הקו.
"זה לא סותר. יש הסכמה ועובדים, השאלה איך? אם הקבלנים שלך עושים נזקים במרחב העירוני והמרחב העירוני מלוכלך ושבור - אז ברור שהעירייה לא מרוצה והיא תפעל באמצעים שעומדים לרשותה. אני לא רוצה להגיע לשם".

מה מבחינתך ייחשב הצלחה בסיום הקדנציה? הרי המטרו ייפתח הרבה אחרי שכבר תסיימי.
"קודם כול שנהיה בסוף הקדנציה שלי אחרי פתיחת הקו הסגול וחלקו הראשון של הירוק. הדבר הנוסף הוא לראות אם כמות המשתמשים תגדל גם בקו האדום. במטרו הצלחה תהיה כשכבר נהיה אחרי המכרזים הגדולים, וכבר ייבחרו שחקנים גדולים ויהיו עבודות מסיביות בשטח. אני אגיד שהמטרו הוא לא חזון. אנחנו במציאות, המטרו קורה".

עוד כתבות

בית בארה''ב. ''יום יומיים זה לא מספיק'' / הדמיה: Shutterstock

סליחה, אפשר לישון בבית לפני שאני קונה אותו?

יותר יותר רוכשי דירות מבקשים לישון לילה בבית לפני שהם מגישים הצעת מחיר ● "צריך לנסות לפני שקונים", הם אומרים

כיפת ברזל / צילום: דוברות משרד הביטחון

בעקבות טיל מתימן: אזעקות במרכז, בשפלה ובאזור ירושלים

טיל בליסטי אחד שוגר לעבר ישראל, שעות אחרי שעשרות מטוסי קרב תקפו בצנעא ● טראמפ בפגישה עם ארדואן: רוצים לסיים את המלחמה בעזה ● פחות מיממה אחרי פגיעת הכטב"ם באילת, חיל האוויר תקף בסיס של המטכ"ל החות'י בתימן ● צה"ל פרסם את תחקיר פגיעת הכטב"ם החות'י ● מערכת הלייזר "מגן אור" צפויה להיפרס באילת ● 48 חטופים, 720 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Chiang Ying-ying

מממנת את הלקוחות, קוצרת את הפירות: כך הופכת אנבידיה לסנדקית של שוק ה־AI

ענקית השבבים משקיעה מאות מיליארדים בחברות - מודלים, תשתיות אחסון, ניאו־ענן ומחשוב קוונטי - ורק השבוע ביצעה השקעת ענק של 100 מיליארד דולר ב־OpenAI ● ההשקעות גם מחזקות את קשריה מול הבית הלבן ומקטינות את תלותה בענקיות הענן

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, יוסי כהן

הגיע הזמן שקופות החולים ישקיעו גם בחילונים

בסוגיית הריבית, אנחנו רחוקים מאמריקה ● שירותי הבריאות לא מחזרים אחרי הרוב ● ומה יאותת ניצחון אוקראיני מול רוסיה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פס ייצור של XPENG שנפתח באוסטריה. מתי בישראל? / צילום: יח''צ

מחצית מכלי הרכב "הירוקים" שנמכרו בישראל בחודשים ינואר-אוגוסט השנה היו מתוצרת סין

ישראל תפסה את המקום החמישי בדירוג שוקי היצוא לרכבי פלאג–אין מסין, אחרי ברזיל, מקסיקו, בלגיה, ובריטניה בחודשים ינואר ועד אוגוסט השנה ● האיחוד האירופי צפוי להכריז עד סוף השנה על רגולציה חדשה שתעניק הטבות לקטגוריה חדשה של כלי רכב חשמליים קומפקטיים במחיר נגיש ● חברת טלקאר נערכת לקראת כניסה לפלח המסחריות הקלות והמוניות החשמליות בישראל, באמצעות הדגם החדש PV5 של קיה ● השבוע בענף הרכב

תומר גרינשפון  - דיסקונט, דרור פלדמן - מזרחי טפחות, מתן סמיש - לאומי / צילום: רמי זרנגר, אילן בשור, יונתן בלום

מה יקרה לבלון: שוק הדיור מתכונן לאתגר המשכנתאות של 2026

נתונים שמפרסם בנק ישראל מורים על הרעה במצב הלווים, אך מנהלי המשכנתאות בבנקים הגדולים בטוחים שאין סכנה שישראל תגלוש למשבר סאב־פריים, ומשוכנעים כי כשהריבית תרד באופן משמעותי - מחירי הדירות ישובו לעלות

תרופות / צילום: Shutterstock

טראמפ הכריז: החל מאוקטובר יוטל 100% מכס על תרופות מיובאות

לדברי טראמפ, ארה"ב תטיל מכס של 100% על כל תרופה ממותגת או מוגנת פטנט שתיובא לארה"ב החל מ־1 באוקטובר

קניון הזהב ראשל''צ / הדמיה: ולדי קובליוב

תמורת 818 מיליון שקל: מליסרון רוכשת שליטה בקניון הזהב

חברת הנדל"ן מליסרון חתמה על הסכם עם מגדל לפיו תקבל 51% מהזכויות בקניון הזהב תמורת 818 מיליון שקל ● מנכ"ל החברה אופיר שריד: "קניון הזהב הוא קניון ותיק שנהנה מציבור מבקרים גדול וקבוע. אנו מזהים בו פוטנציאל גדול להשבחה"

ד''ר איתן וירטהיים / צילום: אלעד מלכה

ד"ר איתן וירטהיים מונה למנכ"ל קופת חולים כללית

ד"ר וירטהיים משמש כיום כמנכ"ל המרכז הרפואי רבין - בתי החולים בלינסון והשרון ● משמעות ההחלטה היא פיוס מול משרד הבריאות

גלעד אלשטשולר, יוסי לוי, יאיר לפידות / צילום: סם יצחקוב, יח''צ, איל יצהר

ילין לפידות איבד באוגוסט הכי הרבה כסף למתחרים מאז 2018. ומי המרוויחים?

ילין לפידות איבד למתחרים 659 מיליון שקל באוגוסט האחרון, רק ביוני 2018 הוא איבד יותר כסף ● אלטשולר שחם איבד עוד 2.1 מיליארד שקל. הוא עדיין גוף הגמל הגדול בישראל, אך המרחק ממיטב ממשיך להצטמצם ● בתי ההשקעות מור, אנליסט ומיטב ממשיכים לגייס בקצב גבוה של יותר ממיליארד שקל בחודש

היא הכירה במדינה פלסטינית ומיד השלימה עסקה עם אלביט

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: אוסטרליה מבקרת את ישראל אבל ממשיכה לקנות נשק ישראלי, איראן התחילה לשקם את אתרי הטילים שלה אבל חסר לה מרכיב אחד עיקרי, והאנטישמיות בקמפוסים בארה"ב לא נחלשה ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, נאומו באו''ם הניב שורה ארוכה של כותרות / צילום: ap, Angelina Katsanis

טראמפ: "לא ארשה לישראל לספח את "הגדה המערבית'"

טראמפ התייחס גם לנושא החטופים: "שוחחתי עם נתניהו - עשויה להיות עסקה בקרוב" ● ועדת גרוניס אישרה פה אחד את המועמד של רה"מ נתניהו: דוד זיני - ראש השב"כ הבא ● התוכנית של מערכת הביטחון להשתלטות על המשט הגדול לעזה ● 48 חטופים, 721 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

בורסת דרום קוריאה, סיאול / צילום: Shutterstock, Ki young

בורסות אסיה בירידות; וול סטריט סגרה אמש רצף של שלושה ימים אדומים

הקוספי צולל בכ-2.6%, ההנג סנג מאבד כ-0.6%, שנזן נסוג בכ-0.7% ● אתמול וול סטריט סגרה רצף של שלושה ימי ירידות ● אינטל זינקה בכ-15% ביומיים ● היום יתפרסם בארה"ב מדד המחירים לצריכה פרטית (PCE) ● הביטקוין נופל הבוקר ב-2%

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

פיגורי המשכנתא בשיא אך רוכשי הדירות ממשיכים לקחת משכנתאות גבוהות

מהנתונים עולה, כי הציבור ממשיך ללוות מהבנקים כספים רבים כמשכנתאות לצורך רכישת דירות, וזאת על אף הנתונים הנמוכים של מכירת הדירות ● לראשונה חצו המשכנתאות בפיגור את רף ה-4 מיליארד שקל

סרקוזי במהלך המשפט שלו בינואר האחרון / צילום: ap, Aurelien Morissard

חסר תקדים: נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי נידון לחמש שנות מאסר

לראשונה אי-פעם - נשיא הרפובליקה החמישית של צרפת נשלח למאסר, גם אם יערער על העונש ● סרקוזי הורשע בקשירת קשר לביצוע עבירה פלילית, אך זוכה מעבירות של שוחד ועבירה על חוקי מימון בחירות בעסקה מול משטרו של מועמד קדאפי בלוב ● העבירה בוצעה לפני שסרקוזי כיהן כנשיא, ולכן הוא לא זכה לחסינות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנגיד האמריקאי העז לומר את מה שרבים חושבים. איך תושפע הבורסה בתל אביב?

מאז התקיפה בקטאר ועד ערב ראש השנה, הבורסה ירדה במעל 5% ● ללא התפתחות חיובית בדרום, המגמה השלילית עלולה להמשך ● המניות הדואליות שחוזרות בפער חיובי, בעיקר קמטק וטבע, יתמכו בשוק ● וול סטריט מדשדשת לאחר שפאוול הזהיר שמחירי המניות גבוהים מידי ● וגם, האם אסטרטגיית "מכור בראש השנה, קנה ביום כיפור" עובדת בוול סטריט או בתל אביב?

הווארד באפט (במרכז עם הכובע) בחווה בקולומביה / צילום: ap, Ivan Valencia

בנו של וורן באפט נלחם בסחר הקוקאין החמור בקולומביה

"אנחנו מנסים לטפל בזה בהדרגה", אומר הווארד באפט, ומסביר על התוכניות שהוא מממן כדי לשכנע חקלאים בקולומביה לנטוש את גידול הסמים ולעבור לגידולים חוקיים

מרצדס G–580 חשמלי / צילום: יח''צ

גם שטח וגם ירוק: זה רכב של קצוות ורק מעטים יוכלו להרשות אותו לעצמם

מרצדס G-580 החשמלי, הגרסה החשמלית של רכב השטח האייקוני שעולה כמו דירה בפריפריה, מצליח להיות שילוב נדיר בין סמל סטטוס קשוח ובין הנעה "ירוקה" ● יש לו תא נוסעים מרווח ויוקרתי, ועיצוב שהופך אותו למוקד עניין ציבורי ● אבל הטווח המוגבל שלו מעיב על השימושיות ביחס לגרסאות הבנזין והדיזל ● מבחן דרכים

האם קרם הגנה יכול להאריך חיים? / צילום: Shutterstock

לא רק בשביל העור: האפקט הנסתר של קרם ההגנה

נזקי דנ"א שעלולים להוביל לדלקת, שינוי בתמהיל החיידקים והפחתה בייצור מלטונין - כל אלה הובילו חוקרים לממצא המפתיע: ככל שתגנו על העור שלכם - תדחו את הזדקנות הגוף כולו ● "העור הוא האיבר הגדול ביותר, ואיברים מדברים זה עם זה" ● וגם: איך כל זה קשור לקוגניציה? ● המחקרים שיסדרו לכם את החיים, פרויקט מיוחד

אלוף דוד זיני / צילום: דובר צה''ל

מינוי דוד זיני לראש השב״כ אושר פה אחד בוועדת גרוניס

הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים אישרה את מינוי דוד זיני, לאחר העתירות והתנגדות בכירים לשעבר בארגון • הוועדה קבעה שזיני לא עבר על הכללים באופן קבלת ההצעה למינוי מנתניהו • לפי הוועדה, היו מקרים בהם נתניהו ביקש מראשי השב"כ לבצע פעולות שאינן ראויות במשטר דמוקרטי