גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם שטח וגם ירוק: זה רכב של קצוות ורק מעטים יוכלו להרשות אותו לעצמם

מרצדס G-580 החשמלי, הגרסה החשמלית של רכב השטח האייקוני שעולה כמו דירה בפריפריה, מצליח להיות שילוב נדיר בין סמל סטטוס קשוח ובין הנעה "ירוקה" ● יש לו תא נוסעים מרווח ויוקרתי, ועיצוב שהופך אותו למוקד עניין ציבורי ● אבל הטווח המוגבל שלו מעיב על השימושיות ביחס לגרסאות הבנזין והדיזל ● מבחן דרכים

מרצדס G–580 חשמלי / צילום: יח''צ
מרצדס G–580 חשמלי / צילום: יח''צ

שני הצעירים במרצדס הכסופה, שעצרו ליד ה-G קלאס השחורה שלנו בחניון בצפון הארץ, התקשו להסתיר את התלהבותם. הם צילמו את הרכב מכל פינה והסריטו קליפ, שלא היה מבייש את מיטב במאי הטיקטוק. לבסוף הם ניגשו אלינו וביקשו בנימוס שנתניע, כדי שיוכלו להקליט את רעש המנוע. "אבל אין, זה רכב חשמלי", ענינו. ההתלהבות התחלפה בחוסר אמון ולאחר מכן באכזבה. השניים חזרו למכונית ונעלמו בחריקת צמיגים.

החל מ-167 אלף שקל: לרכב הזה יש את היחס הטוב ביותר בפלח בין טווח למחיר
וורן באפט חיסל את החזקותיו ביצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD

האפיזודה הזו המחישה היטב את האישיות הדו-קוטבית של ה-G קלאס החשמלי החדש של מרצדס. מצד אחד, סמל מעמד אולטימטיבי והצהרת סטטוס כוחנית שחביבה על בעלי ממון וידוענים ברחבי העולם; מצד שני, רכב ידידותי לסביבה, שגולש ברחובות העיר בנימוס חרישי וחוסך לבעליו העשירים הרבה כסף על דלק. האם שני הקטבים האלה יכולים לדור בכפיפה אחת, או שמדובר בגימיק?

עיצוב חיצוני

חיצונית לפחות, ה-G580 בהחלט ממלא את תפקידו המעמדי. העיצוב החד דמוי הקובייה אומנם התעדן מעט במודל 2025, בזכות פגושים עגלגלים ופנסי LED מתוחכמים, שמופרדים על ידי גריל אווירודינמי. אבל קווי המתאר הבסיסיים לא השתנו מאז שנות ה-70, כאשר ה-G הושק כרכב מפקדים צבאי לשטח.

השמשה הקדמית שטוחה וזקופה כמו בג'יפים של פעם, הכנפיים הצדדיות רבועות ומסיביות, ומעליהן יש מכסה מנוע בולט בעיצוב נוסטלגי. פרופיל הצד נשלט על ידי דלתות אנכיות ומסיביות, עם צירי דלתות בולטים החוצה וידיות גדולות. יש גם שלושה חלונות שקועים בכל צד, נוסח כלי רכב ממוגנים, הגג שטוח לכל אורך הרכב ועמוד הגג האחורי דקיק וזקוף, כאילו מתריס על כללי העיצוב האווירודינמיים של ימינו.

את המראה משלימה דלת אחורית אנכית עם חלון גדול, שבמרכזה כיסוי רבוע ובולט לגלגל הרזרבי. כל זה ארוז בממדים ענקיים ומתנשא לגובה של מסחריות טיפוסיות. העיצוב הזה משדר "אל תתעסקו איתי" ויוצר סביבו בחניה "טבעת הרתעה" בלתי נראית.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים מחייבת פעולות פיזיות נמרצות. צריך לאמץ את השרירים כדי לפתוח את הדלתות הכבדות, להיעזר בידיות הצד הפנימיות כדי לדלג בתנופה על מדרגות הצד; ולבסוף צריך גם לטרוק את הדלת, במאמץ שלא יבייש שום ממ"ד.

התהליך ממקם את היושבים גבוה מעל הכביש עם נקודת תצפית מעל גגות רוב כלי הרכב הפרטיים. הראות לצדדים טובה והחלון הגדול והשטוח מספק ראות סבירה לאחור, אם כי בחניה עדיין מומלץ להיעזר במצלמות ההיקפיות. ואם כבר הזכרנו חניה, עם גובה של 1.99 מ' לפני מסילות גג כדאי לחשוב היטב לפני שנכנסים לחניונים סגורים ונמוכים.

תא הנוסעים מותיר מאחור את העיצוב התעשייתי והחומרים העמידים של הדורות הראשונים של ה-G, ומקיף את הנוסעים במיטב הפאר, האלקטרוניקה והנוחות. המושבים הקדמיים העמוקים המרופדים בעור נאפה לא יביישו S קלאס, וגם המושב האחורי מרופד בפאר ויכול לאכלס שלושה מבוגרים גבוהים. אלה ייהנו מרצפה שטוחה וממרחב סביר לרגליים, ולמרות שהרצפה גבוהה בסנטימטר בגרסה החשמלית, מרחב הראש עדיין שופע. תא המטען מסתפק ב-555 ליטר, לעומת 620 ליטר בבנזין ובדיזל.

מערך הפיקוד נשלט על ידי מסך רוחבי ענק ברזולוציה גבוהה, שממזג ברצף את לוח המחוונים ואת מסך הפיקוד. יש לו תגובה מהירה ותפריטים גרפיים נאים ונוחים להתמצאות, וכגיבוי, מערכת זיהוי קולית מצוינת, שכמעט לא מחמיצה פקודות.

ההגה עצמו ספורטיבי למראה וסביבת הנהג משובצת במתגים ממתכת דחוסה וקרירה למגע ובמשטחי דיפון רכים. אומנם נותרו בתא כמה פריטי עיצוב נוסטלגיים מהדורות המוקדמים, כמו ידית אחיזה ענקית בקונסול מול הנוסע ויחידת מיזוג בולטת במרכז. אבל בשורה התחתונה התחושה היא של רכב פאר מפנק ובנוי היטב. בידוד הרעשים טוב עד סביבות 120 קמ"ש, ואז נשמעים לא מעט רעשי רוח.

מנוע וטווח חשמלי

כמו כל דבר ברכב הזה, גם מפרט מערכת ההנעה נע על המנעד בין "מוגזם" ל"גדול מהחיים". הוא כולל לא פחות מארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל, עם הספק משולב של 587 כ"ס ומומנט הזוי של 118 קג"מ. הסוללה היא בקיבולת של 124 קילוואט-שעה ברוטו (116 נטו) ולמרות משקל עצמי של 3.1 טונות כמעט לפני נוסעים ומטען, הרכב מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.7 שניות.

בתנועה עירונית ובין עירונית הרכב גולש בצורה תרבותית ומעודנת עם תגובת דוושה די נמרצת. מצב התכנות הספורטיבי כבר מספק את בעיטת המומנט המתבקשת מהנתונים, בכל שיפוע, ודורש לעגן היטב את הנוסעים והמטען למניעת התעופפות אקראית.

כצפוי, רכב של 3 טונות פלוס, עם מבנה אווירודינמי של מכולת מטען, גובה מחיר בפרק הטווח. למרות סוללה ענקית, הטווח החשמלי הנקוב הוא 453 ק"מ בלבד, וגם זה נתון די תיאורטי. ביום חם, עם מזגן פועל במלוא המרץ מלפנים ומאחור, ותאוצות אגרסיביות מזדמנות, כי צריך גם ליהנות, אפשר לצפות לסביבות 350-380 ק"מ.

על הכביש

על האספלט ה-G קלאס הוא כלי מרשים. יש לו היגוי חד ומדויק, כראוי לרכב שנושא את הסמל AMG על זנבו. מתלי אוויר ממוחשבים מצליחים לנטרל חלקית את נטיית הצד בפניות הדוקות, שנגזרת ממרכז הכובד הגבוה. מובן שזה לא רכב לשעשועי אספלט על כבישים מפותלים, במיוחד למי שמשנע מטען אנושי רגיש לטלטולים. על הכביש המהיר היציבות הכיוונית טובה עד סביבות 130 קמ"ש, ומעבר לכך צריך לשים לב לרוחות צד חזקות. הנסיעה על אספלט משובש נוטה לצד הנוקשה, אבל עדיין סבירה בהתחשב במשקל העצמי ובחישוקי הענק.

נאמנה למסורת ציידה מרצדס את רכב הדגל ביכולת שטח מקצועית. קצרה היריעה מלתאר כאן את כל הפטנטים שאחראים לכך, ונזכיר רק היגוי נפרד לכל אחד מהגלגלים, שמאפשר "סיבוב על המקום", תיבת העברה נפרדת לכל גלגל ואפשרות לצלוח מעברי מים עמוקים.

טוב לדעת שהמערכות האלה קיימות, למקרה חירום, אבל סביר להניח שרוב הלקוחות שרוכשים רכב כזה, לעולם לא ינסו לבדוק את העבירות שלו על סלעים קשוחים וחולות. במיוחד אם מביאים בחשבון, שצריכת החשמל תחת עומס של נהיגת שטח היא גבוהה במיוחד, וספק אם תצליחו למצוא עמדת טעינה מהירה אי שם במדבריות הנגב והערבה.

מחיר

ה-G קלאס החשמלי עולה בישראל 1.7 מיליון שקל. הוא מצליח לשלב הנעה נקייה וחסכונית, תחבורה יוקרתית ועתירת חשיפה ציבורית, שימושיות ליום יום וטכנולוגיות שטח עתידניות, שיכולות להפוך כל נהג לחיית סלעים ובוץ גם בלי ניסיון קודם. אבל הוא גם דורש פשרה בתחום הטווח לנסיעות ארוכות. ככזה הוא מיועד בעיקר לבעלי חברות וידוענים, שרוצים להגשים פנטזיה של נסיעה ברכב הפנאי-סטטוס האולטימטיבי מבלי להרגיז את שוחרי איכות הסביבה (או את בעלי המניות). היתר ימצאו פתרון שימושי יותר בגרסאות הבנזין והדיזל, הזולות יותר. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ריינג'רובר חשמלי
שני מנועים חשמליים בהספק משולב של 542 כ"ס וסוללה של 118 קילוואט-שעה, שאמורה לספק עד כ־500 ק"מ. המחיר בארה"ב יתחיל בכ־120 אלף דולר.

ריינג'רובר חשמלי / צילום: יח''צ

GMC האמר חשמלי
הגרסה חשמלית, ב־630 אלף שקל, מגיעה בממדי ענק, שלושה מנועים עם 804 כ"ס בגרסה הבכירה, יכולת שטח ותא מפואר. אבל משקל עצמי של 4.5 טונות דורש רישיון מסחרי.

GMC האמר חשמלי / צילום: יח''צ

עוד כתבות

כרמיאל / צילום: Shutterstock, V75

המחקר שחושף: מי יהיו ערי המטרופולין הבאות של ישראל

מחקר חדש מיישם את חוקי הפיזיקה על מפת התעסוקה בישראל, ומזהה את מוקדי הצמיחה העתידיים ● אשדוד, כרמיאל ונתניה־חדרה על הכוונת ● "המטרה: להשקיע איפה שהשוק יוכל להמריא לבד - ולא לשרוף תקציבים על חורים שחורים"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנגיד האמריקאי העז לומר את מה שרבים חושבים. איך תושפע הבורסה בתל אביב?

מאז התקיפה בקטאר ועד ערב ראש השנה, הבורסה ירדה במעל 5% ● ללא התפתחות חיובית בדרום, המגמה השלילית עלולה להמשך ● המניות הדואליות שחוזרות בפער חיובי, בעיקר קמטק וטבע, יתמכו בשוק ● וול סטריט מדשדשת לאחר שפאוול הזהיר שמחירי המניות גבוהים מידי ● וגם, האם אסטרטגיית "מכור בראש השנה, קנה ביום כיפור" עובדת בוול סטריט או בתל אביב?

אבנר סטפק / צילום: שלומי יוסף

אבנר סטפק: "הבועה בשוק הנדל"ן הגיעה לקנה מידה מדעי - והמחירים מתחילים לרדת"

אבנר סטפק, מבעלי השליטה במיטב, סבור שהראלי בבורסה שיקף תיקון מתבקש לשנים קשות, אך מזהיר שהמשך המלחמה עלול לשחוק את הכלכלה ● שוק הנדל"ן, הוא בטוח, נמצא במצב של בועה - שכבר מראה סימנים של ירידת מחירים ● ולמה למרות שהנתונים מראים שמיטב הוא בית ההשקעות הגדול בישראל, סטפק מעדיף להתרחק מהטייטל הזה ● כוחות השוק

עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: ap, Alexander Vilf

כשהכלכלה חלשה והחוב תופח, הגז מישראל הופך לחבל ההצלה של מצרים

בעסקת ענק של 35 מיליארד דולר עם מאגר לוויתן, הגדילה מצרים את התלות שלה בגז הישראלי הזול יחסית ● החשמל מייצב את המשטר ומאפשר את המשך פעילות התעשייה, הנשלטת ע"י הצבא ● לדברי מומחים, באמצעות ההסכם שואפת מצרים להפוך ל'האב' אזורי של סחר בגז

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט סגרה רצף של שלושה ימי ירידות; אינטל זינקה ב-15% ביומיים

בורסות אירופה ירדו ● שוק הקריפטו ממשיך בצניחה ● תשואות האג"ח בארה"ב עלו, הדולר התחזק בעולם ● מנכ"ל סיטדל, קן גריפין, מתח היום ביקורת קשה על ממשל טראמפ על כך שהוא כורת הסכמים עם חברות גדולות ● אורקל, סילבר לייק ו־MGX מאבו דאבי יהיו המשקיעים המרכזיים בעסקי טיקטוק בארה"ב ● הכלכלה האמריקאית צמחה מהר יותר מההערכות הקודמות ברבעון השני ● ירידה במכירת בתים קיימים

מטוס יורופייטר טייפון / צילום: Reuters, IMAGO/Kento Nara

ספרד מבטלת עסקת נשק עם רפאל בהיקף של 200 מיליון אירו

זהו הביטול השלישי של עסקה שעליו מודיעים בממשלתו האנטי־ישראלית של פדרו סאנצ'ס ● לפני כשבוע וחצי, ספרד החליטה לבטל רכש של תותחי PULS מאלביט, בעסקה בשווי 700 מיליון אירו

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בנאום באו''ם / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ הציג תוכנית אמריקtית לסיום המלחמה בעזה

נפילת הכטב"ם באילת: 22 נפגעים, שניים במצב קשה ● במערכת הביטחון מתחקרים מדוע ניסיונות היירוט באמצעות כיפת ברזל לא צלחו ● תמונות הלוויין שחשפו: איראן החלה בשיקום פרויקט הטילים ● הנשיא טראמפ נפגש הלילה בשולי עצרת האו"ם עם מנהיגי מדינות ערב, והצהיר: "אנחנו הולכים לסיים את המלחמה בעזה, אולי אפילו כעת" ● 48 חטופים, 719 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

פיגורי המשכנתא בשיא אך רוכשי הדירות ממשיכים לקחת משכנתאות גבוהות

מהנתונים עולה, כי הציבור ממשיך ללוות מהבנקים כספים רבים כמשכנתאות לצורך רכישת דירות, וזאת על אף הנתונים הנמוכים של מכירת הדירות ● לראשונה חצו המשכנתאות בפיגור את רף ה-4 מיליארד שקל

כיפת ברזל / צילום: דוברות משרד הביטחון

בעקבות טיל מתימן: אזעקות במרכז, בשפלה ובאזור ירושלים

טיל בליסטי אחד שוגר לעבר ישראל, שעות אחרי שעשרות מטוסי קרב תקפו בצנעא ● טראמפ בפגישה עם ארדואן: רוצים לסיים את המלחמה בעזה ● פחות מיממה אחרי פגיעת הכטב"ם באילת, חיל האוויר תקף בסיס של המטכ"ל החות'י בתימן ● צה"ל פרסם את תחקיר פגיעת הכטב"ם החות'י ● מערכת הלייזר "מגן אור" צפויה להיפרס באילת ● 48 חטופים, 720 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

אלוף דוד זיני / צילום: דובר צה''ל

מינוי דוד זיני לראש השב״כ אושר פה אחד בוועדת גרוניס

הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים אישרה את מינוי דוד זיני, לאחר העתירות והתנגדות בכירים לשעבר בארגון • הוועדה קבעה שזיני לא עבר על הכללים באופן קבלת ההצעה למינוי מנתניהו • לפי הוועדה, היו מקרים בהם נתניהו ביקש מראשי השב"כ לבצע פעולות שאינן ראויות במשטר דמוקרטי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה בעליות בהובלת מניות הביטוח והבנקים

מדד ת"א  עלה ב-1.75%, ת"א 90 עם ירידה קטנה ● הבורסה בת"א חזרה מהחופשה, כשברקע התפתחויות משמעותיות בזירה הבין־לאומית ● הראלי בשווקים שמעבר לים נעצר, לאחר שיו"ר הפד ג'רום פאוול הצהיר כי "המחירים גבוהים למדי" ● ובכל זאת, בכיר במורגן סטנלי צופה כי השוק השורי יימשך עד סוף השנה

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Chiang Ying-ying

מממנת את הלקוחות, קוצרת את הפירות: כך הופכת אנבידיה לסנדקית של שוק ה־AI

ענקית השבבים משקיעה מאות מיליארדים בחברות - מודלים, תשתיות אחסון, ניאו־ענן ומחשוב קוונטי - ורק השבוע ביצעה השקעת ענק של 100 מיליארד דולר ב־OpenAI ● ההשקעות גם מחזקות את קשריה מול הבית הלבן ומקטינות את תלותה בענקיות הענן

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

נכנעה ללחץ: המהלך הדרמטי של מיקרוסופט נגד צה"ל

ענקית הטכנולוגיה הודתה הערב כי היא חסמה את השימוש במערכת הענן שלה בעקבות תחקיר שפורסם בעיתון הבריטי הגרדיאן ● לפי התחקיר, מדובר בחשבונות ביחידת 8200 שהיו קשורים באיסוף מידע על שיחות טלפון של פלסטינים בעזה וביהודה ושומרון

ד''ר איתן וירטהיים / צילום: אלעד מלכה

"ידען ברמה מטורפת": הכירו את המנכ"ל החדש של קופת חולים כללית

ניסיון ניהולי עשיר, איש של מערכת וגם פוליטיקאי מוצלח שיידע לעמוד מול הדירקטוריון והוועד: ד"ר איתן וירטהיים מונה היום למנכ"ל החדש של קופת חולים כללית, ועל פניו נראה שהוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד ● נקודת החולשה שלו: הוא מגיע לתפקיד ללא ניסיון בניהול בקהילה ● ומה לגבי הטענות על התעמרות?

כסף בקיר. עם עלאא מסרי / צילום: שניר איביזקי

המשקיע שעשה 200 אלף שקל על דירה. תוך שבוע

עלאא מסרי מבאר שבע החל את דרכו כמשקיע נדל"ן בגיל 16 בלבד ● אף שהבנקים לא רצו להלוות לו כסף, הוא רכש עם חברים דירה מוזנחת ונטושה בעיר, מכר אותה ברווח כעבור שבוע, ומאז רכש כבר שני נכסים נוספים באזור

סטייק אנד צ'יפס / צילום: אסף קרלה

סטייק אנד צ'יפס קלאסי ומדויק שמרגיש כמו בפריז – אבל ביפו

בפאלט לא מנסים להמציא את הגלגל או לנצח את המסורת, אלא להצליח במסגרתה, ולתת במה למנות ביסטרו מבוצעות היטב

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, נאומו באו''ם הניב שורה ארוכה של כותרות / צילום: ap, Angelina Katsanis

טראמפ: "לא ארשה לישראל לספח את "הגדה המערבית'"

טראמפ התייחס גם לנושא החטופים: "שוחחתי עם נתניהו - עשויה להיות עסקה בקרוב" ● ועדת גרוניס אישרה פה אחד את המועמד של רה"מ נתניהו: דוד זיני - ראש השב"כ הבא ● התוכנית של מערכת הביטחון להשתלטות על המשט הגדול לעזה ● 48 חטופים, 721 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

קמפיין free TV / צילום: צילום מסך מיוטיוב

ב-free TV דילגו על משרד הפרסום, ויצרו לבד פרסומת בינה מלאכותית

אחרי סופר-פארם ובנק הפועלים, כעת מגיע תורה של פלטפורמת הסטרימינג free TV לעלות בפרסומת טלוויזיה שנעשתה כולה באמצעות בינה מלאכותית ● חברות ההייטק הישראליות תרמו בשנה העברית החולפת כ־8.2 מיליון שקל באמצעות קרן תמורה, המגייסת אופציות מחברות הייטק לטובת גופי נוער וחינוך ● עברי ורבין, מייסד ומנכ"ל חברת Good Vision, השיק את הספר "אחריות תאגידית 2.0" במרכז פרס לשלום ● אירועים ומינויים

מימין לשמאל: אסף וקס מנכ״ל מיקדן, רוני רוזנברג צדר, מתן קנטי / צילום: עוז שכטר

נחתם הסכם רכישה של מיקדן בבעלות קרדן לרוני רוזנברג צדר ומתן קנטי

קרדן נדל"ן, העוסקת בתחום הבנייה למגורים, מוכרת את החזקותיה במיקדן לרוני רוזנברג צדר שהקימה את we work בישראל ומתן קנטי, בנו של מייסד החברה

האם קרם הגנה יכול להאריך חיים? / צילום: Shutterstock

לא רק בשביל העור: האפקט הנסתר של קרם ההגנה

נזקי דנ"א שעלולים להוביל לדלקת, שינוי בתמהיל החיידקים והפחתה בייצור מלטונין - כל אלה הובילו חוקרים לממצא המפתיע: ככל שתגנו על העור שלכם - תדחו את הזדקנות הגוף כולו ● "העור הוא האיבר הגדול ביותר, ואיברים מדברים זה עם זה" ● וגם: איך כל זה קשור לקוגניציה? ● המחקרים שיסדרו לכם את החיים, פרויקט מיוחד