גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם מחיר פתיחה אטרקטיבי: לרכב הקוראיני הזה יש סיכוי לתת פייט לסינים

לנוכח הפלישה הסינית לשוק הגלובלי, קיה EV3 היא התשובה הנכונה בעיתוי הנכון ● יש לה עיצוב עם נוכחות, מרחב פנימי שמתאים למשפחות, טווח נסיעה סביר ומחיר פתיחה אטרקטיבי יחסית ● מבחן דרכים

קיה EV3 / צילום: יח''צ
קיה EV3 / צילום: יח''צ

תעשיית הרכב הקוריאנית נמצאת בתקופה מאתגרת, תחת מתקפות מכמה חזיתות. בשוק הרכב האמריקאי, שהוא מוקד יצוא אסטרטגי עבור הקוריאנים, הטיל הנשיא טראמפ מכס של 25% על כלי רכב מיובאים מקוריאה. המהלך הזה כבר חתך מיליארדים מהרווחיות של קונצרן יונדאי, ומאלץ אותה לקצץ ביצוא.

נתונים חדשים: כמחצית מניסיונות גניבות הרכב מתבצעים בדגמים הללו
טרייד מוביל ניצחה את רשות המסים: תשלם פחות מע"מ על מכירות רכבי טרייד-אין

גם שוק הרכב הסיני הצומח נחסם בפני הקוריאנים, לא רשמית, בשל שיקולים לאומניים של הלקוחות. ואילו באירופה הם נאלצים להתמודד מול זרם בלתי פוסק של סיניות עם הנעת חשמל ופלאג-אין.

קרן האור היחידה כמעטו של תעשיית הרכב הקוריאנית השנה הייתה החשמלית הקומפקטית החדשה של קיה, EV3, שקטפה את תואר "מכונית השנה בעולם", וצברה בינואר-אוגוסט מעל 50 אלף מסירות במדינות האיחוד, פלוס רשימות המתנה. כיום היא החשמלית הלא-אירופית הנמכרת ביותר באיחוד האירופי, אם כי מסייעת לכך גם העובדה שהיא פטורה מהמכס בגובה עשרות אחוזים, שמוטל באירופה על חשמליות מתחרות מתוצרת סין.

עיצוב חיצוני

אחד מסודות ההצלחה של הרכב הוא עיצוב חיצוני רענן ושובר שגרה, עם קווים רבועים, משטחים זקופים ומשחק תלת-ממדי מתוחכם. בשפת העיצוב הזו פגשנו לראשונה בקרוס-אובר החשמלי הענק EV9, והיא מיושמת בהצלחה גם באחות הקטנה.

החרטום מוצק, רחב וקשוח למראה, עם פגוש גדול ורב-שכבתי, שמעליו מכסה מנוע עם "כתפיים" גבוהות. ביניהם מפרידים פסי תאורה אופקיים ואנכיים, שפוגשים זה בזה בזווית חדה. פרופיל הצד נשלט על ידי שתי כנפיים שריריות, קשתות גלגלים בצורת טרפז וחישוקים בעיצוב עתידני. יש גם חלונות צד גדולים יחסית, ידיות דלתות אחוריות שמוטמעות במסגרת הדלת וגג כמעט אופקי. עמוד הגג האחורי רחב וטרפזי, והוא מופרד מהגג באמצעות משטח מושחר שמוסיף למראה הקשוח.

גם הזנב חורג מהשגרה, עם מעין בליטה החוצה של הדלת האחורית המסיבית. ביחד עם יציבה רחבה על הכביש ובסיס גלגלים ארוך יחסית, שמציב את הגלגלים ממש בפינות המרכב, העיצוב מצליח להסוות את העובדה שאורכו של הרכב 4.3 מ' בלבד, פחות מקיה נירו המשפחתית.

פנים הרכב

סף הכניסה גבוה רק במעט מזה של מכוניות פרטיות, אבל הכניסה עדיין נוחה, בזכות גג גבוה יחסית ודלתות גדולות. המושבים הקדמיים מציבים את היושבים בגובה סביר ומספקים תמיכה טובה ומרחב מכובד לרגליים ולראש. המושב האחורי רחב ושטוח יחסית עבור שלושה, ומספק מרחב סביר גם לנוסעים ארוכי רגליים. עם זאת הוא ממוקם די גבוה, אולי בגלל סוללה, ומגביל את מרחב הראש של נוסעים גבוהים. כפיצוי מקבלים חלונות צד גדולים ותא מטען עמוק ושטוח בנפח 460 ליטר - הישג הנדסי לא מבוטל ברכב חשמלי קומפקטי.

מערך הפיקוד והנדסת האנוש מיישרים קו עם חשמליות הדור האחרון של הקבוצה הקוריאנית. זה אומר מסך פיקוד מלבני רחב ברזולוציה גבוהה, שממזג ברצף את לוח המחוונים ואת התפריטים של מסך המגע המרכזי. נראה, שאנשי התוכנה התייחסו ברצינות לביקורת על מערכת ההפעלה החד-גונית עם הגרפיקה המשעממת של חשמליות הדור הראשון. ב-EV3 התפריטים גדולים, מאורגנים היטב במדורים מובחנים ומלווים בגרפיקה צבעונית ונאה. כגיבוי יש גם כמה מתגי שליטה פיזיים ומערכת פיקוד קולי (באנגלית).

הנדסת האנוש עצמה ידידותית גם למתחילים, וכוללת כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה מהירה על מערכות חיוניות, במקביל לתפריטים. אנחנו לא אוהבים את מתג ההתנעה, שחבוי על מוט ההילוכים מתחת להגה, וגם לא את העיצוב הפחוס של ההגה עצמו, שנראה כאילו הועתק מהסינים. איכות הייצור והגימור גבוהה, כמקובל בכלי רכב קוריאניים מודרניים, ובידוד הרעשים טוב גם במהירויות בין-עירוניות עד סביבות 130 קמ"ש.

עם זאת, "הנראות" של תא הנוסעים נוטה בעליל לכיוון חיסכון בעלויות. הריפוד ברכב ההדגמה נראה והרגיש כאילו הגיע מפרה שניזונה מפוליאתילן. יש רק מעט משטחי דיפון רכים סביב עמדת הפיקוד, והכול צבוע ב-50 גוונים של אפור. לקוריאנים יש עוד מה ללמוד מהסינים איך מעניקים תחושה יוקרתית לרכב זול.

רמת האבזור בגרסת הביניים שבה נסענו סבירה למחיר, וכוללת מושב נהג עם שליטה חשמלית וחלון גג חשמלי קטן, אם כי לטעמנו פתרון כזה עדיף על גגות הזכוכית הענקיים, שפועלים כמו מיקרוגל בקיץ הישראל. מערכת האקלים עושה עבודה טובה, ומערכת הבטיחות האקטיבית אומנם מטרידה כמקובל, אבל בגבולות הסביר.

מנוע וטווח חשמלי

באגף ההנעה, ה-EV3 מגיעה עם מנוע בודד בהספק 204 כ"ס, שמניע את הגלגלים הקדמיים. בגרסה הרגילה, שבה נסענו, יש סוללה בקיבולת 58.2 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח מוצהר של עד 432 ק"מ. המכונית מאיצה מאפס ל-100 ב-7.5 שניות, ולמרות משקל של יותר מ-1.8 טונות לפני נוסעים, היא מרגישה נמרצת על כל סוגי השיפועים. יש גם רזרבות כוח מספקות לעקיפה בעליות תלולות.

הטווח המוצהר סביר, אם כי כבר לא מרשים בפלח בימינו. אבל בנסיעת המבחן, שנערכה במזג אוויר חם-סתווי ולא בשיא הקיץ, התקבל הרושם שהיעילות האנרגטית של הרכב טובה מהממוצע, וניתן להגיע ללא מאמץ לטווח שבסביבות ה-380 ק"מ, פלוס מינוס. עם זאת, המבחן האמיתי יהיה בשיא הקיץ הישראלי.

לצל"ש מיוחד ראויה מערכת מחזור האנרגיה בבלימה, שאותה פגשנו כבר בסדרת האיוניק. המצב הגבוה מחזיר לא מעט קילומטרים תחת בלימה.

על הכביש

על הכביש ה-EV3 ידידותית לנהיגה. יש לה היגוי מאוזן, שמשאיר את הנהג בתמונה, ולמרות מתלים רכים יחסית ומשקל עצמי לא מבוטל, היציבה הרחבה ומרכז הכובד הנמוך יחסית מרסנים היטב את נטיית הגוף בפניות. בהאצה חזקה מעמידה ניתן להרגיש בסימנים של "לחימת הגה", שאופיינית למכוניות הנעה קדמית חזקות. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, והבלמים מחזירים תחושה טבעית, יחסית לחשמליות.

המתלים הרכים סופגים היטב מהמורות עירוניות סבירות, כולל פסי האטה בולטים, אם כי סדרה רצופה של מהמורות עדיין תטלטל את היושבים מאחור. גרסת המבחן צוידה בחישוקי 17 אינץ' בחתך גבוה, שתרמו לנוחות הכוללת. צריך עוד לבדוק איך הגרסה הבכירה, עם חישוקי 19 אינץ' בחתך נמוך, תתמודד עם מהמורות. מרווח הגחון סביר לצורך עליית מדרכות, אך עדיף להשאיר את הרכב על אספלט.

מחיר

קיה EV3 מגיעה לישראל עם מחיר תחרותי, שמתחיל כבר ב-165 אלף שקל, ומכוון לבטן הרכה של הסיניות. אם מוסיפים לכך את החשש של חלק מהלקוחות בישראל, במיוחד בציי הרכב, משמירת הערך העתידית של הסיניות החשמליות, אפשר להבין מדוע המכונית זכתה בינתיים לקבלת פנים חמה מאד בשוק הישראלי. מי שצריך וצורך יותר קילומטרים לנסיעות ארוכות ימצא מענה טוב יותר בגרסת הטווח הארוך, שמתהדרת בסוללה גדולה עם טווח מוצהר של עד כ-589 ק"מ. זהו נתון בהחלט לא שגרתי לחשמליות קומפקטיות, ולמרות שהוא מלווה בתוספת של כ-17 אלף שקל למחיר, ייתכן בהחלט שהיא מוצדקת. כך או כך, מדובר במכונית שיכולה לשנות את מאזן הכוחות בפלח החשמלי בישראל, לפחות בטווח הקצר.

חלק מהמתחרות

ג'אקו 5 חשמלי

160-151 אלף שקל, מעט ארוך מהקיה אך בסיס הגלגלים קצר יותר. תא הנוסעים איכותי ומאובזר. מנוע 211 כ"ס והטווח מסתפק בעד 402 ק"מ ב-WLTP

ג'אקו 5 חשמלי / צילום: יח''צ

ג'ילי EX5

168-162 אלף שקל, עיצוב עגלגל וידידותי לעין ותא נוסעים איכותי, מרווח ומאובזר ותא מטען של 461 ליטר. המנוע בהספק 214 כ"ס והטווח הוא עד 410 ק"מ

ג'ילי EX5 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

עולם האלצהיימר / צילום: Shutterstock

החולה הכי צעיר באלצהיימר מגלה מה עושות לו התרופות החדשות

עולם האלצהיימר חווה שתי מהפכות בשנים האחרונות, שסימנו פריצות דרך גם באבחון וגם בטיפול ● אלא שלתרופות יש תופעות לוואי, אורח החיים לצדן אינטנסיבי מאוד והן אינן בסל ● פגשנו חמישה מטופלים לשיחה פתוחה כדי להבין איך נראית המציאות שמאחורי הכותרות

ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית? / צילום: דוברות הרשות השופטת

ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית? ההבדל גדול יותר מיצחק עמית

בקואליציה מקדמים יוזמות לוועדות חקירה מיוחדות לאירועי 7 באוקטובר ● אבל ספר החוקים מעניק מעמד מיוחד לוועדת חקירה ממלכתית ● מאיזו "בעיה" מבקשת הממשלה להימנע, ומה האפשרויות האחרות שקיימות בפניה?

מטוס של אמריקן איירליינס / צילום: יוסי אלוני

חברת התעופה האמריקאית שחוזרת לישראל לראשונה מאז פרוץ המלחמה

תאריך היעד להפעלת הטיסות הוא מרץ 2026, ובכך היא מצטרפת לדלתא ויונייטד איירליינס שכבר חידשו את פעילותן ● בתקשורת האמריקאית אף מדווחים כי החברה החלה לגייס דיילים דוברי עברית

ריי דאליו / צילום: Reuters, Andrew Kelly

משקיע העל והמיליארדר שיודע איך כלכלות מסתבכות ונותן עצה למשקיעים

חדלות פירעון של מדינות חזרה על עצמה מאות פעמים, לא אחת בגלים ● כשהחוב של ממשלת ארה"ב הוא כמעט 38 טריליון דולר, שהם למעלה מ-124% מהתוצר, הוא גדל מעבר ליכולת לתחזק ולשרת אותו, ויש סכנה ממשית לקריסה ● לריי דאליו, מייסד ברידג'ווטר, יש הצעה למשקיעים במדינות כאלה ● כתבה שנייה בסדרה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; הנשיא טראמפ ייפגש עם נשיא סין בשבוע הבא

הנאסד"ק קפץ בכ-0.9% ● מניות המחשוב הקוונטי זינקו בעקבות דיווח בוול סטריט ג'ורנל כי ממשל טראמפ במגעים לרכוש החזקות בחברות בתחום ● סופר מיקרו קומפיוטר נפלה במעל 7%, לאחר שהורידה תחזיות לרבעון הראשון של 2026 ● מחירי הנפט זינקו במעל 5%, בעקבות הסנקציות של טרמאפ על רוסיה ● בנק אוף אמריקה: מדד S&P 500 קרוב לשיא – רוב הסימנים על "שוק דובי" כבר מהבהבים

מסוף הרכב בנמל ג'בל עלי בדובאי / צילום: יח''צ

האם בקרוב יגיעו לישראל רכבים מדובאי ואיזה סגמנטים יושפעו?

משרד התחבורה בוחן מתן אישורי יבוא לרכב בתקינה של מדינות המפרץ, סין והודו – מהלך שעשוי להוזיל מחירים ולפתוח שווקים חדשים אך גם לעורר ביקורת בינלאומית ● דיפאל משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש במחיר תחרותי ● ניסאן מתכוננת לקאמבק בישראל ב־2026 ● וגם: ועדת הכספים דורשת מתווה להצלת נמל אילת ● השבוע בענף הרכב

''אסונות קטנים''. חזיתות רבות / צילום: באדיבות נטפליקס

"אסונות קטנים": על שיפוטיות ומודל אמהות בלתי אפשרי

"אסונות קטנים" סדרה הדשה שעלתה ביס מפרקת את המודל של האמא המושלמת ועוסקת בבריאות הנפשית של אמהות אחרי לידה ● גיבורת הסדרה ג'ס אמא טריה שסובלת מ-OCD וחרדות ולא מצליחה לתווך את מצבה לסביבתה שמתרחקת ממנה ומבקרת אותה בחומרה

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Aurelien Morissard

שוק ה־AI רותח: סם אלטמן מכוון לבטן הרכה של גוגל. איך היא מגיבה?

OpenAI הציגה את הדפדפן אטלס, שלוקח את הפיצ'רים המוכרים של עולם הדפדפנים ומחבר אליהם יכולות בינה מלאכותית ● החידוש הגדול בו: סוכן אישי המבצע פעולות עצמאית ● ענקית החיפוש לא נותרה חייבת ועומדת על פי דיווחים לחתום על עסקה עם אנתרופיק המתחרה

''המשחק מעוות את הערכים של הילדים''. רובלוקס / צילום: Shutterstock

זה נראה כמו משחק תמים, אז למה הורים רבים חושבים שזו מלכודת?

עם שווי של כ־90 מיליארד דולר ויותר מ־100 מיליון משתמשים ביום, רובלוקס היא הרבה מעבר לעוד משחק וידאו ● מאחורי ההצלחה מסתתרת מציאות מטרידה: תכנים אלימים ומיניים שעולים באין מפריע, התמכרות, לחץ חברתי וקריסת גבולות בין דמיון למציאות ● כך סוד ההצלחה של רובלוקס הפך לסכנה הגדולה של הפלטפורמה

מנכ''ל אינטל, ליפ-בו טאן / צילום: Reuters, Laure Andrillon

אינטל עקפה את צפי האנליסטים, המניה מזנקת במסחר המאוחר

אינטל דיווחה על הכנסות בהיקף של 13.7 מיליארד דולר, מעל לצפי, אך פרסמה תחזית מעט חלשה מן הצפוי לרבעון הרביעי ● תוצאות הרבעון השלישי עדיין לא מביאות לידי ביטוי את שלל העסקאות עליהן חתמה החברה בחודשים האחרונים, מול סופטבנק, אנבידיה וממשלת ארה"ב

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה / צילום: תמר מצפי

למה מחירי הדירות בתל אביב ירדו השנה? התשובה של יעקב אטרקצ'י

יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת אאורה, מספר בראיון לגלובס מדוע הוא מתייחס לסיום המלחמה כאל הזדמנות כלכלית, קורא להורדת ריבית מיידית, מתריע מפני חזרת הפועלים הפלסטינים, ומסביר מדוע העתיד של שוק הנדל"ן נמצא בפריפריה ולא בתל אביב

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters, Staff

אחרי שנים של חשדנות, המשקיעים במדינה הזו סוף סוף נכנסים למניות

יותר ויותר גרמנים מגלים עניין בהשקעות אחרי עשורים של חשדנות - ולא רק הדור הצעיר ● בתוך שלוש שנים, 3 מיליון שחררו את השמרנות ונכנסו לשוק המניות ● הממשלה מנסה לעודד את שבירת המחסום הפסיכולוגי אך נזהרת מרפורמות עמוקות

מימין: השותפים עופר כץ, הללי ברט ורוני זהבי. ''יושבים על הטיקט של משקיע עוקב שמביא ערך מוסף'' / צילום: רמי זרנגר

כשאסף רפפורט הקים את וויז הוא צירף קומץ של אנשים, כולל הקרן החריגה הזו

עופר כץ והללי ברט היו רואה חשבון ועורכת דין שנתנו שירות ליזמים בתחילת דרכם ● אלא שאז הם קיבלו החלטה: באלה שהם זיהו פוטנציאל - הם גם ישקיעו ● תחושת הבטן הובילה אותם להיכנס לחברות כמו וויקס, ארמיס ופייבר, וגם וויז, שלימים הלכה לעסקת הענק עם גוגל ● הכירו את קרן Cerca, שהפכה לכיכר העיר של האנשים שמובילים את תעשיית ההייטק

דונלד טראמפ ומארק קרני / צילום: ap, Evan Vucci

בעקבות "פרסומת מזויפת" - טראמפ עוצר את כל שיחות הסחר עם קנדה

בפרסומת נראה הנשיא הרפובליקני לשעבר רונלד רייגן כשהוא מבקר את מדיניות המכסים על סחורות מיובאות, ומזהיר כי היא גורמת לאובדן משרות ולמלחמות סחר ● "המכסים חשובים מאוד לביטחון הלאומי ולכלכלה של ארצות הברית. לאור התנהגותם החמורה, כל שיחות הסחר עם קנדה מבוטלות בזאת", כתב טראמפ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם - ועוד 4 כתבות על מצב השווקים

החודש שהקפיץ את התשואות לטווח ארוך והקאמבק הקטן של אלטשולר שחם ● מה קורה מאחורי גל המימושים באחת החברות החמות בבורסה ● יעקב ויינשטיין, מוותיקי שוק ההון המקומי, מציע להתרחק ממניות ישראליות ● צמצום הטבת המס על קרנות השתלמות חזר לשולחן: מי באמת ייפגע? ● וגם: מנהל ההשקעות שבטוח: היכונו לירידה חדה בריבית

סמי קצב, תעשיין נשק / צילום: כדיה לוי

איש העסקים הישראלי שימכור רובים במיליארדים להודו

חברת PLR Systems, מיזם משותף של מפעלי נשק ישראל (IWI) שבה שולט סמי קצב ותאגיד אדאני מכר לצבא הודו 425 אלף רובי סער מדגם CQB קרבין ● העסקה מוגדרת תחת קטגוריית “Buy (Indian)”, שמשמעותה: המוצר חייב להיות מתוכנן ומיוצר בהודו, עם לפחות 50% תוכן מקומי

סוויני במודעה מהקמפיין. משחק מילים על ''ג'ינס טובים'' ו''גֶנים טובים'' / צילום: Reuters, Staff

כך סידר ביקור בישראל למנכ"ל אמריקן איגל הכנסות לא צפויות של מיליון דולר

אמריקן איגל הצליחה לעורר מהומה בקמפיין האחרון, כשרבים טענו לגזענות וסקסיזם ואפילו טראמפ התייחס ● אלא שהמכירות רק השתפרו מאז, והמותג הרוויח כמיליון לקוחות חדשים ● כעת המנכ"ל ג'יי שוטנשטיין מגיב לראשונה, "עומדים מאחורי מה שעשינו", וגם משתף ביעד שלו: "לשים ג'ינס על כל טוכעס בארה"ב"

מרקו רוביו במפקדה האמריקאית בדרום הארץ / צילום: ap, Fadel Senna

רוביו על חיילים טורקים בעזה: "ישראל צריכה להסכים לזה"

בישראל נערכים להשבת שני חטופים חללים הלילה ● נתניהו על הביקורת האמריקאית של הנשיא וסגנו: "יש שיתוף פעולה, אנחנו מדינה עצמאית" ● בכיר אמריקאי: "אם נתניהו ידפוק את ההסכם - דונלד טראמפ ידפוק אותו" ● עדכונים שוטפים

פרופ' יואל מוקיר / צילום: ap, Nam Huh

הזוכה הטרי בפרס נובל לכלכלה לא רוצה שתדאגו מחזונות דיסטופיים

פרופ' יואל מוקיר, שגדל והתחנך בישראל, הופתע כשהתקשרו לבשר לו שזכה בפרס נובל לכלכלה ● אבל מחקריו, שמציבים אמונה בקדמה ובטכנולוגיה כתנאי לשגשוג כלכלי של חברות, רלוונטיים היום במיוחד ● בראיון מיוחד לגלובס, הוא מסביר למה הוא לא קונה את הסיפורים הדיסטופיים על בינה מלאכותית, מה החברה החרדית יכולה ללמוד מיפן על שילוב בין מסורת לקדמה, ומגלה מה מאיים על הצמיחה בעתיד

דירת 4 חדרים בשכונה ב' בבאר שבע / צילום: פרטי

פחות ממיליון שקל: בכמה קנה משקיע דירת 4 חדרים בשכונה ב' בבאר שבע?

בשכונה ב' בבאר שבע נמכרה דירת 4 חדרים בשטח של 88 מ"ר תמורת 880 אלף שקל ● הדירה מושכרת לסטודנטים שלומדים בעיר תמורת 3,000 שקל לחודש ● הקונים הם זוג צעיר מהמרכז, שהבין שאינו יכול לרכוש דירה למגורים באזורם ולכן השקיע בדירה להשקעה בבאר שבע ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון