גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת 2026: האם עדיין משתלם לקבל רכב בליסינג מהעבודה?

רבים מקבלים רכב בליסינג תפעולי ממקום העבודה ומחליפים אותו לרוב ברבעון הראשון של השנה ● אל מול יתרונות של רכב צמוד ושירותי אחזקה, עומד התשלום של העובד שנגזר ממחיר המחירון של הרכב ולא ממחיר השוק ● וגם: האם כדאי לבחור ברכב חשמלי או פלאג־אין

רכב ותחבורה / צילום: יח''צ
רכב ותחבורה / צילום: יח''צ

ציי הרכב נחשבים לעוגן מייצב של ענף הרכב הישראלי, שמסייע לו לצלוח תקופות קשות. מדי שנה מוחלפים כשליש מ־250 אלף רכבי הציים הפרטיים בישראל, לרוב ברבעון הראשון של השנה, והביקוש להם כמעט חסין בפני זעזועים. ברבעון הראשון של 2026, שנמצא מעבר לפינה, חשיבותם של הציים תהיה אפילו גדולה יותר מכיוון ש־2025 הייתה שנה "אבודה" בענף הרכב ויבואנים רבים מסיימים אותה עם הפסדים, מלאים גדולים ובלתי מכורים וחוסר ודאות.

מבחן דרכים | זה הקרוס־אובר המהנה ביותר לנהיגה שפגשנו. כמה תשלמו עליו?
בלעדי | יבואני הרכב ממתינים לפתיחת תעלת סואץ ונמל אילת - ובינתיים מייבאים דרך נמל עקבה

אבל גם מגזר ציי הרכב מושפע מתמונת השוק המורכבת וכ־70־80 אלף מקבלי רכב צמוד בליסינג תפעולי, שעתידים להחליף את רכבם בחודשים הבאים, ניצבים כיום בפני החלטות הצטיידות לא קלות. ננסה להבהיר כאן כמה מההתלבטויות.

האם הרכב הצמוד משתלם?

השאלה הראשונה, שניצבת כיום בפני מקבלי הרכב הצמוד, היא האם בכלל משתלם להמשיך את חוזה הליסינג או לעבור לרכישה ולבעלות ישירה בתמורה לכיסוי ההוצאות השוטפות על ידי המעביד.

מצד אחד לקונספט של "רכב צמוד מהעבודה" עדיין יש יתרונות משמעותיים, שחשובים כיום למקבלי הרכב יותר מתמיד. אחד מהם הוא ביטול סיכוני ירידת ערך בעת מכירת הרכב בתום התקופה. נזכיר, שכיום מתחרים בישראל עשרות מותגים חדשים, רובם עם הנעה חשמלית או פלאג־אין, ששוק היד השנייה שלהם עדיין רחוק מלהיות יציב.

רכב מהעבודה גם מספק לבעליו "שירות VIP" בכל הנוגע לטיפולים, תקלות ותחזוקה שוטפת של הרכב ולמרות, שבעלי הרכב משלמים עבור השירות לא מעט במסגרת חוזה הליסינג שלהם, הוא חוסך כאב ראש של התרוצצות במוסכים, נזקי תאונות וכו'.

אל מול היתרונות המוכרים ניצבים כיום סימני שאלה בכל הנוגע לכדאיות הכלכלית של רכב מהעבודה לעובד. זאת בשל הפער העצום, שנפתח בחודשים האחרונים בין "מחירי השוק", שבהם נמכרים כלי הרכב בפועל, לבין "מחירי המחירון" הרשמיים של כלי הרכב החדשים, שאליהם צמודות העלויות שמשלם העובד בגין רכבו הצמוד.

ניקח כדוגמה עובד, שזכאי לרכב משפחתי צמוד ובוחר בקרוס־אובר משפחתי בליסינג, שמחירון היבואן הרשמי שלו הוא כ־180 אלף שקל. העלויות העיקריות, שהוא ישלם בשלוש השנים הבאות בגינו, הן מס שווי השימוש החודשי על רכב צמוד למדינה ועלות הליסינג החודשית, שאותה הוא משלם לחברת הליסינג בהתאם לחוזה הליסינג בתחילת התקופה. העלויות הללו מסתכמות באלפי שקלים בחודש ושתיהן נגזרות ישירות ממחיר מחירון היבואן על הרכב אותו בוחר העובד.

שווי השימוש החודשי מחושב כאחוז קבוע (2.48%) ממחיר המחירון הרשמי של היבואן לרכב, ובדוגמה שלנו כ־4,460 שקל לחודש. אבל אם אותו עובד יגיע כיום כלקוח פרטי לשוק הוא עשוי לגלות, שבמציאות הנוכחית הוא יכול לרכוש את אותו רכב במחיר נמוך יותר ב־20 אלף שקל. כלומר על פי המחיר "הריאלי" של אותו רכב הוא היה צריך לשלם מס נמוך יותר בכ־500 שקל פחות לחודש. בחישוב שנתי זה הרבה כסף.

גם חברות הליסינג משתמשות במחירון היבואן כבסיס לתמחור חוזי הליסינג אם כי כאן התהליך פחות שקוף. זאת מכיוון שלעיתים חברות הליסינג בוחרות לגלגל חלק מההוזלות של המחיר הריאלי ללקוח כדי לשפר את התחרותיות. אבל במקרים רבים ההפרש בין המחירון הרשמי ל"מחיר השוק" המוזל מתורגם לרווח של חברות הליסינג.

כאמור, הפערים הגדולים ביותר בין מחיר המחירון למחיר בפועל הם ברכבי "אפס קילומטר", שנרשמו על שם היבואן. זה לא משנה את התמונה מבחינת המשתמש, שמקבל לרשותו רכב חדש והוא אדיש למועד העלייה שלו על הכביש או לעובדה, שהיבואן של הרכב רשום כיד ראשונה. זו גם הסיבה, שיבואנים מנתבים כיום את רכבי האפס קילומטר שלהם לציי רכב.

רכב חשמלי, פלאג אין או בנזין?

עוד התלבטות משמעותית, שניצבת כיום בפני מקבלי הרכב הצמוד, היא האם לבחור ברכב חשמלי או פלאג־אין. מעסיקים רבים בישראל מנסים "לנתב" את הבחירה של מקבלי הרכב הצמוד לכלי רכב כאלה, מכיוון שעלות הדלק שלהם למעסיק נמוכה משמעותית מזו של רכבי בנזין או אפילו הייבריד.

גם חברות הליסינג נוטות כיום לקדם כלי רכב כאלה. חלקן משמשות כ"צינור שיווקי" של יבואנים שמייבאים כלי רכב כאלה. אחרות חוסכות הרבה בשל עלויות תחזוקה נמוכות משמעותית, בעיקר של כלי רכב חשמליים. אמנם שמירת הערך של רכב "מחושמל" היא בלתי ודאית, אבל שני הגורמים בעליל מקזזים את סיכון שמירת הערך העתידי.

אבל מבחינת העובד היתרונות המסחריים של המעסיק ושל חברת הליסינג אינם משנים דבר. זאת כיוון שהמעסיק הוא זה שמכסה את העלויות השוטפות ובמיוחד את עלות הדלק מה שמאפשר לעובדים להגדיל את ניצולת הרכב הצמוד; ומכיוון שחוזה הליסינג מכסה גם את הטיפולים - מקבל הרכב משלם כביכול לחברת הליסינג את אותו סכום על שירותים שעלותם נמוכה משמעותית.

זו הסיבה, שחלק הולך וגדל מהמעבידים הגדולים נאלצים להעניק לעובדים תמריצים לבחירה בכלי רכב עם הנעת חשמל ופלאג־אין כמו מימון עמדת טעינה ביתית, "צ'יפ" לטעינה בעמדות ציבוריות חשמליים ופלאג־אין, ובחברות בודדות גם סבסוד חלקי של שווי השימוש. אחרים פשוט מצמצמים את אפשרויות הבחירה של העובדים.

גם עם התמריצים החיסכון השוטף של העובד שמקבל רכב חשמלי או פלאג־אין צמוד מהעבודה, עדיין נמוך משמעותית משהיה זוכה לו בהשוואה לבעלות על רכב. אלא אם כמובן הוא מתייחס לרכב הפלאג־אין בתור רכב בנזין ש"לא רואה כבל", אבל זו כבר סוגיה אחרת. בשורה התחתונה הטרנד של מעבר לרכב צמוד "מחושמל" פועל בעיקר לטובת המעסיקים וחברות הליסינג ופחות לטובת העובד, אלא אם הוא מעדיף רכב כזה מטעמים אידאולוגיים (הגנת הסביבה), ביצועים או אבזור תקני עשיר יותר.

הנעלם של שווי השימוש ומס הנסועה

תיאורטית גם המדינה מעניקה מוטיבציה למקבלי הרכב הצמוד לבחור ברכב "מחושמל" באמצעות הטבה במס שווי השימוש החודשי, שעומדת כיום על כ־1350 שקל בחודש לרכב חשמלי וכ־1130 שקל לרכב פלאג־אין. בחישוב שנתי זהו סכום מכובד. הבעיה היא, שתוקף התקנות, שמעניקות את ההטבה, יפקע בעוד 10 שבועות ועדיין לא ברור כיצד ייראו ההטבות החדשות.

רפורמת האוצר תגדיל את ההטבה לרכב חשמלי ותקטין ההטבה על פלאג־אין בכמה מאות שקלים לכאן ולכאן. אבל האוצר טרם פרסם מפת דרכים ולפיכך אלו ספקולציות. אין גם מידע האם ייכנס ב־2026 לתוקף מס נסועה של אלפי שקלים בשנה על כלי רכב חשמליים ופלאג־אין. לכן לא מעט מעסיקים ומקבלי רכב צמוד "יושבים על הגדר" וכך גם שוק הרכב.

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג ודרור מרמור בשיחה עם פרופ' אשר כהן / צילום: ברונו שרביט

הוא כיהן 8 שנים כנשיא אוניברסיטה ובטוח: זה האיום הגדול ביותר

שיחה עם פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית היוצא ● על החרם הבינלאומי על האוניברסיטאות כאן, אתגרי ה־AI ומה אנחנו יכולים ללמוד מסטיב ג'ובס ומארק צוקרברג

אילוסטרציה: shutterstock

הפערים שיכבידו על המסחר, חששות המשקיעים והמניה שתסבול במיוחד

המסחר ייפתח היום לצד סימני השאלה לגבי הפסקת האש ועתידה, מימוש הרווחים במדדים המקומיים ורוחות סוערות בוול סטריט ● האם הבורסה כבר גילמה את מרב האופוריה הכלכלית, ואיך ישפיעו פערי הארביטראז'?

הצצה לעולמם של מבשלי העסקאות / צילום: Shutterstock

המתווך שקיבל 6 מיליון שקל בעסקה של השנה: הצצה לעולם של מבשלי העסקאות במשק

מאחורי כל עסקה כמעט בשוק ההון, עומדים מתווכים שמקבלים שכר טרחה שמגיע למיליוני שקלים ● סכומי ופרטי התיווך נותרים לרוב מחוץ לעיניי הציבור או במקרה הטוב "קבורים בעמוד 300 בדוח החברה", כפי שמספרים גורמים בשוק ● לפעמים עבודתם מסתכמת בהחלפת מספרי טלפון, אבל לרוב מדובר בליווי שנמשך חודשים ארוכים עד שנים

חיים כץ / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

שר הבריאות כץ דורש שינויים בתקנון כללית: "ליקויים בממשל התאגידי"

אחרי תקופה של רגיעה במאבק בין משרד הבריאות לקופת חולים כללית, ולאחר חודשים בהם ניסה להרגיע את המתיחות בין הצדדים, חיים כץ מאמץ את עמדת מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב ודורש רפורמה מקיפה בממשל התאגידי של הקופה ● בין הדרישות: צמצום סמכויות הדירקטוריון והגבלת תפקיד היו"ר

בר דיאמנט / צילום: Nimco Design

בגיל 23, ולמרות שהבנק לא רצה לתת לו משכנתא, הוא קנה דירה ראשונה

בר דיאמנט רק בן 24 אבל כבר הספיק לרכוש שתי דירות, שתיהן במתחמים שמיועדים לפינוי־בינוי ● לדבריו, "כסף תמיד אפשר לגייס מכל מקור. אם יש הזדמנות - לא מוותרים עליה"

דוד אמסלם ואביחי בוארון / צילום: נועם מושקוביץ' - דוברות הכנסת, מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ניסיון ניהולי בחוץ, זיקה פוליטית בפנים: השרים יאשרו הקלות דרמטיות על מינויים פוליטיים

עם פתיחת מושב החורף, ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר שתי הצעות חוק של ח"כים מהקואליציה, שירחיבו את סמכויות הממשלה במינוי בכירים ● מועמדים בעלי זיקה פוליטית שאינם עומדים בתנאי הסף יוכלו להתמנות לדירקטורים בחברות ממשלתיות ● בנוסף, יבוטל למעשה מנגנון הביקורת של ועדת גרוניס על מינוי ראשי מערכת הביטחון ונגיד בנק ישראל

הישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הישראלית שניסתה להיכנס לאחד הטרנדים הלוהטים בוול סטריט וצנחה מאז ב-50%

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט בסופ"ש ● זוז פאוור, שהודיעה בסוף יולי על הפיכתה לחברת אוצר המחזיקה בביטקוין, נפלה בכ-13% בשני ימי המסחר האחרונים, ובסך-הכול בכ-50% מאז המהלך ● החברה הביטחוניות נוקלאוס דיווחה שהיא יזמת של חברת SPAC חדשה ● וסיוה נחלשה מבלי שפרסמה דיווח מהותי

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap

רוסיה הפסידה בתביעת המיליארדים; נבזלין: "משטרו של פוטין ניסה להרוס את העולם"

בית המשפט העליון בהולנד שם אמש סוף לפרשה חובקת־עולם בת 20 שנה שבמרכזה הלאמת חברת הנפט יוקוס ● הפסיקה מפנה את הדרך לאכיפה נגד נכסי רוסיה ברחבי העולם בהיקף של 65 מיליארד דולר

קוטג' עם נוף ושביל לים באילת / צילום: חברת עמרם אברהם

קוטג' עם נוף ושביל לים נמכר במחיר הגבוה ביותר באילת

הבית נמכר תמורת 6.5 מיליון שקל, המחיר הגבוה באילת בעשור האחרון לפי רשות המסים ● הוא הוקם על מגרש בשטח של כ־450 מ"ר, וצמודים לו גם גג בשטח של 113 מ"ר וחצר בשטח של 360 מ"ר עם בריכה

קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Shutterstock

לפני גרמניה: בקרן המטבע צופים צמיחה חזקה לישראל, וזו לא התחזית הכי אופטימית

תחזית חדשה של קרן המטבע הבינלאומית צופה שכלכלת ישראל תצמח ב–3.9% ב–2026, מה שיביא את התוצר לנפש ל–64 אלף דולר ● בבנק ישראל ובמשרד האוצר צופים שיעורים גבוהים אף יותר ● אך מהצד השני, יוקר המחיה מאפיל על נתוני התוצר המרשימים

מחבלי חמאס לאחר הפסקת האש / צילום: ap, Jehad Alshrafi

אל הוואקום שנוצר ברצועת עזה נכנסת טורקיה, וזה רע מאוד לישראל

כשבוע וחצי לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, המציאות ברצועת עזה אינה זהה לזו של 7 באוקטובר 2023 - היא הרבה יותר גרועה ● לוואקום שנוצר ברצועה, שבו מחד הרס אדיר ומאידך בעלות הממון המתונות נותרות בצד, נכנסות בשעטה קטאר וטורקיה ● ישראל למדה על בשרה מה המחיר הכבד של "מענקים" קטאריים ושל גירוש בכירי חמאס לאיסטנבול

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

מגמה חיובית באסיה; בורסת טוקיו מזנקת ב-3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● החוזים בוול סטריט בעליות ● עונת הדוחות השבוע: טסלה, נטפליקס ואינטל במוקד ● ארה"ב: הפד רמז כי שהבנק המרכזי יחדול מצמצום המאזן, מתחזקות הציפיות להפחתת ריבית נוספת • "בועה, בוודאות": וול סטריט משמיעה אזעקות על בום הבינה מלאכותית, בעוד המשקיעים נכנסים בכל הכוח

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

הצלב האדום הגיע לנקודת מסירת שני החטופים החללים בעזה

חמאס ישחרר הערב 2 חטופים חללים, אלפים בכיכר: "המאבק לא תם" ● מצרים נכנסת לעזה: דיווח - כך ייראה הכוח הבין-לאומי החדש ● סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס מתכוון להגיע לביקור בישראל ביום שני ● מטה החטופים הודיע על השבתו של אליהו "צ'רצ'יל" לקבורה לאחר למעלה משנתיים שבהן היה בשבי ● בשטח רצועת עזה נותרו כעת 18 חללים חטופים ● עדכונים שוטפים

ירידות בבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בעקבות חילופי האש ברפיח וחידוש התקיפות בעזה: הבורסה ננעלה בירידות

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.1%, ת"א 90 נפל בכ-1.8% ● מדדי הבנייה הוביל את הירידות ונחלש בכ-3.6% ● המניות הדואליות משכו את הבורסה כלפי מטה ● חששות מפני יציבות הבנקים בארה"ב מוסיפות עוד שמן לתנודתיות בוול סטריט ● עונת הדוחות תצבור תאוצה, עם התוצאות של טסלה, אינטל ונטפליקס ● וגם: המניה שהאנליסטים צופים שתזנק בכ־40%

חוזרים מהמילואים / צילום: Shutterstock

ההטבות לאנשי המילואים: עבור מלחמה חסרת תקדים, נדרש תגמול חסר תקדים

לאחר שנים שבהן סברו שבכלל לא צריך להעניק תגמול מיוחד למשרתי המילואים, המדינה שינתה כיוון, ועם כל מערכה שאליה נקלעה, הוגדלו הפיצויים, והורחבו ההטבות ● עכשיו גם המומחים מסכימים: כשיש מלחמה שתובעת מהמילואימניקים מאות ימי שירות שנה, המודל זקוק לעיצוב מחדש, ומה שהם מקבלים היום לא עושה את העבודה ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

הבנקים יקשיחו תנאים? פרשת אוטומקס עלולה לפגוע ביבוא המקביל

יבואנית הרכב העקיף הגדולה בארץ מתמודדת בימים אלה עם חקירה פלילית בחשד לזיוף ומרמה ● כעת, במערכת הבנקאית בוחנים מספר אפשרויות להקשחת מתן אשראי לחברות יבוא מקביל

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

יועמ"ש האוצר מתנגד לשיווק 100% מהמגרשים למילואימניקים - "פגיעה בחובת השוויון"

יועמ"ש האוצר הדגיש כי אינו חולק בחשיבות התמיכה בחיילי המילואים ש"נשאו ונושאים בנטל הלחימה הכבד בשנתיים האחרונות", וכי התנגדותו לא שוללת קידום אופני סיוע אחרים - אולם לטענתו, הקצאת 100% מהמגרשים במכרזי הרשמה והגרלה לחיילי מילואים ולנכי צה"ל תעורר קשיים משמעותיים

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

התערבות בחברות ממשלתיות ובניהול הבנקים: הכנסת פותחת את מושב החורף

מושב החורף של הכנסת נפתח עם שורה של הצעות חוק ● על הפרק: הגדלה דרמטית של המינויים הפוליטיים בחברות הממשלתיות, ניסיון לאפשר לממשלה למנות בכירים בשירות הציבורי והתערבות בשיקול־הדעת של הבנקים ● מה הסיכוי שהן יעברו?

יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

לא עוד כיבוי שריפות: הגיע הזמן לחוק יסוד שמבטיח השקעה בעתיד

ההשקעה הציבורית בישראל נמוכה בכ־50% מהממוצע הבינלאומי, בזמן שמשאביה נשחקים בהוצאות קצרות טווח כמו מענקים וסובסידיות ● האם יעלה על הדעת שמדינה תתנהל בפחות אחריות מתאגיד? כדי לתקן את העיוות, נדרש חוק יסוד חדש: "אחריות בין-דורית וחלוקת תקציב המדינה" ● דעה

תומר פפר / צילום: מרקוס קרן

הוא מנהל פעילות ב-25 מדינות אירופיות, ולא מגלה במונית שהוא ישראלי

הוא עשה מכינה כי לא סיים בגרות, עבד באל על, היה היועץ של איתן כבל ושימש במגוון תפקידים בשדה החברתי - עד שנשבה בידי עולם הפארמה ● את דרכו בתאגיד התרופות Bayer הוא החל לפני 14 שנה, כולל רילוקיישן לשבדיה ואז ללונדון וניהול הפעילות ב־25 מדינות ● שיחה קצרה עם תומר פפר, מנכ"ל תאגיד התרופות Bayer בריטניה ואירלנד