גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת 2026: האם עדיין משתלם לקבל רכב בליסינג מהעבודה?

רבים מקבלים רכב בליסינג תפעולי ממקום העבודה ומחליפים אותו לרוב ברבעון הראשון של השנה ● אל מול יתרונות של רכב צמוד ושירותי אחזקה, עומד התשלום של העובד שנגזר ממחיר המחירון של הרכב ולא ממחיר השוק ● וגם: האם כדאי לבחור ברכב חשמלי או פלאג־אין

רכב ותחבורה / צילום: יח''צ
רכב ותחבורה / צילום: יח''צ

ציי הרכב נחשבים לעוגן מייצב של ענף הרכב הישראלי, שמסייע לו לצלוח תקופות קשות. מדי שנה מוחלפים כשליש מ־250 אלף רכבי הציים הפרטיים בישראל, לרוב ברבעון הראשון של השנה, והביקוש להם כמעט חסין בפני זעזועים. ברבעון הראשון של 2026, שנמצא מעבר לפינה, חשיבותם של הציים תהיה אפילו גדולה יותר מכיוון ש־2025 הייתה שנה "אבודה" בענף הרכב ויבואנים רבים מסיימים אותה עם הפסדים, מלאים גדולים ובלתי מכורים וחוסר ודאות.

מבחן דרכים | זה הקרוס־אובר המהנה ביותר לנהיגה שפגשנו. כמה תשלמו עליו?
בלעדי | יבואני הרכב ממתינים לפתיחת תעלת סואץ ונמל אילת - ובינתיים מייבאים דרך נמל עקבה

אבל גם מגזר ציי הרכב מושפע מתמונת השוק המורכבת וכ־70־80 אלף מקבלי רכב צמוד בליסינג תפעולי, שעתידים להחליף את רכבם בחודשים הבאים, ניצבים כיום בפני החלטות הצטיידות לא קלות. ננסה להבהיר כאן כמה מההתלבטויות.

האם הרכב הצמוד משתלם?

השאלה הראשונה, שניצבת כיום בפני מקבלי הרכב הצמוד, היא האם בכלל משתלם להמשיך את חוזה הליסינג או לעבור לרכישה ולבעלות ישירה בתמורה לכיסוי ההוצאות השוטפות על ידי המעביד.

מצד אחד לקונספט של "רכב צמוד מהעבודה" עדיין יש יתרונות משמעותיים, שחשובים כיום למקבלי הרכב יותר מתמיד. אחד מהם הוא ביטול סיכוני ירידת ערך בעת מכירת הרכב בתום התקופה. נזכיר, שכיום מתחרים בישראל עשרות מותגים חדשים, רובם עם הנעה חשמלית או פלאג־אין, ששוק היד השנייה שלהם עדיין רחוק מלהיות יציב.

רכב מהעבודה גם מספק לבעליו "שירות VIP" בכל הנוגע לטיפולים, תקלות ותחזוקה שוטפת של הרכב ולמרות, שבעלי הרכב משלמים עבור השירות לא מעט במסגרת חוזה הליסינג שלהם, הוא חוסך כאב ראש של התרוצצות במוסכים, נזקי תאונות וכו'.

אל מול היתרונות המוכרים ניצבים כיום סימני שאלה בכל הנוגע לכדאיות הכלכלית של רכב מהעבודה לעובד. זאת בשל הפער העצום, שנפתח בחודשים האחרונים בין "מחירי השוק", שבהם נמכרים כלי הרכב בפועל, לבין "מחירי המחירון" הרשמיים של כלי הרכב החדשים, שאליהם צמודות העלויות שמשלם העובד בגין רכבו הצמוד.

ניקח כדוגמה עובד, שזכאי לרכב משפחתי צמוד ובוחר בקרוס־אובר משפחתי בליסינג, שמחירון היבואן הרשמי שלו הוא כ־180 אלף שקל. העלויות העיקריות, שהוא ישלם בשלוש השנים הבאות בגינו, הן מס שווי השימוש החודשי על רכב צמוד למדינה ועלות הליסינג החודשית, שאותה הוא משלם לחברת הליסינג בהתאם לחוזה הליסינג בתחילת התקופה. העלויות הללו מסתכמות באלפי שקלים בחודש ושתיהן נגזרות ישירות ממחיר מחירון היבואן על הרכב אותו בוחר העובד.

שווי השימוש החודשי מחושב כאחוז קבוע (2.48%) ממחיר המחירון הרשמי של היבואן לרכב, ובדוגמה שלנו כ־4,460 שקל לחודש. אבל אם אותו עובד יגיע כיום כלקוח פרטי לשוק הוא עשוי לגלות, שבמציאות הנוכחית הוא יכול לרכוש את אותו רכב במחיר נמוך יותר ב־20 אלף שקל. כלומר על פי המחיר "הריאלי" של אותו רכב הוא היה צריך לשלם מס נמוך יותר בכ־500 שקל פחות לחודש. בחישוב שנתי זה הרבה כסף.

גם חברות הליסינג משתמשות במחירון היבואן כבסיס לתמחור חוזי הליסינג אם כי כאן התהליך פחות שקוף. זאת מכיוון שלעיתים חברות הליסינג בוחרות לגלגל חלק מההוזלות של המחיר הריאלי ללקוח כדי לשפר את התחרותיות. אבל במקרים רבים ההפרש בין המחירון הרשמי ל"מחיר השוק" המוזל מתורגם לרווח של חברות הליסינג.

כאמור, הפערים הגדולים ביותר בין מחיר המחירון למחיר בפועל הם ברכבי "אפס קילומטר", שנרשמו על שם היבואן. זה לא משנה את התמונה מבחינת המשתמש, שמקבל לרשותו רכב חדש והוא אדיש למועד העלייה שלו על הכביש או לעובדה, שהיבואן של הרכב רשום כיד ראשונה. זו גם הסיבה, שיבואנים מנתבים כיום את רכבי האפס קילומטר שלהם לציי רכב.

רכב חשמלי, פלאג־אין או בנזין?

עוד התלבטות משמעותית, שניצבת כיום בפני מקבלי הרכב הצמוד, היא האם לבחור ברכב חשמלי או פלאג־אין. מעסיקים רבים בישראל מנסים "לנתב" את הבחירה של מקבלי הרכב הצמוד לכלי רכב כאלה, מכיוון שעלות הדלק שלהם למעסיק נמוכה משמעותית מזו של רכבי בנזין או אפילו הייבריד.

גם חברות הליסינג נוטות כיום לקדם כלי רכב כאלה. חלקן משמשות כ"צינור שיווקי" של יבואנים שמייבאים כלי רכב כאלה. אחרות חוסכות הרבה בשל עלויות תחזוקה נמוכות משמעותית, בעיקר של כלי רכב חשמליים. אומנם שמירת הערך של רכב "מחושמל" היא בלתי ודאית, אבל שני הגורמים בעליל מקזזים את סיכון שמירת הערך העתידי.

אבל מבחינת העובד היתרונות המסחריים של המעסיק ושל חברת הליסינג אינם משנים דבר. זאת כיוון שהמעסיק הוא זה שמכסה את העלויות השוטפות ובמיוחד את עלות הדלק מה שמאפשר לעובדים להגדיל את ניצולת הרכב הצמוד; ומכיוון שחוזה הליסינג מכסה גם את הטיפולים - מקבל הרכב משלם כביכול לחברת הליסינג את אותו סכום על שירותים שעלותם נמוכה משמעותית.

זו הסיבה, שחלק הולך וגדל מהמעבידים הגדולים נאלצים להעניק לעובדים תמריצים לבחירה בכלי רכב עם הנעת חשמל ופלאג־אין כמו מימון עמדת טעינה ביתית, "צ'יפ" לטעינה בעמדות ציבוריות חשמליים ופלאג־אין, ובחברות בודדות גם סבסוד חלקי של שווי השימוש. אחרים פשוט מצמצמים את אפשרויות הבחירה של העובדים.

גם עם התמריצים החיסכון השוטף של העובד שמקבל רכב חשמלי או פלאג־אין צמוד מהעבודה, עדיין נמוך משמעותית משהיה זוכה לו בהשוואה לבעלות על רכב. אלא אם כמובן הוא מתייחס לרכב הפלאג־אין בתור רכב בנזין ש"לא רואה כבל", אבל זו כבר סוגיה אחרת. בשורה התחתונה הטרנד של מעבר לרכב צמוד "מחושמל" פועל בעיקר לטובת המעסיקים וחברות הליסינג ופחות לטובת העובד, אלא אם הוא מעדיף רכב כזה מטעמים אידאולוגיים (הגנת הסביבה), ביצועים או אבזור תקני עשיר יותר.

הנעלם של שווי השימוש ומס הנסועה

תיאורטית גם המדינה מעניקה מוטיבציה למקבלי הרכב הצמוד לבחור ברכב "מחושמל" באמצעות הטבה במס שווי השימוש החודשי, שעומדת כיום על כ־1350 שקל בחודש לרכב חשמלי וכ־1130 שקל לרכב פלאג־אין. בחישוב שנתי זהו סכום מכובד. הבעיה היא, שתוקף התקנות, שמעניקות את ההטבה, יפקע בעוד 10 שבועות ועדיין לא ברור כיצד ייראו ההטבות החדשות.

רפורמת האוצר תגדיל את ההטבה לרכב חשמלי ותקטין ההטבה על פלאג־אין בכמה מאות שקלים לכאן ולכאן. אבל האוצר טרם פרסם מפת דרכים ולפיכך אלו ספקולציות. אין גם מידע האם ייכנס ב־2026 לתוקף מס נסועה של אלפי שקלים בשנה על כלי רכב חשמליים ופלאג־אין. לכן לא מעט מעסיקים ומקבלי רכב צמוד "יושבים על הגדר" וכך גם שוק הרכב.

עוד כתבות

מימין: אורנית רז,יעל מבורך, אלי כהן, רמי גראור / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה, באדיבות קופ''ח כללית, שלומי יוסף, EBRD

בורסת השמות מתייצבת: אלו המועמדים לתפקיד מנכ"ל בנק ישראל

בכירים ובכירות במשק ובמגזר הציבורי, בהם רמי גראור, ד"ר אורנית רז, אלי כהן ויעל מבורך, הגיעו לשלב הסופי בראיונות לתפקיד ● אילו אתגרים מחכים למנכ"ל הבא של הבנק המרכזי?

סגן נשיא ארה''ב, ג'יי.די ואנס / צילום: ap, Gregory Bull

סגן נשיא ארה"ב: "ימים גורליים, אופטימי שהפסקת האש תחזיק"

ראש הממשלה נתניהו וסגן נשיא ארה״ב ואנס נפגשו במשרד ראש הממשלה בירושלים, ולאחר מכן עלו להצהרה משותפת ● נפלה ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית ● לאחר חזרת הסנקציות - איראן במשבר כלכלי בלתי אפשרי ● החללים החטופים אריה זלמנוביץ' ותמיר אדר הושבו לישראל ● בעזה נותרו 13 חללים ● ראש הממשלה נתניהו הדיח את ראש המל"ל צחי הנגבי ● שר החוץ האמריקאי מרקו רוביו צפוי לבקר בישראל בהמשך השבוע ● עדכונים שוטפים

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות / צילום: אבשלום שושני

הסעיף שסיכל את המינוי למנכ״ל ישראכרט

שמו של מנכ"ל מזרחי טפחות היה מהראשונים שעלו במרוץ למציאת מנהל לחברת כרטיסי האשראי, אבל לגלובס נודע כי מועמדותו הוסרה לאחרונה ● לארי מחויב באי־תחרות עם הבנק, ובהודעה מוקדמת של חצי שנה לפחות לפני עזיבה, מה שלא הסתדר עם לוחות הזמנים של תשובה

עולים חדשים מגיעים לארץ / צילום: Shutterstock

אחרי הביקורת בעולם: כך תיראה הטבת המס לתושבים חוזרים החל מ-2026

בעוד פחות מחודשיים יבוטל הפטור לעולים חדשים מדיווח על הכנסותיהם בחו"ל - בעקבות ביקורת בינלאומית על כך שישראל מהווה מקלט מס ● לעומת זאת, ההטבות בתשלום מס למשך עשור יישארו ● מומחים: "העולים חוששים משימוש לרעה במידע הכלכלי שלהם"

העיר האירופית שהפכה למעוז הפרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביקורת באירופה על החלטת האיחוד להשעות סנקציות על ישראל, רווחי ענק לחברות הנשק האמריקאיות בעקבות המלחמה, מדינות העולם מסרבות לשלוח חיילים לעזה, ונאפולי הופכת למוקד אקטיביזם פרו-פלסטיני • כותרות העיתונים בעולם

קניות בכרטיס אשראי / צילום: Shutterstock

שנת הלימודים האקדמית מגדילה את מכירות הסלולר ומוצרי החשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עליות דו-ספרתיות ברוב הענפים בהשוואה לשבוע המקביל אשתקד

שון מגוויר וסומייה בלבאל / צילום:  Sequoia Capita, צילום מסך יוטיוב

פוסט של השותף הפרו-ישראלי בסקויה, ותמיכת החברה בו

השותף הפרו-ישראלי בסקויה קפיטל, שון מגווייר, פרסם פוסט שנוי במחלוקת בנוגע למועמד לראשות עיריית ניו יורק, זוהרן ממדאני ● בתגובה, סמנכ"לית התפעול של ענקית ההון סיכון האמריקאית התפטרה ● למרות התגובות, בסקויה עומדים לצד מגווייר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב, בהובלת מניות הבנייה והנפט; מדד הביטוח יורד

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2% ● אלקטריאון מזנקת בכ-12%, לאחר שהחברה דיווחה על הצלחה בפרויקט שלה בצרפת ● וול סטריט ננעלה אתמול בסמוך לשיאים של כל הזמנים, כאשר עונת הדוחות ממשיכה להיות חיובית עד כה ● מחירי הזהב הציגו אתמול את הירידה החדה מזה 12 שנים ● והאזהרה של בנק אוף אמריקה מפני חזרתו של השוק הדובי

יוסי זינגר, יו''ר ג'נריישן קפיטל, וארז בלשה, המנכ''ל / צילום: אייל טואג

בהובלת מור: קרן ג'נריישן קפיטל גייסה מהמוסדיים 280 מיליון שקל

קרן התשתיות שבניהולם של יוסי זינגר וארז בלשה גייסה כ-280 מיליון שקל מהמוסדיים באמצעות הנפקה של מניות ואופציות, בהובלת בית ההשקעות מור ● תמורת ההנפקה צפויה להשקעות ולפיתוח הפעילויות של חברות הבת פאוורג'ן ובלוג'ן

ראשי ביונד מיט בהנפקת החברה בוול סטריט / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

עם עלייה של 500% בשבוע, האם חברת תחליפי הבשר שהתרסקה חוזרת?

ביונד מיט רושמת בשבוע האחרון נסיקה מרהיבה ומתקנת ירידות של מספר חודשים ● העליות מגיעות למרות תוצאות לא מרשימות בפעילותה ברבעון השני של השנה ● אז מה גרם למניה להתאושש?

מנכ''ל אינטל, ליפ-בו טאן / צילום: Reuters, Laure Andrillon

תשואה של 90% מתחילת השנה: האם בלי ששמתם לב, החברה החבוטה הזו הפכה למניה לוהטת?

בשבועות האחרונים משקף מחיר מניית השבבים אינטל זינוק של 90% מתחילת השנה - עלייה שלא נראתה כמותה מאז הקורונה ● אבל האנליסטים בינתיים לא משתכנעים, ואף צופים צניחה של 30%

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

נופר אנרג'י רוצה את עופר ינאי כמנכ"ל קבוע - זה השווי הדרמטי שהוא שואף אליו

העלות השנתית של העסקת ינאי כמנכ"ל תעמוד על 6 מיליון שקל בשנה, כאשר אסיפת בעלי המניות תתקיים בעוד חודש כדי לאשר לינאי את תנאי העסקתו ● התנאים כוללים אפשרות להעניק לינאי נתח של עוד 5% ממניותיה של נופר בתוך שלוש שנים - בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 16 מיליארד שקל - 320% מעל השווי הנוכחי שלה

ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock

כשתקלה אחת גורמת לתאונת שרשרת עולמית: התלות הבעייתית בשלוש חברות ענן

שירות הענן של אמזון חווה שיבושים במשך 15 שעות, וגלי ההדף הורגשו בדרך זו או אחרת כמעט בכל ארגון בעולם ● הבשורה הרעה: הענף נשלט ע"י שלוש חברות ענק, כך שהסיכויים שתקלות מסוג זה יחזרו גם בעתיד גבוהים ● מה בכל זאת ניתן לעשות?

סם אלטמן, מייסד Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

גם ChatGPT, גם דפדפן: המוצר החדש שמשיקה OpenAI ומספק לגוגל סיבה לדאגה

OpenAI שחררה את ChatGPT Atlas, דפדפן ייעודי מבוסס בינה מלאכותית שכולל שילוב עם ChatGPT ● בשלב הראשוני הדפדפן יושק במחשבי Mac, ושאר הגרסאות, משמע לווינדוס ולמכשירי מובייל, יהיו רק בהמשך ● כך הוא יעבוד

חיילי מילואים / אילוסטרציה: Associated Press, Tsafrir Abayov

כך ייראה מערך המילואים ביום שאחרי המלחמה, והשאלה הגדולה

אחרי יותר משנתיים של מלחמה שבה מערך המילואים פעל כמעט בלי בלמים, מדיניות חדשה שתיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר מביאה שורת הגבלות חדשות: פחות סיפוחים, פחות גמישות והרבה יותר בקרה ● האם המדיניות החדשה תצליח להתכתב עם הצרכים בשטח?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

נתניהו נאם בכנסת וחלק שבחים לכלכלת ישראל. על מה הוא דיבר, ועל מה לא?

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג בפתח המושב הרביעי של הכנסת שורת הישגים שרשמה כלכלת ישראל במהלך המלחמה ● השווקים הפיננסיים מגיעים לנתונים חסרי תקדים, אבל הם מספקים תמונה חלקית בלבד ● המשרוקית של גלובס

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Reuters, Anadolu via Reuters Connect

בטורקיה ממשיכים את הקו האנטי-ישראלי. היעד הבא: פירוק הברית עם קפריסין

הפריסה של מערכות הגנה ישראליות בקפריסין והתערבות טורקית בבחירות בצפון האי חושפות את הזעם השורר באנקרה כלפי הברית האזורית עם ירושלים ● טורקיה מאשימה את ישראל בניסיון ליצור "טבעת חנק" סביבה, וב"כיבוש ציוני" של קפריסין

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

ישראל קיבלה לידיה ארונות של שני חטופים חללים

סגן הנשיא ואנס מאיים: "כמו שטראמפ אמר, אם חמאס לא ישתף פעולה - הוא יימחק" ● דיווח ב"ניו יורק טיימס": מדינות שהביעו הסכמה לשלוח כוחות לעזה, מביעות חשש לשלוח חיילים לפי שעה ● שני לוחמי צה"ל נפצעו באורח קל כתוצאה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● בלשכת רה"מ אישרו: ראש המודיעין המצרי חסן רשאד נפגש עם נתניהו בירושלים ● עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: יוסי זמיר

"מידע חסר ושגוי": מבקר המדינה מצא - לא ניתן לסמוך על עסקאות הנדל"ן שמציגה רשות המסים

מבקר המדינה מצא פערים עצומים בין הדיווח הרשמי על עסקאות הנדל"ן במאגרי רשות המסים לבין נתוני האמת ● מדובר במידע מוטעה שמשפיע בין היתר על הצגת מחירי הדירות ע"י הלמ"ס ומביא לפגיעה בגביית מסים ● רשות המסים: "הנתונים מבוססים על הצהרת הנישום, ולא ניתן למנוע ממנו לדווח כפי שהוא מעוניין לדווח"

איציק לארי, יו''ר מפעל הפיס / צילום: ארנון בוסאני

נתניהו חתם על המינוי: איציק לארי הוא יו"ר מפעל הפיס

ללארי, שכיהן כמנכ"ל עיריית ירושלים עד לחודש אוגוסט האחרון, יש ניסיון רב בתחום, שכן מפעל הפיס עובד בצמידות לרשויות מקומיות