גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הזה זריז, חסכוני ובמחיר אטרקטיבי. יש לו רק בעיה אחת

הקרוס־אובר הקומפקטי של אופל מציע יכולת שינוע של שלושה־ארבעה מבוגרים ושני ילדים במחיר הנמוך ביותר בפלח. הרכב זריז וחסכוני אבל מכתיב פשרות בתחום האחסון ● מבחן דרכים

אופל פרונטרה 2025 / צילום: יח''צ
אופל פרונטרה 2025 / צילום: יח''צ

"ילדים זה שמחה" שרה פעם להקת הברירה הטבעית. הסטטיסטיקה בישראל מגלה שילדים הם גם נטל כלכלי לא קטן. גם בלי לחצות את קו העוני, רוב המשפחות בישראל עם חמישה ילדים ומעלה נמצאות בעשירונים הנמוכים. משפחות כאלה זקוקות לרכב גדול מטבע הדברים, אבל קשה מאד למצוא בשוק המקומי דגמי רכב פרטיים שיכולים להסיע 6-7 נוסעים בפחות מ־180 אלף שקל.

לפיכך, כששמענו על הגעתה של אופל פרונטרה, שמורשית להסיע שבעה (כולל הנהג) ומחירה מתחיל בכ־157 אלף שקל לפני מבצעים והנחות, מיהרנו לבדוק את "האופציה הסוציו־אקונומית" החדשה.

היבואנים יצטרכו להיפרד ממותגים? הרפורמות שנבחנות בשוק הרכב
האם בקרוב יגיעו לישראל רכבים מדובאי ואיזה סגמנטים יושפעו?
שוב על השולחן: דרישה להכניס נהגים זרים לענף האוטובוסים

עיצוב חיצוני

מיטיבי הזיכרון זוכרים בוודאי את האופל פרונטרה של שנות ה־90, שהייתה רכב שטח גדול וקשוח על בסיס SUV של איסוזו. לפרונטרה 2025 אין יומרות כאלה והוא מסתפק בעיצוב של קרוס־אובר קומפקטי עם אורך של 4.38 מ'. אבל הוא מעט גבוה מהממוצע, מה שמסייע לשדרג את הנוכחות שלו בכביש ובחניה.

החרטום מוצק ומושחר ללא מאפייני עיצוב ומיתוג ייחודיים למעט מערכת פנסי LED מעוצבים, ואילו פרופיל הצד מחצין קשתות גלגלים גדולות וחישוקי 17 אינץ' נאים, עמוד גג אחורי קצר ומפוצל וגג בצבע שונה מצבע הגוף. החלק האחורי מוסיף קצת אישיות בזכות חיפוי נאה בתחתית הפגוש ודלת אחורית מדורגת. אבל בסך הכל, זה לא עיצוב שגורם לעוברי אורח לבהות ולתהות.

פנים הרכב

תא הנוסעים ממוקם בגובה נוח לכניסה וליציאה ובזכות הגג הגבוה יחסית גם נוסעים גבוהים מהממוצע לא יצטרכו להתכופף. תנוחת הישיבה מלפנים גבוהה למדי בנוסח רכבי קרוס־אובר "אמיתיים" עם מרחב סביר לראש. גם המרחב בספסל השני ימלא ייעוד משפחתי ויכול להכיל שלושה מבוגרים פלוס מתבגר רזה במרכז. כולם ייהנו ממרחב טוב לברכיים ולראש.

שורת המושבים השלישית, שהיא הגימיק שמייחד את הגרסה הבכירה, מיועדת לשמש בעיקר כפתרון מזדמן להסעת ילדים לא בררנים. המושבים השישי והשביעי אמנם רחבים למדי, אבל מספקים מרחב מוגבל לברכיים ולראש והכניסה אליהם דורשת לא מעט גמישות. היושבים מאחור גם צריכים להציץ החוצה דרך חלונות שמעוצבים כמו חרכי ירי של בונקר. זו אולי לא בעיה עבור ילדי הדור הנוכחי, שמתחילת הנסיעה ועד סופה שקועים במסך הטלפון ללא קשר עם סביבתם, אבל לא מומלץ להושיב שם מבוגרים פרט למקרי חירום.

כשכל המושבים מאוישים נפח המטען הנותר הוא וירטואלי, 40 ליטר בלבד, מה שמכתיב ויתור על נוסע או שניים או ויתור על מטען. קיפול שני המושבים, שמתבצע בצורה די מגושמת, מגדיל את נפח ההטענה ל־380 ליטר, כ־100 ליטר פחות מגרסת החמישה מושבים.

מערך הפיקוד נלקח עם שינויים מעטים מדגמים של החברה האחות פיז'ו־סיטרואן, דוגמת סיטרואן C3 איירקרוס. זה אומר לוח תצוגה שכולל שני מסכים מחוברים ברוחב 10 אינץ' כל אחד וממשק תפעול עם תפריטים פשוטים, קלים לתפעול ודי דלים בגרפיקה. מנגד יש תמיכה מובנית במערכות הפעלה סלולריות נפוצות כך שניתן לשדרג בקלות את החוויה הוויזואלית.

הנדסת האנוש פשוטה ויעילה כמו אצל האחות הצרפתית, ובמקום מוט הילוכים יש מתג פלסטיק קטן וקפיצי שממוקם בין המושבים. יש גם שליטה פיזית על מערכת האקלים אבל השליטה על מערכת הקול דורשת שימוש במסך המגע. הראות לכל הכיוונים טובה אבל היינו שמחים למצלמה אחורית איכותית יותר.

איכות החומרים נוטה לצד הזול, ולמרות שפה ושם יש עיטורים על הריפוד וגם חיפויי בד בדלתות, האצבעות פוגשות בעיקר בפלסטיק נוקשה ובחומרים שתוכננו לעמידות ולא להידור. איכות ההרכבה טובה אבל היינו שמחים לקבל בידוד מוצלח יותר מפני רעשי המנוע והרוח, במיוחד במהירויות גבוהות.

רמת האבזור התקני עשויה לגרום לכמה מכוניות סיניות שמוצעות בפלח להרגיש כמו רכבי פרמיום. יש משטח טעינה אלחוטי אבל אין כוונון חשמלי למושב הנהג, אין בכלל כוונון לגובה במושב הנוסע הקדמי ואפילו ההתנעה מתבצעת באמצעות סיבוב פיזי של המפתח בחריץ שלו, כמו לפני עידן ההתנעה עם מתג. אפשר להתנחם בחבילה בטיחותית די מקיפה.

מנוע וצריכת דלק

יחידת ההנעה מוכרת לנו היטב מדגמים שונים של PSA והיא כוללת מנוע טורבו־בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, שמקבלת סיוע ממנוע חשמלי, וסוללה קטנה - בעיקר לצורך חיסכון בדלק - מה שמכונה "הנעה היברידית קלה".

המנוע מייצר הספק משולב של 145 כ"ס ובסיוע תיבה אוטומטית כפולת מצמדים מאפשר להאיץ את הרכב מאפס ל־100 בכ־9 שניות. מי שיתרגל לטרטור נוסח קטנוע של המנוע הזה, ולא יירתע מרמת הרעש המוחשית שלו בסל"ד גבוה, יגלה שהוא די נמרץ. תגובת דוושת התאוצה חדה ולחץ לא מתון עליה יאפשר לרכב לשמור על מומנטום סביר בעליות. בזכות המערכת ההיברידית הוא גם משייט ללא מאמץ בפקקים עירוניים ובמהירויות די גבוהות על הכביש המהיר.

היצרנית נוקבת בצריכת דלק ממוצעת מכובדת של כ־18.5 ק"מ לליטר, וסביר להניח שמי שינהג במתינות יוכל להגיע לנתון קרוב. זה כמובן יתרון ללקוחות מוגבלי תקציב.

על הכביש

על הכביש הפרונטרה מזכירה את אחיותיה לבית פיז'ו־סיטרואן וזו בהחלט מחמאה. ההיגוי אמנם קליל מאד במצב התכנות הרגיל, אבל הרכב מציית בזריזות לפקודות להעברת משקל ולשינוי כיוון. למרות הפרופורציות הצרות־גבוהות הוא גם לא סובל מנטיית גוף מופרזת בפניות.

החישוקים הרחבים מספקים אחיזת כביש סבירה כל עוד לא מנסים לאתגר את הרכב בתרגילים, שהוא לא תוכנן עבורם. היציבות הכיוונית על הכביש המהיר טובה בדרך כלל, אם כי רוחות צד עזות דורשות לעיתים תיקוני הגה.

ספיגת הזעזועים בעיר סבירה למעט בעת מעבר על רמפות האטה, אבל בשורה התחתונה האחיות הצרפתיות מרגישות קצת יותר מעודנות. כושר התמרון בעיר ובחניונים טוב בזכות קוטר סיבוב קטן יחסית ומרווח גחון\, שמאפשר דילוג על מדרכות גבוהות.

מחיר

מי שיוותר על שני מושבים לטובת תא מטען גדול יותר יוכל לרכוש את הפרונטרה כבר ב־145 אלף שקל, מחיר אטרקטיבי יחסית, נמוך מזה של אופל "מוקה" הקטן יותר. דגם השבעה מקומות, שצפוי לרכז את רוב ההתעניינות, עולה 157 אלף שקל. זהו הפתרון הזול ביותר כיום בפלח למי שחייב עוד שני מושבים ורוצה רכב "מהניילונים". רק קחו בחשבון שאת התיקים תצטרכו לשלוח ברכב אחר.

חלק מהמתחרות

דאצ'יה ג'וגר
175 אלף שקל למוביל המשפחות החדש של דאצ'יה. מסיע שבעה נוסעים פלוס מטען בנפח כ־700 ליטר. הנעה היברידית מלאה מחזירה כ־21.3 ק"מ לליטר.

דאצ'יה ג'וגר / צילום: יח''צ

מיצובישי אאוטלנדר
192 אלף שקל לגרסת הבסיס של מיצובישי אאוטלנדר המחודש. תא נוסעים מרווח לחמישה פלוס שני נספחים בשורה השלישית. מנוע 2.5 ליטר בנזין עם תיבה רציפה.

מיצובישי אאוטלנדר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

קייב, אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

בלגיה מנעה ברגע האחרון הקמת קרן סיוע לאוקראינה בשווי 140 מיליארד אירו

לאחר שלוש שנים של היסוסים, האיחוד האירופי צפוי להפוך את מאות מיליארדי הדולרים המוקפאים של מוסקבה לערבות להלוואה ענקית לקייב ● הטריגר: ניסיון לחזק את אוקראינה אל מול שינוי העמדות של ארה"ב ● מהם החששות ממהלך כזה, ואילו תנאים הציבה בלגיה

מל''ט הרון tp של התעשייה האווירית / צילום: יח''צ

התעשייה האווירית חושפת רחפן חדש והחברה הישראלית ששוברת שיא

מהרחפן החמוש החדש של התעשייה האווירית, דרך הכלי הזעיר והשקט של אירו סנטינל הישראלית, ועד העסקאות של ארה”ב, ההשקעות של שבדיה והתוכניות של יפן ● תחום האמצעים הבלתי מאוישים, שהיה "עתיד הלחימה", הופך במהירות לעובדה מוגמרת ● וגם: הפיתו החדש של חברת אסיו לטובת הכוחות המתמרנים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Aurelien Morissard

שוק ה־AI רותח: סם אלטמן מכוון לבטן הרכה של גוגל. איך היא מגיבה?

OpenAI הציגה את הדפדפן אטלס, שלוקח את הפיצ'רים המוכרים של עולם הדפדפנים ומחבר אליהם יכולות בינה מלאכותית ● החידוש הגדול בו: סוכן אישי המבצע פעולות עצמאית ● ענקית החיפוש לא נותרה חייבת ועומדת על פי דיווחים לחתום על עסקה עם אנתרופיק המתחרה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם - ועוד 4 כתבות על מצב השווקים

החודש שהקפיץ את התשואות לטווח ארוך והקאמבק הקטן של אלטשולר שחם ● מה קורה מאחורי גל המימושים באחת החברות החמות בבורסה ● יעקב ויינשטיין, מוותיקי שוק ההון המקומי, מציע להתרחק ממניות ישראליות ● צמצום הטבת המס על קרנות השתלמות חזר לשולחן: מי באמת ייפגע? ● וגם: מנהל ההשקעות שבטוח: היכונו לירידה חדה בריבית

עגלת הקפה Wide Open / צילום: אסף קרלה

עם תפריט מרענן ומדויק: בית הקפה בקיבוץ שעבר מתיחת פנים

עגלת קפה מוקפדת ולצדה משתלה עונתית, אופנה נשית על־זמנית, סטודיו שהופך בדים ישנים לעיצובים ייחודיים לבית ופנינה קולינרית מלאת הפתעות ● כל מה שאפשר למצוא בגבת שבעמק יזרעאל ● חגית אברון תופרת יום

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג, בימים טובים יותר / צילום: ap, Susan Walsh

שתי הכלכלות הגדולות בעולם מבקשות למנוע הסלמה במלחמת הסחר ביניהן

בשיחות במלזיה בכירים מארה״ב וסין מנסים להימנע מהסלמת מלחמת הסחר בין המעצמות ● הבכירים שואפים להציל את פגישת טראמפ–שי שאמורה להתקיים בשבוע הבא

בנייה בפלורידה. ל־37% מהצעירים יש תיק השקעות / צילום: Shutterstock

למה הצעירים בארה"ב מעדיפים לשכור במקום לקנות דירה

הוויכוח על השאלה אם לקנות או לשכור מקבל משמעות חדשה עבור דור ה-Z, בזכות עליות חדות בשוק המניות ואפשרויות השקעה מגוונות יותר

מימין: השותפים עופר כץ, הללי ברט ורוני זהבי. ''יושבים על הטיקט של משקיע עוקב שמביא ערך מוסף'' / צילום: רמי זרנגר

כשאסף רפפורט הקים את וויז הוא צירף קומץ של אנשים, כולל הקרן החריגה הזו

עופר כץ והללי ברט היו רואה חשבון ועורכת דין שנתנו שירות ליזמים בתחילת דרכם ● אלא שאז הם קיבלו החלטה: באלה שהם זיהו פוטנציאל - הם גם ישקיעו ● תחושת הבטן הובילה אותם להיכנס לחברות כמו וויקס, ארמיס ופייבר, וגם וויז, שלימים הלכה לעסקת הענק עם גוגל ● הכירו את קרן Cerca, שהפכה לכיכר העיר של האנשים שמובילים את תעשיית ההייטק

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: כדיה לוי

שני מגדלים בת"א ובטבריה מוכיחים עד כמה שוק הדיור שלנו מתנהל באפילה

דוח מבקר המדינה שפורסם השבוע הוכיח עד כמה מסד הנתונים עליו מתבססת הלמ"ס בתחום הדיור מלא חורים ● כשמולו ישנם בעיקר גורמים שמדברים מפוזיציה - קבלנים, שמאים, עו"ד - הבעייתיות של "הנתונים הרשמיים" מתסכלת

דונלד טראמפ ומארק קרני / צילום: ap, Evan Vucci

בעקבות "פרסומת מזויפת" - טראמפ עוצר את כל שיחות הסחר עם קנדה

בפרסומת נראה הנשיא הרפובליקני לשעבר רונלד רייגן כשהוא מבקר את מדיניות המכסים על סחורות מיובאות, ומזהיר כי היא גורמת לאובדן משרות ולמלחמות סחר ● "המכסים חשובים מאוד לביטחון הלאומי ולכלכלה של ארצות הברית. לאור התנהגותם החמורה, כל שיחות הסחר עם קנדה מבוטלות בזאת", כתב טראמפ

ויקראם סוד / צילום: פרטי

ראש ה"CIA" לשעבר של הודו: "הודו וארה"ב בילו 25 שנה בניסיון לבנות אמון מחדש. כל זה נעלם"

ויקראם סוד, שהיה מהאנשים החזקים בהודו והוביל את גוף איסוף המודיעין, מביט בדאגה בארה"ב של טראמפ דוחפת את הודו לזרועותיה של סין ● לנשיא המכהן, שלקח קרדיט על עצירת המלחמה מול פקיסטן, הוא אומר: "זה מה שהוא אוהב לטעון, אבל לא היה לו ממש קשר לאירוע"

ריי דאליו / צילום: Reuters, Andrew Kelly

משקיע העל והמיליארדר שיודע איך כלכלות מסתבכות ונותן עצה למשקיעים

חדלות פירעון של מדינות חזרה על עצמה מאות פעמים, לא אחת בגלים ● כשהחוב של ממשלת ארה"ב הוא כמעט 38 טריליון דולר, שהם למעלה מ-124% מהתוצר, הוא גדל מעבר ליכולת לתחזק ולשרת אותו, ויש סכנה ממשית לקריסה ● לריי דאליו, מייסד ברידג'ווטר, יש הצעה למשקיעים במדינות כאלה ● כתבה שנייה בסדרה

יובל סמו בקמפיין הפניקס סמארט / צילום: צילום מסך

נהג המונית יובל סמו מסיע את הפניקס סמארט לפסגת הפרסומות האהובות

הפרסומת הזכורה ביותר השבוע שייכת לבנק לאומי, על אף שכלל לא הייתה באוויר, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגבוהה ביותר השבוע, כמיליון שקל, שייכת לבנק הבינלאומי - שבסיוע האחים סוויסה מתברג במדד

פרופ' יואל מוקיר / צילום: ap, Nam Huh

הזוכה הטרי בפרס נובל לכלכלה לא רוצה שתדאגו מחזונות דיסטופיים

פרופ' יואל מוקיר, שגדל והתחנך בישראל, הופתע כשהתקשרו לבשר לו שזכה בפרס נובל לכלכלה ● אבל מחקריו, שמציבים אמונה בקדמה ובטכנולוגיה כתנאי לשגשוג כלכלי של חברות, רלוונטיים היום במיוחד ● בראיון מיוחד לגלובס, הוא מסביר למה הוא לא קונה את הסיפורים הדיסטופיים על בינה מלאכותית, מה החברה החרדית יכולה ללמוד מיפן על שילוב בין מסורת לקדמה, ומגלה מה מאיים על הצמיחה בעתיד

סוויני במודעה מהקמפיין. משחק מילים על ''ג'ינס טובים'' ו''גֶנים טובים'' / צילום: Reuters, Staff

כך סידר ביקור בישראל למנכ"ל אמריקן איגל הכנסות לא צפויות של מיליון דולר

אמריקן איגל הצליחה לעורר מהומה בקמפיין האחרון, כשרבים טענו לגזענות וסקסיזם ואפילו טראמפ התייחס ● אלא שהמכירות רק השתפרו מאז, והמותג הרוויח כמיליון לקוחות חדשים ● כעת המנכ"ל ג'יי שוטנשטיין מגיב לראשונה, "עומדים מאחורי מה שעשינו", וגם משתף ביעד שלו: "לשים ג'ינס על כל טוכעס בארה"ב"

מסוף הרכב בנמל ג'בל עלי בדובאי / צילום: יח''צ

האם בקרוב יגיעו לישראל רכבים מדובאי ואיזה סגמנטים יושפעו?

משרד התחבורה בוחן מתן אישורי יבוא לרכב בתקינה של מדינות המפרץ, סין והודו – מהלך שעשוי להוזיל מחירים ולפתוח שווקים חדשים אך גם לעורר ביקורת בינלאומית ● דיפאל משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש במחיר תחרותי ● ניסאן מתכוננת לקאמבק בישראל ב־2026 ● וגם: ועדת הכספים דורשת מתווה להצלת נמל אילת ● השבוע בענף הרכב

המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים / צילום: Shutterstock

לא הכול נוצץ בדרך לאקזיט: הגיע הזמן לדבר על המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים

התדמית הנוצצת והאקזיטים במיליארדים מסתירים מציאות לא קלה ● במקרים רבים מייסדי סטארט־אפים חווים בדידות וסובלים מלחץ ופחד, אך נמנעים מקבלת עזרה מקצועית ● יש מה לעשות, וזה מתחיל בהעלאת המודעות לנושא

הריסה של בניין במסגרת פרויקט פינוי־בינוי / צילום: גל פליבה

מלכודת היטל ההשבחה לבעלי דירות במיזמי פינוי בינוי: מתי אסור למכור את הדירה

מכירת דירה לאחר שכבר אושרה תב"ע משביחה ולפני שקוימו התנאים המתלים בהסכם פינוי בינוי עלולה לחשוף את המוכרים לתשלום היטל השבחה גבוה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; הנשיא טראמפ ייפגש עם נשיא סין בשבוע הבא

הנאסד"ק קפץ בכ-0.9% ● מניות המחשוב הקוונטי זינקו בעקבות דיווח בוול סטריט ג'ורנל כי ממשל טראמפ במגעים לרכוש החזקות בחברות בתחום ● סופר מיקרו קומפיוטר נפלה במעל 7%, לאחר שהורידה תחזיות לרבעון הראשון של 2026 ● מחירי הנפט זינקו במעל 5%, בעקבות הסנקציות של טרמאפ על רוסיה ● בנק אוף אמריקה: מדד S&P 500 קרוב לשיא – רוב הסימנים על "שוק דובי" כבר מהבהבים

סמי קצב, תעשיין נשק / צילום: כדיה לוי

איש העסקים הישראלי שימכור רובים במיליארדים להודו

חברת PLR Systems, מיזם משותף של מפעלי נשק ישראל (IWI) שבה שולט סמי קצב ותאגיד אדאני מכר לצבא הודו 425 אלף רובי סער מדגם CQB קרבין ● העסקה מוגדרת תחת קטגוריית “Buy (Indian)”, שמשמעותה: המוצר חייב להיות מתוכנן ומיוצר בהודו, עם לפחות 50% תוכן מקומי