גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הסיני הזה מזכיר את טסלה Y, וזול ממנה בעשרות אלפי שקלים

AION HT, הקרוס-אובר החשמלי הגדול של GAC, מציב את טסלה Y על הכוונת, אבל זול ממנה בעשרות אלפי שקלים ● יש לו תא נוסעים מאובזר ויוקרתי, ואיכות נסיעה טובה, אם כי מערכת ההנעה צנועה למדי

GAC HYPTEC HT / צילום: יח''צ
GAC HYPTEC HT / צילום: יח''צ

ישראל הפכה בשנים האחרונות למעבדת ניסויים של תעשיית הרכב הסינית, מעין "אתר בטא", שמאפשר ליצרנים ולממשלת סין לשכלל טקטיקות של יצוא, שיווק, מיצוב, שירות ותמחור לרכב. זאת כהכנה "רכה" לקראת חדירה לשווקים הרבה יותר גדולים וחשובים במערב.

החל מינואר: המסים על רכבים חדשים יטפסו באלפי שקלים
חוק ההסדרים ל־2026 מציע: טסט לרכב כל שנתיים

אבל המהירות והעוצמה שבהן "הניסוי" הזה הצליח צריכה להדאיג מאוד את יצרני הרכב המערביים; נכון להיום, כשליש מהמכירות בשוק הרכב הישראלי הוא של כלי רכב מתוצרת סין, המושג "נאמנות למותג" שייך להיסטוריה, ולהיטי מכירות אנונימיים צצים אצלנו חדשות לבקרים, רק כדי לפנות מקום ללהיט אחר. המרוויחים העיקריים מכך, לפחות בטווח הקצר, הם הצרכנים הישראלים, שבזכות כלי הרכב הסיניים הם מגלים מחדש את המונח "תמורה לכסף".

עיצוני חיצוני

דוגמה טובה הוא הקרוס-אובר HYPTEC HT של חברת GAC הסינית. זהו קרוס-אובר פרימיום גדול, עם אורך של כמעט 5 מ', שתוכנן להתחרות ישירות בטסלה Y. הוא גדול ומאובזר הרבה יותר, אבל עדיין מצליח להגיע לישראל במחיר נמוך יותר בכ-60 אלף שקל מגרסת הבסיס של טסלה Y. האם קיים כאן מלכוד, או שהסינים פשוט החליטו "לעשות בית ספר" לאלון מאסק?

חיצונית המעצבים לא ניסו להסתיר את היעד שעל הכוונת. מלפנים ומהצד ה-HT מזכיר מאוד את ה-Y, עם פרופיל עגלגל ורחב של "קרוס-אובר קופה", וגג קמור, שמשתפל לאחור בזווית חדה ופוגש עמודי גג אחוריים דקים.

החרטום המשופע יוצר מראה דינמי ומציג פנסים מלוכסנים, שעיצובם מזכיר את הדור הקודם של טסלה Y. רק עיצוב הזנב שונה מאוד מהמקור האמריקאי, וכולל מערך תאורה רוחבי וספוילר בולט, שממוקם מתחת לחלון אחורי גבוה וצר.

בסין הרכב מוצע גם עם "גימיק" של דלתות צד אחוריות מתרוממות מעלה בנוסח "כנפי שחף", שכנראה הועתקו עם מדפסת 3D מדגם היוקרה "מודל X" של טסלה. קרוב לוודאי שהדלתות האלה היו הופכות ללהיט מקומי בישראל, אבל למרבה הצער הקהל הישראלי יצטרך להסתפק בדלתות צד מקובלות, שנפתחות החוצה. גם בלי הגימיק זהו רכב ידידותי לעין, ובצבע הנכון הוא גם ימלא את התפקיד של רכב סטטוס.

פנים הרכב

כמו בטסלה וב-XPENG G6, ל־HT יש חלל פנים ענק, דמוי בועה. הגג מתנשא מעל ראשם של הנוסעים, המושבים הקדמיים רחבים ונוחים מאוד בנסיעות ארוכות, וביניהם מפריד קונסול רחב, שמאפשר לנהג ולנוסע להניח מרפקים (וטלפונים) מבלי להיפגש פיזית.

על המושב האחורי יכולים להתמקם שלושה נוסעים רחבים וגבוהים, ולמתוח רגליים קדימה ללא מגבלות. המושב תוכנן בעליל עבור אנשי המעמד הבינוני הגבוה של סין, שאוהבים לנמנם ברכב, והוא מאפשר לאח"מ שבצד הימני מאחור להסב את המושב שלו למעין מיטה נוסח מחלקת עסקים.

לרשות הנוסעים מאחור גם עומדות דלתות ענקיות עם חלונות עצומים בגודלם, ואת הרגשת "הבועה" משלים גג זכוכית שנמתח לכל אורך הרכב, וכולל גם וילון חשמלי מקורי שיתקבל בברכה בקיץ הישראלי.

תא המטען רחב ועמוק, ומציע נפח מכובד של 670 ליטר, אחד הטובים בפלח, אם כי לא גדול כמו בטסלה Y.

הנדסת האנוש תואמת את הקו "הטסלאי", עם סביבת נהג מינימליסטית ונטולת הפרעות חזותיות למעט כמה מתגים פיזיים בודדים לשליטה על המראות, החלונות ועוצמת האוורור.

התפריט אומנם עבר הסבה לעברית, אבל הוא לא הכי אינטואיטיבי, ואפשר לבלות דקות ארוכות בחיפוש אחרי פונקציות חיוניות כמו בורר מצבי הנהיגה, ביטול מערכות בטיחות טורדניות או החלפת תחנת רדיו. אפשר להתנחם בכך, שהמידע החיוני לנהיגה מוצג בבירור מול הנהג באמצעות לוח מחוונים דיגיטלי, שכמותו אין בטסלה. יש גם מוטות שליטה מקובלים לאורות ולמגבים.

רמת הגימור והאבזור מרשימה יחסית למחיר. המושבים עטויים בעור נאפה שנראה ומרגיש איכותי ומעוטר בתפרים נאים, וכמעט כל משטח חשוף בתא, כולל בדלתות, עטוי בפלסטיק רך ויוקרתי למראה. אפילו ריפוד הגג משדרג את הנורמה.

רשימת האבזור התקני כוללת עיסוי למושבים הקדמיים, חימום ואוורור לכל המושבים, מערכת קול רצינית עם רמקולים במושב הנהג וזיגוג כפול לשמשות, שעבורו בלבד דורשים כמה יצרני פרימיום מערביים אקסטרה של מאות אירו.

היינו שמחים לקבל גם מערכת מיזוג חזקה יותר וגם מערכות בטיחות אקטיביות פולשניות וטורדניות פחות, במיוחד מערכת הסיוע לשמירה על נתיב, שמושכת את ההגה מידיו של הנהג בצורה די בלתי צפויה.

מנוע וטווח חשמלי

יחסית לממדים ולמיצוב, מערכת ההנעה של ה-HT די צנועה, וכוללת מנוע אחורי בודד בהספק 245 כ"ס וסוללה של 72.7 קילוואט-שעה עם טווח מוצהר של עד 445 ק"מ ב-WLTP. הנתונים האלה ממצבים את הרכב מול גרסאות הבסיס של מתחרות סיניות, אך טסלה כבר התקדמה בינתיים להספקים וטווחים גדולים יותר.

הביצועים עצמם יענו על רוב הדרישות, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.1 שניות וצבירת מהירות חלקה ונמרצת גם בעליות, במיוחד במצב התכנות הספורטיבי. מרושם ראשוני נראה שהיעילות האנרגטית טובה מהממוצע. נהגים רגועים יוכלו השיג טווח די קרוב למוצהר גם בלי להיעזר במצבי התכנות "החסכוניים". קצב הטעינה המהירה סביר, בסביבות 160 קילוואט.

על הכביש

ניכר שהרכב תוכנן בעיקר עבור נוחות ופחות עבור נהיגה נמרצת. המתלים הרכים משחררים נטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות, וההיגוי די מעורפל. מעבר אל מצב התכנות הספורטיבי מגביר את משקל ההיגוי, אבל לא בהכרח את הדיוק שלו.

נוחות הנסיעה טובה, עם ספיגה בוגרת של מהמורות עירוניות קלות עד בינוניות, ונסיעה חלקה ורגועה במהירויות בין-עירוניות. תורם לכך שימוש בחישוקי 19 אינץ' עם צמיגים מתונים יחסית בחתך 55'. מרווח הגחון מספיק לצורך דילוג קליל על מדרכות גבוהות ונסיעה על דרכי עפר, אך לא היינו בוחנים אותו על מכשולים מחוץ לאספלט.

מחיר

ה-AIONHT עולה בישראל 183 שקל לפני מבצעים וזה אומר כ-60 אלף שקל פחות מגרסת הבסיס של טסלה מודל Y, וכמעט 20 אלף שקל מתחת ל-G6 הפופולרי. צריך להביא בחשבון, שהרכב משווק בישראל בתקינה שמוגבלת ל-400 יחידות בלבד, וההמשכיות שלו אינה ודאית. אבל במחיר הזה אפשר כמעט לקרוא ל-HT "רכב חברתי", שמאפשר גם ללקוחות מוגבלי תקציב (יחסית) להרגיש איך נראים החיים במאיון העליון.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

BYD סיליון 7
220 אלף שקל לפני מבצעים עולה הקרוס-אובר קופה בגרסת הבסיס. לרכב עיצוב דינמי ותא נוסעים מפואר. מנוע 231 כ"ס מאיץ ל־100 ב־7.3 שניות והטווח עד 440 ק"מ.

BYD סיליון 7 / צילום: יח''צ

XPENG G6
202 אלף שקל, לפני מבצעים, עולה גרסת הבסיס. בסיס הגלגלים ארוך ותא הנוסעים מרווח ואיכותי. המנוע 258 כ"ס וסוללה של 68 קילוואט מספקת עד 435 ק"מ.

XPENG G6 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

אחרי שהימר נגד פלנטיר ואנבידיה: הצעד המפתיע של מייקל ברי

המשקיע שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, הסיר את רישומה של קרן ההון סיכון שלו ברשות ני"ע האמריקאית ● ברי נקלע לעימות חזיתי מול מנכ"ל פלנטיר בשבוע שעבר, לאחר שדווח כי ביצע הימור בהיקף של 912 מיליון דולר נגד החברה ● כעת הוא טוען כי היקף ההימור היה בעצם 9.2 מיליון דולר, וכי הוא בדרך "הלאה לדברים יותר טובים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בנעילה בתל אביב; הבורסה זינקה ב-3% השבוע לשיאים חדשים

מדד ת"א 35 ננעל ללא שינוי ● הבורסה עלתה אתמול לשיאים חדשים, השקל התחזק וחצה רף חדש מול הדולר ● נייס עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעון השלישי, העלתה מעט את התחזית השנתית ● לאומי פרטנרס רוכשת 10% מחברת הנדל"ן נתנאל גרופ ● מה צפוי במדד המחירים לצרכן שיפורסם בישראל מחר

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארון החטוף החלל הועבר לישראל

ישראל רוצה לגבש הסכם סיוע ביטחוני חדש וארוך טווח עם ארה"ב ● זעזוע בעולם מאלימות המתנחלים - והביקורת החריפה על אוזלת-היד של הרשויות ● דיווחים פלסטיניים: תקיפות מהאוויר בעיר עזה, כוחות צה"ל פתחו באש בח'אן יונס ● דיווח מלבנון: מטוסי חיל האוויר של צה"ל הפציצו בעיירה עייתרון ● עדכונים שוטפים

אדמירל (במיל') גארי ראפהד / צילום: נעמה קליין

"זה לא הזמן לנוח": האדמירל האמריקאי שמפציר בישראל להתכונן לעימות הבא מול איראן

אדמירל (מיל') גארי ראפהד, מפקד צי ארה"ב לשעבר, מזהיר כי האיום הימי של איראן ושלוחותיה רחוק מלהסתיים ● בראיון לגלובס הוא מדבר על הכישלון מול החות'ים, על הלייזר שצפוי לשנות את מאזן ההגנה ועל עתיד שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ● ויש לו אזהרה: "דווקא עכשיו, כשהרובים שותקים, זה לא הזמן לנוח"

תכני yes בשירות הטלוויזיה של פרטנר / צילום: פרטנר tv+

חשש לפגיעה בתחרות? התלונות בשוק על yes לאחר עסקת פרטנר

yes למעשה מנהלת את עסקאות התוכן המשותפות של פרטנר מול ספקים, וכך יש לה כוח מיקוח גדול יותר של 760 אלף הלקוחות של שתי החברות ● לגלובס נודע כי לרשות התחרות הוגשו מספר תלונות על פגיעה בעצמאותה של פרטנר, וכי הרשות פתחה בבדיקה ● גורמים ב-yes: "גופים מונופוליסטיים עושים הכול כדי לחבל בעסקה"

יעל אבירם רוזנפלד / צילום: כפיר זיו

מנהלת הגיוס של אנבידיה בישראל: "הג'וניורים הם השקעה לטווח ארוך"

יעל אבירם רוזנפלד, שמובילה את תחום הגיוס של ענקית השבבים בישראל, מגלה מה החברה מחפשת דווקא במועמדים צעירים - ומדוע סקרנות, גמישות ויכולת למידה חשובות יותר מניסיון ● בראיון לגלובס היא מדברת על האיזון בין טכנולוגיה לאנושיות, ועל החוסן שנדרש כדי להחזיק מעמד בעולם שמשתנה כל הזמן

ליאור סושרד בקמפיין לפרויקט UTOPIA / צילום: אייל נבו

כמה שילם ליאור סושרד על דירה בפרויקט שהוא מקדם בשדה דב?

המנטליסט רכש דירת 3 חדרים בפרויקט שאותו הוא מפרסם בשדה דב - עסקה שבוצעה בנפרד מהתקשרותו ועל פי ההערכות מיועדת להשקעה ● קרן Awz מקנדה תקים מפעל שבבים באשקלון בהשקעה מיידית של 5 מיליארד שקל ● בהאקתון השיקומי של עמותת Restart פותחו פתרונות מותאמים לעשרות פצועי ופצועות צה"ל ● וגם: בתחילת 2026 ייפתח בזכרון יעקב המלון החדש מבית רשת גורדוניה ● אירועים ומינויים

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הפספוס של חיפה והאתגר הגדול: 6 הערות על המיזם הענק של אנבידיה בקריית טבעון

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, אנבידיה תקים ככל הנראה את מיזם הענק שלה בצפון בקריית טבעון ● מה הסיבה שדווקא היא נבחרה, מה עומד מאחורי הפספוס הגדול של חיפה, ואיך ייראו לוחות הזמנים?

צילום: Shutterstock

מכלית נפט שינתה את מסלולה בפתאומיות, גורם אמריקאי אישר: איראן חטפה אותה

כמה סירות קטנות התקרבו לעבר המכלית סמוך למצר הורמוז - והיא שינתה את מסלולה ● מרכז הפעולות הימיות דיווח על המקרה כ"אירוע חשוד" וחברת אבטחה ימית טענה כי "נראה שמדובר בפעולה מכוונת" ● גורם אמריקאי רשמי אישר לסוכנות הידיעות AP מאוחר יותר כי איראן אחראית לחטיפתה של המכלית

מזומן שנתפס על ידי משטרת ישראל. יש אתגרים באכיפה / צילום: דוברות משטרת ישראל

ההגבלות החדשות על החזקת מזומן בחוק ההסדרים: מה הן כוללות?

ההצעה הכלולה בפרק המאבק בהון השחור מבקשת לקבוע איסור פלילי על החזקת מזומן מעל סכום של 200 אלף שקל ● המתנגדים טוענים כי החוק יפגע קשות בפרטיות ויגביל את החופש הכלכלי ● בינתיים, כלל לא ברור איך תתבצע האכיפה ● מנתחים את חוק ההסדרים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כאל מציגה צמיחה דו־ספרתית בהכנסות, צבר ההזמנות של דניה סיבוס בשיא

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● חברת כרטיסי האשראי כאל דיווחה על צמיחה של 12% בהכנסות, אם כי בשורה התחתונה היא רשמה הפסד בשל שורה של אירועים חד־פעמיים ● דניה סיבוס הציגה ירידה ברווח הנקי, אך צבר ההזמנות שלה הגיע לשיא ונעמד על 20.6 מיליארד שקל

הבורסה הגיבה בחיוב ככל שגברו הסיכויים להסכם

הבורסה בת"א מציגה: רווחיות גבוהה כמו של חברת הייטק

על רקע שבירת השיאים של מדדי המניות בת"א, מציגה הבורסה עצמה זינוק אדיר ברווחיה, שכבר עומדים על 34% מההכנסות לעומת פחות מ־7% בשנת 2019 ● העלייה במחזורי המסחר ובתעריפים הובילה לכך שברבעון האחרון לבדו הרוויחה הבורסה יותר מבשנים שלמות בעבר

אוניות בתעלת סואץ / צילום: שלטונות נמל סואץ

אחרי הכרזת החות'ים על "פתיחת הים האדום": בענף הרכב נערכים לחזרת ההובלה הישירה מהמזרח

בימים האחרונים מתבצעת בדיקה מול יצרניות רכב גדולות מהמזרח על חידוש קווי ההובלה דרך תעלת סואץ, צעד אשר צפוי לחסוך עלויות הובלה של כ־1,000 דולר לרכב ● הערכה: אימוץ תקינת האמירויות יכול לחסוך עד עשרות אלפי שקלים למכונית ● וגם: טסלה מרחיבה נוכחות בישראל, דגם הפרימיום הסיני שבדרך והיונדאי המפוארת שתתחרה במכוניות שרד גרמניות • השבוע בענף הרכב 

נדל''ן בתל אביב / צילום: Shutterstock

שוק הנדל"ן התל אביבי חזר 4 שנים לאחור

נתוני הלמ"ס מראים כי לא רק שמחירי הדירות יורדים: הציבור מחפש היום דירות זולות ● זאת בעוד שבשוק, במיוחד במרכז הארץ, יש היצע דירות יקרות ● חוסר איזון כזה לא יכול להגמר טוב

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

כפי שנחשף בגלובס: המדינה תקצה קרקע לקמפוס החדש של אנבידיה בקריית טבעון

שר הבינוי והשיכון חיים כץ מאשר את חשיפת גלובס מאמש, לפיה המדינה תפעל להקצות לענקית השבבים אנבידיה קרקע בפטור ממכרז בקריית טבעון ● לדבריו, הקמפוס יוקם על שטח של 160 אלף מ"ר ויאכלס מעל 8,000 עובדים ● מאנבידיה נמסר: "החברה ממשיכה לבחון את כל החלופות"

סשימי טונה אדומה עם קרם פרש ותאנים / צילום: נמרוד סונדרס

באזור המוסכים התל אביבי מסתתרת הברקה שפויה וכיפית

אנשי "סניור" מארחים בגובה העיניים, ודווקא בגלל שאין להם יומרה להביא בשורה קולינרית, החוויה בה לא שגרתית, וכל מנה טובה ומדויקת

איך בני 80 שומרים על מוח צעיר / צילום: Shutterstock

במכון ויצמן עשו מחקר ענק על הזדקנות, והממצאים מפתיעים

פרופ' מרסל משולם מאוניברסיטת נורת'ווסטרן חקר במשך שנים אלצהיימר ואז החליט לשנות כיוון ולחקור דווקא את הסוד של הסופר־אייג'רים ● פרופ' אורי אלון ממכון ויצמן חיפש את "צוק ההזדקנות" של נשים והופתע בעצמו מהממצאים ● ופרופ' ודים גלדישב, מבית החולים של הרווארד, גילה מה קורה כשמחברים בין איברים של עכבר צעיר ועכבר זקן ● שלושה חוקרי הזדקנות מספרים לגלובס על הממצאים המטלטלים והמשמעות שלהם לעתיד, וגם עונים על השאלה איך אפשר להאט הזדקנות כבר היום

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

ההפסד הגדול של החוסכים בקופות הגמל להשקעה

המכה לקופות הגמל להשקעה ● שר האוצר מדבר על הורדת מסים שכבר התקזזה ● ואם הממשלה לא מטפלת, הערים ייכנסו לתמונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סניף של fifth third bank. דיווח על מחיקה של מאות מיליוני דולרים / צילום: Shutterstock

קריסות גדולות עוד לפנינו: האם האשראי הפרטי יהפוך למשבר הסאב־פריים הבא?

שני בנקים בארה"ב מחקו כ־400 מיליון דולר וקרנות נסגרות, בעקבות חשיפות למלווים בעייתיים באשראי פרטי ● קרן המטבע תדלקה את החששות עם הערכה שהבנקים בעולם חשופים לתחום ב־4.5 טריליון דולר ● איפה טמונה הסכנה העיקרית, ומה תהיה ההשפעה בישראל?

מהפכת הדירות הקטנות כבר כאן / צילום: Shutterstock

חושבים בקטן: המדינה שוקלת לאשר לראשונה דירות של 25 מ"ר

הורגלנו לחשוב ש"בית אמיתי" חייב להיות גדול, אבל לכוחות השוק יש בכך יד ● עכשיו סוף סוף מתחילים לשבור את המיתוס: ב-2024 התחלות הבנייה של דירות 2 חדרים היו בשיא של כל הזמנים