גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב / צילום: צילום מסך
מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב / צילום: צילום מסך

בהצהרה משותפת יחד עם שרת התחבורה מירי רגב, מנכ"ל וויזאייר ג'וזף וראדי הודיע על הקמת בסיס בישראל כבר בחודש אפריל 2026, מה שיאפשר להרחיב דרמטית את התחרות בתחום התעופה בישראל. ההסתדרות מתערבת לטובת ועדי חברות התעופה כדי למנוע את המהלך, אך נראה שהוא יבשיל בכל זאת. מניית אל על יורדת בעקבות ההצהרה.

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"
הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

"אנחנו פועלים בכל הערוצים כדי להוריד את יוקר המחיה", אמרה בהצהרה השרה רגב "רפורמת שמיים פתוחים הוכיחה את עצמה כמוצלחת, ושמרה על חוסנן של החברות הישראלית, הביא להורדת המחירים, הוסיף יעדים לקהל הישראלי". לדבריה, למרות שהחברות הישראליות טסו בעת חירום, הן ניצלו את המחסור כדי להפקיע מחירים וזו "מציאות שאי אפשר לקבל אותה".

"אחת המטרות של כל ממשלה היא הבטחת מחיר זול בתעופה", אמר המנכ"ל וראדי "אנחנו יכולים להוסיף ערך וליצור חלופת לואו-קוסט עבור אנשים שרוצים לנסוע". לדבריו, "אנחנו מחויבים בצורה מלואה להתקדמות בכך וליצור את הבסיס בישראל בפועל". לדבריו הם רוצים להתחיל לפעול "מוקדם ככל הניתן" ואף "בחודשים מרץ או אפריל" הקרובים. "אנחנו רוצים להיראות כשותף העסקי שלכם, כאזרח תאגידי שמעורב בישראל".

במהלך השיחות עם מנכ"ל וויזאייר, אמרה השרה רגב, עלו מספר סוגיות סביב הקמת הבסיס של וויז בישראל: "חידוש והגברת הפעילות בשדה התעופה נתב"ג ורמון" (כאשר שאלת הפעילות מרמון הייתה אחד מנקודות המחלוקת בין משרד התחבורה לחברה, כאשר משרד התחבורה הציע שהבסיס יוקם דווקא ברמון). אך נראה שהסוגיה עוד לא נפתרה לגמרי: "הצוותים המקצועיים ימשיכו לגשר על הפערים ברגולציה, ולקראת ינואר נערוך פגישה נוספת". כלומר, ייתכן שוויז תחלק את פעילותה בין נמלי התעופה, וטרם ברור כיצד.

לגבי שדה התעופה רימון, המנכ"ל וראדי אמר בשיחה עם גלובס כי "הייתה לנו שיחה על זה עם השרה והצוות שלה. כרגע אנחנו עדיין מחפשים עוד מידע, לא הייתי קובע משהו סופית כרגע. בכל מקרה, זו לא תהיה הפעם הראשונה שנפעל מאילת". בכל מקרה, הוא מדגיש "ניצור משרות בישראל, נשכור עובדים ישראלים, וניצור עוד אופרציה בשדות התעופה כמו תחזוקת מטוסים".

הפערים שהיו בין הצדדים

הגעתו של מנכ"ל וויזאייר לישראל התקיימה לאחר שבין הצדדים נפערו פערים משמעותיים ולאחר לחצים והתערבותה של השרה רגב ומנכ"ל משרדה משה בן זקן מול ההונגרים. ברקע, ההונגרים עיכבו את הקמת הבסיס שתוכננה בישראל.

הפער העיקרי הקיים בין הצדדים הוא דרישתה של החברה לחופש תעופה שביעי. אמנת שיקגו, שנחתמה ב־1944, הגדירה את כללי המשחק של התעופה האזרחית בעולם, לפיהם יש חמישה "חופשים אוויריים". מדובר בזכויות מעבר ונחיתה שמדינות מעניקות זו לזו בהסכמים בילטרליים או אזוריים. בין היתר, זכות לטוס מעל שטח מדינה אחרת, זכות לנחות בה למטרות טכניות ועוד. מאוחר יותר התווספו חופשים נוספים, ובהם חופש תעופה שביעי שמתייחס להפעלת טיסות בין שתי מדינות זרות שאין להן קשר למדינת הבית.

בעניין זה, אמר מנכ"ל וויזאייר וראדי בשיחה עם גלובס כי חופש הפעולה השביעי הוא "לטובת המדינה. למה שתרצו להגביל את ההזדמנויות שלכם רק לאירופה? החופש השביעי התפשט בכל מקום, גם במדינות כמו רוסיה וטורקיה החילו אותו".

מה יקרה אם הרשויות בישראל יתעקשו שלא להחיל אותו?
"כשנגיע לגשר, נחצה אותו. צריך לראות את התמונה המלאה".

וויזאייר, שרשומה בהונגריה, תכננה להפעיל טיסות מישראל לאירופה ועם זה אין שום בעיה. הפערים נוצרו כשהחברה הבינה שאלו לא יספיקו עבורה, והיא ביקשה לבצע טיסות מישראל למדינות שאינן באיחוד האירופי, כמו מדינות בבלקן ובהמשך גם לאמירויות. בישראל לעומת זאת גורמי המקצוע חלוקים ביחס לדרישה זו, שתביא לפגיעה משמעותית מאוד בחברות התעופה הישראליות - משום שלמעשה וויז אייר תוכל לפעול כמו חברה ישראלית אך ללא הרגולציה הישראלית שמחייבת הסדרי ביטחון, הסכמים קיבוציים ועוד.

ייתכן שהצדדים יוכלו "לרדת מהעץ" ולהחזיר את רעיון הקמת הבסיס לשולחן באמצעות התחייבות דקלרטיבית עתידית - או של מאמצים לפעול מול המדינות בבלקן, או של הקמת בסיס מבלי לתת תאריך והתחייבות קונקרטית. ועדיין, גורמים המעורים בפרטים טוענים שלהונגרים דרישות לא עקביות שצפות במסגרת המשא ומתן. לא ברור גם מה יעלה בגורל ההצעה הישראלית להקמת הבסיס ברמון, ולא בנתב"ג, לנוכח התחרות הקשה של אילת בעקבה ופערי המחירים העצומים.

לגבי טיסות בזמני חירום בישראל, וראדי מדגיש ש"אנחנו חברה אירופאית, ומכאן מוגבלים על ידי הרגולציה האירופאית". כך שאם הרגולציה האירופאית תאסור על טיסה לישראל, הם לא יוכלו להמרות את פיהם. ובכל זאת, הוא אומר ש"ברגע שתהיה לנו נוכחית מהותית יותר בישראל, נקבל עוד מידע ותדריכי בטחון, וכך נוכל לקבל עוד החלטות בעצמנו". בכך, הוא כנראה רומז - הם יוכלו להמשיך לטוס כאשר גורמי הביטחון בישראל מאשרים את הבטיחות שבכך, כל עוד הרגולציה האירופאית לא תגביל אותם.

בינתיים, את התקדמות הצדדים מלווים איומי ההסתדרות שמייצגת את ועדי העובדים. אייל ידין, מנהל איגוד ועדי התחבורה, פנה לשרה רגב הבוקר וכתב לה: "אני מבקש להודיעך כי עובדי ענף התעופה לא יעמדו מנגד בזמן שפרנסתם ועתיד משפחתם מושלכים אל הסל במהלך נמהר, חפוז, המבוצע בעיתוי ובאופן המעוררים תהיות. ככל שלא תנוהל הידברות עם נציגי העובדים, טרם מתן הבטחות והתחייבויות שבכוחן להשפיע קשות על עתידם, עלול המשך קידום המהלך להיתקל בקשיים. על מנת להימנע ממבוכה מיותרת, אני מציע לדחות את הפגישה עד שהדברים יוסדרו מול נציגות עובדי ענף התעופה, כמתחייב".

לגבי התנגדות הוועדים, אמר וראדי כי "אנחנו מנסים לעשות משהו לטובת המדינה, לטובת אזרחי המדינה. יש תמיכה בציבור הישראלי, אנחנו יוצרים ערך עבור הטסים ואנחנו מותג אהוב בישראל, צריך להחליט באיזה צד להיות".

לוטשת עיניים לשוק הישראלי

זה שנים שחברת הלואו קוסט ההונגרית וויזאייר לוטשת עיניים לשוק הישראלי - ובמשרד התחבורה הסכימו לראשונה לאפשר לה לפתוח בסיס פעילות בארץ. בסיס פעילות בנתב"ג יאפשר לוויזאייר לקבוע את ישראל כנקודת המוצא והסיום של טיסותיה, כלומר, לא עוד טיסות הלוך-חזור, אלא נוכחות של מטוסים וצוותים בישראל, שמאפשרת לחברה להפעיל סבבים תפעוליים רבים יותר וליהנות מסלוטים יקרי-ערך (זמני טיסה והמראה שמחולקים לחברות לפי הקיבולת של שדה התעופה), וכך לבסס אחיזה בשוק המקומי.

כיום, יש לחברות התעופה המקומיות יתרון יחסי בכך שהמטוסים שלהן "לנים" בישראל ויכולים לנצל את הסלוטים הראשונים והאחרונים ביום, שמועדפים על ידי הנוסעים. אם וויזאייר תקים בסיס בישראל, היא תוכל ליהנות מאותם תנאים ולהפוך לשחקנית דומיננטית בשעות הביקוש. היא גם תוכל להמשיך ולהיות חברה זרה, כך שלא תחול עליה רגולציה מחמירה של החברות הישראליות - דוגמת הסדרי ביטחון קשיחים ותיאומים עם אל על, שהיא לא רק חברה מתחרה, אלא גם ספקית שירותי האבטחה בענף.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המספרים נחשפים: 120 אלף ישראלים עושים בכל שנה את הטעות הגדולה ביותר בפנסיה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● נתונים שהגיעו לידי גלובס חושפים כי התופעה של משיכת כספים מקרנות הפנסיה מוקדם מדי, הולכת וצוברת תאוצה, הגם שבכך מאבדים החוסכים זכויות ומשלמים קנס גדול ● בכיר בלשכת סוכני הביטוח: "עם ישראל מפרק לעצמו את הפנסיה תחת שידול ורמייה"

אנה זק ואילנית בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך

יד ביד עם הארנק הירוק, הפרסומת של דיסקונט מתברגת במקום הראשון בזכירות

הפרסומת של ביטוח 9 מתברגת במקום הראשון באהדה זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אחרי כוכבה, רמזי ואחרים, גם ניסים מ"קופה ראשית" מקבל קמפיין - עם חברת הביטוח מגדל

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

דוחות שופרסל: המכירות בחנויות זהות נפלו בחדות

הכנסות רשת המזון הסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל ברבעון השלישי, ירידה של 9% בתוך שנה ● הרווח הנקי של שופרסל ירד ברבעון השלישי ב-36% ל-168 מיליון שקל, אך בנטרול מכירת ההחזקה בפייבוקס ברבעון המקביל אשתקד, הרווח הנקי עלה בכ-4.5%

מודעות של כאל, טפחות, בנק לאומי, ישראכרט / צילום: צילומי מסך

הסיבה שהלוואות מפתות עם פרזנטור מחויך דווקא מייצרות אצלנו דחייה

מחקר ישראלי חדש ניתח את הבעות פנים ותנועות העיניים מול פרסומות של בנקים וחברות כרטיסי אשראי וביטוח ● תנאי ההלוואה והסכום התגלו כחשובים בהרבה מהמעטפת השיווקית

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המחוזי קבע: חברת היהלומים של לבייב תשלם עשרות מיליונים במס

שנים לאחר שחברת היהלומים ארגנה מחדש את פעילותה בחו"ל ומכרה את חלקה בחברות בארה"ב, קובע המחוזי כי העסקאות ההן יובילו כעת לחיוב מס בישראל

עוצר הוטל על מעון הנשיא / צילום: ap, Mark Schiefelbein

שני אנשי המשמר הלאומי נורו מחוץ לבית הלבן, עוצר הוטל על מעון הנשיא

יריות בוושינגטון: חשוד אחד נעצר אחרי שפתח באש לעבר אנשי המשמר הלאומי • שני הנפגעים הובהלו לבתי חולים, אחד מהם במצב קריטי • היורה הוא אזרח אפגניסטן בן 29, שנכנס לארה"ב ב-2021, ולפי דיווח ב-CNN לא משתף פעולה בחקירה • הנשיא טראמפ נמצא בביתו שבפלורידה ושיתף ברשת החברתית שלו: "החיה שירתה באנשי המשמר הלאומי - תשלם על זה מחיר כבד"

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

מאחורי הנתונים על ירידת מחירי הדיור יש עיר אחת שהמחירים בה רק עולים

מדד מחירי הדיור מבשר כבר שבעה חודשים רצוף על ירידות שלא נראו זמן רב בשוק המקומי ● אבל כשצוללים לנתונים מגלים שהירידות מתמקדות במרכז, בעוד שבירושלים ובפריפריה המחירים ממשיכים לעלות ● מה הסיבות לתופעה ואיך תשפיע הורדת הריבית של בנק ישראל על השוק?

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

מגדל ביונד של תדהר ויוניון / הדמיה: סטודיו 84

למרות שחתם על חוזה שכירות: משרד עוה"ד פישר לא יעבור למגדל ביונד

משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן החליט לוותר על המעבר ולהישאר במגדל עזריאלי טאון ● רמ"י והרצליה חתמו על הסכם גג, במסגרתו יושקעו בעיר יותר מ-5.5 מיליארד שקל ● רק עם 60% הסכמה: זו רפורמת ההתחדשות העירונית שמקודמת בחוק ההסדרים ● וגם: שתי תוכניות לשכונות ענק עשו צעדים משמעותיים ● חדשות השבוע בנדל"ן

חלום הרכבת הטרנס-אירופית נתקל במציאות / צילום: Shutterstock

אירופה יצאה בתוכנית חלומית שתחבר את היבשת כולה. בפועל אין לה סיכוי

הנציבות האירופית חשפה תוכנית שאפתנית - לחבר את ערי הבירה של היבשת ברכבות מהירות עד 2040 ● אלא שהתשתיות המיושנות דורשות השקעה של כ-400 מיליארד אירו, תקציב שהמדינות עצמן לא יכולות לעמוד בו ● ונדמה שבמצב שבו הטיסות קצרות וזולות יהיה קשה לשכנע באלטרנטיבה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מה שחק את הרווח של רמי לוי, ואלטשולר ממשיך לאבד לקוחות

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● התחזקות השקל וירידה בתיק ני"ע פגעו ברווח של רמי לוי ● אלטשולר שחם איבד 150 אלף לקוחות מתחילת השנה

מכוניות ליצוא בנמל בסין / צילום: Shutterstock

המאבק סביב הריכוזיות עולה מדרגה: יבואני רכב זומנו לשימוע במשרד התחבורה

משרד התחבורה שוקל שלא לחדש רישיונות ליבואנים גדולים בעקבות המלצות רשות התחרות; ממשלת סין עשויה להתערב ● אחרי שנתיים של חרם טורקי, הקורולה ההייברידית עושה קאמבק לישראל ביבוא חדש הפעם מיפן ● וגם: מרצדס מציגה דגם חשמלי חדש ו־BYD מוסיפה לשוק גרסת פלאג־אין מוזלת ● השבוע בענף הרכב

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

פינוי בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

לשכת עוה"ד מזהירה מפני הקשחת תנאי ערבות חוק המכר בהתחדשות עירונית

לשכת עורכי הדין פנתה לבנק ישראל בטענה כי הערבויות שניתנות לדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית הלכו והורחבו מעבר לחוק בשנים האחרונות, מכבידות על היזמים ומסכנות פרויקטים ● וגם: איך ההגנות הללו עלולות לפגוע גם בדיירים עצמם?

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

וויז אייר והגדלת הפטור על חבילות: הניסוי הכלכלי הגדול יוצא לדרך

בכנסת מפילים את הגזירות על הרשויות המקומיות ● הציבור ממהר למשוך כספים מהפנסיה ● והצעדים הכלכליים משחקים לטובת המתחרים מחו"ל ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיצה / צילום: איל כהן

מהלול המשפחתי לפיצרייה מצליחה: מסעדה שהיא סיפור אהבה לאדמה

הפיצות הן הלב של העסק הנעים והטעים הזה במודיעין, ומלבדן יש פה ביסים פשוטים וטובים שמגיעים בעיקר מחומרי הגלם של האזור

שר האוצר יורם ארידור. פעולותיו חקקו בתודעה את המושג ''כלכלת בחירות'' / צילום: נתי הרניק, לע''מ

לתשומת ליבו של סמוטריץ': מה קרה לשר האוצר שהציף את המדינה ביבוא לפני הבחירות?

הפחתת מכסים סיטונאית, הקלה על נוטלי משכנתאות ושורה ארוכה של מענקים ● הגדלת הפטור ממע"מ בשנת בחירות החזירה אותנו לצעדים הבולטים שביקשו להקל על הציבור - דווקא לפני פתיחת הקלפיות ● איך נראתה כלכלת הבחירות בעבר, והאם היא בכלל נשאה פרי?

בני זוג חויבו להחזיר מיליונים למאהב / צילום: Shutterstock

המאהב דרש מאישה ובעלה להשיב לו מיליוני שקלים. מה קבע בית המשפט?

לאחרונה דן בית משפט בתביעה חריגה, במסגרתה אדם תבע את המאהבת שלו ואת בעלה ודרש מהם להשיב לו כספים שהעביר להם לאורך השנים בהם ניהל עימה רומן ● בית המשפט בחן האם מדובר בהלוואות עסקיות או במתנות שניתנו כחלק ממערכת היחסים - מה נפסק?

איראן מנסה לשכנע את המדינה הגרעינית: תתמכי בנו מול ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: בעולם חושבים שהפסקות האש בלבנון ועזה עלולות לקרוס, איראן רוצה להבטיח שפקיסטן תפעל איתה נגד ישראל אבל לא בטוח שזה יקרה, מה ישראל רוצה בסוריה, ואיך נשיא סוריה עוזר לסכל הברחות נשק של חיזבאללה ● כותרות העיתונים בעולם