גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ
ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

תעשיית הרכב הסינית החלה לסכם בימים האחרונים את שנת 2025 והנתונים מעוררי השתאות. בשנה החולפת יוצרו בסין כ־34 מיליון כלי רכב, שיא של כל הזמנים. בחודשים ינואר־אוקטובר הסתכם יצוא הרכב מסין בכ־5.62 מיליון כלי רכב, עוד שיא היסטורי, אולם איגוד יצרני הרכב הסינים מעריך כי עד סוף דצמבר יעמוד סך הייצוא כ־6.8 מיליון יחידות, עלייה של כ־14% לערך לעומת השנה שעברה.

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין
השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

רק לשם המחשה: אם נשים את כלי הרכב שיוצאו מסין השנה פגוש מול פגוש, הם יקיפו כמעט את כל כדור הארץ לאורך קו המשווה. ואם נשים אותם זה מעל זה הם יגיעו לגובה גבוה פי 25 לערך מזה של תחנת החלל הבין לאומית.

חלק נכבד מהישג שייך לקבוצת צ'רי הסינית הממשלתית, שייצאה ב־2025 כ־1.3 מיליון כלי רכב ולמרות, שפלח היצוא שלה לישראל זעיר ביחס לסך הכולל - לשיעור החדירה של מותגי החברה בישראל אין תקדים בעולם המערבי. לפיכך היא מחזיקה בישראל צוות סיני קבוע, מעניקה ליבואניות ישראליות זיכיונות יבוא באירופה - ומשגרת אלינו דגמים יצוא חדשים מיד לאחר השקתם.

הדגם האחרון, בינתיים, של הקבוצה, שנחת בישראל, הוא ג'אקו 8, שמכוון לפלח של "רכבי פרמיום במחיר נגיש (יחסית) עם שבעה מקומות ישיבה".

עיצוב חיצוני

ה־8 אפילו לא מנסה להצטנע - יש לו גריל ענק עם חריצים אנכיים ונוצצים; פגוש מעוטר, שנראה כמו שפם צרפתי; ופרופיל צד שמשלב חישוקי 20 אינץ' מאסיביים, קו שמשות צר וגג נמוך יחסית ודי אופקי, שפוגש בעמודי גג מושחרים. יש אפילו כונסי אוויר דמויי זימים בצדדים, כמו במקור הבריטי. בצבע דרמטי, כמו שחור שמשולב עם חלונות מושחרים, סביר להניח שאנשים יטעו לחשוב שזה ריינג'רובר.

הכניסה והיציאה מסתייעות בסף נוח עם דלתות ענקיות אבל מסגרת הגג די נמוכה יחסית לרכב בגודל כזה ודורשת תשומת לב. המרחב לרגליים ולכתפיים בשתי שורות המושבים הראשונות מכובד מאד ואילו על המושב האחורי ניתן למקם בקלות שלושה מבוגרים אם כי יש בפלח דגמים, עם יותר מרווח ראש.

הכניסה לצמד המושבים בשורה השלישית דורשת קצת אקרובטיקה ולמרות שהם רחבים ונוחים, מרווח הרגליים בהם תלוי בנדיבות של הנוסעים בשורת המושבים השנייה. אם אלה מסיטים את המושב לאחור, ליושבים בשורה 3 נותר מרווח רגליים מזערי.

כאשר כל המושבים פתוחים תא המטען מאחור מסתפק בנפח סמלי של 200 ליטר. ויתור על נוסע או שניים בשורה השלישית יגדיל משמעותית את שימושיות תא המטען.

פנים הרכב

גם עיצוב הפנים הוא בהשראה מערבית, והפעם של מרצדס, או לפחות של דגמי הדור הקודם שלה. חובבי המותג הגרמני יזהו בקלות "מחוות" כמו צמד מסכים רוחביים מחוברים ברצף, פתחי אוורור רבועים, מתגי שליטה על המושבים החשמליים שמוטמעים בדלתות והעיצוב של הקונסול המרכזי - שכולל תא אחסון גדול עם מכסה מפוצל ומתג שליטה רוטורי. אפילו המדף ההיקפי בתחתית מערך הפיקוד ומוט ההילוכים שעל ההגה מהדהדים מרצדס.

הנדסת האנוש ידידותית, אם כי היינו שמחים לוותר על הצורך לחגור חגורת בטיחות כתנאי לשילוב הילוכים. אין הרבה מתגי תפעול אך ממשק האנוש מתוכנן היטב ומתורגם היטב לעברית. מערכת הפיקוד הקולי עושה עבודה יעילה. הראות לפנים טובה, אבל הראות לאחור חסומה כמעט לחלוטין בשל משענות הראש בשורה השנייה והשלישית ומחייבת שימוש במצלמות ההיקפיות.

רמת הגימור והחומרים מרגישה ונראית מושקעת עם חומרי ריפוד ודיפון איכותיים, שעוטים את המושבים את הקונסול הקדמי ואפילו את הגג. עם זאת מי שיושיט אצבעות לתחתית הדלתות עדיין ייתקל בפלסטיק זול למגע.

רמת האבזור מרשימה ביחס לפלח המחיר והגרסה הבכירה בה נסענו כללה, בין השאר, ריפוד עור טבעי, מושבים חשמליים עם עיסוי ואפילו בולמי זעזועים נשלטים אלקטרוניים, שאינם פיצ'ר נפוץ בפלח.

מנוע וצריכת דלק

גם המפרט של מערכת ההנעה מציב אותו בטריטוריית הפרמיום. הוא משלב מנוע טורבו־בנזין בנפח 1.5 ליטר עם לא פחות משלושה מנועים חשמליים וסוללה מאסיבית של 34.5 קילוואט־שעה. זו אמורה לספק טווח חשמלי של עד 134 ק"מ ב־WLTP. החברה נמנעת מלנקוב בהספק המשולב, אבל בדיקה במקורות זרים מגלה הספק משולב מרשים של 530 כ"ס ומומנט משולב של 65 קג"מ. אלה יכולים להסביר נתון תאוצה של 5.8 שניות מאפס ל־100 קמ"ש לרכב, ששוקל שניים ורבע טון לפני נוסעים ומטען.

למרות כמות הסוסים המרשימה מיצוי פוטנציאל ההספק דורש בחירה מודעת במצב הספורט, שמשחרר את המנועים מהכבלים האלקטרוניים ודוחף את הרכב קדימה בקצב שמדביק את הנוסעים לגב המושב שלהם. שאר מצבי התכנות, ויש רבים כאלה, מייצרים תאוצות רגועות יותר וחלקם אפילו מגבילים את המהירות המרבית.

המערכת כולה פועלת בצורה מהוקצעת וחרישית כמו ברכב חשמלי מלא כל עוד שומרים על הסוללה טעונה. ירידה מתחת למפלס הטעינה המינימלית, תהפוך את החוויה לפחות מהוקצעת ותעורר לחיים את מנוע הבנזין, שמשמיע קול "עסוק" תחת מאמץ, אם כי לא ברמת המטרד. במזג האוויר המתון בו נהגנו לא התקשינו להשיג כ־100 ק"מ על חשמל בלבד ונראה, שהביצועים והטווח החשמלי האפקטיבי מותאמים היטב לדרישות של קהל משפחתי עירוני/פרברי. צריכת הדלק המוצהרת היא בסביבות 50 ק"מ לליטר אבל גם היא מותנית בטעינה סדירה של הסוללה מהרשת.

על הכביש

על הכביש, ברירת המחדל היא היגוי קליל ומעורפל אבל ניתן לחדד אותו באמצעות תפריטים ייעודיים. המתלים הנשלטים אלקטרונית עושים עבודה טובה בניטרול המשקל הרב ונטיית המרכב בפניות הדוקות וגם נוחות הנסיעה טובה, בהתחשב במאסה ובחישוקים הענקיים, שעטויים בצמיגים בחתך נמוך. אין ספק, שמישהו התאמץ להתאים את הרכב להעדפת הקהל האירופי.

אולי בהשראת לנדרובר, ציידה צ'רי את מחשב המנוע בשלל מצבי שטח כמו "חולות" ו"עפר", אבל עם מרווח גחון של 18 סנטימטרים וצמיגי ספורט היינו חושב פעמיים לפני ירידה מהאספלט.

מחיר

גרסת הפתיחה של ג'אקו 8 עולה 230 אלף שקל והגרסה הבכירה בה נסענו - מציבה תג מחיר של 255 אלף שקל. המחיר הזה מעמיד את הרכב בתחרות מול כמה להיטי שוק מערביים מבוססים עם מנועי בנזין צנועים יותר - וגם מול כמה דגמי פלאג־אין סיניים. אולם בהתחשב במפרט ההנעה והאבזור אלה מחירים שמעניקים יחס יוצא דופן של תמורה לכסף, כאלה שליצרנים המערביים אין עליהם כיום מענה וספק אם יהיה להם אי פעם.

חלק מהמתחרות

צ'רי טיגו 8
במחיר של 250 אלף שקל, בן־הדור של ג'אקו 8 די דומה לו בממדיו. גם מערכת ההנעה מקבילה, אם כי התאוצה ל־100 אורכת 5.4 שניות והטווח החשמלי הוא 148 ק"מ. תא הנוסעים מפואר ומאובזר מאד.

צ'רי טיגו 8 / צילום: יח''צ

ניסן אקס־טרייל הייבריד
248 אלף שקל עולה ה־X TRAIL החדש. היא קטנה מהמתחרה הסינית, אך בעלת 7 מקומות ישיבה ומערכת הנעה היברידית עם מנוע חשמל ומנוע בנזין לטעינת הסוללה בתנועה. תא הנוסעים איכותי ומאובזר.

ניסן אקס־טרייל הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

פרויקט ''תדהר בגיבורים'' בבת ים / הדמיה: 3DVISION

תדהר מתקדמת לכיוון הנפקה: זה הצעד האחרון שנקטה

חברת הנדל"ן תדהר ממשיכה להיערך להנפקה ראשונית בבורסה בת"א ושכרה את שירותיהם של לידר חיתום ודיסקונט חיתום ● שיכון ובינוי עתרה לבג"ץ נגד המדינה ודורשת תיקון חקיקה שיאפשר לה למכור דירות שבנתה להשכרה לטווח ארוך ● ונתי גלבוע ישקיע כ-40 מיליון שקל בגפן מגורים ויהפוך לחלק מגרעין השליטה ● חדשות השבוע בנדל"ן

סכום שיא שעבר ליורשים המיליארדרים / צילום: Shutterstock

"משימור הון להעצמת הדור הבא": הטרנד החדש של המיליארדרים

מנהלת ההון הגלובלית, UBS, פרסמה היום (ה') את דוח המיליארדרים שלה לשנת 2025, שמצביע על עלייה של 8.8% במספר האולטרה-עשירים בעולם ● מלבד אלו שיצרו את הונם בעצמם, 91 יורשים הפכו למיליארדרים כאשר ירשו סכום שיא של 297.8 מיליארד דולר ● ומה קורה בישראל?

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

בנייה בחדרה / צילום: Shutterstock

מחירי קרקע נמוכים יחסית: אלה מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול

השתתפות ערה יחסית של יזמי נדל"ן נרשמה בשורה של מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול, שחלקם מיועדים למחיר מטרה ● המחירים שהושגו במכרזים אלה היו נמוכים ושיקפו ירידות בערכי קרקע, כמו גם בדחייה אפשרית של מימוש הפרויקטים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

''לולו - קיבוצטריה''. מפלט לנפש ולבטן / צילום: אסף קרלה

המסעדה הגלילית שמוכיחה שאיטליה יכולה להיות גם בקיבוץ

ב"לולו - קיבוצטריה" שבקיבוץ עמיר יש קסם מצטבר וכובש. מהמיקום, דרך העיצוב החם ועד לאוכל המנחם - זו פשוט מסעדה נהדרת

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

"פתאום התמונה התהפכה": האם אנבידיה מאבדת את תואר המניה הלוהטת בוול סטריט?

מבט על ביצועי שתי המניות הטכנולוגיות גוגל ואנבידיה בחודשים האחרונים מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● המשקיעים, שנהרו אחרי סמל כלכלת ה־AI, מעבירים את הכסף לענקית החיפוש ● הסיבה: מעבר מהשקעה בהבטחה להשקעה בביצועים מוכחים כמו התרחבות בתחום הענן ומנועי צמיחה חדשים

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך יוטיוב

למרות שלא היו השבוע כלל באוויר, גל תורן מוביל את בנק לאומי לפרסומת האהובה ביותר

הפרסומת הזכורה ביותר גם השבוע שייכת לבנק דיסקונט, לאומי מתמקם שני בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● ההשקעה הגדולה ביותר שייכת לחברת התעופה אל על, עם כ–2.7 מיליון שקל, אך היא נותרת מחוץ למדד

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה האירופית שהותירה את אלביט מחוץ למכרז הגדול

הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה ממדינת נאט"ו הזמנה של חימושים משוטטים מסדרת הירו של UVISION הישראלית ● נורבגיה החליטה להשאיר בחוץ את המערכת הרקטית של אלביט, במסגרת מכרז שהיא מבצעת למערכות רקטיות ארוכות־טווח ● השקעת המיליארדים של טורקיה במערכות נשק חדשות ● וגם: במסגרת המלחמה עם רוסיה, אוקראינה צברה 100 אלף רחפנים במודל רכש ייחודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

ניו יורק טיימס: כלי רכב אוטונומיים מעורבים ב-91% פחות תאונות

לפי דו"ח חדש, כלי הרכב האוטונומיים של ווימו מעורבים בעשרות אחוזים פחות תאונות, ורופאים קוראים למהפכה רגולטורית ● במהלך מימון אסטרטגי מהגדולים שיצאו מישראל, צ'ק פוינט מגייסת עד שני מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה ● טיקטוק תשקיע כ-37 מיליארד דולר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בדרום אמריקה ● וגם: מייסד PerimeterX חושף סטארט־אפ חדש ● חדשות ההייטק

חוזרים הביתה / צילום: Shutterstock

לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון

רס"ל רן גואילי הוא החלל החטוף האחרון שנותר ברצועת עזה ● חוסל יאסר אבו שבאב, מנהיג המיליציה העזתית ששיתף פעולה עם ישראל ● אחרי התרעת הפינוי: חיל האוויר החל לתקוף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון ● צה"ל מאשר: חוסלו מג"ד מזרח רפיח, סגנו ומפקד פלוגה בחמאס ● המתווך טוען: חמאס מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

השטח שעליו תוקם תחנת ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

המחיר שהמדינה תקבל על הקרקע של תחנת הכוח קסם

תחנת הכוח "קסם" צפויה לשלם למדינה כ־300 מיליון שקל עבור הקרקע שעליה תוקם, על בסיס תעריף חכירה קבוע לפי הספק הייצור

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך