גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock
תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

אם נפגע לכם הרכב בתאונת דרכים וטרם תיקנתם אותו, כדאי שתמהרו. החל מ־1 בינואר, אומרים בענף התחבורה, צפוי "כאוס מטורף". הסיבה: שרת התחבורה מירי רגב לא חותמת על תקנות שמסדירות את פעילותם של השמאים. גורמים בענף מזהירים מפני "מלחמת עולם בין המוסך, חברות הביטוח והלקוחות".

האירוע נשמע כמו פרוצדורה בירוקרטית, אך ההשלכות עצומות. תוקפם של רישיונות של כ־800 שמאי הרכב בישראל יפוג בסוף השנה, בעוד שבועות ספורים, ונכון לעכשיו הם לא יוכלו לחדש אותו. "כמו שעורך דין לא יכול לעבוד בלי רישיון, כך גם שמאי הרכב. הם עומדים להפוך לעבריינים אם יבצעו את עבודתם. במילים פשוטות, החל מעוד מספר שבועות אין שמאי רכב במדינת ישראל. זו הזייה", אומר גורם בענף, שמתאר את הכאוס הצפוי.

רגב מקדמת קנס תקדימי על שימוש בטלפון בנהיגה. מה הסיכוי שיאושר?
השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

"גם אם חלק קטן מהשמאים כן יסכימו לעבור על החוק, הרוב הגדול יחששו להפוך לעבריינים שכן החתימה שלהם תהיה לא חוקית. חברות הביטוח לא יוכלו לשלם למוסכים על תיקון כלי רכב, מאחר שהן משלמות בהתאם לשומה של השמאי שהן לא יקבלו, והמוסכים לא ירצו לתקן את כלי הרכב בחינם כמובן. התוצאה תהיה שהמוסכים יגידו ללקוחות לשלם על התיקון לבד או לא לתפוס מקום במוסך".

התקנות החדשות ממתינות כעשור לחתימה

לא מדובר בבעיה חדשה. התקנות היו אמורות לצאת לדרך כחלק מהאסדרה בענף בשנת 2016, אלא שתקנות חדשות לפעילות השמאים עדיין לא נחתמו מאז במשרד התחבורה, והם עובדים בינתיים על אינרציה - המשכיות של התקנות מלפני 2016.

עד כה, בכל חמש שנים ועדת הכלכלה אישרה את הארכת התקנות, אלא שבפברואר האחרון התברר בדיון בוועדה שזה לא אפשרי. משרד התחבורה ביקש לאשר הארכה נוספת, אך היועץ המשפטי לוועדה "הסב את תשומת לב המשרד שהדבר נעשה ללא סמכות בחוק, שכן כל תקופות ההארכה שנקבעו בחוק כבר מוצו", כך לפי ועדת הכלכלה. כך, מאז פברואר השמאים עובדים ללא תקנות רשמיות, וכעת לא ניתן יהיה לחדש את הרישיונות לפי התקנות הישנות.

עד כמה הבעיה מוזרה? בכיר בענף מסביר ש"כיום כל אחד יכול להחליט שהוא שמאי רכב, בלי להיות כפוף לכלום. מתחילת השנה אין בכלל חוק שחל על פעילות השמאים".

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

באותו דיון בפברואר התברר גם כי כל הגורמים מודעים לבעיה זה תקופה ארוכה. אז הודתה נציגת משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, כי למרות שהתקנות מוכנות כבר שלוש שנים (כעת כבר כמעט ארבע שנים), השרה רגב טרם חתמה עליהן. ראובני הסבירה שהשרה טרם חתמה בשל מחלוקת כיצד לקבוע את מחיר חלקי החילוף לכלי רכב בעת תאונה - האם לפי "מחיר השוק" שבו ניתן לקנות את החלקים, או לפי "מחיר היבואן", שעל פי מסמכים שנחשפו בגלובס גבוה במאות אחוזים. כיום מחויבים השמאים לקבוע את עלות התיקון בהתאם למחיר היבואן הגבוה, מה שמתגלגל לצרכן דרך עליית מחירי פרמיות ביטוחי הרכב.

אלא שאת דבריה סתרו באותו דיון בכנסת רשות התחרות וגם שמאי הרכב. נציגת רשות התחרות, עו"ד נעם לוי, אמרה אז כי "להבנתנו אין מחלוקות, לפחות לא בין משרדי הממשלה. ראינו נוסח שאושר ודיבר על מחיר שוק של מוצר תעבורה. אנחנו לא מכירים מחלוקות, אנחנו מכירים נושא שצריך להגיע לסיומו".

יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, דן וולף, אמר גם הוא בדיון שאין מחלוקת. "ישבנו כולנו בחדרו של היו"ר ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה, נ"א), אנחנו ונציגי משרד התחבורה, רשות שוק ההון ורשות התחרות והגענו להסכמה. כל הגופים מתואמים ומחכים להכרעה של השרה", אמר. סגן יו"ר איגוד השמאים, עו"ד איציק מלכה, הוסיף: "10 שנים אנחנו מחכים לתקנות וזה פוגע בנו קשות".

עו"ד ראובני אמרה בתגובה כי הדיונים הם במשרד התחבורה פנימה, אלא שהשנה נגמרת ובינתיים נראה שהדיונים לא הסתיימו. רגב כאמור טרם חתמה על התקנות וזאת למרות שבעבר תמכה בפומבי כשרת התחבורה ברעיון לקבוע את מחיר החלק כ"מחיר שוק". אגב, במשרד הבטיחו בתחילת השנה שרגב תחתום על התקנות עד חודש מאי, מה שכאמור לא קרה.

גם פעולה מיידית לא תמנע את הכאוס הצפוי

לדברי גורמים שבקיאים בפרטים, למרות שהקשר בין שני הנושאים לא מחויב, רגב "כורכת" כעת את החתימה על התקנות החדשות בקביעה הפוכה לגמרי, שלפיה המחיר שבו יעריכו השמאים את הנזק יהיה "מחיר היבואן" הגבוה.

בכך, היא מקבעת בפועל את המחירים הגבוהים של פרמיות ביטוחי הרכב. לכולם ברור ש"חלק מכריע" בחוות הדעת של שמאי הרכב נגזר מעלות החלק, אך השאלה היא מדוע לפחות בינתיים לא להמשיך את המצב הקיים. התוצאה כאמור, היא בלאגן שלם בעולם הרכב וחוסר ודאות גדול באשר לאפשרות תיקון כלי רכב בישראל בחודשים הקרובים.

מאחר שכעת כבר חודש דצמבר, בענף חוששים שגם אם רגב תחתום על התקנות, הכאוס יימשך לפחות זמן מה. לאחר שהיא תחתום, אם תחתום, יהיה צורך גם בחתימה של שר העבודה - תפקיד שנכון לעכשיו לא מאויש - ולא בטוח שזה יהיה הנושא הראשון על שולחנו של השר שייכנס למשרד. גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יצטרך לחתום, והוא גם כך צפוי להיות עמוס בתקופה הקרובה עם תקציב המדינה וחוק ההסדרים.

בנוסף, אחרי כל החתימות, יהיה צורך שכל שמאי הרכב יחדשו את הרישיון שלהם וישלמו את האגרה - חלק שעשוי לקחת מספר ימים.

במשרד התחבורה מודים שיש בעיה. לדבריהם, "מזה כעשרה חודשים לא קיימת אסדרה משלימה לתחום שמאות הרכב".

לטענתם, "כדי שלא להותיר את הענף ללא אסדרה חיונית, מקודם מהלך לפיצול ההוראה שבמחלוקת (חלקי החילוף. נ"א) מתוך כלל התקנות, כך שניתן יהיה להשלים את אישור יתר הסדרי התקנות גם אם סוגיה זו תוסדר בשלב מאוחר יותר".

במשרד התחבורה מאשרים גם את העובדה שהמהלך עוד יצריך בירוקרטיה משמעותית לאחר אישור התקנות אצלם, למרות הזמן הקצר, "נדרשת הסכמת שר האוצר לתקנות האגרות. לאחר קבלת האישור, ניתן יהיה להעביר את התקנות לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. כמו כן, נדרשת התייעצות עם שר העבודה לגבי הגדרת תנאי הסף המקצועיים להכשרת שמאי רכב. הליך ההתייעצות צפוי להסתיים בקרוב".

עוד כתבות

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא / צילום: יחצ - רפי דלויה -

"רעננה אינה תפאורה לפריימריז בליכוד": פוצץ אירוע חתימת הסכם הגג בעיר

טקס החתימה הופסק לאחר שראש עיריית רעננה חיים ברוידא סירב שיו"ר הליכוד וסגנה בעיר ישתתפו, ואילו שר הבינוי והשיכון חיים כץ התעקש על נוכחותם ● לפי ההסכם, המדינה צפויה להשקיע 1.75 מיליארד שקל להקמת שכונה חדשה

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; ברודקום קופצת בכ-3%

הנאסד"ק עולה בכ-0.2% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

משגר רקטות של חברת אלביט בתערוכת נשק ביוון, מאי 2025 / צילום: Reuters, Louiza Vradi

וול סטריט ג'ורנל: מדינות שהטילו סנקציות על ישראל - רוכשות ממנה נשק כעת

משלחות אירופאיות, אמריקאיות ואסיאתיות הגיעו לכנס במימון משרד הביטחון ● מערכות שנוסו בלבנון, עזה ואיראן הוצגו לבכירים, שהתרועעו לצד גנרלים ישראלים במדים והצטלמו ליד "קרן הברזל" ● זאת, על אף הביקורת הרבה נגד ישראל במהלך המלחמה עצמה ואמברגו הנשק

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

בית השקעות  IBI / צילום: תמר מצפי

האקזיט של עובדי IBI: מכרו אופציות בכ-50 מיליון שקל

עובדי בית ההשקעות הוותיק מכרו אופציות שניתנו להם כחלק מחגיגות היובל להקמת החברה ● בין המוכרים: המשנה למנכ"ל, מנכ"לי חברות הבת ושורה של סמנכ"לים בכירים

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026