מעלים זיכרון: מביאים את הסיפור של ניצולי השואה לסטורי שלנו
פרויקט "מעלים זיכרון", של פייסבוק ישראל וארגון לתת, שנועד לחבר את הדור הצעיר לעדויות ניצולי השואה באינסטגרם נחשף לכ-2.7 מיליון גולשים (יוניקים) ברחבי הרשתות החברתיות; ארגון לתת גייס קרוב ל-500,000 שקלים תוך 24 שעות – סכום שיאפשר לספק עזרה הוליסטית לעוד 100 ניצולי שואה אשר חיים מתחת לקו העוני. קטעי ה-Stories, שעלו לחשבונותיהם האישיים של 20 יוצרי התוכן, זכו ליותר מ-1.1 מיליון צפיות

שם מותג: פייסבוק ישראל וארגון לתת

שם קמפיין: מעלים זיכרון
שם סוכנות:  גרין האוס וסטודיו לעיצוב ״לתת״ - ירון פיטקובסקי 

הרקע לקמפיין

השנים הקרובות הן ההזדמנות האחרונה לשמוע את העדויות החיות של שורדי השואה, שהולכות ומתמעטות משנה לשנה, והדור הצעיר בישראל מתקשה למצוא עניין ולהתחבר לתכני ההנצחה המסורתיים. בני נוער רבים כבר לא מכירים באופן אישי ניצולי שואה, לא שמעו עדויות חיות בשנים האחרונות וחוששים שזיכרון השואה יימחק תוך מספר שנים. האירועים הרשמיים והמשדרים המיוחדים מתקשים לתפוס את תשומת ליבו של הדור הצעיר אל מול התכנים שמציעים האינטרנט והרשתות החברתיות - ובכך גובר החשש לשימור הזיכרון הקולקטיבי.

בנוסף, כ-176 אלף ניצולי שואה חיים כיום בישראל. כרבע מהם חיים מתחת לקו העוני. בשנת 2020 נפטרו כ-17 אלף ניצולי שואה, מתוכם כ-900 מנגיף הקורונה. עמותת לתת, הפועלת לצמצום העוני ובניית חברה צודקת יותר, מעניקה מדי שנה סיוע ליותר מ-1,000 ניצולי שואה שחיים בעוני.

הרעיון שעומד מאחורי הקמפיין

פרויקט ״מעלים זיכרון״ של פייסבוק ישראל וארגון לתת העניק במה לסיפורי הגבורה במציאות של דור הולך ונעלם ופעל לגיוס תרומות עבור ניצולי השואה שחיים מתחת לקו העוני. הקמפיין ביקש להפגיש בין אלו שקולם אינו נשמע לבין האנשים שקולם נשמע במלוא העוצמה בפלטפורמה. וכך, 20 אמנים, יוצרי תוכן ומשפיענים בקרו בבתיהם של ניצולי שואה ברחבי הארץ, ולקחו חלק בשיחה אינטימית ומרגשת על סיפור גבורתם. המפגשים, שתועדו על ידי המשתתפים, עלו לחשבונותיהם הפרטיים כקטעי Stories באינסטגרם במהלך ערב יום השואה - כדי לחבר את הדור הצעיר אל העדויות החיות, לספק חשיפה משמעותית לסיפורים ולעודד תרומות לארגון לתת.

נועה קירל, נטע אלחימיסטר, ליאל אלי, שר פיטנס, ריף נאמן, מאיה ורטהיימר, קווין רובין, דניאל עמית, מעיין אדם, עומר דרור, גל זהבי, ערן סוויסה, יעל גולדמן, עמית פרקש, נועה רוזין, הדר מרקס, אקי אבני, ריי שגב, קובי אפללו ורז שכניק. כל אחד מהם סיפק הצצה כמעט נדירה לעדות של ניצולה או ניצולת שואה. הצצה שכמעט ולא מקבלת ביטוי כיום, בוודאי בעולמותיהם של הצעירים והרשתות החברתיות.

פרויקט "מעלים זיכרון", של פייסבוק ישראל וארגון לתת, שנועד לחבר את הדור הצעיר לעדויות ניצולי השואה

בימים שלפני יום השואה, הגיעו הידוענים אל ביתם של ניצולי השואה, עם חבילת מזון של עמותת לתת, תעדו את המפגש ובערב יום השואה העלו את הסרטונים הערוכים (ערך את הפרויקט רועי ונדר) לסטוריז שלהם עם ההאשטג #מעליםזיכרון. בהתאם לפורמט הקבוע, היוצרים תחילה סיפרו על המפגש, והביאו את סיפורו או סיפורה של ניצול השואה שהם פגשו. הם גם איפשרו לעוקבים שלהם להשאיר שאלות ולהגיב לקטעים השונים, ובכך לערב אותם בכל המפגש באופן אינטימי ואישי. קטעים שונים מהשיחה בין יוצר התוכן לניצול השואה חולקו לשאלות ולנושאים שונים. הקמפיין השתמש גם בפיצ'רים טקסטואלים וגרפיים שמאפשרים לספר את הסיפור בצורה יותר צעירה ותואמת את הפורמט. כך, התאפשרה הגעת סיפורי הגבורה והמצוקה הקשה של הניצולים לקהל של מיליוני עוקבים, תוך כדי שהוא מדבר בשפה שלהם.

כל יוצר תוכן קיבל ״קיט ראיון״ שאפשר לארוז את העדות ולהנגיש אותה לעוקבים. כחלק מהקיט עוצבו כרטיסיות יעודיות לסטורי ובהן: פתיח לראיון, רקע ומידע על הניצול, שאלות שהופנו לניצול, חוצצים, כרטיסיה שמאפשרת תיוג של יוצרי תוכן נוספים.

ריף נאמן ואידה רשקוביץ

ריף נאמן סיפרה בסטורי שלה את סיפורה של אידה רשקוביץ (85) שנולדה באוקראינה, וניצלה בזכות העובדה שברחה לסבים שלה. אימה ואחיה של אידה נרצחו על ידי הנאצים. נועה קירל את סיפורה של אסתר רוסק (90) שנולדה בפולין וחיה שנתיים בגטו ורשה. רגע לפני שברחה לכפרים הסמוכים תוך כדי שהיא מתחזה לילדה נוצריה. "הייתי מטפסת על קירות הגטו כדי לברוח החוצה להביא אוכל. זה היה מסוכן", היא סיפרה לקירל והוסיפה: "היו ילדים שנפלו, שברו ידיים ורגליים ומתו לצד הגדר, כי פשוט לא היה מבוגר שייקח אותם לבית חולים".

יוסף שולט (91), ניצול שואה

עומר דרור סיפר את סיפורו של יוסף שולט (91), שנולדה בהונגריה ובתקופת המלחמה, היה בורח מהגטו בבודפשט כדי להשיג אוכל. "הנאצים לקחו בסוף את כולם. חברים, סבים, סבתות, דודים, דודות", סיפר שולט לדרור. סוף הסיפור של שולט מסתיים בעלייתו לארץ ישראל, הניצחון האמיתי על הנאצים - כשהקים כאן משפחה.

סיפורה של רחל הלברון, ניצולת שואה

מאיה ורטהיימר, סיפרה את סיפורה של רחל הלברון (84), ניצולת שואה מבולגריה, שניצלה בזכות כך שאימה החביאה אותה ואת אחותה באורוות סוסים. "לא היתה לי ילדות אמיתית", סיפרה הלברון לורטהיימר. בשיחה סיפרה על ההתחבטות של אימה: "היא אמרה 'אני לא רוצה לשים אותן בכנסייה. הן קטנות. הן עלולות לשכוח שהן יהודיות'". בסוף השיחה עם הלברון, סיפרה ורטהיימר על הפורפורציות שהמפגש הזה הכניס אותה אליהן. "אסף זמיר, בעלי, התלונן הלילה שגנבתי לו את השמיכה", היא סיפרה להלברון, "ואני אומרת לו עכשיו בתגובה - האישה הזאת שלידי ישנה שלוש שנים באורווה ושתתה מים מכלים של סוסים!".

אלו הם רק חלק מהדוגמאות המרגשות ששותפו בפרוייקט, כשמחצית מניצולי השואה בו, גם נתמכים על ידי עמותת לתת. חלק הסיפורים המרגשים מופיעים בעמוד הקמפיין של ארגון לתת. בנוסף, חברת "ברעם פרסום מקורי" תרמה מסך דיגיטל שהוצב על קיר עזריאלי בתל אביב וקידם את הפרויקט למען ניצולי השואה ומורשתם והזמין את האנשים לצפות בסטוריז של יוצרי התוכן מערב יום השואה.

פייסבוק העולמית תמכה משמעותית בפרויקט וסמנכ״לית התפעול העולמית של החברה, שריל סנדברג פרסמה פוסטים בחשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלה במטרה לייצר הד עולמי לסיפורי הניצולים ולמפגש הבין דורי עם יוצרי התוכן.

תוצאות הקמפיין

2.7 מיליון גולשים (יוניקים) נחשפו לקמפיין ברחבי הרשתות החברתיות. ארגון לתת גייס למעלה מ-500 אלף שקלים בתוך 24 שעות. סכום שיאפשר לספק עזרה גדולה לעוד 100 ניצולי שואה אשר חיים מתחת לקו העוני. קטעי הסטוריז, שעלו לחשבונותיהם האישיים של 20 יוצרי התוכן, זכו ליותר מ-1.1 מיליון צפיות.

חזרה למעלה

מעוניינים לקחת חלק בתחרות הקריאייטיב שלנו?

להשתתפות בתחרות