גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכש גומלין

רכש גומלין משמעותו שבכל פעם שמדינה רוכשת ציוד בהיקף רחב מספק זר, ומוציאה בכך כספים ומשרות מחוץ לגבולותיה, היא מחייבת בתמורה את אותו ספק לבצע רכש בשיעור מסוים מן העסקה בתוך אותה המדינה

עוד כתבות

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רכש גומלין במכרזים ממשלתיים: 1,100 מפעלים ועסקים בישראל נהנו אשתקד ממיליארדי שקלים

חברות זרות הזוכות במכרזים לאומיים מחויבות לבצע בישראל רכש או השקעות חוזרות בשיעור של בין 20% ל-50% מגובה המכרז שבו זכו • ב-2021 עמדה ההשקעה החוזרת בחברות ישראליות על יותר מ-4.3 מיליארד שקל • משרד הכלכלה אחראי על שיתוף הפעולה התעשייתי ורכש הגומלין בישראל

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

באוצר התקפלו: חברות זרות שיזכו בהקמת המטרו יחויבו ברכש מישראל

באוצר התנגדו, אך לאור דרישת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי חוק המטרו יכלול סעיף רכש גומלין • הסעיף מבטיח שבמקרה שבו חברות זרות יזכו במכרז להקמת פרויקט התשתית היקר בישראל – הם יחויבו ברכש גומלין כחול לבן • באוצר טענו שמצב זה יביא לייקור הפרויקט

שוק הביומד / צילום: Shutterstock

רכש גומלין בתחום הרפואי: מה שעובד במטוסים יכול לעבוד בתרופות

אכיפה יעילה של רכש גומלין בתחום הרפואה תזרים כספים וידע הנדרשים מאוד לתעשיית מדעי החיים בישראל

"רכש גומלין והעדפת תוצרת הארץ זו הדרך היחידה לייצר מקומות עבודה"

כך אמר היום נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, בדיון שהתקיים בוועדה לענייני ביקורת המדינה על פעולות הממשלה ליישום רכש גומלין • הדיון מתקיים בעקבות חשיפת "גלובס" כי קיימת מחלוקת בין משרד האוצר למשרד הכלכלה סביב הסעיף במכרזי מדינה

עופר שלח / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הכנסת תקיים דיון בסוגיית רכש הגומלין בעקבות חשיפת "גלובס"

"גלובס" חשף טענות כי פקידי האוצר מעכבים מכרזים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים בשל התנגדותם לסעיף רכש הגומלין, שמחייב לבצע בישראל רכש או השקעות חוזרות • הדיון בסוגיה יתקיים מחר

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בלעדי "נכנע לסינים": משרד האוצר מוותר על לפחות 9 מיליארד שקל לעידוד תעשייה מקומית

חברות ענק מחו"ל שישתתפו במכרזי תשתיות גדולים לא יחוייבו להישען על ספקים מקומיים ולבצע רכש גומלין בישראל • במשרד הכלכלה ובהתאחדות התעשיינים מתריעים "האוצר נכנע לסינים"

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

התאחדות התעשיינים תנסה לעצור את מכרז מתקן ההתפלה שורק 2

לטענת ההתאחדות, במסמכי המכרז לא נכללו הפרטים הרלוונטיים להתחייבותו של הזוכה לקיים שיתוף-פעולה תעשייתי

הפגנה נגד המחדל בתחבורה הציבורית, בית המשפט העליון / צילום: יוסי סאידוב

"לא ניתן שתושבי בית שמש ימשיכו להיות בני ערובה למצב התחבורה"

בביהמ"ש העליון מתקיים כעת דיון בסוגיית "רכש גומלין" במכרזי התחבורה הציבורית, המעכבת שבעה מכרזים להוספת שירותי תחבורה והגדלת צי האוטובוסים • ראשת עיריית בית שמש עליזה בלוך משתתפת בהפגנה מחוץ לאולם: "תושבי בית שמש שמוצאים את עצמם באופן יומיומי חסרי אונים"

עבודות על תחנת קרליבך של הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר, גלובס

האוצר נגד הכלכלה: פעל ללא סמכות לעצור את מכרזי הרכבת הקלה

משרד האוצר הבהיר היום כי אין משמעות משפטית לנסיונו של משרד הכלכלה לעצור את מכרזי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה • משרד הכלכלה ביקש לעצור את המרכזים לאחר שבקשת הפטור מרכש גומלין שהגישה נת"ע נדחתה

אלי כהן / צילום: איל יצהר, גלובס

כך משרד הכלכלה מתכוון להכניס למשק 74 מיליארד שקל

רכש הגומלין הוא הליך שבו המדינה מחייבת חברות וספקים זרים, שמהם היא רוכשת שירותים או ציוד, להתחייב על ביצוע רכש באחוז מסוים מהיקף העסקה מהתעשייה בארץ • בשנים הקרובות גופים ממשלתיים צפויים להתקשר עם חברות זרות בתחום התשתיות, כשהיקף העסקאות הכולל מוערך בכ-200 מיליארד שקל

קרונות דו-קומתיים מתוצרת בומברדייה/ צילום: Shutterstock  ס.א.פ קריאייטיב

בומברדייה התחייבה לרכוש מהתעשיות הישראליות בכחצי מיליארד שקל

ענקית התחבורה העולמית חתמה על הסכם מסגרת חדש שיסדיר בשנים הקרובות את רכש הגומלין שתעשה החברה במשק הישראלי • בומברדייה נחשבת לספקית מרכזית של רכבת ישראל ועד כה סיפקה לרכבת מאות קרונות • מנכ"ל החברה בישראל: "בומברדייה רואה בתעשייה הישראלית פוטנציאל אדיר"

תעשייה מסורתית \ צילום: שאטרסטוק

רכש גומלין – כלי משמעותי לקידום הפריון והיצוא

בניגוד לטענות, רכש גומלין הוא פעילות מבוססת כדאיות עסקית בלבד והדרך האפקטיבית ביותר לגידול בפריון

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי

הדרישה המוזרה לרכש גומלין ונזקיה

"מחקר" שכביכול מוכיח את כדאיות רכש הגומלין מתברר כבלוף. ראוי שמשרד הכלכלה יחזור בו

אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי

רכש גומלין - לא כדאי ולא ראוי

המשמעות האמיתית של התקנות המחייבות רכש גומלין היא ייקור הרכש הממשלתי

אוטובוס של חברת אפיקים באשדוד/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב

ביהמ"ש הוציא צו מניעה לקידום התוכניות לרכוש אוטובוסים ללא רכש גומלין

שופט בית משפט המחוזי בירושלים, אברהם רובין, נעתר לבקשת חברת הארגז והוציא צו מניעה זמני שאוסר על משרד התחבורה לקדם מכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית במספר אזורים ברחבי הארץ

משה גפני/ צילום: שלומי יוסף

ביטול רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים: ח"כ מיקי לוי בפניה לקיום דיון חירום בוועדת הכספים

דאגה בתעשייה בעקבות החלטה שקיבלה בימים האחרונים ועדה משותפת למשרדי האוצר והתחבורה, שלפיה המדינה לא תוכל לחייב יצרניות אוטובוסים זרות לקיים רכש גומלין בתעשייה הישראלית – למרות שהן מוכרות אוטובוסים לחברות ציבוריות

שר הכלכלה אלי כהן צילום: תמר מצפי

רכש הגומלין במשק הישראלי: כ-13.9 מיליארד דולר ב-5 שנים

ממחקר שנערך עבור הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה, עולה כי רכש הגומלין שקיימו במהלך 5 השנים האחרונות חברות זרות במשק הישראלי הסתכם בכ-13.9 מיליארד דולר - פי 2.3 מהיקף הרכש שעליו הן התחייבו • במהלך תקופה זו ביצעו 190 חברות זרות רכש גומלין מ-1,840 חברות תעשייתיות ישראליות