הנה זה בא: יוון קיבלה תשלום סיוע ראשון של 20 מיליארד אירו

התשלום הועבר כחלק מחבילת הסיוע של 110 מיליארד אירו ליוון ■ בורסות אירופה נסחרות בעליות לאחר 3 ימי ירידות ■ שוק המט"ח: האירו מתייצב ■ שרי האוצר של אירופה משדרים מסרי הרגעה לשווקים

האיחוד האירופי הודיע היום (ג') כי הוא העביר תשלום ראשון בסך של 14.5 מיליארד אירו (כ-18 מיליארד דולר) במסגרת חבילת הסיוע ליוון. במקביל, קרן המטבע הבינלאומית העבירה ליוון 5.5 מיליארד אירו. כך מדווחות סוכנויות הידיעות. יוון אמורה לפרוע מחר אג"ח בהיקף של 8.1 מיליארד אירו, מה שמסביר את תזמון העברת תשלום הסיוע הראשון.

התשלום הועבר כחלק מחבילת הסיוע הכוללת בסך של 110 מיליארד אירו של האיחוד וה-IMF ליוון, במסגרת הלוואות שיוענקו למדינה עמוסת החובות בריבית של 5% ובהתאם לעמידתה ביעדי "תוכנית הצנע" שנועדה לקצץ באופן דרמטי את הגירעון שלה בשנים הקרובות. כזכור, יוון התחייבה לחתוך את הגירעון שלה מרמה של כמעט 14% מהתמ"ג בשנת 2009 לרמה של 3% ב-2014, בהתאם לכללי האיחוד האירופי שנקבעו באמנת מסטריכט.

אמש ניסו שרי האוצר של האיחוד האירופי להרגיע את השווקים ואמרו כי בניגוד למדינות עמוסות חובות כמו יוון, ספרד ופורטוגל, מדינות אחרות באירופה, יציבות יותר, לא יצטרכו לקצץ באופן כה דרמטי את הגירעונות שלהן, כך שאין חשש לגלישה למיתון כלכלי נוסף באירופה. הצהרה זו הגיעה לאחר 3 ימים של ירידות בבורסות אירופה וההיחלשות המתמשכת של האירו, על רקע החשש מגלישה למיתון נוסף בשל תוכניות הצנע שהשיקו יוון, פורטוגל וספרד.

לעת עתה, ניסיונות ההרגעה אכן מצליחים, בשילוב עם דו"חות כספיים טובים שפרסמו חברות מובילות באירופה: מדדי המניות המובילים באירופה רושמים היום עליות שערים לראשונה מזה 3 ימים והאירו מתייצב. גם החוזים העתידיים בוול סטריט עולים בכ-0.3%, לאחר שאמש המדדים מחקו ירידות של כ-2% בשעתיים האחרונות של יום המסחר וננעלו בעליות קלות.