לראשונה מזה 3 ימים: בורסות אירופה סגרו בעליות שערים

שרי האוצר באיחוד: משבר החוב לא יביא להתפשטות "תוכניות צנע" באזור ■ מדד אמון המשקיעים בגרמניה ירד יותר מהצפוי ■ האינפלציה בבריטניה עלתה בחודש אפריל בקצב המהיר ביותר מאז 2008

בורסות אירופה סגרו את יום במסחר היום (ג') בעליות שערים וקטעו רצף של 3 ימי ירידות, על רקע שיכוך החששות לפיהם הצעדים להדיפת משבר החוב באזור יפגעו בצמיחה. בורסת לונדון נסגרה בעלייה של 0.9%; פרנקפורט הוסיפה 1.5%; פאריס עלתה ב-2.1%, מדריד קפצה ב-3.7%; מילאנו עלתה ב-2.5%.

יחד עם זאת, אמון המשקיעים בגרמניה ירד יותר מהצפוי בחודש החולף בשל המשבר. בורסות אסיה סגרו בנטייה לעליות מוקדם יותר היום, לאחר פתיחה שלילית.

דו"חות כספיים חיוביים של החברות וודאפון ובריטיש לנד תורמים לסנטימנט החיובי באירופה. המדד הפאן-אירופי Stoxx 600 עולה ב-1%, כאמור העלייה הראשונה מזה 3 ימי מסחר.

"לא כל המדינות יאיצו את הקיצוצים התקציביים באופן אחיד", אמר אמש לסוכנויות הידיעות אולי רהן, הנציב לעניינים כלכליים ומוניטאריים באיחוד האירופי, במסיבת עיתונאים בבריסל, לאחר פגישה של 16 שרי האוצר של האיחוד. במילים אחרות, רהן העביר מסר לפיו המדינות עמוסות החובות אכן יבצעו קיצוצים דרמטיים שעלולים לפגוע בצמיחה, אך מדינות יציבות יותר, כמו גרמניה, לא יילכו באותה דרך.

בזירת המאקרו, מדד אמון המשקיעים בגרמניה פורסם היום, והוא ירד באפריל ל-45.8 נק' מ-54 נק' במארס. אנליסטים ציפו ל-47 נק'. בבריטניה פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שעלה ב-3.7% לעומת התקופה המקבילה - הקצב המהיר ביותר מאז 2008. זאת, לעומת גידול של 3.4% במארס ולעומת צפי הכלכלנים לצמיחה של 3.5%.

האירו מתייצב

ובינתיים, האירו מתייצב. המטבע האירופי, שכבר נפל בכ-20% מול הדולר מאז דצמבר האחרון, נסחר היום סביב 1.242 דולרים לעומת 1.239 דולרים אמש. האירו אף נגע אתמול בשפל שלא נראה מאז אפריל 2006, שפל של 1.223 דולרים.

"תוכניות הצנע של חלק ממדינות אירופה יכווצו את הצמיחה הכלכלית בגוש האירו", אמר לסוכנות בלומברג מייק ג'ונס, אסטרטג מט"ח בבנק אוף ניו זילנד. "האירו בדרך ל-1.2 דולרים". בהקשר זה נציין שהאיחוד האירופי העביר היום ליוון תשלום ראשון של 14.5 מיליארד אירו, כחלק מתוכנית הסיוע הכוללת בסך של 110 מיליארד אירו.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, קבוצת וודאפון דיווחה היום על שיפור של 177.4% ברווחי השנה הפיסקאלית כולה ל-8.6 מיליארד ליש"ט, וזאת לאחר שנקטה צעדים להפחתת עלויות, כולל פיטורים.

בריטיש לנד , דיווחה על מעבר לרווח של 1.14 מיליארד ליש"ט בשנה שהסתיימה ב-31 במארס.

מניות הבנקים מתקנות חלק מהירידות של הימים האחרונים, שנגרמו בשל חשיפת הבנקים באירופה לאג"ח הממשלתיות של יוון ומדינות עמוסות חובות אחרות כמו ספרד ופורטוגל. אג"ח אלה, כידוע, ספגו ירידות חדות בשעריהן בשל משבר החובות. נציין את סוסייטה ז'נרל .

נטייה לעליות באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. מחד, העליות באירופה ובחוזים על המדדים בוול סטריט תמכו באסיה; מאידך הירידות במחירי הסחורות העיקו על המדדים. מחיר הנפט המשיך להיסחר במסחר באסיה סביב 70 דולר לחבית, מחיר שפל של כ-3 חודשים, מה שפוגע בחלק מכלכלות אסיה המייצאות סחורות, כמו למשל אוסטרליה.

הבורסה באוסטרליה מחקה אמנם את הירידות אך הדולר האוסטרלי נחלש לאחר שהבנק המרכזי אותת כי אין בכוונתו להמשיך לעת עתה עם העלאות הריבית במשק. הבנק העלה בחודשים האחרונים את הריבית במשך 6 פעמים ל-4.5% מ-3%, ולפי הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, שפורסמו היום, הבנק מציין כי הריבית נמצאת ברמה נוחה לבנק וחבריו ציינו כי אין צורך להמשיך במדינית ההידוק המוניטארית לפי שעה.

מבין המניות הבולטות היום באסיה נציין את המניות החשופות לשוק הסחורות שאיבדו גובה בשל הירידה במחירי הנפט והסחורות, כמו למשל WorleyParsons האוסטרלית.