"יש לגבות לפחות אחוז משווי הנכס כשכר-טרחה בעסקאות נדל"ן"

יו"ר ועדת מקרקעין וחוזים בלשכת עורכי הדין, אילן שרקון: "בגלל התחרות הרבה יש עורכי דין שגובים שכר-טרחה זעום של מאות שקלים לטיפול בעסקאות נדל"ן; עורך דין הגובה שכר-טרחה נמוך משמעותית מהמינימום חוטא לתפקידו"

עורכי הדין לא מוותרים על חלקם בעוגת הנדל"ן: 8 חודשים אחרי שהפיצו מזכר, לפיו מומלץ לגבות שכר-טרחה בשיעור של אחוז בעסקאות נדל"ן, מתברר כי עורכי דין רבים גובים שכר-טרחה נמוך מהמומלץ.

אחוז משווי המקרקעין

בימים הקרובים מתכוון יו"ר ועדת מקרקעין וחוזים של לשכת עורכי הדין, עו"ד אילן שרקון, לשגר מזכר לפיו שכר-הטרחה המינימלי המומלץ על-ידי הלשכה יהיה אחוז אחד משווי המקרקעין כאשר מדובר בעסקאות בסכומים של עד 496 אלף שקל; ובעסקאות הגבוהות מסכום זה ממליצה הלשכה לעורכי הדין לגבות אחוז על חצי מיליון השקלים הראשונים ועוד 0.75% על שאר הסכום.

ראוי להדגיש כי מדובר בהמלצה, וכי לוועדת המקרקעין בלשכת עורכי הדין אין אפשרות לאכוף אותה. עם זאת, בלשכה מבקשים להתריע על הנזק שעלול להיגרם אם לא יפעלו עורכי הדין לפי ההמלצה.

"בגלל התחרות הרבה במשק, יש עורכי דין שגובים שכר-טרחה זעום ומגוחך של מאות שקלים לטיפול בעסקה, ובמקרה של עסקאות גדולות מאוד הם גובים רק כמה אלפי שקלים בודדים", אומר עו"ד שרקון. "כשעורך דין גובה שכר-טרחה נמוך משמעותית, הוא לעולם לא יבצע נאמנה את תפקידו מול הלקוח. עורך דין כזה חוטא לתפקידו, חד-משמעית".

ראוי לציין כי ההמלצה משקפת עלויות נוספות של עשרות אלפי שקלים, שיועמסו על רוכשי הדירות שגם כך מתקשים לעמוד במחירי הדירות הגבוהים. כמו כן, נוסף על שכר-הטרחה ותשלומי מסים למדינה, נדרשים חלק מרוכשי הדירות לשלם עמלה בשיעור של כ-2% למתווך.