חברת החשמל תעשה לך טוב

אפשרויות אדירות ייפתחו לסלולריות ולקוחותיהן, עם פרישת הרשת האופטית בין בתי ישראל

חברת החשמל תציג היום (ג') בפומבי את ניסוי השימוש ברשת הסיבים האופטיים שלה לצורכי תקשורת. לא ברור עדיין אם תקבל רישיון מסחרי מלא או שתקבל אותו דרך חוק ההסדרים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכבודו ובעצמו, אמור להגיע לטקס החגיגי בשל החשיבות העצומה שיש למהלך.

תשתיות פס-רחב הן מנוע חשוב לצמיחה במשק. בישראל שתי תשתיות פס-רחב בשליטת בשוק הפרטי: האחת, מבוססת DSL של בזק והשנייה, מבוססת כבלים, של הוט. בכל העולם המפותח מושקעים מאמצים לתכנון ופיתוח תשתיות פס-רחב מתקדמות, כדי לספק מענה ופלטפורמה להתפתחות שירותים עתידיים על-גבי הרשת, וגם מתוך הבנה כי השקעה בפיתוח תשתיות תקשורת מניבה תועלת כללית וחברתיות חשובות כגון צמצום פערים חברתיים ועידוד חדשנות עסקית.

בכל העולם מסתמנת מגמה ברורה להנחת סיבים אופטיים לבתים, אך בישראל בזק והוט העדיפו שלא להיות שם מטעמי חיסכון.

בדברים שנכתבו מטעם משרד האוצר בטיוטת חוק ההסדרים ופורסמו לראשונה בגלובס, נטען שספקיות התשתית הקיימות (בזק והוט) אמנם משדרגות בימים אלו את הרשתות, ואלו צפויות לאפשר לצרכן הישראלי ליהנות בטווח הקרוב מגישה לרשת, במהירויות ובמחיר שאינם חורגים משמעותית מהסטנדרט הבינ"ל כיום, אך לא מציבות את ישראל במקום הראשון מבחינה זו. כמו כן, טוענים באוצר, שהתחרות המוגבלת בין ספקיות התשתית אינה מבטיחה כי גם בטווח הבינוני והארוך, יעמדו לרשות ישראל תשתיות מפותחות, שיאפשרו שירות יעיל ומתקדם לצרכנים.

נתונים אלו הובילו למסקנה שיש מקום להכניס את חברת החשמל לשוק התקשורת תחת מגבלות חמורות. כחלון לא היה צריך את העבודה כדי לפעול בעניין. בחושיו החדים הבין שנפלה לידיו הזדמנות יוצאת דופן לקדם מהלך חוצה שוק, כלומר מהלך אסטרטגי שמשנה את פני הענף בצורה יסודית.

אם יצליח, מדובר במהלך החשוב ביותר שנעשה בשוק התקשורת ותרומתו למשק טומנת בחובה פוטנציאל אדיר. תהיה לו השפעה על כל שוק התקשורת והוא ייאלץ את המשרד לחשוב מחדש על כל התפיסות שהנחו אותו עד עכשיו. סיב אופטי יכול להציע קיבולת אין סופית וזה ישנה גם את כל המודלים העסקיים של החברות.

החברות הסלולריות ירוויחו בענק: לידי סלקום ופרטנר שמנהלות מאבק חסר תקדים נגד הורדת תעריפי קישור הגומלין, תזדמן האפשרות לספק שירותי תקשורת על גבי סיבים אופטיים לבתים ועסקים. פרטנר, שלה חלומות בתחום התוכן והטלוויזיה, תוכל לראשונה להציע טלוויזיה מבוססת אינטרנט.

Yes תוכל להרהר ברצינות באפשרות להעביר את שידוריה לאינטרנט, חברות הסלולר יוכלו לקבל תמסורת לאתרים בקצב של עשרות מגה במחירים נמוכים יותר משמעותית מהיום, וחברות כמו סמייל 012 שהאופק העסקי שלה כרגע מוגבל, יכולה פתאום להתחיל להציע שירותים חדשים על הרשת ולהיכנס לעולם התוכן.

צריך לקחת אוויר, כי זה לא יקרה בחודשים הקרובים, ועד שחברת החשמל תיכנס לשוק תחת המגבלות שקבעו לה, ייקח זמן, אבל צריך גם לקוות שנפתח פתח מאד משמעותי לשינוי בשוק, כי כשיש את חברת החשמל כתשתית שלישית, אין מקום להפרדות למיניהן במתכונת הקיימת היום.

עם זאת, מדובר במהלך חשוב שטומן בחובו גם סכנות גדולות. חברת החשמל היא גוף בעייתי בשל מצבה הכספי והדומיננטיות שלה במשק, אבל אין ספק שלהותיר את תשתית הסיבים האופטיים שלה כמו שהיא היום, מונחת כאבן שאין לה הופכין מבלי שינצלו את יכולותיה, זה עוול ופגיעה חמורה במשק.