יזמים: למנוע מקבלן אחד לזכות במגרשים רבים באותו מתחם

העתירה הוגשה לאחר שחברה אחת זכתה ב-7 מתוך 9 מגרשים שהציע המינהל בטירת-הכרמל

האם על מינהל מקרקעי ישראל לדאוג שבמתחם אותו הוא משווק לא יזכה קבלן אחד בחלק גדול של המגרשים, או שמא יש לתת רק לגובה ההצעה לשחק? זו השאלה שעומדת בבסיסה של עתירה מינהלית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בחיפה (עת"מ 12846-03-11) כנגד מינהל מקרקעי ישראל, שר הבינוי והשיכון וחברת שרבט יצחק ובניו חברה לבניין והשקעות.

מדובר במכרזי המינהל בטירת-הכרמל, שתוצאותיהם פורסמו בתחילת מארס. מכרזים אלה העמידו זכויות חכירה ב-9 מגרשים שונים לבנייה. לאחר שלמכרזים הוגשו 23 ההצעות שונות, זכו בסופו של דבר 3 חברות בלבד, כאשר אחת מהן, שרבט יצחק ובניו, זכתה ב-7 מגרשים מתוך ה-9, המאפשרים בנייה של 246 יחידות דיור מתוך 342 יחידות דיור במתחם כולו.

בניגוד לתכלית המכרז

מגישי העתירה טוענים כי לא ייתכן שהמינהל יאפשר לחברה אחת לזכות בחלק גדול כל-כך מהמגרשים. באמצעות עו"ד עופר גראור ממשרד אטיאס פרוכטר ושות' טוענים העותרים כנגד החלטתה של ועדת המכרזים, שלטענתם "הינה בלתי סבירה באורח קיצוני... עומדת בניגוד לתכלית המכרז עצמו ופוגעת באינטרסים ציבוריים חשובים של תחרות ומניעת ריכוזיות".

העותרים הגישו הצעה למגרש אחד במתחם, שהגיעה למקום השני ביחס להצעתה של החברה הזוכה - שרבט.

"אנחנו לא מתלוננים על תנאי המכרז" אומרים מגישי העתירה, "אלא מבקשים מבית המשפט לקבוע כי דווקא בנסיבות אלה, כאשר תנאי המכרז איפשרו לכל מציע להגיש הצעות לכל המתחמים, הייתה ועדת המכרזים חייבת להפעיל את שיקול-דעתה ולמנוע מצב אבסורדי בו מציע אחד יזכה ברוב מוחלט של המגרשים, למרות שהצעותיו היו הגבוהות ביותר".

מגישי העתירה גם מסבירים מדוע לזכייה של גוף אחד במגרשים רבים יש חיסרון בכל הנוגע להיצע הדירות שייבנו. "שיווק הדירות והבנייה יבוצעו אחד אחרי השני, במקום במקביל. כמות הדירות הזמינות לשיווק מיידי תקטן באופן קיצוני ותמנע תחרות - הכול תוך פגיעה קשה באינטרסים של הציבור".

בדיון מקדמי בבקשה למתן צו מניעה זמני קיבל השופט אברהם אליקים את הסכמת הצדדים ונתן לה תוקף של החלטה, לפיה עד הדיון בעתירה "לא יבוצעו פעולות של מימוש הזכייה, אך ניתן יהיה לבצע כל פעולה הכרוכה בתכנון, בדיקה, מדידה והכנת מסמכים" בנוגע למגרש נשוא המחלוקת.

מחברת שרבט יצחק ובניו נמסר בתגובה כי "מדובר במכרז בו זכינו לפי כל החוקים. הכול היה לפי הספר. המחיר הגבוה ביותר זכה, והדבר טוב למדינה וטוב למינהל. אין לנו שום כוונה לוותר על אף אחד מהמגרשים".