אהרן ברק: לא מבין איך החוק לביטול הלכת אפרופים התקבל

נשיא העליון לשעבר בראיון לביטאון לשכת עוה"ד: "הלכת אפרופים היא לא הבייבי שלי, זה ניסיון שלי להבין את הסעיף" ■ "בוררות חובה תפגע בזכויות חוקתיות, אבל זה בסדר אם היא מידתית"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, תוקף את הליכי החקיקה שבאו לבטל את
"הלכת אפרופים", שעליה חתום ברק, המהווה פסיקה מרכזית בדיני החוזים. בראיון לביטאון לשכת עורכי הדין אמר ברק כי כשהתקבל התיקון לחוק בכנסת, הוא שהה בחו"ל ולא האמין שהחוק עבר במהירות שכזו.

"אני לא מבין מה היה הבהלה עם התיקון הזה", אמר ברק, "קראתי את התיקון ברפרוף משום שהייתי בחו"ל. שלחו לי את זה ואמרו לי שזה התקבל. אמרתי לא, זה לא יכול להיות, זו בטח הצעה, לא יכול להיות שזה התקבל, איך זה יכול להיות? כל-כך מהר התקבל? אני לא יודע אם הזמינו מומחים, אני מקווה שהזמינו אנשים שמבינים בנושא הזה".

לדבריו, "מכיוון שהתיקון יוצר חוסר ודאות, יש שתי דרכים: או להמתין שבית המשפט ייתן לזה את הפירוש; או להקים גוף של מומחים לדבר, לגרום לכך שהלכת אפרופים תשתנה אבל בצורה מסודרת. אני חושב שיש חשיבות גדולה להפעיל ביקורת על מה שהכנסת עושה".

בעניין "הלכת אפרופים", שהעניקה לבית המשפט סמכות לפרש את לשון החוזה מעבר לפרשנות הלשונית ובהתאם לאומד-דעתם של הצדדים לחוזה, אמר ברק: "'הלכת אפרופים' היא לא ה'בייבי' שלי, זה ניסיון שלי להבין את הסעיף, ולומר שכך מובן הסעיף בעולם הגדול.

"אבל אם אנחנו לא רוצים לעשות את מה שהעולם עושה, אם אנחנו רוצים ליצור איזו יצירה ישראלית מקורית, זו זכותנו. אני לא רואה בזה שום בעיה. אם מישהו מתהדר בכך שעל-ידי כך שנתקבלה החקיקה הזו הוא מבטל פסק דין של השופט ברק - זה רק נותן לי סיפוק שהוא חושב שלי כאדם היתה השפעה בדברים האלה. אני לא נפגע מזה".

בנוגע לכוונה להשלים את חוקת המדינה, אמר ברק למראיין רון דרור: "המשפט החוקתי מחכה לסיום מפעל חוקי היסוד. צריך להמתין להמשך מפעל חוקי היסוד, או שצריך להכריז שהוא הסתיים. גם זאת אפשרות. אפשר לבחור אסיפה מכוננת חדשה, שתיקח את הפרויקט ותסיים אותו. אם היו מקדמים את מפעל החוקה עכשיו, הייתי מאוד שמח. הם לא עושים את זה. אז יכול להיות שהוא מת. אם כך, אז צריך להודיע על מותו".

ברק מבקר בראיון גם את היוזמה להעביר תיקים מבתי המשפט להליכי בוררות חובה, כדי להתמודד עם עומס התיקים במערכת המשפט. "הפרטת המשפט היא פרובלמטית ומעוררת בעיות חוקתיות ממדרגה ראשונה", אמר, "בוררות חובה פוגעת בזכויות חוקתיות אבל היא יכולה להיות בסדר אם היא מידתית. אני לא חושב שלהזרים עוד שופטים ועוד שופטים זה הפתרון היחיד לבעיה. יש להוסיף שופטים במסגרת התייעלות כללית. צריך להעביר סמכויות מהמחוזי לשלום, צריך להגביר את הגישור בתוך המערכת".

ביחס להצעתה של נשיאת העליון דורית ביניש להקים ערכאה שיפוטית רביעית, בין המחוזי לעליון, אמר ברק: "ערכאת ערעור רביעית תפתור את הבעיה של בית המשפט העליון, לא את הבעיה של בית משפט השלום".

לדברי ברק, הבעיה העיקרית כיום בעולם המשפט הישראלי היא בתחום דיני המשפחה. "בתחום הזה הדברים לא זזו עוד מהתקופה הטורקית", אמר ברק, "הבעיה העיקרית שלנו היא נישואים בין יהודים. הדרך היחידה להינשא כיום בארץ בין יהודים היא נישואים דתיים, ויש רבים מאוד שאינם רוצים ואינם יכולים את זה. פה אפשר למצוא דרכים אחרות, ואני לא אומר דווקא נישואים אזרחיים. אני חושב שיכולתי לתרום יותר משתרמתי בתחום של דיני משפחה".