"ירידה חדה ברכישת דירות ע"י משפרי דיור במאי"

כך טוענים באוצר ■ בנק ישראל והלמ"ס ממשיכים לדבר על עליית מחירי הדירות - אבל באוצר טוענים כי השוק כבר קר ■ לפי נתוני האוצר, מספר עסקאות הנדל"ן נפל בחודש יוני לשפל שלא נראה מאז שנת 2004

"הנתונים הראשוניים לחודש יוני מצביעים על המשך הירידה החדה בהיקף עסקאות הנדל"ן, לרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2004", כך נכתב בסקירה החודשית של משרד האוצר על המשק הישראלי. על פי נתוני האוצר, מספר עסקאות הנדל"ן הסתכם בחודש מאי בכ-8,200 עסקאות - ירידה של כ-14% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

מניתוח רכיבי הביקוש בפלח השוק של הדירות החדשות, מצביעים האוצר על שינוי מגמה: "בארבעת החודשים הראשונים של 2011 רוכשי דירה ראשונה (זוגות צעירים) הובילו את הירידה במשקל הדירות החדשות בסך העסקאות, ואילו בחודש מאי נרשמו ירידות בולטות במשקל הדירות החדשות הנרכשות על ידי משפרי דיור".

אורות אדומים / מתוך: משרד האוצר סקירה חודשית של מצב המשק לחודש מאי
 אורות אדומים / מתוך: משרד האוצר סקירה חודשית של מצב המשק לחודש מאי

מקור: משרד האוצר

במקביל לכך, מציינים באוצר כי "מגבלות המימון של בנק ישראל", קרי ההגבלות החדשות על המשכתנאות, "אפקטיביות בעיקר בקרב הזוגות הצעירים". מכאן, מעבירים באוצר מסר לגבי מכבש הלחצים על הביקושים לדירות בישראל - הגבלות בנק ישראל הפוגעות בזוגות הצעירים מחד, יחד עם הגבלות האוצר הפוגעות במשפרי הדיור מאידך.

מחיר הדירות החציוני ירד ב-0.5%

עוד מהסקירה, עולה כי פלח השוק של המשקיעים בענף הנדל"ן ירד בחודש מאי לכ-23%, לעומת שיעור של 31.1% בחודש מאי בשנת 2010. "החולשה במכירות בולטת במיוחד בפלח השוק של הדירות החדשות, מתחילת השנה בפרט בחודש מאי".

בעניין מחירי הדירות, נטען בסקירה כי "אזור המרכז והשרון נרשמו ירידות חדות במחירי הדירות - בשיעור של כ-1.8%". מנגד, נרשמה עליית מחירים באזור חיפה, "אם כי בשיעור מתון מזה שנרשם באפריל", ויציבות מחירים נרשמה באזור באר שבע. כמו כן, נכתב בסקירה כי המחיר החציוני של דירות חדשות, ירד בחודש מאי ב-0.5%.

יש לציין כי בניגוד לפרסומי האוצר, מפרוטוקולי הריבית של בנק ישראל אשר פורסמו הבוקר עולה תמונה הפוכה - המציגה עלייה מתונה במחירי הדירות עד לחודש מאי, וכן עלייה בהיקף המשכנתאות עד חודש אפריל.