בנק ישראל: צעדי האוצר ירסנו מחירי הדירות בשנה הקרובה

פרוטוקול דיוני הריבית של בנק ישראל: יתרת האשראי לדיור עלה ב-12 החודשים המסתיימים באפריל ב-14.1% לרמה של 243 מיליארד שקל ■ חלקן של המשכנתאות הלא צמודות בריבית משתנה ממשיך לרדת

החלטתו של הפורום המצומצם בבנק ישראל להותיר את ריבית חודש יולי על כנה ברמה של 3.25% התקבלה פה אחד ע"י שלושה חברי ההנהלה ואילו רק חבר אחד המליץ להעלות את הריבית ב-0.25%, כך עולה מהפרוטוקולים המוניטריים של דיוני הריבית שפורסמו היום (ב') ע"י בנק ישראל.

מהדיון על שוק הדיור שהתקיים בפורום עולה כי מחירי הדירות עלו בחודשים מארס עד אפריל בקצב חודשי של 1.5% בהמשך לעלייה של 0.8% בחודשים פברואר עד מארס. מחירי הדירות עלו ב-12 החודשים שהסתימו במאי ב-15.3%, לעומת עלייה של 13.9% ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו בחודש אפריל. בבנק ישראל מעריכים כי צעדי האוצר שהוצגו בחודשים האחרונים בתחום המיסוי בנדל"ן יביאו לריסון מחירי הדירות בשנה הקרובה.

עוד עולה מפורום הדיונים של בנק ישראל כי היקף המשכנתאות עלה ב-12 החודשים המסתיימים באפריל ב-14.1% לרמה של 243 מיליארד שקל, לעומת רמה של 13.2% בחודש מארס. בבנק ישראל ציינו כי חלקן של המשכנתאות הלא צמודות בריבית משתנה ממשיך לרדת והגיע במאי לשיעור של 43.3% לעומת 47% בחודש אפריל.

"כל חברי הפורום הביעו את דעתם כי מוקדם מדי לראות את השפעת צעדי המדיניות של בנק ישראל ומשרד האוצר בתחום הדיור", כך נכתב בהודעת בנק ישראל. על פי דעת הפורום ההשפעה צפויה בחודשים הקרובים והשפעתם צפויה להימשך בשנתיים הבאות. בדיון בפורום עלה החשש מנקיטת מספר רב מדי של צעדי מדיניות בנוסף להעלאת הריבית, שיגרמו לירידה חדה מדי במחירי הדירות במקום ל"נחיתה רכה".

בהתייחס לאינפלציה מציינים בבנק שיראל כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים מוסיפה להיות גבוהה ועומדת על 4.1%, אולם חלה ירידה בציפיות לאינפלציה. "בנק ישראל מנהל מדיניות עקבית עם תהליך הדרגתי של החזרת הריבית לסביבה נורמאלית, תהליך שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד", נכתב בהודעת בנק ישראל.