דייני ההתאחדות - הכי עלובים בעולם

הנחת החברים שעשה ביה"ד למכבי פ"ת חושפת את ערוותו, מגחיכה אותו

17 בינואר 2012. בית"ר ירושלים מגיעה לבית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל. האירוע: ערעור על עונש הפחתת 2 נקודות הליגה שספג המועדון, בגין קריאות גזעניות של אוהדיו. שכמובן לא מתקבל. הדיינים המכובדים לא התחשבו בעובדה שבית"ר הסתבכה קשות בתחתית הטבלה, ושהנקודות האבודות עוד עשויות להוריד אותה ליגה. "זה גזר דין מוות", אמרו אז אנשי בית"ר ההמומים.

פאסט-פורוורד, שלושה חודשים קדימה. בית"ר בינתיים ניצלה מסכנת ירידה, אבל מכבי פ"ת הסתבכה קשות בתחתית. בעקבות קטטה אלימה שבה מעורבים, באופן תקדימי בליגת העל, בעלי תפקידים במועדון - מחליטים בביה"ד המשמעתי של ההתאחדות להפחית 3 נקודות ליגה למכבי פ"ת. כעבור חמישה ימים, בעליון מצפצפים על ההחלטה, מקבלים את הערעור ומעבירים את עונש הפחתת הנקודות של פ"ת לעונה הבאה.

הנימוקים של ביה"ד העליון לעשות הנחת חברים למכבי פ"ת, קבוצה שמזוהה עם יו"ר ההתאחדות אבי לוזון ושהנשיא שלה הוא אחיו, עמוס לוזון, חושפים את ערוותו של ביה"ד, מגחיכים אותו.

"סברנו שיהיה זה נכון לאפשר את סיומו הספורטיבי - על המגרש - של המאבק נגד הירידה בלי השפעה חיצונית ישירה ודרמטית מצדנו על טבלת הליגה", כתבו אב בית הדין, השופט בדימוס יהושע גרוס, הדיין עמי פזטל והדיין עמאל פאלח. "המאבק האמיתי נגד הירידה מהליגה ייערך על 'השדה הירוק' מכוח היכולת הספורטיבית של המתמודדים - וללא השפעה על מאבק זה מצד פסיקה משמעתית, חיצונית, מאסיבית".

כלומר, בעולמם חסר הנגישות לשיעורי חשבון ברמת כיתה אל"ף של דייני ההתאחדות לכדורגל, אין דין נקודות שהופחתו בינואר כדין נקודות שמופחתות בחודש אפריל. מישהו יכול בבקשה לשים את האצבע על התאריך והשעה המדויקים שבהם בית הדין מרשה לעצמו להפחית נקודות, ומתי הוא פתאום מחליט לוותר ו"לא להתערב" במאבקי הירידה? האם יש קשר לתנועת הירח סביב כדור הארץ, רעשי האדמה במזרח הרחוק או מצב גידול החסה בשטחים?

למרבה הצער, הכשל התקנוני שמאפשר לדייני בתי הדין של ההתאחדות להחליט מה שהם רוצים, הוא אחת הבעיות הכי קטנות של הכדורגל הישראלי. כשאריה אלטר, מנכ"ל ארגון השחקנים, אומר ל"גלובס" שיש בענף מעורבות של שוק אפור, גורמי הימורים, עבריינים ובריונים מקצועיים - קצת קשה להתרגש מכמה משפטנים כושלים, מזדקנים ומפוחדים שיושבים בבתי הדין של ההתאחדות.

מדוברת הההתאחדות לכדורגל, מיכל גרונדלנד, נמסר: "לא נתעייף מלומר שבתי הדין בהתאחדות עצמאים בפעילותם, בדיוק כפי שבתי המשפט של המדינה אינם עושי דברה של הממשלה. מי שהילל את עצמאות בתי הדין כאשר ההחלטה מצאה חן בעיניו - ראוי שימשיך להלל את עצמאות בתי הדין גם כשהחלטתם אינה לרוחו".