המסחר באחד העם ננעל בירידות; טאואר צנחה בכ-8.9%

הריבית נותרה ללא שינוי, כצפוי ■ מזרחי טפחות, בזן והפניקס פרסמו דוחות ■ וול סטריט חוזרת היום לעבודה - עליות קלות בפתיחה ■ לפי הערכות, לאומי ופועלים מבקשים להמיר את שטרי ההון של טאואר למניות

יום המסחר בבורסה של תל-אביב נחתם היום (ג') בירידות. זאת, תוך המשך מעקב צמוד של המשקיעים אחר ההתפתחויות באירופה והתגברות החששות לגבי פרישתה של יוון מגוש האירו. נציין את מניית טאואר שריכזה היום עניין לאחר שדווחה כי לאומי ופועלים שוקלים להמיר את שטרי ההון שהם מחזיקים למניות החברה ולהפוך לבעלי עניין. (הרחבה בהמשך) המסחר בוול סטריט נפתח היום בעליות.

עידן אזולאי, מנה"ל קרנות הנאמנות של אפסילון, אומר ל"גלובס" כי "אני סבור שהשווקים ימשיכו להפגין עצבנות כל עוד האינדיקציות שמגיעות מאירופה יצביעו על חשש הולך וגובר לגבי ספרד ויוון. זה ניכר כעת בתשואות של המדינות הללו ונראה שהמגמה של עלייה בפרמיית הסיכון תימשך. גם בנק ישראל הביע אתמול את חששו מהתפתחויות שליליות בשווקים הללו, אם כי אני מתקשה לראות בהורדת הריבית הצפויה כגורם שיצליח להרגיע את המשקיעים במידה והמצב בשווקים יחמיר".

אירופה, כמובן, ממשיכה לעמוד במרכז סדר היום העולמי גם היום. יוון הזרימה אתמול 18 מיליארד אירו לארבעת הבנקים הגדולים במדינה, כך לפי מקור בכיר. הזרמת ההון התבצעה באמצעות אג"ח של קרן החילוץ (EFSF) והיא אמורה לתת "חמצן" לבסיס ההון השחוק של הבנקים.

הריבית נותרה ללא שינוי

בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית המרכזית במשק ללא שינוי, ברמה של 2.5%, בפעם החמישית ברציפות. בבנק מסבירים את ההחלטה כעקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמיכה בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. לאחר הודעת הריבית אמר גורם בכיר בבנק ישראל ל"גלובס": "במידת הצורך תתכנס הוועדה המוניטרית ותקבל החלטות שלא מן המניין, במועדים לא קבועים". במילים אחרות - בבנק ישראל שוקלים הורדת ריבית שלא במועד ההחלטה הקבוע.

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון יניב פגוט, אומר בתגובה להודעת הריבית כי "בנק ישראל בחר שלא להפתיע את השווקים, אולם אין הדבר מלמד כי מפלס הדאגות בבנק המרכזי לא מצוי במגמת עלייה. משולש הדאגות של בנק ישראל מורכב מגירעון ממשלתי חורג, חששות מפני היווצרות מחנק אשראי במשק וחשש מפני אסקלציה במשבר החובות האירופאים. אין צל של ספק כי הקודקוד המאיים ביותר הינו המומנטום השלילי במשבר החובות האירופאי המאיים על הצמיחה המקומית".

"לא במקרה איננו מציינים את איום האינפלציה כמקור לדאגה עבור הבנק המרכזי שכן אנו סבורים כי בתנאים הבסיס הכלכליים הגלובליים והמקומיים אין הצדקה להיווצרות לחצי מחירים לא בצד הביקוש ולא בצד ההיצע והזירה האינפלציונית המובהקת היחידה הינה שוק השכירויות לו צריך וניתן לנפק פתרון ייעודי להפחתת לחצי מחירים. בהעדר איום אינפלציוני מוחשי, הבנק נדרש לאוורר תוכניות מגירה לתרחישי קיצון של הידרדרות מהותית באירופה אשר תזלוג למשק המקומי הן באמצעות פגיעה בייצוא והן באמצעות פגיעה בביטחון הצרכנים המניעים לפי שעה את גלגלי הצמיחה המקומית".

נציין כי הדולר נסחר היום בשיא של כמעט שנתיים מול השקל, ברמה של 3.87 שקלים. אלי בן דוד, כלכלן ואנליסט ראשי בקבוצת ההשקעות usg capital, מציין כי "השקל צפוי להיחלש בשבועות הבאים אל מול הדולר עד אזור 3.90 שקלים, על רקע המשך אי הוודאות בכלכלה הגלובלית ועל רקע המשך ההאטה בצמיחה המקומית".

אתמול הסתיים המסחר באחד העם בעליות, כשמדד ת"א 25 סוגר בעלייה של כ-0.9% ומדד ת"א 100 מתקדם בכ-0.6%.

עונת הדוחות בישורת האחרונה

עונת הדוחות מגיעה היום ובימים הקרובים לשיאה, כשהבנקים וחברות ההחזקה הגדולות יפרסמו את תוצאותיהם. נציין את מזרחי טפחות , לאומי , הפועלים ואפריקה .

בנק מזרחי טפחות דיווח הבוקר על תוצאותיו ברבעון הראשון של 2012. בשורה התחתונה הציג הבנק רווח נקי של 251 מיליון שקל ברבעון לעומת 238 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - גידול של 5.5% .

קבוצת הפניקס דיווחה היום על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון לשנת 2012: הרווח הכולל של הקבוצה בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2012 הסתכם לסך של כ- 159 מיליון שקל, בהשוואה לכ-58 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

דירקטוריון בזן אישר אתמול הסכם לאספקת מוצרי נפט לרשות הפלסטינית, על פיו תספק החברה לראשונה מוצרי נפט ישירות לרש"פ לתקופה של שנתיים החל מתאריך 1.10.2012. ההסכם הינו לאספקה של 50% מצריכת מוצרי הנפט של הרש"פ בהיקף כספי המוערך על-ידי החברה בסך של כ-1.9 מיליארד שקל לשנה.

בזן הציגה הבוקר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2012. בשורה העליונה דיווחה החברה על הכנסות של כ-2.45 מיליארד דולר לעומת הכנסות של כ-2.06 מיליארד דולר ברבעון המקביל - עלייה של כ-19% . הרווח התפעולי גדל לרמה של כ-42 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של כ-11 מיליון דולר - גידול של כמעט פי 4 . בשורה התחתונה דיווחה בזן על הפסד נקי של כ-6 מיליון דולר לעומת הפסד נקי של 13 מיליון דולר ברבעון המקביל.

לאחר קריסה של כ-30% במניית בזק מתחילת 2012, בליבוי סערת הסלולר של החודש האחרון, מנפקים היום בדויטשה בנק המלצת "קנייה" לבזק עם מחיר יעד של 6.4 שקלים למניה, פרמיה של 42% על מחיר הבסיס הבוקר בבורסה בתל אביב.

טבע החליטה לא לשווק את הגרסה הגנרית לתרופת הליפיטור של פייזר לטיפול בכולסטרול. כך אמר, לפי דיווחים בהודו, William Marth, נשיא ומנכ"ל טבע אמריקה, בשיחת ועידה עם אנליסטים שנערכה ביום חמישי האחרון. מדובר בתרופת ה-Atorvastatin Calcium, המשמשת כגרסה הגנרית לליפיטור של פייזר, שהיא גלולה נגד כולסטרול. מכירות תרופת המקור עמדו על כ-13 מיליארד דולר בשנה לפני ההשקות הגנריות (8 חברות שונות נכנסו לשוק).

2 הבנקים הגדולים בישראל, פועלים ולאומי, בדרך להפוך לבעלי עניין בטאואר ביחד עם החברה לישראל, וזאת לאחר שמו"מ בין חברת השבבים לבנקים בדבר פירעון שטרי ההון לא צלח. כך על פי הערכות היום בשוק ההון. על פי הערכות, יפעלו הבנקים לרישום המניות למסחר בבורסה בתל אביב ואז יממשו את המניות בשוק במנות על מנת להיפרע מהחוב. בהנחת המרה מלאה של השטרות, הבנקים יחזיקו ביותר מ-10% מהון המניות של טאואר לצד החברה לישראל.

רשת ויקטורי דיווחה הבוקר כי הרווח התפעולי ברבעון הראשון הסתכם בכ-6.8 מיליון שקל, גידול של 2.8%. שיעור הרווח התפעולי עמד על 4%. הרווח הנקי הסתכם ברבעון בכ-5.4 מיליון שקל, גידול של כ-10.9%. שיעור הרווח הנקי עמד על כ-3.2% מהמכירות.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]