הריבית נותרה ללא שינוי; "ייתכנו החלטות לא מן המניין"

כך מסר גורם בכיר בבנק ישראל ל"גלובס" ■ במילים אחרות - בבנק ישראל שוקלים הורדת ריבית במועד לא רגיל ובלי הודעה מוקדמת ■ הפעם האחרונה בה הבנק קיבל "החלטות שלא מן המניין" - לאחר קריסת ליהמן ברדרס

בנק ישראל הותיר היום (ב') את הריבית המרכזית במשק ללא שינוי, ברמה של 2.5%, בפעם החמישית ברציפות. בבנק מסבירים את ההחלטה כעקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמיכה בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

לאחר הודעת הריבית אמר גורם בכיר בבנק ישראל ל"גלובס": "במידת הצורך תתכנס הוועדה המוניטרית ותקבל החלטות שלא מן המניין, במועדים לא קבועים". במילים אחרות - בבנק ישראל שוקלים הורדת ריבית שלא במועד ההחלטה הקבוע.

נציין כי המשפט הזה הוא נדיר ומשקף את הדריכות שקיימת כעת בבנק המרכזי על רקע הרעת התנאים בסביבה הכלכלית הבינלאומית, לרבות באירופה. נזכיר כי בנק ישראל קיבל החלטות שלא מן המניין רק שבועות ספורים אחרי קריסת ליהמן ברדרס, כאשר הפחית ברציפות את הריבית במשק במאה נקודות בסיס (1%) מצטבר.

תוואי הריבית בהמשך, מציינים בבנק, תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל, בכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

חטיבת המחקר עומדת על תחזיתה מחודש מארס, משום שלא היו התפתחויות חריגות ביחס לתחזיות. על פי תחזית זו התוצר צפוי לצמוח בשנת 2012 ב-3.1%, ובשנת 2013 - ב-3.5%. לארבעת הרביעים המסתיימים ברביע הראשון של 2013, התחזית צופה אינפלציה של 2.6%, ושיעור הריבית הממוצע הצפוי לרביע הראשון של 2013 הוא 2.5%. הריבית צפויה להתחיל לעלות באמצע 2013; זאת בהנחה שתהיה התאוששות בכלכלה העולמית.

בהודעת הריבית צויין כי תחזיות האינפלציה ל-12 החודשים הבאים ירדו החודש, בעיקר אחרי פרסום מדד אפריל, והגיעו לטווח שבין 2.2% ל-2.3% - לעומת כ-2.5% בחודש הקודם. ציפיות האינפלציה לטווחים של שנתיים-שלוש ירדו מעט, ובציפיות לטווחים ארוכים יותר נשמרה היציבות. הציפיות לטווחים של שנתיים ומעלה הן עתה בטווח שבין 2.4% ל-2.6%. מרבית החזאים צופים שריבית בנק ישראל לשלושת החודשים הקרובים תישאר ללא שינוי.

ביחס לשוק הדיור נכתב בהודעה כי "ההתמתנות של מחירי הדירות בחודשים האחרונים באה על רקע המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה, ההשפעה-בפיגור של העלאת הריבית, צעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות וצעדי משרד האוצר במיסוי על נדל"ן. צעדים אלה, יחד עם מאמצי שיווק הקרקעות מצד משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל, צפויים להמשיך ולמתן את עליית מחירי הדיור".

"החודש גברה האי ודאות באירופה ובעקבות זאת גברו החששות ממצבה של המערכת הפיננסית האירופאית ומעליית תשואות נוספת באג"ח הממשלתיות בשווקים מוכי החוב של אירופה", צויין בהודעה. "נתוני המקרו בעולם ממשיכים להצביע על האטה, והחודש בלטו לרעה גם נתוני המקרו של המשקים המתעוררים הגדולים. על רקע זה נרשמו ירידות שערים חדות בשוקי המניות בעולם, והתרחב הפער בין מרווחי התשואות של המדינות הנתונות במשבר החוב למרווחים בארה"ב וגרמניה. האינפלציה בעולם ירדה גם החודש, ומחירי הסחורות, בעיקר הנפט, ירדו ירידה חדה. על רקע התפתחויות אלה גוברות ההערכות בשווקים שכמה מהבנקים המרכזיים ינקטו פעולות הרחבה נוספות".

בנק ישראל הוריד 3 פעמים את הריבית בין ספטמבר 2011 לינואר השנה, וזאת על רקע החשש מהאטה באירופה על רקע משבר החוב, ובארה"ב לאור המשבר התקציבי בממשל האמריקני.

בקרן המטבע הבינלאומית צופים בתחזית עדכנית התכווצות של כ-0.3% בכלכלת גוש האירו, כאשר יש לציין כי כ-40% מהצמיחה בישראל מבוססת על יצוא, אשר ברובו מיועד לאירופה וארה"ב.

באשר לצמיחה, זו הסתכמה בישראל ברבעון הראשון בכ-3% (לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), לעומת 3.2% ברבעון הרביעי של 2011. ב-OECD העלו בסקירה עדכנית (למאי) את תחזית הצמיחה לישראל - כשהם צופים צמיחה של כ-3.2% לשנת 2012 (לעומת תחזית לצמיחה של כ-2.9% מסקירה הארגון בנובמבר 2011).