וול סטריט: דברי ברננקי עצרו רצף העליות של ה-S&P500

יו"ר ה'פד' איכזב: לא תהיה QE3, מאריכים את תוכנית "אופריישן טוויסט" ■ מרקל: תתכן רכישת אג"ח ממשלתיות על ידי קרן החילוץ ■ ביוון: דיווח על הקמת ממשלת אחדות ■ ה'פד' מוריד את תחזית הצמיחה

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') במגמה מעורבת כמעט ללא שינוי, לאחר הורדת תחזית הצמיחה על ידי ה'פד' ועל רקע שתי הודעות דרמטיות: אנגלה מרקל הודיעה כי ייתכנו רכישות אג"ח ממשלתיות על ידי האיחוד האירופי, ומנגד הפדרל ריזרב לא הכריז היום על תוכנית נוספת של רכישות אג"ח (QE3), אולם הדגיש כי יאריך את תוכנית "אופריישן טוויסט" שלו (ועל כך, בהמשך). ביוון, מגיבים המשקיעים לדיווח "רויטרס" כי הוקמה במדינה ממשלת אחדות חדשה, בעוד תשואות האג"ח הספרדיות ירדו לראשונה השבוע מתחת לרמה של 7%.

אכזבה בארה"ב: הפדרל ריזרב נמנע מלהכריז היום על תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), כאשר הודיע כי בכוונתו להרחיב את "אופריישן טוויסט" ב-267 מיליארד דולר, מכיוון שהצמיחה בשוק העבודה האטה. ה'פד' הודיע כי התוכנית, במסגרתה מכר אג"ח קצרות טווח ורכש אג"ח ארוכות טווח בהיקף של 400 מיליארד דולר, תפעיל לחץ שיגרום לירידת שיעורי הריבית ארוכת הטווח ויעזור לתנאים הפיננסים.

מדובר, כאמור, באכזבה עבור המשקיעים שציפו להשקה של תוכנית רכישות שלישית (QE3). הציפייה להשקה של תוכנית חדשה שתזרים כסף לכלכלה האמריקנית נמצאת על פני השטח כבר זמן רב, על רקע ההתאוששות האיטית מהמשבר ובעיקר המצב הרעוע של שוק העבודה האמריקני, אשר אינו מוסיף מספיק משרות חדשות על מנת לעמוד ביעדי הכלכלה.

מרבית הכלכלנים מעריכים כי הרחבה של "אופריישן טוויסט" בלבד לא תעשה שינוי מהותי בכלכלה האמריקנית מכפי שהיא נראית כיום.

בנוסף פרסם ה'פד' את ציפיותיו לגבי הכלכלה האמריקנית, כאשר הוא מרכך את תחזית הצמיחה והאינפלציה לשלוש השנים הבאות עקב הצפי כי שיעור האבטלה יישאר גבוה מ-8% עד סוף 2012. ה'פד' חתך את תחזית האינפלציה ל-1.2% - 1.7% השנה, בניגוד לתחזיתו באפריל אז עמדה התחזית על 1.9% - 2%. היעד של ה'פד' לטווח הבינוני היא אינפלציה של 2%, כך שהדבר אמור שוב להעלות ספקולציות בנוגע להקלה כמותית נוספת, ייתכן שבקיץ הקרוב, כפי שאנליסטים התבטאו בנושא. תחזית הצמיחה של ה'פד' ל-2012 ירדה ל-1.9% - 2.4% לעומת אפריל - אז היא עמדה על 2.4% - 2.9%. ב-2011 התחזית אמרה כי הצמיחה תגיע אף ל-4.2%.

אירופה בדרך להקלה כמותית

באירופה, נראה כי מתקרבת רכישת אג"ח ממשלתיות על ידי קרן החילוץ הקבועה של האיחוד האירופי. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, דוחף את גרמניה להשתמש בקרן החילוץ הקבועה (ESM) על מנת לממן רכישת אג"ח של מדינות בבעיית חוב כמו איטליה, אשר נקטו בצעדים לשיפור הכלכלה שלהן. לטענת הולנד, איטליה שיפרה את הסקטור הפיננסי שלה ועליה לקבל מימון עבור האג"ח שלה בריבית טובה יותר מאשר מדינות שלא ביצעו מאמצים כמוה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה בעקבות כך כי "רכישת אג"ח ממשלתיות על ידי קרן החילוץ היא אפשרות".

"אירופה שמה פלסטר"

ב"רויטרס" דווח כי בממשלת יוון הוקמה ממשלת אחדות, בראשות מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" ובשיתוף עם מפלגת השלטון לשעבר פאסוק (PASOK) וכן מפלגת "השמאל הדמוקרטי". על רקע הציפייה להרחבה כמותית בארה"ב וההרגעה סביב הסוגיה היוונית, תשואות האג"ח הספרדיות ל-10 שנים נסחרות היום לראשונה השבוע מתחת לרף ה-7%.

"השאלה המרכזית כיום, היא כיצד מדינות מסוימות ביבשת, ובייחוד מדינות בדרום אירופה יוכלו להיות יותר תחרותיות", טוען סטפן הסטר, מנכ"ל בנק ההשקעות RBS. "בינתיים, קובעי המדיניות באירופה נוקטים צעדים שהם בבחינת פלסטרים על פצע פתוח, שנועדו להרוויח קצת זמן ולהעניק לרפורמות את הזמן הדרוש".

מלאי הנפט בארה"ב עלו במפתיע בשבוע שעבר, בניגוד לציפיות האנליסטים. הנתון הראה עלייה של 2.9 מיליון חביות נפט לכדי 387.3 מיליון חביות, כאשר הצפי היה לירידה של 200 אלף חביות.

פייסבוק במוקד

פייסבוק המשיכה לרכז עניין, לאחר שאושרה העסקה בינה לבין פייס.קום הישראלית, במסגרתה תרכש פעילותה של חברת הסטארט-אפ הישראלית תמורת סכום המוערך ב-100 מיליון דולר.

פרוקטר אנד גמבל חותכת את תחזיות הרווח והמכירות שלה לרבעון הרביעי הפיסקאלי שלה השנה, תוך שהיא צופה רווח נקי שנע בין 0.75 ל-0.79 דולר למניה, לעומת הציפיות בשוק לרווח של 0.82 דולר למניה. עוד צופים בחברה ירידה של כ-1-2% בהכנסות ביחס לאשתקד.

בנק ההשקעות JP מורגן סגר כ-70% מפוזיציית "הלוויתן הלונדוני" שגרמה לו להפסדים של יותר מ-3 מיליארד דולר בתוך תקופה קצרה, כך לפי דיווח של ה-CNBC. כזכור, במרכז הפרשה במסגרתה בנק ההשקעות הפסיד יותר מ-3 מיליארד דולר, עמד ברונו מישל אייקסיל, המנהל את דסק האשראי ביחידה הלונדונית של משרד ההשקעות הראשי של ג'יי.פי מורגן ומכונה גם "הלוויתן של לונדון".

חברת נובה במוקד, לאחר שהודיעה מוקדם יותר על עסקת מכירה של מערכת מדידה עצמאית ליצרן זכרונות מוביל באסיה, בכדי לתמוך בפיתוח דור המוצרים הבא ב-10 ננו.

אלוט הישראלית פרסמה היום את דוח MobileTrends Charging לרבעון השני של 2012. מן הדוח עולה כי 33% ממפעילי התקשורת מיישמים מודלים של חלוקת הכנסות ושיתופי פעולה עם ספקי תוכן מבוסס ענן כגון Spotify, לטובת אספקת שירותים מבוססי מחשוב ענן בסלולר.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]