היוצרים במאבק באוצר בעניין החדשות המקומיות

ארגוני היוצרים מתנגדים לניסיונותיו של האוצר להגדיר את החדשות המקומיות כהפקות מקור - דבר שייגרע כ-25 מיליון שקל מתקציב ההפקה של הוט ו-yes

ארגוני היוצרים יוצאים למאבק במשרד האוצר, בעקבות ניסיונותיו להגדיר את החדשות המקומיות המשודרות בכבלים ובלווין כהפקות מקור - דבר שייגרע כ-25 מיליון שקל בשנה מהתקציב של הוט ו-yes המיועד להפקות מקור.

"מבחינת 5,000 יוצרי, שחקני ועובדי תעשיית הטלוויזיה, גזירה זאת כמוה כהכרזת מלחמה על היצירה המקורית בישראל", כתבו היום (א') ארגוני היוצרים במכתב לשרי הממשלה.

זמן קצר לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה החליטה להאריך את תקצוב החדשות המקומיות בעוד שנתיים, משרד האוצר הגיש ערר בעניין.

לטענת האוצר, ההחלטה אינה תקינה, שכן כתוצאה ממנה המדינה תממן את מהדורות המקומיות מתקציבה. בשלב זה פועל שר האוצר לתקן את החוק ולהביא לכך שהחדשות המקומיות יוכרו כהפקות מקור. ככל הנראה, הסוגיה תידון בישיבת הממשלה הקרובה.

"אנו דוחים בשאט-נפש את הניסיון הציני שנהגה במשרד האוצר להסיט את הדיון בעניין עתידן של החדשות המקומיות מפסים רציניים לטובת ניסיון לשסות את עובדי הטלוויזיה המקומית ביוצרים ולהפך", כתבו היוצרים. "זאת מלכודת שלא אנו ולא עובדי החדשות המקומיות ניפול לתוכה".

לטענת היוצרים, הקצאת 25 מיליון שקל מתוך תקציב הפקות המקור משולה לחיסול תקציב השנתי של שני ערוצים תיעודיים בכבלים ובלוויין. "השינוי האחרון, שמקודם ברגעים אלה על-ידי משרד האוצר, הינו בחזקת הקש שעלול לשבור את גב הגמל. מי שזורע רוח - יקצור סופה", כתבו.

לדברי יו"ר ארגון היוצרים הדוקמנטריים, אורי רוזנווקס, "אנו מזהים כאן מוטיבציית יתר של גורמים שונים לחסל את היצירה המקורית בכבלים ובלוויין. זאת מוטיבציה שאינה ברורה לנו, כמו גם הלהיטות לסגור סוגיות כבדות-משקל שכאלה לפני הפגרה. אנו קוראים לשרת התרבות, לשר החינוך ולשר התקשורת להשמיע את קולם בעניין, בכדי שנדע מהי עמדתם לגבי עתיד היצירה המקורית בישראל".

חיים הר-זהב, יו"ר ועד עובדי החדשות המקומיות הנמצאים כעת בסכנת פיטורים, הצטרף לדברי היוצרים. "מדובר בפתרון הזוי של משרד האוצר. למרות שכביכול היינו אמורים להסכים למתווה הזה כי הוא מציל אותנו, ברור לנו שלא מתקנים עוולה אחת בעוולה גדולה יותר. מדובר בפתרון של פקידים שלא מבינים מימינם ומשמאלם בשוק התקשורת. הדבר יביא להרג השוק", אמר.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי במהלך פגישה של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, עם אנשי האוצר, עלו מספר רעיונות בנוגע למתווה למימון החדשות המקומיות, אך עד כה אף אחת מן ההצעות שעלו לא הגיעו לידי גיבוש.

מהאוצר נמסר כי "טרם הגיע המכתב לידינו, נגיב לאחר שנקבלו".