בורסות אירופה סגרו את רצף העליות הארוך ביותר מ-2006

בורסת ספרד לא מפסיקה לעלות מאז התחייב הנגיד מריו דרגי לנקוט צעדים נוספים בקרוב כדי לפתור את משבר החובות ■ המשקיעים מעודדים מהתבטאויותיה של קנצלרית גרמניה מרקל, שאמרה כי ממשלתה תעשה "כל שתוכל" כדי לרסן את משבר החוב

המסחר בבורסות אירופה התנהל היום (ו') בעליות שערים, כאשר סנטימנט חיובי ניצת בשווקים לאחר דבריה של קנצלרית גרמניה מרקל, שברטוריקה זהה לזו של יו"ר הבנק האירופי הבהירה כי "תעשה הכל" לשמור על גוש האירו. בורסות אירופה טיפסו בכך לשיא של 13 חודשים.

מדד ה-Stoxx Europe 600, המהווה בנצ'מארק לשוקי אירופה, עלה היום בכ-0.6% והשלים ראלי של 11 שבועות רצופים (הרצף הארוך ביותר מאז 2006) - בעוד המשקיעים באירופה הגיבו בחיוב לדבריה של מרקל.

הציפייה באירופה כי מנהיגי היבשת ינקטו בצעדים משמעותיים לנוכח משבר החוב ויאשרו רכישות אג"ח ממשלתיות בשוק המשני גוברת, לאחר שהלילה הבהירה קנצלרית גרמניה מרקל, כי גרמניה מחויבת "לעשות כל שהיא יכולה" כדי לשמור על גוש האירו ולאכוף אחריות פיסקאלית כלפי שאר החברות בגוש. עוד שיבחה מרקל את מדיניותיה של ממשלת קנדה "שלא מתבססת על חובות" וציינה אותה כמודל "ראוי" עבור גוש האירו.

אנליסטים ומשקיעים בשוק בטוחים, ובצדק, כי מדובר בעוד רמז עבה לקראת רכישות אג"ח ממשלתיות באירופה, מהלך לו מייחלים רבים, בציפייה כי זה יקל על המדינות ה"חייבות" באירופה למחזר חובות. בינתיים, כלכלנים צופים כי הצמיחה בגוש האירו תתכווץ בכ-0.2% ברבעון הנוכחי, ורבים מהם סבורים כי הגוש ייכנס למיתון ממנו לא יצא עד שנת 2013 - עולה עולה מסקר "רויטרס" שפורסם אמש.

"השווקים נסחרים בזהירות לקראת הנתונים שיתפרסמו היום, אולם העליות נובעות מ'האור הירוק' שקיבלו המשקיעים באשר לתוכנית תמריצים שככל הנראה תתרחש באירופה", סבור יונתן סודריה, מנהל השקעות ב-Capital Spreads בלונדון.

היצוא בגוש האירו עלה בכ-2.4% (מתואם עונתית) בחודש יוני, ביחס לאומדן היצוא במאי (אז עלה בכ-0.4%) - כך דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי. היבוא עלה באופן מתון בלבד, בעוד המאזן המסחרי התרחב בכ-10.5 מיליארד אירו ביולי, לעומת 6.8 מיליארד אירו בחודש החולף.

"ההערות של מרקל סייעו לשווקים", אמר לבלומברג פייר מוטון, מנהל השקעות ב-Notz Stucki & Cie. "יהיו עוד חדשות טובות מאירופה. השוק היה פסימי מאוד, בייחוד בכל הנוגע לבנקים. מחויבות אירופית להלוות לבנקים מראה שאין בכוונת אירופה לתת לבנקים ליפול".

הראלי הנוכחי באירופה החל לאחר הבחירות השניות ביוון והקמת ממשלה שם, נמשך בהתחייבות הבנק המרכזי האירופי להשקת תוכנית הרחבה מוניטרית בסתיו ונמשך כעת לאחר דבריה של מרקל. בשקט בשקט, מדד ה-IBEX הספרדי זינק בכ-26% בפחות מחודש, מאז נגיד התחייב דרגי לנקוט צעדים חדשים ולסייע למדינות עמוסות החובות.

אסיה ננעלה בעליות

השווקים באסיה ננעלו היום בלעיות שערים, וזאת על רקע התבטאויותיה של קנצלרית גרמניה מרקל ולאחר נעילה חיובית אתמול בוול סטריט. גם בסין מקווים המשקיעים להקלה כמותית, לאחר התבטאויות של ראש הממשלה וון ג'יבאו, אמש.

סומיטומו מיטצו, מנהל השקעות ב-Trust Group Chief Investment, סבור כי הדוחות הכספיים שיתפרסמו ביפן ימשיכו לאכזב את ציפיות השוק, אולם למרות זאת - הוא רואה הזדמנויות קנייה רבות בבורסה: "יש עדיין הזדמנויות אטרקטיביות ברמות המחירים הנוכחיות", אמר בראיון למרקטווץ'.

ברקע, המשקיעים ממשיכים לקוות כי הנתונים החלשים (יחסית) שפורסמו אמש בארה"ב יעודדו את הפדרל ריזרב לצאת בהרחבה מוניטארית, בעוד גם באירופה, כאמור, מקווים למהלך משמעותי מכיוון הבנק המרכזי האירופי (ECB) וממשלת גרמניה.

באסיה מקווים גם למהלכי הקלה מוניטארית בסין, לאחר התבטאויותיו של ראש הממשלה וון ג'יבאו אמש, באומרו כי יש מקום להקלות נוספות וכי הנושא המרכזי המעסיק את הממשל הסיני כיום, הינו השמירה על הצמיחה. (לסיפור המלא)

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]