אנליסטים: "הצהרות מרקל - רכישות אג"ח בעילום שם"

קשה שלא לשים לב לדימיון בין הרטוריקה בה השתמשה קנצלרית גרמניה הלילה, לבין נאומו של יו"ר הבנק האירופי לפני 3 שבועות, בו התחייב "לעשות הכל" לטיפול במשבר ■ כלכלנים ומשקיעים בטוחים: מנהיגי אירופה הולכים לפעול - ולהשיק תוכנית רכישות

השווקים הגלובליים נתמכים הבוקר (ו') בהצהרותיו של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אשר אמרה הלילה במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קנדה, כי ממשלתה מחוייבת "לעשות הכל" כדי לשמור על גוש האירו שלם.

מדובר ברטוריקה זהה, יש לציין, לזו בה השתמש יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי, שהתבטא באותו האופן לפני 3 שבועות, והבהיר כי הבנק המרכזי ביבשת מוכן ומזומן לנקוט בצעדים שירסנו את המשבר. "זה כבר יספיק - תאמינו לי", הבטיח.

מאז הצהרותיו המעודדות של דרגי, צנחו תשואות האג"ח הספרדיות (שכבר הרקיעו לרמות של 7.5%) לרמות "סבירות" יותר במונחים ריאליים, של 6.4%. גם תשואות האג"ח של איטליה ירדו מתחת לרף ה-6%, ונסחרות מתחתיו בשבועות האחרונים. זאת, בעוד אנליסטים ומשקיעים רבים מבינים את אשר דרגי ומרקל לא יכולים להגיד - אירופה בסופו של דבר תותיר רכישות אג"ח ממשלתיות, מהלך לו מקווים רבים.

"אין כאן שום סוד, מדובר בתוכנית רכישות אג"ח בעילום שם, אבל עדיין רואים את האפקט", מנתח את האמירות ג'אק בורודיאן, מייסד שותף ומנהל השקעות ב-Bull and Bear Partners. "מחזורי המסחר עדיין נמוכים, אבל הסנטימנט בשוק שונה לחלוטין. רק לפני כמה שבועות כולם דיברו על פרישת יוון מגוש האירו, ועכשיו השאלה שעל הפרק היא כיצד אירופה תיראה בשנים הקרובות, מאוחדת".

מאז נתן דרגי את התחייבויותיו לריסון המשבר, ב-25 ביולי, השווקים הגלובליים נטו בעיקר לעלות. למרות שימים לאחר מכן לא הודיע הבנק המרכזי בהחלטת הריבית (שנותרה על כנה - 0.75%) על צעדים משמעותיים, הראלי נמשך - וה-S&P500 השלים מאז נאום דרגי עלייה של כ-5.8%, בעוד מדד Stoxx600 (בנצ'מארק לשוקי אירופה) עלה בכ-8.6% מאז.

"ההתבטאות של מרקל מעודדת לא רק כיוון שהיא מציגה קו אחיד יחד עם ה-ECB, אלא גם בגלל שהיא מצביעה על כך שגם גרמניה מכירה בתקופה הקריטית בה אנו נמצאים", סיכם וישיו ורטן, כלכלן ב-Mizuho Corporate בסינגפור. "ההיגיון אומר שמובילי המדיניות באירופה יחלו לפעול, ממש בקרוב".