סקר רויטרס: גוש האירו ייכנס למיתון ולא יצא ממנו עד 2013

על פי הסקר של רויטרס כלכלת גוש האירו תתכווץ ב-0.2% ברבעון הנוכחי, בהמשך להתכווצות דומה ברבעון השני ■ הכלכלנים לא צופים התערבות רצינית מצד ה-ECB

גוש האירו יכנס למיתון ולא יצא ממנו עד 2013 והבנק המרכזי האירופאי לא ישתמש במדיניות אגרסיבית, כך עולה מסקר אנליסטים שערכה סוכנות הידיעות רויטרס.

הסקר התפרסם היום (ה') על רקע חדשות מגוש האירו כי הכלכלה שם הצליחה בקושי לא להכנס למיתון במחצית הראשונה של 2012, כאשר רק גרמניה הציגה צמיחה ברבעון השני בעוד צרפת לא הציגה צמיחה כלל.

על פי הסקר של רויטרס כלכלת גוש האירו תתכווץ ב-0.2% ברבעון הנוכחי, בהמשך להתכווצות דומה ברבעון השני. בסקר של חודש יולי הצפי היה להתכווצות קלה יותר של 0.1%. רק כלכלן אחד צופה צמיחה, בעוד חלק מהדעות צופות התכווצות של עד כ-0.8%.

הכלכלנים נראים פסימיים מתמיד ביחס לכלכלת גוש האירו לתקופה הקרובה, כאשר גם הורדת ריבית נוספת של ה-ECB לא צפויה לסייע רבות שכן היא כבר קרובה לאפס (עומדת על 0.75%). גם ההצהרות של נגיד ה-ECB מריו דראגי וקנצלרית גרמניה שאמרה היום כי תעשה כל שביכולתה כדי לשמור על גוש האירו, נראות חסרות שיניים לכלכלנים.

מהסקר עולה כי מרבית הכלכלנים לא מצפים כי הבנק המרכזי ינסה להוריד את התשואות על אג"ח ספרד ואיטליה, וכי הם לא חושבים שהוא יבצע רכישות כלשהן מלבד רכישת אג"ח ממשלתיות בשוק הפתוח. באשר לפעולה דומה להזרמת טריליון האירו בדצמבר ופברואר (LTRO), הכלכלנים חלוקים בדעתם.