מי זה עובד שהופך לקורבן

אל תשוויצו, אל תהיו טרף קל, דאגו לעדים ועשו לזה סוף

סיפורה של אמנדה טוב, הנערה שתיארה בסרטון ביו-טיוב את ההתעללות שחוותה בבית הספר והתאבדה, גרם לי לחשוב על הנפילה לקורבנוּת במקום העבודה: למה עובדים מסוימים ולא אחרים סובלים מבריונות במשרד וברשת מצד מנהלים, קולגות ולקוחות?

החזקים: שמציגים מוּשלמוּת

קורבנות הצקה רבים בעבודה הם אלה שמצטיינים מקצועית, מסתדרים מעולה עם הבוס, מתמודדים נפלא עם לקוחות, וזוכים להכרה על כך. במילים אחרות - מושלמים.

לעומתם, הבריון הטיפוסי יודע להעמיד פני אדם מקצועי וחיובי שמסתדר עם כולם, אך זאת רק לכאורה. בפועל הוא יודע שהוא ההיפך הגמור מהדמות המושלמת הזו, וקל לו לכעוס על מי שבאמת כזה.

בוסים וקולגות בריוניים רבים מתקשים לשאת את הרעיון שעליהם לחלוק בסביבתם קרדיט על הכרה בכישרון. הם מקנאים בפופולרי, במוכשר, בבעל המשאבים. גם אלה ביניהם שמצטיינים בהפגנת ביטחון עצמי הם חסרי ביטחון, וזקוקים לאישור חברתי כדי להתקיים. כשהם נתקלים במי שמקבל אישור שכזה בזכות מי שהוא באמת, קשה להם שלא לחוש קנאה ודחף לפגוע ולהרוס.

החלשים: שנתפסים כפראיירים

קורבנות אחרים עשויים להיות כאלה שנענים תמיד לכל בקשה של קולגה או מנהל. זו אולי אחת הסיבות לכך שקל לחבבם, אך גם סיבה טובה לנצל את טוּב ליבם, ומי שמתפתה יותר מכל לעשות זאת הוא הבריון הטיפוסי. מבחינתו, לפניו דמות חלשה שיכולה להיות שק אגרוף מושלם לפריקת דחפיו ההרסניים ולאימון שיטותיו הנכלוליות, וסביר שלא תתנגד לו בתקיפות.

לרוב, ה"פראיירים" הם עובדים חסרי ביטחון, ובאמצעות התנהגות מְרַצָּה מנסים להתבלט ולהבטיח את נחיצותם. מאחר שטבעו של אדם נוטה להיות עקבי, אלה פועלים באופן דומה גם מול מי שפוגע בהם, ומנסים לרצות גם אותו.

תגובה כזאת רק מובילה אותם להישאר טרף קל לבריונות: להמשיך להיות אלה שתמיד אומרים כן להנחתות, מסכימים לקידומי-דמה, או נשארים בארגון שנים רבות ללא קידום וללא העלאת שכר.

הנוקשים: בעלי העקרונות

פעמים רבות מאופיינים קורבנות עבודה בדבקות עקשנית בעקרונות ספציפיים או שמרניים. למשל, אלה שתמיד מסרבים להצטרף להתאגדות או לקליקה שמוקמת סביבם, תוך הפגנת התנגדות לחזונה או לדרך פעולתה - מה שכמובן פוגע בהצלחת הבריון שמקים אותה, ולא פחות, באגו שלו.

החזקת עקרונות מוסריים או יוצאי דופן זו דרך מצוינת להתבדל, אך הבריון הטיפוסי, חסר הביטחון, לעולם לא יחבב עובדים שמצליחים לייחד את עצמם. במקום זאת, יחוש רגשי נחיתות וכעס כלפי שכמותם ("מה הוא חושב, שהוא כזה מיוחד?").

זו שוב אותה סינרגיה בין היריבים: הבריון - זה שרגיל לשכנע בקלות את הסובבים בזכות הוורבליות והקסם האישי לכאורה, ומולו הקורבן - בעל העקרונות שלא משתכנע, ומעז להיות מיוחד ולהפגין עצמאות מחשבה ופעולה.

השקופים: בעלי נקודות תורפה בולטות

הקולגה שנטפל ומאשים עובד אחר בכישלונו, או המנהל שלא מעלה את שכר עובדו המסור שנים רבות, יכולים לעשות זאת בביטחון על סמך זיהוי נקודות התורפה הבולטות של קורבנם.

נקודות תורפה בולטות של עובדים יכולות להיות מאפיינים אישיים שאפשר לנצל לרעתם, כפגיעוּת-יתר, חרדת סמכות, פסיביות וכניעוּת, הימנעות מעימותים, ביישנות.

נקודות תורפה יכולות להיות גם חולשות נסיבתיות: היותו של עובד מבוגר מדי, כזה שלא מחכה לו עבודה מתגמלת יותר בחוץ; עובד שהוא בן מיעוטים, נכה, או שונה מסביבתו מִגדרית; עובדת חדשה, או צעירה וחסרת ניסיון; עובד שהוא המפרנס היחיד במשפחתו מרובת הילדים; עובד רווק שגר לבד ולא ממהר לצאת הביתה; עובדת המצויה בתקופה קשה בחייה מבחינה אישית, ולכן אין לה הכוח הדרוש למאבקי נגד, וכיו"ב.

די לקורבנוּת

  1. 1. אל תשוויצו: טוב להיות מוצלח בעבודה ולשווק זאת כלפי חוץ - אך עדיף לעשות זאת באלגנטיות, ובפרט כשסובלים מהצקה סדרתית. גם אנשי העקרונות צריכים להיזהר מלהמאיס ולהבליט את עקרונותיהם בכל הזדמנות.
  2. 2. אל תהיו טרף קל: חשוב לרצות את הבוס ולעזור לקולגות, אך חשוב יותר להציב גבול: להגדיר מהן הנחתות לגיטימיות ומה אינו ראוי למענה, ולהתחיל להגיב בהתאם, כמוסבר כאן.
  3. 3. עבדו על נקודות התורפה שלכם: כדאי לזהות את נקודות התורפה ולעבוד על שיפורן (כבמקרה של ביישנות) או על הפחתת ביטוייהן (כבמקרה של חוסר ותק בארגון).
  4. 4. דאגו לעדים: הבריון הטיפוסי מומחה בהונאה, בשכנוע ובהתחמקות מאחריות, לכן כדאי לערוך כל אינטראקציה עמו בנוכחות עדים (בני ברית או בעלי כוח בארגון). בעת הגשת תלונה לממונים, במיוחד אם הבריון בכיר, העדות תסייע לקורבן לנצחו.
  5. 5. לא נגמר? עשו לזה סוף: הקורבן הטיפוסי נוטה להאשים את עצמו ולא את המתעלל - דפוס הרסני המשמר ואף מגביר את ההתעללות, ומוביל קורבנות למצבים נפשיים ופיזיים ירודים. אם ההיטפלות לא פוסקת, יש לעצור ולחשוב על הדברים (אולי אף במהלך חופשה יזומה) ולתכנן אסטרטגיה: שיחה עם המתעלל, חשיפתו לממונים, ואף עזיבה במקרה של אי-יכולת לשנות את המצב (אפשר להיעזר בעורך דין שיסייע בהצדקת התפטרות בדין פיטורין).

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. מאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר יש לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר ליצור עמה קשר גם בפייסבוק.