אל תתנו לקולגה לנצח

קולגה יכול להיות חבר, אך לא תמיד. כיצד לנהוג בכזה שיש איתו תחרות סמויה?

קולגה יכול להיות חבר, אך לעתים קולגות מתחרים זה בזה על קידום או אהדה מצד הממונים, ובתוך תוכם שמחים בכישלונות חבריהם. יש כאלה שאף גורמים לכישלונות הללו מיוזמתם. כיצד נוכל להתמודד עם קולגות שכאלה?

דע את האויב

מי שרוצה להשיב תחרות לחבר שמתחרה בו בעבודה, צריך להכיר את דרכי הפעולה והיכולות שמייחדים אותו. ראשית, לעמוד על נקודת החוזק שלו ולשפר את החולשות. לדוגמה: "הרעיונות שלו טובים כשלי, אך כושר ההתנסחות והשכנוע שלו טוב יותר - ולכן רעיונותיו מתקבלים בקלות רבה יותר. המסקנה: עליי לשפר את מיומנויות השכנוע שלי".

במקביל, חשוב לאתר את נקודות החולשה של הקולגה ולשאוף להתעלות מעליהן. למשל: "הוא מתקשה בתכנון ובעבודה מובנית, ולא עומד בדרישות בירוקרטיות במהלך פרויקט. המסקנה: עליי לבלוט דווקא באותם תהליכי עבודה ביורוקרטיים".

לעתים מאפיין אחד של הקולגה יכול להיות מקור לחוזק ולחולשה גם יחד. למשל קולגה שהוא ביצועיסט זריז, הפועל לרוחב ויורה לכל הכיוונים - מצד אחד, הוא ידוע בהספקו המצוין אך מצד שני, עבודתו מייצרת תקלות בשל חוסר תשומת לב לפרטים.

במקרה כזה, כדאי לעובד ללמוד מזריזותו של חברו, ולנסות לשפר את הספקו שלו (על-ידי טכניקות ניהול זמן כגון חלוקת יעדים לשלבים או למטלות יומיות). מנגד, עליו להסתכל על הפן השלילי - ריבוי התקלות - ולהבליט את יתרונו שלו.

בהמשך לכך, דרך זדונית מעט להתעלות מעל לחולשה זו של הקולגה היא לעקוב אחר עבודתו, לאתר את התקלות שהוא מייצר, ולתקנן. אולם יש לעשות זאת בזהירות רבה: מצד אחד לדאוג שהממונים עדים לכך שהבעיות מאותרות ונפתרות בזכותו, ומצד שני לשדר שהדבר נעשה ממניעים מקצועיים, ולא מתוך כוונה להלשין או לפגוע בחבר.

מאויב לאוהב

עובדים המזהים שחבר לעבודה מתחרה בהם, נוטים להיבהל ולהגיב בכעס או בתוקפנות. מעטים מתעכבים לחשוב על כך שתגובות אלה הן למעשה חיוביות לזה שמנסה להתחרות בהם. מבחינתו, הוא הצליח לערער ביטחון חברו לעבודה, ויש לו אישור להמשיך לפעול בדרכו.

מצב זה הוא מסוכן ביותר מפני שהוא עלול להתפתח למלחמה שתהיה קשה יותר מהתחרות מתחת לפני השטח שהייתה מלכתחילה. מאחר שבשלב מאוחר יהיה הרבה יותר קשה לשפר את היחסים, כדאי לפעול להפחתת המתח מיד כשהוא פורץ. במקום להתגונן, לתקוף או להצטייר כדמות מאיימת, יעיל יותר להתחבר ולהתקרב לקולגה, ולשבור את מניעיו להילחם בו.

אין הכוונה לצביעות או חנופה, אלא לגמישות שמטרתה שיפור היחסים. אפשר פשוט לנהוג בלבביות ובנינוחות ולהימנע מיירוט חצים שלא לצורך, ואפשר להגדיל לעשות וליצור מצבים של שיתוף פעולה על-ידי הצעת עזרה, התייעצות מקצועית והתנסחות במונחי שיתוף ושוויון: "אנחנו", "ביצענו" ו-"הצלחנו".

כמו כן, כדאי גם להימנע מהנטייה לקטנוניות, וזאת גם במקרים שבהם הקולגה נוהג בדרך מכעיסה שאינה תחרות במובן הקלאסי של המילה. למשל, כשזה אינו משקיע בביצוע עבודת צוות כלשהי, אך בסופה שואב שבחים על פועלו. בחישובי עלות-תועלת, עדיף להעניק לו את הפידבק שלו הוא זקוק, גם אם אין זה מוצדק. פידבק חיובי וקטן עשוי לספקו, בזמן שהתעלמות מכוונת תותירו מתוסכל, ותניע אותו להילחם על מקומו בדרכים שעלולות לפגוע פי כמה.

דע את מנהלך

לא תמיד מקור התחרות הוא הקולגה המתחרה. לעתים זהו המנהל שמשדר לעובדיו מסרים מקדמי תחרות, יותר ממסרים המעודדים שיתוף פעולה.

למשל, מנהל שמעניק יחס מועדף לעובד מסוים, ובכך מחרחר תחרות בינו לבין הקולגות שלו, שישמחו לקבל יחס דומה. לעתים המנהל לא מודע לכך, ועושה זאת משום שהוא מחבב את אותו עובד או חש אליו קרבה.

במקרים אחרים הדבר קשור לנסיבות ארגוניות. למשל, כשעומדים לרשותו משאבים המספיקים רק לקידום עובד אחד, מתוך צוות של כמה מועמדים טובים לקידום, ועליו להשוות ביניהם כדי להגיע להחלטה.

עובד המקבל יחס מועדף ממנהלו נהנה מצד אחד, אך עשוי לסבול הרבה יותר מתחושת ההתנכרות והתחרות מהצד השני. לכן, ייטב אם יציין זאת בפני מנהלו. למשל: "אני מוחמא מכך שאתה מכבד אותי על עבודתי, אך לפעמים אני מרגיש שהערכתך באה על חשבון ההערכה לשאר אנשי צוות. זה יוצר תחרות בינינו, ובפועל הם מתאמצים לא פחות ממני".

אפשרות נוספת היא לשבח מעת לעת קולגות אחרים באזני המנהל או שאר חברי הצוות, וכך בעקיפין להבליטם ולגרום להערכתם.

דע את עצמך

לבסוף, כדאי לכל עובד לבדוק כיצד תחרותיות משפיעה עליו, באופן שאינו תלוי באחרים ספציפיים ממקום העבודה. האם הוא עסוק כל העת בניסיון להתעלות מעל אחרים? האם הוא לחוץ ומוטרד מכך עד כדי פגיעה בביצועים שלו?

סיבות שונות יכולות לגרום לרגישות יתר למצבי תחרות. למשל, חוויות שליליות מהעבר - ממקומות עבודה תחרותיים, מהבית (כאלה שחונכו להצטיינות בכל מחיר ושהישגיהם לא סיפקו את ה"ממונים" שגידלו אותם). מקורות כאלה יכולים להוביל לחוסר ביטחון או לתחושת התחזות, וכדאי לטפל בזה כדי להתמודד בהצלחה עם העולם האמיתי.


האם לדעתכם אפשר לנהל עסק שאינו מושתת כלל על תחרות בין העובדים?

ספרו על תחרות אצלכם בצוות - כיצד אתם מתמודדים איתה?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. תוכן מאמריה מבוסס על הניסיון והידע שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה. יודגש כי פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לצורך שמירת פרטיות מושאיהם.

פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל: Yaelmehoudar@gmail.com.