הצצה לפרויקט התשתיות הגדול ביותר שנעשה בישראל

מאבקים פוליטיים, תקציבי עתק, יועצים שמשתכרים מיליונים ופיגור מתמשך בלוחות זמנים; אלו מקצת הבעיות בפרויקט חשמול מסילות הרכבת ■ מה כלול בפרויקט הענק ומדוע אורי יוגב לא התאים לשר התחבורה במשרת יו"ר הרכבת?

זה היה המהלך הדרמטי ביותר בתחום התחבורה השנה: שר התחבורה ישראל כץ החליט למנות יו"ר חדש לרכבת ישראל במקומו של אורי יוגב ששימש בפועל בתפקיד במשך קרוב לשנתיים. כץ הסביר כי החליט לוותר על שירותיו של יוגב משום שזה לא היה יכול להתפנות באופן מוחלט למשרה. בסביבתו של יוגב האשימו את כץ כי פעל ממניעים פוליטיים ולא ענייניים. ואולי דווקא הסבר שלישי, שצץ בדרך אגב ובצורה בלתי מכוונת, עשוי להיות הקרוב ביותר לאמת. במהלך ישיבת דירקטוריון רכבת ישראל, רגע לאחר ההכרעה על מינוי היו"ר החדש, פלט אחד מחברי הדירקטוריון השותפים להדחה כלפי יוגב הנסער כי היה לו ברור ש"השר יכול לפעול בצורה זו או אחרת" נגד יוגב ברגע שזה פעל נגד כץ בנושא פרויקט חשמול הרכבת. יוגב התנגד נחרצות לכוונתו של שר התחבורה, שנחשפה שבועות ספורים לפני כן ב"גלובס", להוציא את פרויקט חשמול הרכבות מניהולה של רכבת ישראל ולהעבירו לידי חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ). בסביבתו של שר התחבורה האשימו את יוגב כי עשה יד אחת עם האוצר בניסיון לסכל את היוזמה של כץ.

בסופו של דבר הגיעו האוצר וכץ לפשרה: חשמול מסילות הרכבת הפעילות נשאר בידי רכבת ישראל, בעוד שחברת נתיבי ישראל קיבלה לאחריותה את חשמולן של 2 מסילות הרכבת החדשות - קו עכו-כרמיאל והמסילה שתיבנה לאורך כביש 531. המאבק בין כץ ליוגב הפך לפרק נוסף בהיסטוריה של פרויקט החשמול הענק, שבשנים הקרובות יספק חומר עסיסי רב.

מאחורי השם האפרורי "חשמול הרכבת" מסתתר פרויקט התשתיות הגדול ביותר שנעשה בישראל אי פעם: 17 מיליארד שקל עתידים להיות מוזרמים מכספי משלם המסים לטובת הפיכת הרכבות בישראל ממונעות בדיזל למונעות בחשמל (ראה תרשים). לאיש אין ספק כי ההשקעה הכלכלית האדירה הזו היא כדאית למשק, לציבור הנוסעים ברכבת ולכלל אזרחי המדינה. הספקות שישנם מתייחסים בעיקר ליכולת של הרכבת והממשלה לקדם פרויקט כה מורכב ויקר על פי לוחות הזמנים והתקציב שנקבעו.

חשמול רכבות הנוסעים אמור להזניק את הרכבת אל הסטנדרט שמקובל בעולם כבר מעל 20 שנה. כמעט כל רכבות הנוסעים בעולם המערבי מונעות כיום בחשמל בעוד רכבת ישראל משתמשת עדיין בדיזל יקר ומזהם. כדוגמה לשיפורים שיכול חשמול להכניס לרמת השירות שלה הציגה הרכבת את הקו החדש לראשל"צ מערב.

התוכנית החלה כבר ב-2001

החלפת רכבות הדיזל ברכבות חשמליות תקצר ב-30% את הנסיעה מתחנת האוניברסיטה בת"א לראשל"צ מערב (מ-28 ל-20 דקות) בכך שתאפשר לרכבת לנוע במהירות ממוצעת של קרוב ל-50 קמ"ש לעומת 33.6 קמ"ש כיום. חשמול המסילות שלאורך נתיבי איילון יאפשר לרכבת להוסיף 3 מיליון נוסעים לשנה, לצמצם ב-30% את מספר התקלות, להפחית את הרעש בתחנות ב-6 דציבלים, לחסוך כ-60 מיליון ליטר של דלק יקר בשנה, להוריד מהכביש אלפי מכליות המספקות דלק לרכבת ולהפחית ב-95% ומעלה את פליטת החלקיקים המזהמים והמסוכנים לבריאות שנפלטים בעת שריפת הדיזל מהקטר.

תוכנית החשמול שאושרה על ידי דירקטוריון הרכבת ביוני האחרון היא גלגולה האחרון של תוכנית שהחלה כבר ב-2001. התוכנית הישנה נגנזה סופית ב-2008 כשהאוצר ביטל את המכרזים שהוציאה הרכבת. בגלגול הנוכחי מקודם הפרויקט על ידי מינהלת שהוקמה ברכבת במטרה לרכז את עבודתם של המומחים והיועצים הרבים שיעסיק הפרויקט. פרויקט חשמול מסילות הרכבת הפעילות נחשב מסובך יותר הנדסית מחשמול מסילות חדשות: מדובר בכ-420 קילומטר של מסילות רכבת שניתן לעבוד לאורכן בחלונות זמן של לא יותר מ-5 שעות ביום ועוד 9 שעות במהלך הלילה.

כמעט שלוש שנים חלפו מאז אישרה הממשלה סכום עתק של 11.2 מיליארד שקל לטובת רכש רכבות חשמליות וביצוע תשתיות חשמול, במסגרת תוכנית נתיבי ישראל - אך הפרויקט מתקדם בעצלתיים. למעשה החשמול נמצא עדיין בשני השלבים הראשונים מתוך תוכנית עבודה בת 14 שלבים שהציגה הרכבת לדירקטוריון בקיץ. מכרז הענק לרכש 150 קטרים חשמליים בהיקף 3 מיליארד שקל, שהיה אמור להתפרסם עד סוף החודש, נדחה ולא יתפרסם ככל הנראה לפני סוף המחצית הראשונה של 2013. משך הזמן שנדרש לאספקת הקטרים עומד על שלוש שנים מיום פרסום המכרז.

ברכבת מסבירים את העיכוב בהתערבות של האוצר ומשרד התחבורה שביקשו לכלול במכרז גם רכישת קרונועים חשמליים (EMU). גם במכרז תשתיות החשמול, שהיקפו כחצי מיליארד אירו, צפויים עיכובים משמעותיים שיביאו לכך שעבודות הנחת התשתית הכוללת הקמת אלפי עמודי חשמל ו-14 תחנות השנאה לא יוכלו להתבצע לפני 2015 לכל המוקדם. שלב ה-PQ (המיון המוקדם) המכרז שהיה אמור להתפרסם באוגוסט התפרסם באוקטובר. ברכבת תולים את עיכובו של מכרז זה בעיכובים ביורוקרטיים ממושכים בהליכי האישור של תכנית המתאר הארצית החדשה לחשמול.

התוכנית (תת"ל 18), שקידומה החל בתחילת העשור שעבר, נמצאת כיון בשלב הדיון בכ-500 התנגדויות שהוגשו לתוכנית לאחר שהופקדה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). חצי שנה ירדה לטמיון במאבק שניהלו רשויות המתנגדות לתוכנית נגד החוקר המיוחד מטעם הות"ל שמונה לבדוק את ההתנגדויות - כמקובל במקרים אלה. לאחר שלא נמצא בישראל אף חוקר מתאים שלא עבד בעבר עבור אחת מ-56 הרשויות שמושפעות מפרויקט החשמול, נמצאה בימים האחרונים סוף סוף פשרה: ועדת משנה מיוחדת של הות"ל תוקם במיוחד לצורך הדיון בהתנגדויות.

היחידים שמרוויחים כנראה בינתיים הם בעיקר היועצים שמונו ללוות את הפרויקט. מדובר בחברת BDI שמלווה את הרכבת בייעוץ מקצועי זו תקופה ארוכה. החברה הפכה לגורם מקצועי מרכזי בפרויקט לאחר שמונתה כמנהל פרויקט היערכות הרכבת הכולל את רכש הציוד הנייד והקמת המתחמים. DBI מקבלת לפי הערכות סכום חודשי של כ-42 אלף אירו עבור שירותיה. מעמדה של החברה בפרויקט התחזק משמעותית לאחרונה לאחר שנציגה בישראל, גרגור קאולהואזן, התמנה לראש מינהלת החשמול ברכבת. בתפקידו החדש אמור קאולהאוזן לאשר בין היתר את המשך ההתקשרות עם DBI אך ברכבת אומרים כי הם אינם רואים בכך ניגוד עניינים. לגבי הוצאות השכר של החברה אומרים ברכבת כי מדובר ב"כסף קטן" יחסית להיקפי הפרויקט חשיבות התפקיד שממלאת החברה בפרויקט ודרישות העבודה.

התעניינות בינלאומית במכרז החשמול

נציגי יותר מ-50 חברות מהעולם השתתפו בכנס מציעים שערכה אתמול הרכבת לקראת פרסום מכרזי החשמול. בכנס הוצגו תוכניות פרויקט החשמול ובכלל זה קווי הרכבת החדשים שייבנו כחשמליים. מדובר בקו הרכבת לכרמיאל וקו הרכבת לירושלים, הכוללים מנהרות ארוכות שלא יאפשרו מעבר רכבות דיזל דרכן והחשמול הוא חלק מהמסלול הקריטי שלהם. מהרכבת נמסר כי המכרז עצמו צפוי להתפרסם במהלך 2013 ותוצאותיו יתקבלו לקראת סוף השנה הבאה. מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר כי פרויקט החשמול הוא גולת הכותרת של תוכנית נתיבי ישראל. המשנה למנכ"ל רכבת ישראל ירון רביד אמר כי רשת מסילות חשמליות תביא את רכבת ישראל לעידן חדש. לדבריו, "היכולת להעביר רכבות מהירות יותר וארוכות יותר תאפשר לקלוט יותר נוסעים ולהסיע אותם בבטחה ובזמן הקצר ביותר. המשמעות היא עלייה חדה במספר הנוסעים ברכבת וכתוצאה מכך פחות כלי רכב, פחות תאונות ופחות זיהום אוויר".

מה כלול בפרוייקט החשמול
 מה כלול בפרוייקט החשמול