נעילה חיובית בוול סטריט על רקע המו"מ על הצוק הפיסקלי

פגישה נוספת בין הנשיא אובמה ליו"ר הקונגרס הסתיימה ללא תוצאות ■ מדד האמפייר סטייט רשם החודש נפילה וממשיך להיות בטריטוריה השלילית ■ אפל דיווחה על מכירת יותר מ-2 מיליון מכשירי אייפון בסין ב-3 ימים

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בעליות שערים, לאחר סיום פגישה נוספת שהתקיימה הערב בין הנשיא אובמה ליו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר בנוגע לצוק הפיסקלי. גם בפגישה זו לא נרשמה התקדמות. "מדובר במשיכת חבל היסטורית: מצד אחד הצוק הפיסקלי ומצד שני המדיניות המקלה הגלובלית הנמשכת", אומר היום דייויד סוורבי מלומיס סיילס בבוסטון.

המשקיעים ממשיכים לצפות לפתרון סוגיית הצוק הפיסקלי. הנשיא אובמה ויו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר נפגש הערב בבית הלבן. עם זאת, גם בפגישה זו לא נרשמה התקדמות.

לאחר שבמהלך סוף השבוע דווח כי יו"ר בית הנבחרים הרפוליקאי ג'ון ביינר מסכים להעלאת מסים למי שמשתכר מיליון דולר בשנה ומעלה, כעת מדווח ה"וושינגטון פוסט" כי הוא מציע גם להעלות לשנה אחת את תקרת הגירעון אם הדמוקרטים יסכימו להצעתו.

כידוע, נשיא ארה"ב ברק אובמה דורש להעלות את המסים לאמידים המשתכרים 250 אלף דולר בשנה ומעלה. הצעתו של ביינר, כפי שהיא דווחה בכלי תקשורת בארה"ב, נתפסת ע"י הדמוקרטים כוויתור קטן מדי ולא כצעד מספיק כדי להביא לפריצת דרך. עם זאת, הצעד מראה שהמו"מ "האמיתי" החל.

כעת, לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", ביינר מציע להעלות את תקרת הגירעון לשנה אחת, על מנת לגרום לדמוקרטים להתגמש על דרישתם להעלות מסים למי שמשתכר 250 אלף דולר ומעלה בשנה. הדיונים על העלאת תקרת החוב היו אמורים להתחיל אחרי שסוגיית הצוק הפיסקלי תיפתר. ארה"ב צפויה להגיע לתקרת החוב שלה בעוד כחודשיים, ואם לא יושג הסכם על העלאת תקרת החוב הרי שהממשלה תיכנס ל"שיתוק" ולא תוכל להוציא עוד כספים.

אירופה צריכה "לעבוד קשה מאוד" כדי לשמר את מערכת הרווחה "הנדיבה" ביותר בעולם ולהישאר תחרותית מבחינה גלובלית, אמרה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בראיון שהעניקה ל"פייננשל טיימס". מרקל הוסיפה ואמרה שכדי שאירופה תוכל להתמודד עם האתגרים של הגלובליזציה היא תהיה חייבת להוציא יותר משאבים על מחקר וחינוך, כמו גם ביצוע רפורמות נרחבות בתחום המסים ושוק העבודה כדי להחזיר את התחרותיות לשווקים. "אם אירופה מהווה כ-7% מאוכלוסיית העולם, מייצרת כ-25% מהתמ"ג העולמי וצריכה לממן כ-50% מהוצאות הרווחה הגלובליות, אז ברור כי היא חייבת לעבוד מאוד קשה כדי לשמר את השיגשוג שלה ואת רמת החיים", דברי מרקל.

קנצלרית גרמניה אמרה את הדברים ברקע להצהרות פסימיות שלה מסוף השבוע, עם סיום פגישת מנהיגי גוש האירו שהתקיימה בבריסל. מרקל אמרה כי היא צופה שיעורי צמיחה נמוכים יותר ואבטלה גבוהה יותר בגוש האירו ב-2013.

מאקרו: מדד ה"אמפייר סטייט"

פעילות הייצור באזור ניו יורק היה חלש מהצפוי בחודש דצמבר, כך עולה ממדד האמפייר סטייט שפורסם היום בארה"ב. המדד עמד על 8.1-, קריאה שלילית חמישית ברציפות, וירידה לעומת חודש נובמבר, אז עמד המדד על 5.2-. אנליסטים בשוק ציפו כי הפעילות דווקא תתרחב בדצמבר וכי המדד יגיע לקריאה חיובית של 5.2 נקודות. כל קריאה מתחת לאפס מצביעה על ירידה בפעילות היצרנית. מדד ההזמנות החדשות במדד האמפייר סטייט נפל גם הוא אל מתחת לאפס לאחר שהיה חיובי בנובמבר. גם המשלוחים ירדו, כמו גם תנאי התעסוקה שעדיין בטריטוריה השלילית.

אפל מזגזגת

מניית אפל המשיכה לרכז עניין רב לאחר הצניחה של השבועות האחרונים. החברה דיווחה על מכירת יותר מ-2 מיליון מכשירי אייפון בסין ב-3 הימים הראשונים לאחר ההשקעה שם. כלכלני סיטי חתכו את דירוג ההמלצה למניה מ"קניה" ל"נייטרלי" ואת מחיר היעד מ-675 ד' ל-575 דולר.

גם מלאנוקס עמדה במוקד לאור הצניחה האחרונה במנייה. "המשקיעים עדיין חסרי ודאות לגבי עתיד החברה", מסביר רמי רוזן, מנהל המחקר של הראל פיננסים, "חששות אלה, שנובעים מתחרות מול אינטל, מעיבים על המסחר במניה ומעצימים את התנודתיות בה". לדברי רוזן, מלאנוקס, שעוסקת בפיתוח וייצור שבבים במערכות תקשורת, סובלת מסנטימנט שלילי מאז סוף נובמבר, כתוצאה מגל שמועות בנוגע לתחרות הצפויה עם שבב הקישוריות המתחרה של אינטל. (לסיפור המלא)

גם טבע במוקד. החברה חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם חברת הנדוק הקוריאנית (Handok Pharmaceuticals), למיזם משותף שיגביר את החדירה של טבע לשוק התרופות בדרום קוריאה שמגלגל כ-14 מיליארד דולר בשנה. נתונים כספיים אחרים לא נמסרו. המיזם העסקי צפוי להתחיל בחודשים הקרובים, בכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים. טבע תחזיק ב-51% במיזם המשותף והנדוק הקוריאנית תחזיק ב-49%. מדובר בהסכם מסחרי המשמעותי הראשון של טבע במזרח אסיה מחוץ ליפן. (לסיפור המלא).

חברת AIG הודיעה כי בכוונתה למכור מניות של AIA בכ-6.5 מיליארד דולר.

חברת הביומד פוטומדקס מאריכה הסכם הפצה ביפן, ימים ספורים לאחר שהעלתה תחזיות והמניה זינקה בכ-8% ב-3 ימים. החברה הודיעה היום כי חתמה על הארכת ההסכם לשנתיים נוספות עם חברת יא-מאן (Ya-Man), המפיצה הבלעדית ביפן של מוצריה תחת מותג ה"no!no!" וביניהם מוצר הסרת השיער לשוק הביתי.